Den perfekta ridskolehästen

Av ren nyfikenhet: Om ni fick korsa vilka två raser som helst för att få fram den perfekta ridskolehästen, vilka skulle det vara? utveckla gärna😊
Jag har lite förvånat nog tyckt att ett par av de absolut bästa jag hört om har varit hästar som gått från tävling till ridskolan. En vanlig hederlig tidigare hopp swb som inte gillade tävlingsstress var allas favorit rolig och praktiskt taget aldrig någonsin skadad.

Känns som en blandning är bäst :) olika raser från import dan, import Irl och swb o imp galoppbanan.

Men till skillnad från många i tråden tänker jag stora ponnies och stora swb med viktbärande kapacitet men pigg attityd och inte korsning, kommer inte på någon.
 
Jag har lite förvånat nog tyckt att ett par av de absolut bästa jag hört om har varit hästar som gått från tävling till ridskolan. En vanlig hederlig tidigare hopp swb som inte gillade tävlingsstress var allas favorit rolig och praktiskt taget aldrig någonsin skadad.

Känns som en blandning är bäst :) olika raser från import dan, import Irl och swb o imp galoppbanan.

Men till skillnad från många i tråden tänker jag stora ponnies och stora swb med viktbärande kapacitet men pigg attityd och inte korsning, kommer inte på någon.

Vi hade också en sån. Mkt snäll, mkt välutbildad. Kunde inte vara ensam. Funkade alltså inte på tävling men utmärkt i ridskoleverksamhet.
 
Många verkar tänka att ridskolehästar inte ska vara för stora, men vad ska de längre ryttarna rida på?
Själv passerade jag 170 cm som tolvåring och fortsatte växa en bit till . Självklart betyder inte enbart höjden allt, bredden i bålen påverkar hur man som ryttare känner sig på hästen (min egen som jag fött upp själv blev inte högre än 162 men jag varken ser eller känner mig stor på henne) men en ridskola riktar sig sällan till enbart små barn.
 
"Min" ridskola har 23 hästar, plus 2 privathästar som går deltid i verksamheten. Just nu har vi 3 skadade och då blir det direkt väldigt svårt att pussla ihop vissa grupper eftersom de stora storhästarna inte kan gå alla grupper. Inte de minsta ponnyerna heller så klart, men vi har mer barn än vuxna som rider så det är oftast där det trasslar. Så ridskolans demografi spelar ju också in. Vi skulle vilja ha fler små storhästar som både barn och vuxna kan rida och som är bra övergångshästar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Många verkar tänka att ridskolehästar inte ska vara för stora, men vad ska de längre ryttarna rida på?
Själv passerade jag 170 cm som tolvåring och fortsatte växa en bit till . Självklart betyder inte enbart höjden allt, bredden i bålen påverkar hur man som ryttare känner sig på hästen (min egen som jag fött upp själv blev inte högre än 162 men jag varken ser eller känner mig stor på henne) men en ridskola riktar sig sällan till enbart små barn.
Ja jag har precis samma tanke. Stora Swb verkar absolut passa bäst. Själv tycker jag ju bättre om att rida en häst mellan 155-165 men där är jag i ganska stor minoritet. Stora pigga Swb på runt 170+ är absolut favoriterna bland de flesta andra.

Det är ju säkert absolut så att en häst på runt 160 faktiskt är mycket viktbärande men på en ridskola vill de ju säkert ha marginaler och därmed stora hästar eftersom många vuxna säkert väger mellan 70-90-100 kg nuförtiden och i alla fall män tenderar ju vara över 180 långa.

Barn sticker ju iväg på längden redan i 12-13 års åldern. Men demografin på storhäst verkar på min ridskola luta kraftigt åt damer o herrar 40+ och många tillfällen i veckan och ha en direkt koppling till privathäststallet där folk medrider eller äger eller ägde eller snart äger häst.
 
Många verkar tänka att ridskolehästar inte ska vara för stora, men vad ska de längre ryttarna rida på?
Själv passerade jag 170 cm som tolvåring och fortsatte växa en bit till . Självklart betyder inte enbart höjden allt, bredden i bålen påverkar hur man som ryttare känner sig på hästen (min egen som jag fött upp själv blev inte högre än 162 men jag varken ser eller känner mig stor på henne) men en ridskola riktar sig sällan till enbart små barn.

Jag tycker att de där 170+ är lite stora. Allt i hanteringen blir jobbigt även om hästen är snäll. Lyfta upp sadeln ända dit! Men visst behövs de men inte hur många som helst, precis som att de minsta ponnysarna inte behövs hur många som helst. Den storlek som flest kan rida på ett vettigt sätt är ju faktiskt de som är mellan 145-165 cm. Det är där de flesta behöver ligga. Sen behövs ett antal som är mindre och ett antal som är större. Men alla storhästar behöver inte vara 170+.
 
Vår ridskola har 5 D-ponnyer, 2 C-ponnyer, 2 B-ponnyer, 1 shettis, 10 storhästar, varav 3 > 165 cm, om jag inte glömt någon nu. Storhästarna varierar lite från SWB, importer från Polen, en frieser (ev korsning?) och några jag inte har koll på.
 
Behöver inga korsningar. Fortsätter att avla på det jag har och att välja hingstar med förstånd ❤️

Fast ibland drömmer jag om att hitta en äkta fin nordsvensk travarmärr att avla med fullblod så det skulle ju kunna bli grunden för en ren ridskolelinje 🙃
Ridskolan jag skrev om ovan har valt en smäcker nsv brukshingst som tävlar dressyr = större chans till bra galopp på avkomman.
 
Jag tycker att de där 170+ är lite stora. Allt i hanteringen blir jobbigt även om hästen är snäll. Lyfta upp sadeln ända dit! Men visst behövs de men inte hur många som helst, precis som att de minsta ponnysarna inte behövs hur många som helst. Den storlek som flest kan rida på ett vettigt sätt är ju faktiskt de som är mellan 145-165 cm. Det är där de flesta behöver ligga. Sen behövs ett antal som är mindre och ett antal som är större. Men alla storhästar behöver inte vara 170+.
Vi är alla olika, som sagt, jag är 176 idag och för mig är det inte högt att sadla en häst på över 170. Däremot behöver inte just jag en så stor häst för att känna mig bekväm, det beror helt på individ.
Men visst är runt 145-165 lämplig storlek för majoriteten av ryttarna, och så behöver man några större och mindre. Har för mig att min barndoms ridskola hade två hästar runt 170 som var de vuxna män oftast red.
 
Varför skulle de inte kunna ha det? Om de har 14-16 stora hästar och 14-16 ponnies.

Skulle säga att @Lingon s beskrivning passar ganska väl in vad de verkar försöka ha på min ridskola. Borsett från att riktigt stora storhästar är en stor majoritet just nu och bara tre storhästar är runt 160.

Med det sagt så tror jag nog att just häst runt 155-160 verkar anses vara lite litet utan swb hästarna verkar ligga runt 170 och riktigt små ponnies som russ har bara kommit på sistone så små vuxna har absolut istället för små hästar kunnat rida stora ponnies.
28-32 ridskolehästar? :laugh: Inte där jag red. Hade aldrig gått ihop ekonomiskt. Man kan t ex inte ha en ridsolehäst som bara kan ridas av vissa vuxna personer, då kanske den hästen bara kan gå en lektion varannan dag.
(Undantaget nya hästar som är på väg in i verksamheten och går med erfarna ryttare i början).
 
28-32 ridskolehästar? :laugh: Inte där jag red. Hade aldrig gått ihop ekonomiskt. Man kan t ex inte ha en ridsolehäst som bara kan ridas av vissa vuxna personer, då kanske den hästen bara kan gå en lektion varannan dag.
(Undantaget nya hästar som är på väg in i verksamheten och går med erfarna ryttare i början).
För mig som ridit på flera ridskolor i Stockholmsområdet är det normalt med 30 ridskolehästar och ännu flera. Och de större hästarna kan ju även ridas av längre ungdomar.
 
Nsv/arab kanske? Bäriga och härdiga, lagom höjd, 150-160 cm. Lätta att hitta utrustning till. Säkra på foten. Bra lynne. Framåt. Lagom steglängd.
Jag misstänker att galoppen skulle bli svår på en sån. Nordsvenskar har ju inte av naturen den bärigaste galoppen, och araber är inte heller avlade för bärighet. Plus att korsningen är ett vågspel typmässigt - vad händer om du får en nordsvenskkropp på arab-ben? Hållbarheten? Visst kan det bli bra, men ofta inte.

Min erfarenhet är att de bästa ridskolehästarna är halvblod. Och då en individ som är så exteriört korrekt som möjligt, och som inte har för mycket flykt i sig, eller blir rädd och osäker om ryttaren gör fel. Gärna också viktbärande, eftersom många människor bär på lite extra kilon idag.
 
28-32 ridskolehästar? :laugh: Inte där jag red. Hade aldrig gått ihop ekonomiskt. Man kan t ex inte ha en ridsolehäst som bara kan ridas av vissa vuxna personer, då kanske den hästen bara kan gå en lektion varannan dag.
(Undantaget nya hästar som är på väg in i verksamheten och går med erfarna ryttare i början).
Du får ju tänka på att alla ridskolor är inte små. Har man 35-40 vuxna som rider varje kväll, så räcker det ju att hästen kan ridas av en på åtta vuxna för att den ska funka i verksamheten och gå ihop ekonomiskt. Den behöver inte alls kunna gå med alla ryttare - jag skulle säga att av 35 hästar så är det väl max fem som kan gå med precis vemsomhelst. De hästarna är givetvis guld värda, men alla behöver inte vara såna.
 
Behöver inga korsningar. Fortsätter att avla på det jag har och att välja hingstar med förstånd ❤️

Fast ibland drömmer jag om att hitta en äkta fin nordsvensk travarmärr att avla med fullblod så det skulle ju kunna bli grunden för en ren ridskolelinje 🙃
Nu hänger jag inte med. Varför skulle det bli perfekta ridskolehästar av att korsa två kapplöpningsraser?
 
Vi är alla olika, som sagt, jag är 176 idag och för mig är det inte högt att sadla en häst på över 170. Däremot behöver inte just jag en så stor häst för att känna mig bekväm, det beror helt på individ.
Men visst är runt 145-165 lämplig storlek för majoriteten av ryttarna, och så behöver man några större och mindre. Har för mig att min barndoms ridskola hade två hästar runt 170 som var de vuxna män oftast red.
Jag är 162 och tycker inte heller att det är svårt att sadla hästar kring 170. Värre när de är typ 180 höga..
Ta på/av grimma däremot kan vara kämpigt om hästen kör upp huvudet😅
 
Många verkar tänka att ridskolehästar inte ska vara för stora, men vad ska de längre ryttarna rida på?
Själv passerade jag 170 cm som tolvåring och fortsatte växa en bit till . Självklart betyder inte enbart höjden allt, bredden i bålen påverkar hur man som ryttare känner sig på hästen (min egen som jag fött upp själv blev inte högre än 162 men jag varken ser eller känner mig stor på henne) men en ridskola riktar sig sällan till enbart små barn.
Det är väl hållbarheten som kan vara ett krux på jättestora hästar. Men annars skulle jag säga att de som säger att ridskolor vill ha mindre hästar har ett annat elevunderlag, med relativt få vuxna, så att hästarna behöver kunna gå med tonåringar också, och dessutom är det praktiskt om de inte äter så mycket som en riktigt stor häst kanske gör, av ekonomiska skäl.
 
28-32 ridskolehästar? :laugh: Inte där jag red. Hade aldrig gått ihop ekonomiskt. Man kan t ex inte ha en ridsolehäst som bara kan ridas av vissa vuxna personer, då kanske den hästen bara kan gå en lektion varannan dag.
(Undantaget nya hästar som är på väg in i verksamheten och går med erfarna ryttare i början).
Ja alltså det är ju vad min ridskola har, runt 14 hästar och runt 14 ponnies.

Och de har absolut ridskolehästar som bara kan ridas av vissa vuxna personer första terminen de börjar på ridskolan, dvs nästan alltid. Det är ganska ovanligt att de kan gå rakt in i verksamhet och speciellt att de kan gå lika många lektioner som en häst som fått upp konditionen (som på din). Likadant med ponnies, de börjar på vuxna och går till duktiga ponnybarn efter något år kanske alla kan rida, men vissa ponnies kan ju aldrig alla rida, det är ju inte konstigare än storlek på dem.

Men varannan dag? Det är nog en högsta nivå grupp vuxen varje dag och en näst högsta nivå grupp vuxen så det är nog inget problem.
 
Senast ändrad:
Jag är 162 och tycker inte heller att det är svårt att sadla hästar kring 170. Värre när de är typ 180 höga..
Ta på/av grimma däremot kan vara kämpigt om hästen kör upp huvudet😅
Är också 162 och håller med, och hästen på 180 märkte jag faktiskt inget jätteproblem med heller, han är så snäll, att sadla. Men smärt så inga problem att nå om. (föredrar ändå såklart en häst run 160 men)
 
Jag är 162 och tycker inte heller att det är svårt att sadla hästar kring 170. Värre när de är typ 180 höga..
Ta på/av grimma däremot kan vara kämpigt om hästen kör upp huvudet😅
Samma här :) (men lustigt nog hade inga problem sadla 180 häst heller)
Men håller med om tränsningen, om de giraffar är det kört nästan.
 
För mig som ridit på flera ridskolor i Stockholmsområdet är det normalt med 30 ridskolehästar och ännu flera. Och de större hästarna kan ju även ridas av längre ungdomar.
Stockholm/storstäder är inte hela Sverige.
Du får ju tänka på att alla ridskolor är inte små. Har man 35-40 vuxna som rider varje kväll, så räcker det ju att hästen kan ridas av en på åtta vuxna för att den ska funka i verksamheten och gå ihop ekonomiskt. Den behöver inte alls kunna gå med alla ryttare - jag skulle säga att av 35 hästar så är det väl max fem som kan gå med precis vemsomhelst. De hästarna är givetvis guld värda, men alla behöver inte vara såna.
De flesta ridskolor är så stora, tänker jag.
Och har ridskolan någon häst som bara kan gå med vissa, mer erfarna, ryttare så måste ju de ryttarna fördelas i olika grupper under veckan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 375
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 052
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp