Den stora ensamheten

hagel

Trådstartare
Vad gör man som drabbad av den stora ensamheten?

Har helt bytt liv. Från kollektiv-liv i Köpenhamn under många år till att bo i en håla i norska fjällvärlden. Sambon är kvar i Danmark och kan inte flytta upp. Jag är tydligen (har aldrig fattat det tidigare) storstadsmänniska ut i fingerspetsarna, även om jag gör mitt bästa för att anpassa mig! Saknar liv och rörelse och folk av alla sorter runt omkring mig.

Försöker desperat dammsuga internet efter potentiella platser/happenings/föreningar/grupper där jag kan få träffa folk. Blev till och med medlem på en datingsida som hade alternativet "söker vänner". Jag fattade inte att det tydligen är en diskret omskrivning för datingpartner ;).

Nu väntar mig några veckor ensam på jobbet, då alla har semester. Efter jobbet måste jag hem till min tomma lägenhet. Jag kommer sluta inlåst i ett madrasserat rum, iförd tvångströja, innan semestertiderna är slut!

Hur överlever man? Vänjer man sig?
 
@hagel : Jag tror att man kan vänja sig. Mer eller mindre i alla fall!
Jag har ju vant mig vid storstadslivet, även fast jag vissa dagar känner att jag inte orkar det och jag känner mig kvävd. Men sen går det över och allt känns bra igen!:D
 
Fast en egen liten kissekatt gör ganska mycket :). Det är mysigt att ha "någon" hemma att mysa med på kvällarna. Själv bor jag på landet med en sambo som jobbar borta 50% av tiden. Katten och hästen var nödvändiga för den mentala hälsan :P.
 
@skiesabove
Min mentala hälsa skriker efter husdjur, men eftersom jag reser till sambon i Köpenhamn så snart tillfälle ges så blir det lite opraktiskt med djur :). Känner ju inte så många som kan passa djuret heller ;).

Dem jag hyr lägenhet av har ett gäng hundar jag brukar rasta ibland, men det är ju inte samma sak som en egen pälsboll!
 
Djur träffar jag på jobbet (veterinär) och internet är det som får mig att inte lägga mig ner på golvet och tjuta som ett barn (åtminstone inte regelbundet) :). Utan Skype, Facebook och Buke försmäktar jag på detta fjäll!

Man väljer någon serie med supermånga säsonger och avsnitt per säsong och plöjer igenom varje kväll tills man är så trött så att man somnar.
Förra sommaren jobbade jag på en mindre ort och bodde på jobbet helt ensam, kände ingen i denna ort. Jag hade hunden med så jag fördrev kvällarna med att gå långpromenad på nya platser, träna med hunden, gärna på brukshundsklubben där det fanns folk runt omkring och började titta på Rederiet från början :p Där snackar vi många säsonger med många avsnitt. Hann knappt med 3-4 säsonger under hela sommaren :D

Lyckades även hitta mig en häst jag kunde pyssla om och rida ut i skogen med 1-2 ggr per vecka. Så kika efter sånt kanske om du gillar ridning?
 
Vad gör man som drabbad av den stora ensamheten?

Har helt bytt liv. Från kollektiv-liv i Köpenhamn under många år till att bo i en håla i norska fjällvärlden. Sambon är kvar i Danmark och kan inte flytta upp. Jag är tydligen (har aldrig fattat det tidigare) storstadsmänniska ut i fingerspetsarna, även om jag gör mitt bästa för att anpassa mig! Saknar liv och rörelse och folk av alla sorter runt omkring mig.

Försöker desperat dammsuga internet efter potentiella platser/happenings/föreningar/grupper där jag kan få träffa folk. Blev till och med medlem på en datingsida som hade alternativet "söker vänner". Jag fattade inte att det tydligen är en diskret omskrivning för datingpartner ;).

Nu väntar mig några veckor ensam på jobbet, då alla har semester. Efter jobbet måste jag hem till min tomma lägenhet. Jag kommer sluta inlåst i ett madrasserat rum, iförd tvångströja, innan semestertiderna är slut!

Hur överlever man? Vänjer man sig?

Såg att du fått bra tips, tror jättemycket på att du ska starta upp ett gammalt eller påbörja ett nytt intresse, då träffar man oftast människor som man gillar!
Finns ju så mycket, allt ifrån att gå med i någon typ cykelklubb eller annan idrottsklubb, delta i föreningsliv, till att börja rida lektion eller bli medryttare.
 
Vad gör man som drabbad av den stora ensamheten?

Har helt bytt liv. Från kollektiv-liv i Köpenhamn under många år till att bo i en håla i norska fjällvärlden. Sambon är kvar i Danmark och kan inte flytta upp. Jag är tydligen (har aldrig fattat det tidigare) storstadsmänniska ut i fingerspetsarna, även om jag gör mitt bästa för att anpassa mig! Saknar liv och rörelse och folk av alla sorter runt omkring mig.

Försöker desperat dammsuga internet efter potentiella platser/happenings/föreningar/grupper där jag kan få träffa folk. Blev till och med medlem på en datingsida som hade alternativet "söker vänner". Jag fattade inte att det tydligen är en diskret omskrivning för datingpartner ;).

Nu väntar mig några veckor ensam på jobbet, då alla har semester. Efter jobbet måste jag hem till min tomma lägenhet. Jag kommer sluta inlåst i ett madrasserat rum, iförd tvångströja, innan semestertiderna är slut!

Hur överlever man? Vänjer man sig?
Flytta !! Varför stå ut när du kan bo på en plats där du trivs?? Måste du bo just där?
 
Såg att du fått bra tips, tror jättemycket på att du ska starta upp ett gammalt eller påbörja ett nytt intresse, då träffar man oftast människor som man gillar!
Finns ju så mycket, allt ifrån att gå med i någon typ cykelklubb eller annan idrottsklubb, delta i föreningsliv, till att börja rida lektion eller bli medryttare.

Fann en medryttarhäst och hans ägare är min enda "kompis" här uppe :). Tyvärr så är han oren (och på bete) för tillfället och ägaren på semester.

Ny hobby tror jag är vägen fram! Letar för fullt på nätet som sagt, men likasinnade människor är det inte gott om i området. Är beredd att köra ett par timmar enkel väg om något dyker upp dock!
 
Känner igen mig. Fick jobb i en stad 90 mil bort och flyttade ifrån familj, sambo, vänner och katter. Under 9 månader bodde jag helt ensam på nya orten utan annat socialt umgänge än dom jag träffade på fikarasterna på jobbet. Det var riktigt jobbigt, särskilt att vara ifrån sambon och våra katter. Vi träffades varannan helg, turades om att åka upp/ner. Var alltså hem en gång i månaden och passade då på att fylla på det "sociala förrådet".

Hur som, nu har sambon flyttat ner hit också vilket gör en enorm skillnad. Nu har vi iaf varandra men man (eller iaf vi) behöver ju vänner utöver det också. Och intressen. Så jag såg till att komma igång med ridningen här nere, började med en termin på ridskolan men trivdes inte så då började jag leta medryttarhäst istället. Har nu hittat en jättetrevlig häst med tillhörande trevlig ägare, så genom hästen träffar jag lite människor vilket gör att det inte känns fullt lika ensamt här nere :p

Så mitt tips är att komma igång med någon aktivitet där man träffar andra människor. Och lyckas man inte med det så får man åtminstone se till att börja aktivera sig själv på egen hand. Är man van att alltid göra saker TILLSAMMANS med andra människor så kan det ta emot att göra det själv.
Lite som jag läste i en Rocky-strip någon gång "Den enda som kan sitta ensam i en bar och fortfarande se cool ut är Clint Eastwood" Så ibland när jag hamnar i sådana situationer så brukar jag tänka att jag är Clint Eastwood och så kör jag en "Clintan". Till exempel går på fik och fikar ensam utan att känna mig det minsta, hrrm, obekväm. Kan han så kan jag ;)
 
@Sandros

Jag älskar att sitta ensam på bar, alltid möter man någon! Så fanns det en bar (eller café) här så skulle jag inte ha minsta problem :D.

Vi har djur som ska passas i Köpenhamn, för att sambon ska kunna åka upp. Det är superfrustrerande ibland, även om jag såklart älskar våra djur.

Usch, låter så himla negativ! Om jag bara gillade att göra fjällsaker så skulle jag smälta in bättre :(.
 
Man lär sig att stå ut, det är inte för evigt!
Jag flyttade 100mil för 2år mitt i ingenstans.. jag hittade en underbar medryttarhäst.. man hittar sina små guldkorn efter ett tag, men jag vande mig aldrig, jag lärde mig att stå ut..

edit, har flyttat hem igen! :)
 
@Sandros

Jag älskar att sitta ensam på bar, alltid möter man någon! Så fanns det en bar (eller café) här så skulle jag inte ha minsta problem :D.

Vi har djur som ska passas i Köpenhamn, för att sambon ska kunna åka upp. Det är superfrustrerande ibland, även om jag såklart älskar våra djur.

Usch, låter så himla negativ! Om jag bara gillade att göra fjällsaker så skulle jag smälta in bättre :(.

Och inget av era nuvarande djur kan lära sig att resa, så att du kan ta med det fram och tillbaka? Du kan inte utöka familjen med ytterligare ett, resvänligt, djur? En vän till mig skaffade råttor när hon var tvungen att flytta, de följde med henne hit och dit så länge de levde (blir ju inte så gamla).
 
Och inget av era nuvarande djur kan lära sig att resa, så att du kan ta med det fram och tillbaka? Du kan inte utöka familjen med ytterligare ett, resvänligt, djur? En vän till mig skaffade råttor när hon var tvungen att flytta, de följde med henne hit och dit så länge de levde (blir ju inte så gamla).

Det är just precis råttor vi har :D. Världens bästa djur, men importreglerna till Norge är rätt stränga. Och så är de lite krångliga att flyga med.
 
Man lär sig att stå ut, det är inte för evigt!
Jag flyttade 100mil för 2år mitt i ingenstans.. jag hittade en underbar medryttarhäst.. man hittar sina små guldkorn efter ett tag, men jag vande mig aldrig, jag lärde mig att stå ut..

edit, har flyttat hem igen! :)

Det är nog det där med att stå ut jag har svårt med för tillfället :(. Men jag hoppas att jag ska vänja mig, det är mest nu i semestertider jag får panik av att vara ensam både på jobbet och hemma!

Skönt att du kunde flytta hem igen så småningom :).
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Har jobbat i ett stall på norra sidan av Stockholm under en månad i maj-juni. Meningen var att jag skulle jobba längre men jag slutade...
2
Svar
29
· Visningar
4 766
Senast: sjoberga
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 448
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp