Den perfekta ridskolehästen

Vi har sålt flera ponnyer till ridskolor, vi vet att de får bra hästvälfärd och tas hand om på bästa sätt. Det finns alltid någon som älskar dem. Men det är ponnyer (från liten B till mellan D, alla dock ganska grova, shetland/island, bruksruss, halvblod/new forest och newforest/island) med ganska markbundna gångarter och som älskat barn och tycker det är helt ok att jobba oavsett om det är fyrkantsspår eller ut i skogen. De ridskolor vi sålt till har alla haft bra hästhållning, är ju lättare att kolla upp den, och ponnyerna är samtliga favoriter både hos barn och ridlärare och jag tror faktiskt alla vi sålt vunnit årets stallbästis minst en gång... De tävlingsponnyer vi har nu är heta med stora gångarter och lite av enmanshästar allihop och ingen skulle således passa en vanlig, traditionell, ridskola men det beror ju lite på vilken inriktning ridskolan har också.

Jag skulle ju säga att en normal ridskola behöver hästar åt det lite mer viktbärande hållet vare sig det handlar om ponnyer eller stora hästar, som inte bryr sig så mycket hur och var de jobbar utan tycker det är kul att jobba helt enkelt och som tycker om barn. Sedan tror jag personligen inte på hästar eller ponnyer med superstam, det finns såklart undantag men en vanlig ridskoleryttare som ska utbilda sig behöver inte de gångarterna det i många fall medför. När min kompis drev ridskola var det just ponnyer som hade för stora gångarter hon fick göra sig av med, just för att ryttarna inte kunde hantera dessa, det blev för skumpigt med ryggproblem som följd helt enkelt.

Ras tror jag är mindre viktigt egentligen.
 
Har haft ridskolehästar på bete i några år. Dom stora hästarna kom sällan tillbaka år efter år. Men dom viktbärande mindre modellerna hängde i och var friska och njöt av sommaren hos oss och trivdes finemang som lektionshästar. Maken red flera av dom på lektion. Större fjordingar, tinkerliknande korsningar och en arab/hbl.
 
Har haft ridskolehästar på bete i några år. Dom stora hästarna kom sällan tillbaka år efter år. Men dom viktbärande mindre modellerna hängde i och var friska och njöt av sommaren hos oss och trivdes finemang som lektionshästar. Maken red flera av dom på lektion. Större fjordingar, tinkerliknande korsningar och en arab/hbl.
Fast nä. Visserligen blir väl ponnyer ofta äldre än storhästar, men så ovanligt är det väl inte med vanliga halvblod som blir gamla på ridskola? Kanske inte urgamla, men 18-20 år i alla fall? Och då har varit 10-15 år på ridskolan.

Viktbärande mindre modeller som ändå har ridbarhet tycker jag verkar väldigt ovanligt, om man inte vill ha kallblodskorsningar. Fjordingar, även om de är viktbärande, är i regel för små för en långbent vuxen som väger 80 kr. De håller ju ändå ponnystorlek.

De lite grövre hästar som ändå fungerar (dvs har tillräcklig galopp- och hoppförmåga) jag har sett är framförallt Irish draught. Men de är ju inte så vanliga. Det finns en tysk ras som heter Alt-Oldenburger som jag tror skulle passa också. Det ser ut som halvbloden gjorde förr, lite mindre och lite grövre, men de verkar ännu mer ovanliga. Jag har aldrig sett en sån i Sverige.
 
Har haft ridskolehästar på bete i några år. Dom stora hästarna kom sällan tillbaka år efter år. Men dom viktbärande mindre modellerna hängde i och var friska och njöt av sommaren hos oss och trivdes finemang som lektionshästar. Maken red flera av dom på lektion. Större fjordingar, tinkerliknande korsningar och en arab/hbl.
Det verkar ju ju jättekonstigt, hur många år är det? 15? Tycker jag verkar ridit 10+ år på ett antal olika ridskolor och swb kunde vara på ridskola i många herrans år, som jag skrev tidigare så är de ju ofta "nya hästen" i 1-2 år i alla fall.

Dock kan ju just den verksamheten som era beteshästar kom ifrån haft problem att hitta passande storhästar (det ska ju vara svårt numera) och därmed varit i en period då de byter och letar. Eller så har de också ett antal hästar som är kvar i egna beteshagar.
 
Fast nä. Visserligen blir väl ponnyer ofta äldre än storhästar, men så ovanligt är det väl inte med vanliga halvblod som blir gamla på ridskola? Kanske inte urgamla, men 18-20 år i alla fall? Och då har varit 10-15 år på ridskolan.

Viktbärande mindre modeller som ändå har ridbarhet tycker jag verkar väldigt ovanligt, om man inte vill ha kallblodskorsningar. Fjordingar, även om de är viktbärande, är i regel för små för en långbent vuxen som väger 80 kr. De håller ju ändå ponnystorlek.

De lite grövre hästar som ändå fungerar (dvs har tillräcklig galopp- och hoppförmåga) jag har sett är framförallt Irish draught. Men de är ju inte så vanliga. Det finns en tysk ras som heter Alt-Oldenburger som jag tror skulle passa också. Det ser ut som halvbloden gjorde förr, lite mindre och lite grövre, men de verkar ännu mer ovanliga. Jag har aldrig sett en sån i Sverige.
Håller helt med om att det inte alls är ovanligt att storhästarna blir gamla på ridskola! Det blir de absolut hos oss i alla fall.
 
Det verkar ju ju jättekonstigt, hur många år är det? 15? Tycker jag verkar ridit 10+ år på ett antal olika ridskolor och swb kunde vara på ridskola i många herrans år, som jag skrev tidigare så är de ju ofta "nya hästen" i 1-2 år i alla fall.

Dock kan ju just den verksamheten som era beteshästar kom ifrån haft problem att hitta passande storhästar (det ska ju vara svårt numera) och därmed varit i en period då de byter och letar. Eller så har de också ett antal hästar som är kvar i egna beteshagar.

Så hade min ridskola. De två största halvbloden (valacker) kunde dels inte gå med ston och dels så kunde de inte gå på bara bete en sommar utan att bli för tunna. De behövde kompletterande foder. Då pratar vi halvblod som var 170+. Resten av ridskolehästarna gick i samma flock (hästar, ponnys, ston och valacker) och åkte på bete tillsammans varje sommar. Halvbloden gick många år på ridskolan. Men helt klart var det de stora hästarna som hade flesta skador. Ponnyerna bara funkade år efter år efter år.
 
Det verkar ju ju jättekonstigt, hur många år är det? 15? Tycker jag verkar ridit 10+ år på ett antal olika ridskolor och swb kunde vara på ridskola i många herrans år, som jag skrev tidigare så är de ju ofta "nya hästen" i 1-2 år i alla fall.

Dock kan ju just den verksamheten som era beteshästar kom ifrån haft problem att hitta passande storhästar (det ska ju vara svårt numera) och därmed varit i en period då de byter och letar. Eller så har de också ett antal hästar som är kvar i egna beteshagar.
Maken har ridit där i mer än 15 år. Naturligtvis har dom haft stabila hbl som hållt i flera år men just dom större, 165-170, hbl dom köpt har inte funkat lika länge i större utsträckning. Och har haft mer problem. Vi hade valackflocken hos oss i ca 5 år.
 
Maken har ridit där i mer än 15 år. Naturligtvis har dom haft stabila hbl som hållt i flera år men just dom större, 165-170, hbl dom köpt har inte funkat lika länge i större utsträckning. Och har haft mer problem. Vi hade valackflocken hos oss i ca 5 år.
Det kan ju ha väldigt många orsaker att de inte håller. Behöver inte bero så mycket på själva hästarna.
 
Maken har ridit där i mer än 15 år. Naturligtvis har dom haft stabila hbl som hållt i flera år men just dom större, 165-170, hbl dom köpt har inte funkat lika länge i större utsträckning. Och har haft mer problem. Vi hade valackflocken hos oss i ca 5 år.
Håller ju absolut med om att de börjar avla dem för stora, 180 cm är ju fånigt. Men jag är lite osäker på om det skulle just vara ridskolan som är problemet och inte storleken på hästen i sig i så fall. Dvs har de mer problem på ridskolan har de väl sannolikt mer problem privat och som tävlingshästar också. (om alltså, det får väl statistik utvisa antar jag)
 
Har haft ridskolehästar på bete i några år. Dom stora hästarna kom sällan tillbaka år efter år. Men dom viktbärande mindre modellerna hängde i och var friska och njöt av sommaren hos oss och trivdes finemang som lektionshästar. Maken red flera av dom på lektion. Större fjordingar, tinkerliknande korsningar och en arab/hbl.

Fast nä. Visserligen blir väl ponnyer ofta äldre än storhästar, men så ovanligt är det väl inte med vanliga halvblod som blir gamla på ridskola? Kanske inte urgamla, men 18-20 år i alla fall? Och då har varit 10-15 år på ridskolan.

Viktbärande mindre modeller som ändå har ridbarhet tycker jag verkar väldigt ovanligt, om man inte vill ha kallblodskorsningar. Fjordingar, även om de är viktbärande, är i regel för små för en långbent vuxen som väger 80 kr. De håller ju ändå ponnystorlek.

De lite grövre hästar som ändå fungerar (dvs har tillräcklig galopp- och hoppförmåga) jag har sett är framförallt Irish draught. Men de är ju inte så vanliga. Det finns en tysk ras som heter Alt-Oldenburger som jag tror skulle passa också. Det ser ut som halvbloden gjorde förr, lite mindre och lite grövre, men de verkar ännu mer ovanliga. Jag har aldrig sett en sån i Sverige.

Det verkar ju ju jättekonstigt, hur många år är det? 15? Tycker jag verkar ridit 10+ år på ett antal olika ridskolor och swb kunde vara på ridskola i många herrans år, som jag skrev tidigare så är de ju ofta "nya hästen" i 1-2 år i alla fall.

Dock kan ju just den verksamheten som era beteshästar kom ifrån haft problem att hitta passande storhästar (det ska ju vara svårt numera) och därmed varit i en period då de byter och letar. Eller så har de också ett antal hästar som är kvar i egna beteshagar.

Håller helt med om att det inte alls är ovanligt att storhästarna blir gamla på ridskola! Det blir de absolut hos oss i alla fall.
Att de stora hästarna inte kom tillbaka år efter år kan väl ha att göra med att de såldes, dvs de "höll" inte för verksamheten, inte att de blev skadade och avlivades?
 
Håller ju absolut med om att de börjar avla dem för stora, 180 cm är ju fånigt. Men jag är lite osäker på om det skulle just vara ridskolan som är problemet och inte storleken på hästen i sig i så fall. Dvs har de mer problem på ridskolan har de väl sannolikt mer problem privat och som tävlingshästar också. (om alltså, det får väl statistik utvisa antar jag)
När jag gjorde min kandidat sa forskningen inom ämnet att hållbarhet på SWB var som "bäst" för hästar på 1,65 m i mankhöjd (korrelation tävlingsresultat genom livet typ-treårstest/fyraårskvalitet).
 
När jag gjorde min kandidat sa forskningen inom ämnet att hållbarhet på SWB var som "bäst" för hästar på 1,65 m i mankhöjd (korrelation tävlingsresultat genom livet typ-treårstest/fyraårskvalitet).
Jo man kunde nästan gissat det! Läste en del artiklar om hur mycket ryttare en häst kunde bära och det verkade vara runt 160-165 kvadratisk, stort mått under knäet (inte knipt) och inte för tung häst, som var mest viktbärande. (vilket jag tolkade som typ quarter, fullblod låg också högt i den tabellen jmf varmblod, alltså vad de kunde bära i % i förhållande till egen vikt (sedan är de ju nättare än halvblod/varmblod).)

Men gissningsvis blir det nog snabbt tungt för en 180 hög häst?

Både Allan och King Edward är väl där runt 160?
 
Att de stora hästarna inte kom tillbaka år efter år kan väl ha att göra med att de såldes, dvs de "höll" inte för verksamheten, inte att de blev skadade och avlivades?
Ja, vem har sagt att dom avlivades? Dom fungerade inte i verksamheten. För stor gång, svåra att rida ihop, skador uppkomna i hagen som krävde vila. Svårare att hålla hull. Sådant som inverkar på ridskolors ekonomi. Det behövs oftast allroundhästar som håller, går fram ordentligt utan att springa iväg, bärande kroppsbyggnad och tåligt temperament. Massor av olika skäl att inte ha 175 cm häst som inte får plats på mittvolten med 7 andra ekipage om inte eleven är erfaren ryttare. Många såldes vidare och blev trevliga privathästar.
 
Ja, vem har sagt att dom avlivades? Dom fungerade inte i verksamheten. För stor gång, svåra att rida ihop, skador uppkomna i hagen som krävde vila. Svårare att hålla hull. Sådant som inverkar på ridskolors ekonomi. Det behövs oftast allroundhästar som håller, går fram ordentligt utan att springa iväg, bärande kroppsbyggnad och tåligt temperament. Massor av olika skäl att inte ha 175 cm häst som inte får plats på mittvolten med 7 andra ekipage om inte eleven är erfaren ryttare. Många såldes vidare och blev trevliga privathästar.
Då låter det mer som felköp, snarare än att det är storleken? Sju på en volt är ju mycket, så om de försöker få ihop alla på mittvolten snarare än att dela upp dem på två volter som man brukar göra, så låter det också som orutinerad personal?

Jättegång kan absolut vara ett problem, men alla stora hästar har ju inte jättegång. Finns gott om stora hopphästar med liten trav, t ex.
 
Då låter det mer som felköp, snarare än att det är storleken? Sju på en volt är ju mycket, så om de försöker få ihop alla på mittvolten snarare än att dela upp dem på två volter som man brukar göra, så låter det också som orutinerad personal?

Jättegång kan absolut vara ett problem, men alla stora hästar har ju inte jättegång. Finns gott om stora hopphästar med liten trav, t ex.
Men herreminje, inte fasen rids det på mittvolten 8 ekipage på ridskolor. På Strömsholm hände det dock att vi fick rida det som en övning. Med erfarna ryttare så GÅR det att göra även om hästarna är stora.
 
Men herreminje, inte fasen rids det på mittvolten 8 ekipage på ridskolor. På Strömsholm hände det dock att vi fick rida det som en övning. Med erfarna ryttare så GÅR det att göra även om hästarna är stora.
Va jo, vi har varit tio på mittvolten ibland, det går ju bra (varav minst fyra hästar 170+ i storlek, resten 165+ kanske en ponny). Antar att det beror lite på hur brett ridhuset/ridvolten är och vad man gör på mittvolten. (alla måste ju göra samma sak samtidigt så att säga, eller på samma plats i alla fall, och öka -minska är ju inte grejen kanske)
 
Va jo, vi har varit tio på mittvolten ibland, det går ju bra (varav minst fyra hästar 170+ i storlek, resten 165+ kanske en ponny). Antar att det beror lite på hur brett ridhuset/ridvolten är och vad man gör på mittvolten. (alla måste ju göra samma sak samtidigt så att säga, eller på samma plats i alla fall, och öka -minska är ju inte grejen kanske)
Jo, i ett större ridhus går det ju plats. Men det behövs ju trots det att ryttarna klarar att hålla tempo och avstånd.
 
Men herreminje, inte fasen rids det på mittvolten 8 ekipage på ridskolor. På Strömsholm hände det dock att vi fick rida det som en övning. Med erfarna ryttare så GÅR det att göra även om hästarna är stora.
Precis, det GÅR att göra, men det är ju inget för nybörjare. Jag har inte varit med om att ridskolor specialköper hästar som ska vara duktiga på att vara många på en volt.

Det där med stor gång brukar dessutom lösa sig själv - hästar med mycket gång är dyra, så de hamnar ändå utanför ridskolans budget. Det är ju knappast så att de som har en häst med gångarter för svårklassdressyr inte förstår det, och säljer hästen för 100 000 till en ridskola av ren okunskap.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp