Bukefalos 28 år!

Den perfekta morgonrocken

Araminta

Trådstartare
Min 15 åriga, högt älskade morgonrock håller på att falla isär, bokstavligen. Bävar varje gång jag slänger den i tvättmaskinen att ärmarna ska ramla av. Tyget är närmast genomskinligt på sina ställen :nailbiting:

Har senaste året alltså haft ögonen öppna för en ny men har så långt inte hittat en värdig ersättare. Jag vill ha långa ärmar, minst knälängd och absolut inte i det där vansinnigt tunga frottétyg som de flesta morgonrockar numera verkar vara gjorda av. Min antika klenod är i frotté men frotté i tjocklek av ett normalt badlakan, något som tydligen inte görs längre. Så jag har öppnat upp för andra material, men de bör dock ha en viss förmåga att suga upp vatten då jag främst använder den efter dusch. Väldigt tunna material som siden och satin går därför bort.

Tips? :D
 
Min är i det otippade materialet fleece. Den är gosig och varm, vet dock inte hur den är när du är blöt om du går i den länge, jag har oftast på mig den bara ett kort tag efter dusch. Har en onepiece och fryser om benen i morgonrock. :p
 
Min 15 åriga, högt älskade morgonrock håller på att falla isär, bokstavligen. Bävar varje gång jag slänger den i tvättmaskinen att ärmarna ska ramla av. Tyget är närmast genomskinligt på sina ställen :nailbiting:

Har senaste året alltså haft ögonen öppna för en ny men har så långt inte hittat en värdig ersättare. Jag vill ha långa ärmar, minst knälängd och absolut inte i det där vansinnigt tunga frottétyg som de flesta morgonrockar numera verkar vara gjorda av. Min antika klenod är i frotté men frotté i tjocklek av ett normalt badlakan, något som tydligen inte görs längre. Så jag har öppnat upp för andra material, men de bör dock ha en viss förmåga att suga upp vatten då jag främst använder den efter dusch. Väldigt tunna material som siden och satin går därför bort.

Tips? :D

Det där är ett eskalerande problem. Man kan inte längre hitta handdukar och liknande i normal frotté. Allt är supertjockt och megafluffigt. Passar jättebra som mysfiltar till små hundar men fungerar sämre att torka sig med. :banghead: :arghh: :rage:
 
Det här kanske inte låter så pk. Man ska försöka handla svenskt så långt det går. Men pröva någon billig asienbaserad shoppingapp, typ wish. Där snålar och fular dom ju som sjutton med materialet. Så jag har svårt att tänka mig att frottén skulle vara tjock om man beställer därifrån.
Inte den bästa idén jag kläckt ur mig, men det kanske inspirerar någon annan bukefalist till en bättre?
 
Jag har i 10 år letat efter en mjuk och skön morgonrock som når ända ner till golvet... det slutar väl med att jag få sy en själv. :(
 
Om jag minns rätt så är La Redoutes morgonrock/badrock i vanlig frotte, nästan lite tunn. Inte alls tjock frotte iaf. Tittade på deras hemsida nu och nu är den dessutom på extrapris om jag såg rätt. Så morgonrocken är inte svindyr heller.
 
Jag har en morgonrock i typ fin fleece som jag älskar högt och gladeligen har på mig dygnet runt. Den är tunn men ändå varm. Det enda jag saknar är fickor, men i övrigt är det min bästa morgonrock någonsin.

(Och med fleece menar jag kanske egentligen mer som sådana där fuskigg filtar som känns mjuka och luddiga)

Typ såhär ser min ut (fast med prickar och inga fickor)
301127_L.jpg
 
Senast ändrad:
Min 15 åriga, högt älskade morgonrock håller på att falla isär, bokstavligen. Bävar varje gång jag slänger den i tvättmaskinen att ärmarna ska ramla av. Tyget är närmast genomskinligt på sina ställen :nailbiting:

Har senaste året alltså haft ögonen öppna för en ny men har så långt inte hittat en värdig ersättare. Jag vill ha långa ärmar, minst knälängd och absolut inte i det där vansinnigt tunga frottétyg som de flesta morgonrockar numera verkar vara gjorda av. Min antika klenod är i frotté men frotté i tjocklek av ett normalt badlakan, något som tydligen inte görs längre. Så jag har öppnat upp för andra material, men de bör dock ha en viss förmåga att suga upp vatten då jag främst använder den efter dusch. Väldigt tunna material som siden och satin går därför bort.

Tips? :D
Yukata https://sv.wikipedia.org/wiki/Yukata fruktansvärt bekväma. Har köpt på japansk butik eller östasiatiska museet. Har avverkat fyra genom livet, den första när jag var 12 eller så :D. (Yasuragi spa webbutik verkar ha också, ganska fula iofs.)

Ok, beskrivning kanske, morgonrock i bomullstyg, tunn och ofta med en ännu tunnare fodring, stor för att ligga rejält omlott fram. Stora ärmar som är ganska korta, bomullsskärp, snygg krage. Vanligen vit med blått blommönster eller tranor (min) eller ngt. De är precis lagom stora, inte ett dugg fluffiga och ser riktigt hyggliga ut på, täcker upp bra så man inte ser naken ut och faller inte upp. (Har en fluffig morgonrock från Lexington som är hypertjock, obekväm, man går upp 10 kg med den på och den är bara i vägen, ärmarna lägger sig i allting, använder aldrig.)

https://www.google.se/search?q=yuka...ved=0ahUKEwiO4IDow6XPAhUJlSwKHR2gBAcQ_AUIBigB
 
Senast ändrad:
Jag stod och nöp i en morgonrock på IKEA idag, nyhet. Inte deras vanliga i frotté. Den såg tunn, lång och mysig ut. Typ lätt fodrad trikå. Hittar inte på hemsidan dock.
 
Jag är ingen bad-/morgonrocks gillare men köpte för en tid sedan en i bambufrotté till min sambo och den är riktigt skön. Inte tjock, andas och funkar bra att sätta på sig om man är lite fuktig. Den är från classic textiles sweden.
 
Jag mottipsar om att inte välja fleece. Det är gosigt men funkar inte med vatten. Om man tex tvättat händerna och inte hinner torka sig 100% innan det rinner ner lite längs handleden blir det som en våt pöl som stängs in i ärmen istället för att sugas upp och försvinna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp