Den perfekta sitsen!!!

Gullan86

Trådstartare
Hej alla, nu tänkte jag att efter allt som varit om sits och hur ryttaren sitter, inverkar på hästen osv så tänkte jag att nu startar vi en riktig SITS tråd.

Här lägger vi ut bilder från alla dess vinklar och gångarter och andra hjälper oss med våra problem och även vad som är bra med vår nuvarande sits(pepp) och vad vi behöver förändra.

Vi skriver även hur hästen jobbar, vad den har problem med osv, vi kan på så sätt kanske koppla samman ryttarens sits med hästens problem och med hjälp av förbättringar på sitsen, inverka på hästen på ett helt annat sätt.

Kanske beror den dåliga sitsen på att sadeln sätter dig i helt fel sits detta är ju mycket mycket viktigt så att ryttaren inte ska behöva sitta och motarbeta sadeln hela tiden.

Även hjälpa hästen att röra sig enklare om vi sitter rätt och följer med rätt i gångarterna.

Kanske behöver olika hästar, olika ryttarsits? kanske beror det på exteriör, gångartsmässiga förutsättningar osv.


Här vill vi gärna höra mycket om balanserad ridning och Centrerad ridning så ni som kan det får mer än gärna dela med er av era efarenheter.

Denna tråden blir alltså ganska fri men huvudmålet är "den perfekta sitsen".
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag är inte så rädd av mig, och ni får helt enkelt bortse från mina grimaser... :p Är andra gången jag rider hästen, innan dess hade jag en paus från islandshästarna. Nu hoppas jag att jag på allvar är tillbaka! :laugh:

n527769262_662238_1198.jpg


Tycker jag sitter riktigt bra på bilden, skulle dock önska att jag fått vridit om benen mer så jag får låren (och följdaktligen även fötterna) i korrekt läge. Mitt största problem med töltsitsen är att "öppna bäckenet" tillräckligt, jag stelnar gärna i höftböjaren och får då inte tillräckligt djup och drivande sits. Just den här hästen behöver extremt mycket drivning för att hålla takt och form, vilket gör att jag ännu mer spänner upp mig i höftböjaren med spända lår och tappar takten med rumpan :p

Har inte så många ridbilder på islandshäst, bara denna också, tror att hästägaren kanske har några fler.

n527769262_662239_1714.jpg


Här har jag totalt tappat min rumpa och faller framåt lite kutryggad (vilket är ett stort problem i min sits även blicken...), gör att hästen har tappat sin rumpa, mycket av samlingen och takten. Borde helt enkelt suttit bak mer, rätat upp mig och på så sätt samlat hästen och fått en bättre takt.
Tar gärna emot kommentarer :)
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Okej, då börjar jag (intressant och antagligen givande tråd förresten!).

Som de flesta här inne känner till är min sits inget att skryta med, snarare tvärtom - den är hemsk.

Min absolut största problem skulle jag vilja säga är ryggen/axlarna, jag blir lätt kutryggig och drar fram axlarna. Detta kommer från början från att jag har haft så ont i ryggen (vilket jag har upplevt värre när jag har sträckt på mig), på senare tid har det dock blivit bättre men nu sitter det fortfarande kvar mycket i mitt huvud.

Utöver det är det nog mest "det vanliga"; jag måste se till att få ned hälen, se upp så skänkeln inte hamnar för långt bak, passa att jag inte lägger händerna åt något konstigt håll utan har tummen som högsta punkt samt att jag måste lära mig att titta upp och inte ned, som det så lätt blir.

Slänger in lite bilder så ni kan såga och kommentera, tänkte försöka ta från lite olika tillfällen på olika hästar.

Brandy i våras
27148641.jpg


Stina i vintras
25950935.jpg


26476989.jpg


Stina i våras
27624066.jpg


Kopar i vintras
26180398.jpg


Stelpa förra våren
19916833.jpg


Filma i vintras
25654514.jpg


Här är en bild från den perioden då jag skulle säga att det nog var allra värst med ryggen, Kopar sommaren 2007
10279535.jpg


Jag har ju hur mycket bilder som helst, på flera hästar och olika tidpunkter men jag orkar inte lägga in fler nu.

Själv upplever jag att jag sitter bäst på Stina och Brandy (och kanske Filma också, när jag tänker efter...), och värst på Kopar och Rikka (vet inte om jag lade in någon bild på Rikka här).

För övrigt är ju jag sådan som gärna och ofta rider barbacka.

Nu under vintern och våren har jag ju även ridit för en speciell sitstränare, vid lektionstillfällena har jag ridit på Kopar och hon (sitstränaren) har get mig många nycklar, men ni kanske kan ge mig några fler?

Om ni undrar över något angående hästarna eller sadlarna (det är lite olika sadlar på de olika bilderna) så är det bara att fråga. Jag har precis köpt en ny sadel som jag trivs super i så jag ska se om jag kan få någon att fota mig i den någon dag.
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag lägger upp några jag med.

24395095.jpg

Jag börjar med en mindre bra bild :angel: Ja, händerna är väl lite skräckexempel, och blicken i manen som vanligt... Och spänd skänkel.

23201370.jpg

Min klassiska ökadtölt-sits (när hon är såpass framåt så jag inte behöver driva dvs...) Tycker dock att den är helt ok.

27384214.jpg

Och en till ökad tölt. Lite antydan till stolsits dock..

27384219.jpg

HÄR ser man tydligt ett av problemen. Hur fasen ska jag kunna komma åt henne om jag bara skjuter iväg skänklarna sådär?!

27241931.jpg

Travöppna. Lite väl nedskjuten häl..?

27715835.jpg

Och så spjärnar vi med skänkeln..

27989972.jpg

Hoppryttarsitsen i galopp.

Ja, lite blandat..
Det främsta problemet jag har är att få med baken på henne (framförallt i tölt). Det kanske inte är så konstigt med tanke på skänkelns läge..?
Observera att jag var lite ärlig och inte bara tog mina bästa sitsbilder. Då försvinner ju liksom poängen.

/Anna
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Dian problem beror på att du inte kommer ner tillräckligt djupt i sadeln. Då åker skänklarna ut och du liksom sitter ovanpå istället för i liksom.
Det löser sig med tiden när benen och bäckenet anpassat sig, utsidans muskler måste bli längre och insidans kortare, dvs det gör man inet på en dag.
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Oj här har vi en tråd för mig som rider nog sämst av alla här inne för dagen.
Jag har haft riktigt trevlig sits dock alltid haft problem emd blcoken vilket jag tror 99% av alla ryttare har:crazy:

Ska vi börja men några skräckisar=)

Här försöker jag på mig att tölta alldeles i början varken jag eller hästen kan haha och då ser de ut så här mina damer:D
De fel jag gör??
Drar hästen i munnen sitter som en kråka drar fram fötterna lutar mig bak händerna åt skogen fel!
Finns inte ett rätt på bilden=)



26309030.jpg
[/url][/IMG]


17 maj så nästan 5 månader senare ser det ut så härHär tränar jag just upp lite känsla och balans främst hos mig för nu kan hästen tölta mer än jag kan...
Och som bilden visar så behövs balansträning =)

Återigen sitter jag som en påse skit=)





Senaste bilden lika hämsk som vanligt=) här har jag iof jäkligt ont i ryggen för frammåtlutad har jag hittills inte lagt på mig som ovana.. har endå 511 sånna redan=)



28426865.jpg
[/url][/IMG]


Finns inga bra ridbilderpåmig eftersom jag inte rider bra:rofl: men när man inte ridit för instruktör på över 7 år och bara skrittat runt på gammal häst eller ridit in unghäst så blir sitsen så här=(
Det är ju inte förrens nu man ridigt kan rida Jorunn känner jag och då har man henne utlånad=)

Men jag åker å h'lsar på sdå och då så jag får väl försöka ta mer dåliga ridbilder då hha..

Nu skall jag dock börja sköta ett stort hbl under tiden Jorunn är borta så får iaf hålla igång ridningen och träna upp sitsen och träna för tränare=)
:bump:
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag är inte så rädd av mig, och ni får helt enkelt bortse från mina grimaser... :p Är andra gången jag rider hästen, innan dess hade jag en paus från islandshästarna. Nu hoppas jag att jag på allvar är tillbaka! :laugh:

n527769262_662238_1198.jpg


Tycker jag sitter riktigt bra på bilden, skulle dock önska att jag fått vridit om benen mer så jag får låren (och följdaktligen även fötterna) i korrekt läge. Mitt största problem med töltsitsen är att "öppna bäckenet" tillräckligt, jag stelnar gärna i höftböjaren och får då inte tillräckligt djup och drivande sits. Just den här hästen behöver extremt mycket drivning för att hålla takt och form, vilket gör att jag ännu mer spänner upp mig i höftböjaren med spända lår och tappar takten med rumpan :p

Har inte så många ridbilder på islandshäst, bara denna också, tror att hästägaren kanske har några fler.

n527769262_662239_1714.jpg


Här har jag totalt tappat min rumpa och faller framåt lite kutryggad (vilket är ett stort problem i min sits även blicken...), gör att hästen har tappat sin rumpa, mycket av samlingen och takten. Borde helt enkelt suttit bak mer, rätat upp mig och på så sätt samlat hästen och fått en bättre takt.
Tar gärna emot kommentarer :)


Nu skriver jag vad jag ser utan att läsa vad du skrivit.
kalasfin häst verkligen vad är det för nåt? kön, stam osv.
du ser väldigt focuserad ut som att du koncenttrerar sig väldigt mkt på första bilden kanske lite väl mkt så du spänner nacke, kutar med ryggen lite sjunker inåt med magen och spänner benen i stiglädren, du berhöver länga stiglädren lite till sadeln ser dock ut att sätta dig i lite stolsits(även om bilder i profil är det bästa).
du ser ut som att du får tvinga bak skänkeln för att komma i lodrät sits men att din bak ändå sitter för långt bak i sadelb...sitsen är kanske för stor.

händerna tycker jag du sitter fint med ser inte om du vinklar dem rätt pga manen men annars håller du dem fint, bak med axlarna bara och sträck på dig och se vart du ska. det syns att hästen kommer lite mer på framdelen när du lutar dig framåt försök sätta dig tillbaka i galoppen upp med blicken slappna av i benen.
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Okej, då börjar jag (intressant och antagligen givande tråd förresten!).

Som de flesta här inne känner till är min sits inget att skryta med, snarare tvärtom - den är hemsk.

Min absolut största problem skulle jag vilja säga är ryggen/axlarna, jag blir lätt kutryggig och drar fram axlarna. Detta kommer från början från att jag har haft så ont i ryggen (vilket jag har upplevt värre när jag har sträckt på mig), på senare tid har det dock blivit bättre men nu sitter det fortfarande kvar mycket i mitt huvud.

Utöver det är det nog mest "det vanliga"; jag måste se till att få ned hälen, se upp så skänkeln inte hamnar för långt bak, passa att jag inte lägger händerna åt något konstigt håll utan har tummen som högsta punkt samt att jag måste lära mig att titta upp och inte ned, som det så lätt blir.

Slänger in lite bilder så ni kan såga och kommentera, tänkte försöka ta från lite olika tillfällen på olika hästar.

Brandy i våras
27148641.jpg


trivs super i så jag ska se om jag kan få någon att fota mig i den någon dag.


Dig har jag ju sett en hel del men gör detsamma här och skriver vad jag ser på bilderna utan att läsa(hinner ej + vill bilda mig en egen uppfattning).

du spänner dig väldigt i axlarna och nacke rulla bak axlarna gör detta några gånger + ta tag i händerna bakom ryggen och riktigt stretcha ut ser ut som att du har riktigt långa muskler på baksidan av ryggen och för korta på framsidan.
du behöver ta tillbaka händerna mer du kan ha lite korta tyglar bara att du håller längre ut på dem så att säga du håller för nära munnen på hästen om du förstå vad jag menar.
det sägs att man skall hålla handen buren ovan manken du är lite för långt fram.

sen behöver du vrida om benen de pekar utåt ganska rejält som det är nu tån vill åt sidorna istället för framåt;)
in med armbågarna och räta på dig, tänk mkt på blicken och om du spänner till dig så ta ett djupt andetag och luta dig bakåt och se vart du ska framförallt i galoppen, i början kan det kännas som att man sitter allaldes för bakåt lutad men tänk inte på det utan försök överdriva rörelsen istället troligen sitter du då perfekt(det känns värre än vad det är har haft samma problem).
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag lägger upp några jag med.

24395095.jpg

Jag börjar med en mindre bra bild :angel: Ja, händerna är väl lite skräckexempel, och blicken i manen som vanligt... Och spänd skänkel.

23201370.jpg

Min klassiska ökadtölt-sits (när hon är såpass framåt så jag inte behöver driva dvs...) Tycker dock att den är helt ok.



/Anna


gör samma med dig:)
på den första bilden sitter du klart sämre än bild nr två.
det verkar lite som att du skärper till dig mer på tävling och sitter bättre då.
på första bilden behöver du ta ihop händerna mer du kan ta ledande tygeltag utan att flyga ut med armarna åt sidorna.
luta dig tillbaka upp med blicken och slappna av i skänkeln och även fram med skänkeln.

på andra bilden tycker jag du sitter nästintill perfekt dock vet jag inte om det är perfekt för hästen men så som man vill att man skall sitta, lodrät sits och blicken upp, ser ganska stabil ut i stätet men du hade kunna vinkla handen mer och hålla längre ut på tygeln. hästen ser lite spänd ut i nacken och lite framtung hade kunnat sätta sig mer på baken.
på 3e bilden sitter du helt plötsligt i stolsits du kanske för det på bild nr 2 med men vinkeln är fördelaktig för att det inte ska synas.
och så lutar du dig till höger på 3an.

frammifrån syns att du inte tittat framåt, upp med blicken.

sen har du en tendens att falla framåt i galoppen, rid mer barbacka så du hittar vart du skall lägga tyngdpunkten för nu sitter du inte ordentligt i sadeln.
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Oj här har vi en tråd för mig som rider nog sämst av alla här inne för dagen.
Jag har haft riktigt trevlig sits dock alltid haft problem emd blcoken vilket jag tror 99% av alla ryttare har:crazy:

Ska vi börja men några skräckisar=)

Här försöker jag på mig att tölta alldeles i början varken jag eller hästen kan haha och då ser de ut så här mina damer:D
De fel jag gör??
Drar hästen i munnen sitter som en kråka drar fram fötterna lutar mig bak händerna åt skogen fel!
Finns inte ett rätt på bilden=)



26309030.jpg
[/url][/IMG]


17 maj så nästan 5 månader senare ser det ut så härHär tränar jag just upp lite känsla och balans främst hos mig för nu kan hästen tölta mer än jag kan...
Och som bilden visar så behövs balansträning =)

Återigen sitter jag som en påse skit=)





Senaste bilden lika hämsk som vanligt=) här har jag iof jäkligt ont i ryggen för frammåtlutad har jag hittills inte lagt på mig som ovana.. har endå 511 sånna redan=)



28426865.jpg
[/url][/IMG]


Finns inga bra ridbilderpåmig eftersom jag inte rider bra:rofl: men när man inte ridit för instruktör på över 7 år och bara skrittat runt på gammal häst eller ridit in unghäst så blir sitsen så här=(
Det är ju inte förrens nu man ridigt kan rida Jorunn känner jag och då har man henne utlånad=)

Men jag åker å h'lsar på sdå och då så jag får väl försöka ta mer dåliga ridbilder då hha..

Nu skall jag dock börja sköta ett stort hbl under tiden Jorunn är borta så får iaf hålla igång ridningen och träna upp sitsen och träna för tränare=)
:bump:

samma med dig...svarar utan att läsa..

du sitter väldigt baktungt i tölten, man ser på hästens uttryck att du tynger henne för mkt i ryggen lätta lite i sitsen och räta på dig så du inte svankar. vrid om benen och händerna.

på barbacka bilden sitter du i stolsits och ser ut att sitta baktungt med, försök att inte använda ryggen/tyngden till att hålla upp henne utan dina magmuskler och lårmuskler när du rider barbacka. räta på dig.

i galoppen sitter du rätt bra i sadeln och står inte upp eller viker dig framåt som det är vanligt att man gör.
du behöver nog ta ihop händerna lite till där och upp med blicken, axlarna ser faktiskt fina ut inte alls så spända. vrid om benet där med så tån pekar framåt.
du ser möjligen ut att vara ganska hårt i handen på just den bilden hästen ser inte tillräckigt stark ut för att kunna bära sig på tygeln i en rund galopp vid tillfället då det ser ut att vara ganska springing galopp.
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Jag måste ju lägga ut bilder på mig själv med ju så får ni gärna hjälpa mig med sitsen.
här kommer lite bilder där jag rider olika hästar i olika sadlar och barbacka.

28264369_43627256.jpg

27433340.jpg

27444393.jpg

27444378.jpg

27415079.jpg
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

synd kvaliteen blev dålig på följande bilder men detta var när jag jobbade i ladugård och fy tusan vilka muskler jag hade och jag kan säga att det bidrar enormt till en bra sits är man inte vältränad eller har mag och ryggmuskler så är det svårt att ha någon hållning.
bilderna är från lag sm 2007

14405606.jpg

14405624.jpg

14311225.jpg

14311216.jpg

14405618.jpg
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

14405615.jpg

14405608.jpg


usch ge mig den kroppen tillbaka tack.
17496676.jpg
lag sm 2007

jag sitter konstigt här med benen med vill vara så smal igen:cry:
13513496.jpg
Thengill var riktigt vältränad med.

vi tävalde trail, 4gång med ökad tölt och dressyr på lag sm.
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

oh vad härligt det är att rida nu blir man riktigt sugen av att kolla på alla bilderna:) hoppas det inte blev för många nu bara....
 
Sv: Den perfekta sitsen!!!

Inge bra ide å svara om du inte läser orsakerna till varför man sitter som man gör;)

hehe angående galoppen har du mkt fel... Jorunn kan verkligen bära sig i en rund kort galopp..
Men på denna bild så galopperade vi utan helt krav på form jag lät henne få öka galoppen lite på långsträckan.

=)


Angående töltbilderna så håller jag med jag rider som en skithög men å andra sidan är jag TOTAL nybörjare på att tölta så jag håller påatt lära mig..Stor skillnad på mina bilder jag visade både på häst och på ryttare jö=)

Idag sitter jag betydligt bättre iom att jag kommit mer och mer in i töltrytmen=)
Innan jag kom in i den så flängde jag runt i sadeln som en yr höna ha ha ha

Tänkte åka å rida henne nästa vecka asså inte denna vecka som kommer utan nästa 2 veckor typ=)
Ska väl släpa med en som kan både filma och ta massa bilder så får vi se om de har utvecklats nått för min del=)

Preoblemet nu är att hitta rätta töltmusklerna på mig.. för dom finns då verkligen inte.. när jag väl hittar dom är jag totalt slut efter 20 meters töltande ha ha
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
609
Senast: Esmeralda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 031
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp