Den perfekta ridskolehästen

Soffan03

Trådstartare
Av ren nyfikenhet: Om ni fick korsa vilka två raser som helst för att få fram den perfekta ridskolehästen, vilka skulle det vara? utveckla gärna😊
 
När jag växte upp så fanns det två hästar på min ridskola som var korsning SWB och Russ och de var fantastiska ridskolehästar båda två, så därför slår jag till med SWB/Gotlandsruss :)
 
Det är omöjligt att säga. På vår ridskola har vi irländsk import, welsh av olika modeller, shettisar, irish cob, connemara, ja massor av olika och alla är fantastiska på sitt sätt. Den enda som kanske inte funkar 100% är en knabstruper för han är lite för intelligent och blir uttråkad och hittar på hyss om han inte stimuleras tillräckligt mycket. Men ridmässigt är han jättefin! Så det är så mycket mycket mer individ än ras.
 
Det är omöjligt att säga. På vår ridskola har vi irländsk import, welsh av olika modeller, shettisar, irish cob, connemara, ja massor av olika och alla är fantastiska på sitt sätt. Den enda som kanske inte funkar 100% är en knabstruper för han är lite för intelligent och blir uttråkad och hittar på hyss om han inte stimuleras tillräckligt mycket. Men ridmässigt är han jättefin! Så det är så mycket mycket mer individ än ras.
Självklart är det individer i slutändan! tänkte mest på det allmänna lynnet för rasen och vad de avlas för, och kroppsbyggnaden/det fysiska hos hästen.😊
 
Min häst är ju ridskolehäst från början och flera av våra instruktörer har sagt att det skulle ha varit toppen med 3-4 Barka kopior i stallet. ;) Dessutom har två totalt främmande tränare som sett henne på film sagt "vilken perfekt ridskolemodell". Hon är lagom stor (runt 155) som ett steg mellan ponny och storhäst och för små vuxna, har lättsuttna och inte särskilt stora gångarter och tar inte ut sig i onödan med nybörjare utan knatar på i ett balanserat tempo. Nu har hon ju inte varit jättehållbar tyvärr, men det har nog mer med hennes start i livet att göra än hennes grundförutsättningar exteriört sett. Synd bara att det är en svårupprepad korsning eftersom vi inte vet vem och vad mamman var. Pappan är polsk anglo-arab, mamma bör ha varit något betydligt grövre.
 
Min häst är ju ridskolehäst från början och flera av våra instruktörer har sagt att det skulle ha varit toppen med 3-4 Barka kopior i stallet. ;) Dessutom har två totalt främmande tränare som sett henne på film sagt "vilken perfekt ridskolemodell". Hon är lagom stor (runt 155) som ett steg mellan ponny och storhäst och för små vuxna, har lättsuttna och inte särskilt stora gångarter och tar inte ut sig i onödan med nybörjare utan knatar på i ett balanserat tempo. Nu har hon ju inte varit jättehållbar tyvärr, men det har nog mer med hennes start i livet att göra än hennes grundförutsättningar exteriört sett. Synd bara att det är en svårupprepad korsning eftersom vi inte vet vem och vad mamman var. Pappan är polsk anglo-arab, mamma bör ha varit något betydligt grövre.
Åh låter ju perfekt! Är precis det jag tänkte på som perfekt ridskolehäst, lagom stor (kanske aningen mindre om yngre barn ska rida), tydliga men lättridna gångarter och varken för trippig och lätt eller för tung. En ridskolehäst för mindre erfarna ryttare bör ju kanske också kunna bära upp sig själv balanserat, utan att bli framtung och stel eller springa rakt fram med benen 2 meter efter sig och nosen rakt upp i luften...😅 Det handlar ju självklart om träning också, men hur hästen är byggd spelar ju roll. I min erfarenhet blir kallblodsraser lätt framtunga medan varmblodstravare gärna trippar eller springer på utan vidare kroppskontroll, innan man utbildat och tränat dem ordentligt då förstås.

Sen gillar jag lite speciella färger så en skäck eller annan "mindre önskad färg" inom tävlingshästaveln hade inte avskräckt mig🙈 De vanliga bruna hästarna är ju så trååkiga😉
 
Så svårt att säga en specifik ras utan mycket är ju individen. Min gamla ponny (korsning med okänd härstamning, men grövre med något slags kallblod i) höll på ridskolan i nästan 15 år. Men generellt sätt skulle jag säga att de hästarna som höll bäst på ridskolan var de som var balanserade i sig själva, kunde bära upp ryttare bra och inte var naturligt framtunga, helst inte för slankt bygga utan gärna lite bastantare (tänk gamla modellen halvblod snarare än nya). Dessutom passade de bra på ridskolan om de var en tacksam storlek, trevliga gångarter men inte så flashiga att eleverna inte hängde men och rätt mentalitet. De bästa hästarna var de som gjorde exakt så mycket som de behövde (dvs de som eleverna ansåg vara lite lata) för de tog inte ut sig och snubblade runt sista lektionen, de var fortfarande inte trötta utan kunde trava runt balanserat då. Så sammanfattningsvis svårt att säga en specifik ras, men oavsett ras så korrekt byggd.
 
Jobbat på ridskola där vi hade en korsning av haflinger/swb. Lagom stor och lagom grov skulle jag säga. Även själv haft en new forest/arabiskt fullblods korsning. Stor häst på drygt 157 cm i mankhöjd. Rejäla ponny ben men samtidigt var han smäcker. Häftig häst och helt underbar läromästare. Fick jag ha tio sådana i mitt stall skulle jag vara glad idag.
 
Connemara
Newforest
Såna raser,
stabila, vänliga, trygga.

På min ridskola och senare ridläger fanns ett helt gäng undan trevligt cob-sto efter arab. Helt fantastiska hästar allihop. Alla fick det bästa av två världar och var trygga stadiga och arbetsvilliga. Aldrig skygga, nerviga eller så. Riktiga allroundhästar som 'passade alla'.
 
Jag tror inte att det finns en perfekt ridskolehäst. Jag tror att en ridskola behöver en variantion av hästar/ponnys.

De lugna stabila som de duktigare eleverna kanske inte tycker är de roligaste men som är perfekt för nybörjare och andra som behöver en stabil och trygg häst. Fjording, NSV och liknande raser är ofta mycket bra i den här rollen. På min gamla ridskola fick de ofta gå med de funktionshindrade ryttarna som behövde mest hjälp och egentligen bara åkte häst och behövde en riktigt stabil trygg bred rygg.

Mindre ponnys till de små ryttarna: Russ brukar passa bra in här. Shettisar är lite för små för att kunna ridas av tillräckligt många men russen är mer lagom.

Större ponnys/mindre storhästar till äldre ungdomar och mindre vuxna: de bästa jag ridit på ridskola i den kategorin har haft okänd härstamning. Så där vet jag inte riktigt. De som inte har haft okänd härstamning som funkat bra har varit några arabkorsningar, en arab, anglo.

Storhästar till de vuxna och de duktigare ryttarna: Här är halvblod av olika slag väldigt lämpliga om man lyckas hitta några med rätt mentalitet som inte är för dyra eller har nån skada.
 
Jag tror inte att det finns en perfekt ridskolehäst. Jag tror att en ridskola behöver en variantion av hästar/ponnys.

De lugna stabila som de duktigare eleverna kanske inte tycker är de roligaste men som är perfekt för nybörjare och andra som behöver en stabil och trygg häst. Fjording, NSV och liknande raser är ofta mycket bra i den här rollen. På min gamla ridskola fick de ofta gå med de funktionshindrade ryttarna som behövde mest hjälp och egentligen bara åkte häst och behövde en riktigt stabil trygg bred rygg.

Mindre ponnys till de små ryttarna: Russ brukar passa bra in här. Shettisar är lite för små för att kunna ridas av tillräckligt många men russen är mer lagom.

Större ponnys/mindre storhästar till äldre ungdomar och mindre vuxna: de bästa jag ridit på ridskola i den kategorin har haft okänd härstamning. Så där vet jag inte riktigt. De som inte har haft okänd härstamning som funkat bra har varit några arabkorsningar, en arab, anglo.

Storhästar till de vuxna och de duktigare ryttarna: Här är halvblod av olika slag väldigt lämpliga om man lyckas hitta några med rätt mentalitet som inte är för dyra eller har nån skada.
Tror inte att många ridskolor kan ha så många olika sorters hästar.
När jag började rida i ca 7-årsåldern fanns det en b/c-ponny och resten var d-ponnyer.
Minns att jag tyckte d-ponnyerna var väldigt stora.
Storhästarna var några halvblod och resten korsningar utan stam. Ett par kallblodstravare. Den största storhästen var drygt 160 cm i mkh och av den tunga, sega typen.
När det inte gick att få tillräckligt med storhästar till en grupp så fick nån d-ponny gå i en hästgrupp för vuxna.
Den ridskolan hade ändå rätt många hästar och ponnyer för att vara på en liten ort, tror det var totalt 17-19 st.
 
Tror inte att många ridskolor kan ha så många olika sorters hästar.
När jag började rida i ca 7-årsåldern fanns det en b/c-ponny och resten var d-ponnyer.
Minns att jag tyckte d-ponnyerna var väldigt stora.
Storhästarna var några halvblod och resten korsningar utan stam. Ett par kallblodstravare. Den största storhästen var drygt 160 cm i mkh och av den tunga, sega typen.
När det inte gick att få tillräckligt med storhästar till en grupp så fick nån d-ponny gå i en hästgrupp för vuxna.
Den ridskolan hade ändå rätt många hästar och ponnyer för att vara på en liten ort, tror det var totalt 17-19 st.

På den ridskola jag ridit har de det. Men de har inga renodlade ponnylektioner/storhästlektioner. På barnlektionerna går en blandning av ponnys och storhästar. På vuxenlektionerna går ofta ponnys (C och D, mer sällan B) med mindre vuxna. Jag red själv ofta ponny som vuxen på ridskolan.

När jag började rida på 80-talet däremot fanns det mycket få ponnys och resten var halvblod. Jag tyckte inte om att rida ponny för då hade de bara en shettis. Han var skumpig och obekväm jämfört med halvbloden. Men nu har den ridskolan allt från B-ponnys till storhästar. Det finns storhästar som aldrig går nybörjarlektioner och och B-ponnysarna går sällan vuxenlektion då det är få vuxna som kan rida dem.
 
En ridskola i länet har ett par egna uppfödningar som är korsning mellan KWPN och nordsvensk brukshäst.
Den äldsta ska ridas in i vår, både den och den yngre är av trevlig modell och rätt lika varandra.
Tror att de är helsyskon.
 
Tror inte att många ridskolor kan ha så många olika sorters hästar.
När jag började rida i ca 7-årsåldern fanns det en b/c-ponny och resten var d-ponnyer.
Minns att jag tyckte d-ponnyerna var väldigt stora.
Storhästarna var några halvblod och resten korsningar utan stam. Ett par kallblodstravare. Den största storhästen var drygt 160 cm i mkh och av den tunga, sega typen.
När det inte gick att få tillräckligt med storhästar till en grupp så fick nån d-ponny gå i en hästgrupp för vuxna.
Den ridskolan hade ändå rätt många hästar och ponnyer för att vara på en liten ort, tror det var totalt 17-19 st.
Varför skulle de inte kunna ha det? Om de har 14-16 stora hästar och 14-16 ponnies.

Skulle säga att @Lingon s beskrivning passar ganska väl in vad de verkar försöka ha på min ridskola. Borsett från att riktigt stora storhästar är en stor majoritet just nu och bara tre storhästar är runt 160.

Med det sagt så tror jag nog att just häst runt 155-160 verkar anses vara lite litet utan swb hästarna verkar ligga runt 170 och riktigt små ponnies som russ har bara kommit på sistone så små vuxna har absolut istället för små hästar kunnat rida stora ponnies.
 
Av ren nyfikenhet: Om ni fick korsa vilka två raser som helst för att få fram den perfekta ridskolehästen, vilka skulle det vara? utveckla gärna😊
Behöver inga korsningar. Fortsätter att avla på det jag har och att välja hingstar med förstånd ❤️

Fast ibland drömmer jag om att hitta en äkta fin nordsvensk travarmärr att avla med fullblod så det skulle ju kunna bli grunden för en ren ridskolelinje 🙃
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp