Den perfekta selen

iNHALE

Trådstartare
Sambons födelsedag närmar sig och jag vet att han vill testa en annan sorts sele än den han använder idag. Idag har han en ruffwear-kopia från Hööks som i sig funkar bra men som har två problem. Dels så glider spännena när den är under belastning, så selen blir större och större under promenadens gång om hunden ligger på lite, sen saknar den även möjlighet att fästa kopplet framtill. Det som både jag och han gillar med den är att det är gott om utrymme bakom armbågarna, den skär inte in bakom frambenen som många selar tenderar att göra och den har även en maggjord som gör den rymningssäker. Finns det någon som kan tipsa om en bra ergonomisk sele som både har möjlighet till frontknäppning och dessutom lämnar generös plats bakom frambenen? Maggjord är inget tvång men selen ska sitta stabilt. Har sett selar med generöst med utrymme bakom frambenen men kommer inte ihåg vad de heter. Det är en väldigt feminin jaktlabbetik, dvs modell slank och smärt som ska ha den, hon har stora rörelser och behöver gott om plats till frambenen.

Plan B är en måttsydd sele men vill kolla det komersiella utbudet först.
 
Spana in Dog of copenhagen . De har två varianter. Jag har båda och kan inte tänka mig någon annan selen sen jag började använda dessa för 2 år sedan.
Deras senaste modell comfort walker air är smal mellan frambenen, vilket min hund behöver. Fördel är att den inte behöver träs över huvudet om man har en huvud/öronkänslig hund
 
Spana in Dog of copenhagen . De har två varianter. Jag har båda och kan inte tänka mig någon annan selen sen jag började använda dessa för 2 år sedan.
De såg trevliga ut! Vad har du för typ av hund? På vissa bilder ser det ut som att det är väldigt generöst med utrymme bakom frambenen men på andra sitter den betydligt närmare, men det kanske har med hur man spänner den att göra?
 
Det har lite att göra med hur man spänner och storlek.
Jag har en Golden av en lite mer slimmad modell.
Selen sitter stadigt och glider inte runt. Vi går mycket med hundförarbälte och även när han ligger på så glider inte spännena.
 
Ska kolla in dem lite närmare. Hur är det med kvalitén? Läste en recension där köparen påstod att frontringen lossnade efter bara ett par månaders sporadiskt användande. Hur upplever du hållbarheten?
 
Jag använder min dagligen och den ena är nästa som ny efter 1 år.

En av den hade ett spänna som gick sönder efter ca 1 år. Mailade dem och frågade om jag kunde få köpa ett spänne och byta.

De skickade en ny sele till mig istället.
Hunden är rätt (läs mycket) dragig och stark så det blir rätt mycket belastning på spännen, ringar osv. Inte helt kul om ett spänne plötsligt lossnar och hunden kommer lös på en bilväg eller något.
 
Jag använder Truelove till min terrier, och det är första selen som sitter riktigt bra på min hund. Lite tråkig i färg men uppfyller alla krav du satt.

Grannen har samma modell på sina starka ambulls och dom använder bara frontknäppet. Och det verkar hålla för det med.
 
Jag har en Rukka form sele som är rejäl. Nu har jag en liten skit men den blir mer rejäl ju större hund du har.
Kan det vara @Snurrfian som också har samma? Tänker ni har mer lika hundar än mig med min lilla terrier.
Sitter bra och rör sig inte ur fläcken.
 
Jag har en Rukka form sele som är rejäl. Nu har jag en liten skit men den blir mer rejäl ju större hund du har.
Kan det vara @Snurrfian som också har samma? Tänker ni har mer lika hundar än mig med min lilla terrier.
Sitter bra och rör sig inte ur fläcken.
Ja det stämmer bra! Jag tycker inte att den fungerar så bra när jag sätter i ringen fram, men i övrigt tycker jag att det är en bra sele som sitter bra. :)
 
Jag har Metizo, dock den gamla modellen. Sedan har jag även Hurttas nya. Den går också att knäppa fram. Har dock inte provat att ha den fram, men Metizon har jag använt så. Nöjd med båda iaf :)
 
Jag använder Truelove till min terrier, och det är första selen som sitter riktigt bra på min hund. Lite tråkig i färg men uppfyller alla krav du satt.

Grannen har samma modell på sina starka ambulls och dom använder bara frontknäppet. Och det verkar hålla för det med.

Jag har Truelove på min beauceronhane på ca 43 kg. Den sitter jättebra men frontringen drog han sönder rätt snabbt. Inte totalt så den lossnade men rätt många sömmar gick och då gjorde han ändå bara en lekinvit mot en mötande hund. Nu brukar jag ändå inte använda den så för min. del gör det inte så mycket - jag bara testade den då och det slutade ju så där bra - eftersom det viktigaste är att selen sitter bra på honom. Tyvärr glider spännena lite så man får dra åt den igen lite då och då. Skulle nog inte välja den selen igen om jag skulle köpa en ny idag.
 
När vi köpte sele till beaucerontiken så blev det en Rukka, tror det är samma som andra här i tråden har skrivit om. Vi köpte den när hon var 4 månader och hon har fortfarande den nu vid 1 års ålder eftersom den har stor möjlighet att ställa in. Jag tycker den sitter väldigt bra, är stadig och tålig, frontringen verkar tåla mycket och överlag känns sen som en riktig bra sele. Spännena glider inte utan den håller sig så som man har ställt in den.

Min tik är ganska slank och nätt, ganska (läs väldigt) livlig och springer mycket om hon får chansen. Jag tycker selen sitter superbra, hon verkar inte ha några som helst problem med att röra sig i den. Hon bär den på så gott som alla promenader, varje dag och den ser i princip ny ut fortfarande förutom att den kanske kunde behöva tvättas snart.

Så här ser den ut på henne. Man kan nog luras att tro att den sitter tight vid armbågarna men det gör den inte, hon har totalt fri rörlighet oavsett hur yvig hon blir.
Riktigt nöjd med den selen!

FB_IMG_1558893744070.jpg
 
När vi köpte sele till beaucerontiken så blev det en Rukka, tror det är samma som andra här i tråden har skrivit om. Vi köpte den när hon var 4 månader och hon har fortfarande den nu vid 1 års ålder eftersom den har stor möjlighet att ställa in. Jag tycker den sitter väldigt bra, är stadig och tålig, frontringen verkar tåla mycket och överlag känns sen som en riktig bra sele. Spännena glider inte utan den håller sig så som man har ställt in den.

Min tik är ganska slank och nätt, ganska (läs väldigt) livlig och springer mycket om hon får chansen. Jag tycker selen sitter superbra, hon verkar inte ha några som helst problem med att röra sig i den. Hon bär den på så gott som alla promenader, varje dag och den ser i princip ny ut fortfarande förutom att den kanske kunde behöva tvättas snart.

Så här ser den ut på henne. Man kan nog luras att tro att den sitter tight vid armbågarna men det gör den inte, hon har totalt fri rörlighet oavsett hur yvig hon blir.
Riktigt nöjd med den selen!

Visa bifogad fil 30368
Det ser ut att vara samma som jag har, men har du provat att koppla i ringen fram? Jag upplevde att hela selen drogs på fel då?
 
Det ser ut att vara samma som jag har, men har du provat att koppla i ringen fram? Jag upplevde att hela selen drogs på fel då?

Jo, den dras ganska snett, nu har vi i och för sig selen ganska löst på River, det hade kanske blivit bättre om den satt lite tajtare. Jag har å andra sidan inte använt framkoppling speciellt mycket då jag inte vill ha för mycket snedbelastning på en ung hund, men tycker nog ändå att det har funkat som det är tänkt de få gånger vi testat, även om selen glidit lite snett.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
2 256
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp