Den perfekta ridskolehästen

Stockholm/storstäder är inte hela Sverige.

De flesta ridskolor är så stora, tänker jag.
Och har ridskolan någon häst som bara kan gå med vissa, mer erfarna, ryttare så måste ju de ryttarna fördelas i olika grupper under veckan.
Självklart inte, men du kan inte utgå från din egen verklighet och tänka att det är likadant för alla, särskilt eftersom du skrattade åt påståendet. Jag skratta inte åt ditt påstående utan säger bara att i flera delar av landet finns det större ridskolor.
 
Ja alltså det är ju vad min ridskola har, runt 14 hästar och runt 14 ponnies.

Och de har absolut ridskolehästar som bara kan ridas av vissa vuxna personer första terminen de börjar på ridskolan, dvs nästan alltid. Det är ganska ovanligt att de kan gå rakt in i verksamhet och speciellt att de kan gå lika många lektioner som en häst som fått upp konditionen (som på din). Likadant med ponnies, de börjar på vuxna och går till duktiga ponnybarn efter något år kanske alla kan rida, men vissa ponnies kan ju aldrig alla rida, det är ju inte konstigare än storlek på dem.

Men varannan dag? Det är nog en högsta nivå grupp vuxen varje dag och en näst högsta nivå grupp vuxen så det är nog inget problem.
Olika ridskolor har olika behov, helt enkelt. Alla ridskolor har inte jättekunniga elever varje dag. Då behöver de köpa hästar som kan vara helt inne i verksamheten inom ett par månader.
Där jag red var det nog bara ett par hästar som slussades in långsamt under 6-12 månader och det var en 4-åring (sv.hbl.) som bara var inriden. Instruktörerna red den i början och sen fick den gå i grupper med erfarna ryttare. Den andra var en 3-4-årig ponny, likadant där fast den var för liten för instruktörerna så några duktiga ponnyryttare fick rida den mest.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så funkar det inte på en ridskola. Där delas grupperna in med liknande kunskapsnivå, inget annat! Man kan ju inte ha de erfarna med tex nybörjare, då skulle ingen erfaren stanna kvar.
Jag vet! :meh: Det trodde jag var så självklart så jag skrev inte ”grupper”.
Du missförstod mig ju. Man måste (om man har en eller flera hästar som bara kan ridas av vissa ryttare) fördela ryttarna/grupperna över hela veckan så det inte blir enbart flera högnivå-grupper nån dag och enbart nybörjargrupper nån dag.
Mindre ridskolor kan inte alltid göra det, därför behöver de att alla ponnyer kan ridas av de flesta ponnyryttare och alla hästar kan ridas av alla storhästryttare.
De kan inte köpa in en häst som bara 2-4 ryttare kan rida.
 
Senast ändrad:
Självklart inte, men du kan inte utgå från din egen verklighet och tänka att det är likadant för alla, särskilt eftersom du skrattade åt påståendet. Jag skratta inte åt ditt påstående utan säger bara att i flera delar av landet finns det större ridskolor.
Vadå skrattade?
Du utgick ju lika mycket från din verklighet när du tog Stockholmsområdet som exempel.
 
Jag vet! :meh: Det trodde jag var så självklart så jag skrev inte ”grupper”.
Du missförstod mig ju. Man måste (om man har en eller flera hästar som bara kan ridas av vissa ryttare) fördela ryttarna/grupperna över hela veckan så det inte blir enbart flera högnivå-grupper nån dag och enbart nybörjargrupper nån dag.
Mindre ridskolor kan inte alltid göra det, därför behöver de att alla ponnyer kan ridas av de flesta ponnyryttare och alla hästar kan ridas av alla storhästryttare.
De kan inte köpa in en häst som bara 2-4 ryttare kan rida.

De ridskolor jag känner till har en blandning av grupper varje dag. Det är nog ytterst få ridskolor som kan ha en dag med bara högnivå och en dag med bara nybörjare. Där jag red gick hästar 2-3 lektioner om dagen. Helst 2. En nybörjare och en avancerad. Sen fanns det hästar som inte kunde gå nybörjarlektioner men då var det ju antingen nåt man jobbade på (ny häst) eller ett felköp.
 
Så funkar det inte på en ridskola. Där delas grupperna in med liknande kunskapsnivå, inget annat! Man kan ju inte ha de erfarna med tex nybörjare, då skulle ingen erfaren stanna kvar.
Känner en föredetta ridskolechef som tyckte det var en briljant idé att blanda nybörjare med erfarna ryttare. 🙄

På så sätt blev ju alla grupper fyllda till bredden. Iallafall de första veckorna..😆
 
Tossene bedriver ju avel med fjord/halvblod. De borde bli ”lagom”.
En sådan korsning hade de på en ridskola nära mig. Det var ingen hit, tyvärr. Funkade bra med riktigt duktiga elever som "hittade" honom i ridningen men annars blev han väldigt seg/envis och plötsligt från ingenstans kunde det smälla och han började busa så att folk åkte av. Så ingen passande ridskolehäst även om han kunde vara jättefint och rolig för rätt person. Han såldes till privatperson.
 
Stockholm/storstäder är inte hela Sverige.

De flesta ridskolor är så stora, tänker jag.
Och har ridskolan någon häst som bara kan gå med vissa, mer erfarna, ryttare så måste ju de ryttarna fördelas i olika grupper under veckan.
Nä, man har tre-fyra grupper per kväll. En eller flera av dem är avancerad. Vi har hästar som går tre lektioner om dagen i åratal utan att nånsin ha en nybörjare på ryggen. Alla ridskolor har inte ens vuxna nybörjare.

Alla ridskolor ligger inte i Stockholm, nä, men alla ridskolor ligger inte heller på landsbygden och är jättesmå med varken pengar eller elever.
 
Jag misstänker att galoppen skulle bli svår på en sån. Nordsvenskar har ju inte av naturen den bärigaste galoppen, och araber är inte heller avlade för bärighet. Plus att korsningen är ett vågspel typmässigt - vad händer om du får en nordsvenskkropp på arab-ben? Hållbarheten? Visst kan det bli bra, men ofta inte.

Min erfarenhet är att de bästa ridskolehästarna är halvblod. Och då en individ som är så exteriört korrekt som möjligt, och som inte har för mycket flykt i sig, eller blir rädd och osäker om ryttaren gör fel. Gärna också viktbärande, eftersom många människor bär på lite extra kilon idag.
Min Belgiska halvblodsvalack på 1.70 skulle nog göra sig riktigt bra som ridskolehäst om man bara fick bukt med hoppningen. Han skulle kunna gå med de duktigaste eleverna och även de lite större och tyngre. Han låg ju ute på annons i somras med orden ”lämplig till verksamhet”.
 
För mig som ridit på flera ridskolor i Stockholmsområdet är det normalt med 30 ridskolehästar och ännu flera. Och de större hästarna kan ju även ridas av längre ungdomar.
Ja, precis. Stor är ju INTE likhetstecken med "tungriden". Jag är själv en kortis och tycker faktiskt att storleken på hästen har väldigt liten betydelse i ridningen.
 
Jag vet! :meh: Det trodde jag var så självklart så jag skrev inte ”grupper”.
Du missförstod mig ju. Man måste (om man har en eller flera hästar som bara kan ridas av vissa ryttare) fördela ryttarna/grupperna över hela veckan så det inte blir enbart flera högnivå-grupper nån dag och enbart nybörjargrupper nån dag.
Mindre ridskolor kan inte alltid göra det, därför behöver de att alla ponnyer kan ridas av de flesta ponnyryttare och alla hästar kan ridas av alla storhästryttare.
De kan inte köpa in en häst som bara 2-4 ryttare kan rida.
Det är det ingen ridskola som gör hur stor den än är. Köper in en häst som bara kan gå med 2-4 ryttare alltså.
 
Ja, precis. Stor är ju INTE likhetstecken med "tungriden". Jag är själv en kortis och tycker faktiskt att storleken på hästen har väldigt liten betydelse i ridningen.

Jag håller med dig när det gäller ridningen. Men när det gäller hanteringen av hästen så har storleken betydelse. Jag red ett tag en häst på 175 cm. Det funkade men det är helt klart enklare för mig att gör i ordning en häst som är 10 cm lägre. Jag kan inte ens se ryggen på en jätte på 175 cm. Jag red även en i den storleken på ridskola. Att lägga på täcket var ingen höjdare. Tur att han var snäll! Han giraffade aldrig när man tränsade så han var riktigt gullig och jag älskade att rida honom. Han var däremot en av de få hästar som den ridskolan hade som aldrig/sällan gick med nybörjare. Men jag hade nog inte valt att bli medryttare på en så stor häst. Det är mycket enklare med en häst på 155 cm som jag kan hoppa upp på utan pall. Jag rider ut mycket och ibland behöver man hoppa av och då är det praktiskt att kunna hoppa upp utan att behöva leta upp nåt att ställa sig på.

Men ridmässigt kan en ponny på 145 cm kännas tyngre att rida än en jätte på 175 cm.
 
Nä, man har tre-fyra grupper per kväll. En eller flera av dem är avancerad. Vi har hästar som går tre lektioner om dagen i åratal utan att nånsin ha en nybörjare på ryggen. Alla ridskolor har inte ens vuxna nybörjare.

Alla ridskolor ligger inte i Stockholm, nä, men alla ridskolor ligger inte heller på landsbygden och är jättesmå med varken pengar eller elever.
Det där stämmer rätt väl in på den ridskola där jag red i tiotalet år - 12-15 stora hästar, 12-15 ponnyer och säkert minst 5-6 lektioner per eftermiddag/kväll med möjlighet att ha parallella lektioner (flera ridhus). Jag red i en av de mer avancerade grupperna plus periodvis i en extra hoppgrupp. Och jag red flera hästar som aldrig gick några nybörjarlektioner men som ändå stannade på ridskolan i flera år och bidrog massor till utbildningen av oss elever som kommit lite längre!

Och ja, den här ridskolan ligger sisådär 50 mil från Stockholm!
 
För att svara på ursprungsfrågan också: Jag tror att den perfekta ridskolehästen är flera hästar - olika raser, olika storlek, olika temperament. Man måste liksom igenom ett antal olika hästar för att lära sig rida, anser jag. Och den häst som är perfekt för nybörjaren är inte nödvändigtvis det för den avancerade ryttaren som kanske ridit i många år på ridskola (och vill fortsätta med det). Jag tillbringade hela min uppväxt på ridskola - började rida när jag var åtta och red regelbundet på ridskola tills jag var 25. Och det säger ju sig självt att inte samma häst skulle passat för mig hela tiden! Jag har ju under min ridskoletid ridit allt från lilla B-ponnyn Belinda till stora, maffiga Dr Pepper på 170+, ridit heta hästar, slöa hästar, nervösa hästar, lugna hästar, utbildade hästar, outbildade hästar, hopptalanger och "hindervägrare", dressyrhästar och travarkorsnignar utan galopp.... Och jag vill påstå att alla dessa har bidragit på sitt sätt till att göra mig till en hyfsat allsidig ryttare. Hade jag alla dessa år suttit på en lagom utbildad, lagom lugn häst som alltid gjorde det man bad den om, så hade jag väl rent tekniskt lärt mig hjälperna och fått balansen, men knappast lärt mig RIDA!
 
Jag håller med dig när det gäller ridningen. Men när det gäller hanteringen av hästen så har storleken betydelse. Jag red ett tag en häst på 175 cm. Det funkade men det är helt klart enklare för mig att gör i ordning en häst som är 10 cm lägre. Jag kan inte ens se ryggen på en jätte på 175 cm. Jag red även en i den storleken på ridskola. Att lägga på täcket var ingen höjdare. Tur att han var snäll! Han giraffade aldrig när man tränsade så han var riktigt gullig och jag älskade att rida honom. Han var däremot en av de få hästar som den ridskolan hade som aldrig/sällan gick med nybörjare. Men jag hade nog inte valt att bli medryttare på en så stor häst. Det är mycket enklare med en häst på 155 cm som jag kan hoppa upp på utan pall. Jag rider ut mycket och ibland behöver man hoppa av och då är det praktiskt att kunna hoppa upp utan att behöva leta upp nåt att ställa sig på.

Men ridmässigt kan en ponny på 145 cm kännas tyngre att rida än en jätte på 175 cm.
Absolut är det lättare att fixa med en mindre häst när man är kort själv. Men handlar det om ridskola och man i princip bara ska göra i ordning hästen inför lektion spelar det mindre roll, tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 376
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 052
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp