Den stora marsvinstråden

glittra

Trådstartare
Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin också.

BOJAN
Född: 27/9 2005
Död: 9/10 2007
bojanliten.jpg

Bojan dog bara tre veckor efter att jag köpt henne och Tjalle. Jag vet fortfarande inte varför. Hon var ett underbart, men överviktigt marsvin.

TJALLE
Född: 5/8 2004
tjalleliten.jpg

Tjalle är en svart och brun teddy-tjej (eller rex, har inte riktigt förstått skillnaden) som jag köpte samtidigt som Bojan.
Tjalle är ganska nöjd med att vara äldst och klokast, hon var ganska hunsad av Bojan. Favoritstället i buren är hennes skokartonghus och när hon är lös i köket så gillar hon att sitta i papperskorgs-grottan. Väldigt lugn och sävlig, gillar att bli klappad och matad. Favoritmat är sallad.

NORPAN
Norpanliten.jpg

Född: 14/9 2007
Det nya tillskottet i familjen. En oerhört pigg och högljudd krabat. Är ganska vild (smeknamnet är Koko och det passar henne bra) och är fortfarande mer vild än tam känns det som ibland. Tycker bäst om att rejsa runt i buren och att gömma sig i pappröret. Favoritmaten är sallad och hon brukar ofta försöka snylta mat från Tjalle.
Är det någon som kan hjälpa mig med Norpans färg? Hon är vit i botten och med bruna stickelhår. Huvudet är brunt med en liten strimbläs.

Mat: Både marsvinen får ungefär en dl grönsaker/frukt varje dag. Basen är vitkål och förutom det får de morötter, paprika, potatis, apelsin, äpple, blomkål mm. De har alltid fri tillgång till gnagpinnar och hö. De får små mängder pellets, ibland utblandat med godis (gnagarblandning). Som godis får de också sallad, gurka och godispinnar.

Marsvin är verkligen underbara små djur. Funderar på att i framtiden när jag får större plats köpa fler djur och ha en liten uppfödning. :love:

Busarna i papperskorgen:
tunnaliten.jpg
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Har just köpt mina marsvin, dock 3 år gamla, i vuxen ålder. De heter Ragge & Diz (Diz har ett uppfödarnamn & papper:eek:) Ragge är vit långhårig & av rasen Peruan & Diz är en Abessinier(virvel). Dock behöver jag skaffa en mkt större bur alt. en till, den som medföljde är på tok för liten för 2 st & de små slåss tyvärr mot varann... :crazy:
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Här kommer fullständig presentation av mina grisar.

Chaotic Naenia aka Kaos
14470293.jpg

f: 15/3 -07
Mamma till en kull på 3 (Skrik, Panik och Zero)
En väldigt matglad liten flicka som är tuffast i hela gänget - utom när det gäller utomhusvistelse. Då är hon inte lika uppkäftig längre. Har något svårt att sitta stilla, hon vill upptäcka allt som omrking.

Immortal Aveira aka Imma
14469963.jpg

(den stora grisen)
f: 15/3 -07

Mamma till Monster. En ganska försiktig och tystlåten tjej som gärna sitter stilla i knäet eller gosar in sig i något mjukt.
Hon älskar gräs och att få springa runt utomhus är det roligaste som finns.

Lunatic aka Luna
14470149.jpg

f: december -06

Snäll tjej som jag hittade på reptilmässa, stillsam och matglad. Är väldigt intresserad av killarna. Tycker mycket om att kela.

Monster
11864648.jpg

f: 27/7 -07

Han är gängledare, tuff och pratglad. Störst i flocken, och har varit sedan fösdeln. Älskar allt ätbart men är lite harig väl utanför buren.

Zero aka Lill-Kaos
14469966.jpg

f: 25/7 -07

Min största buse. Är hela gänget ute ur buren på en gång så är det alltid den här killen som försvinner. Kvickt som ögat och gärna in på omöjliga ställen. Jag misstänker att han är hjärnan bakom det mesta killarna har för sig. Alldeles underbar att pyssla med, utom när det gäller kloklippning. Det är värre än att bli hundmat.

Skrik
14469964.jpg

f: 25/7 -07

Den snällaste av killarna som tycker det mesta är skoj. Älskar mat och leksaker. Brukar inte vara den bråkar med de andra men hörs ändå mest. Har de mest besynnerliga läten jag hört ett marsvin göra.

Panik
11864656.jpg

(Bara några timmar gammal på bilden, men kunde inte hitta någon annan just nu)
f: 25/7 -07

En långhårig, uppstudsig kille som älskar gurka över allt annat i världen. Är den som är mest intresserad av tjejerna och så fort han får chansen försöker han hitta sätt att få deras uppmärksamhet.


...Det var väl alla. tror jag :o
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Åh, vilka fina marsvin! Jag tycker att de släthåriga är vackrast (och så min Tjalle såklart).

Ska bli kul till våren/sommaren när man kan ha dom ute på gräsmattan. Det såg jättehärligt ut på dina bilder. Jag tror att din lill-Kaos påminner lite om min Koko, hon är helt tokig. Man måste hålla ögonen på henne heeeeela tiden. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Den stora marsvinstråden

Tack :) Jag gillar med släthåriga, men älskar lunkarayor.

Min älskar att vara ute i gräset. Problemet med mina är att större delen av djuren är totalt orädda, saknar helt flyktinstinkt ochspringer mer än gärna långt bort från resten av gänget och skulle nog mycket väl skutta fram till en ilsken katt för att se hur läget var där. ;)

Lill-Kaos gör inte livet lätt för mig alla gånger. Sist han var på vift hade han tryckt in sig bakom buren, in mot väggen och satt fast. Inte ett knyst hördes och varför? Jo, det låg lite gurka som hade ramlat ur buren där.
Han hade inga planer på att komma loss förrän gurkan var borta. :D
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Åh här lär jue mina damer bara få va me :D

Har just nu två st tjejer hemma, får se om det utökas då jag flyttar till egen lägenhet snart ;) Hemma är det djurförbud nu förutom dom vi redan har ;D

Detta är mina och syrrans 4:e och 5:e marsvin.
Vi skaffa våra två första 99, ett släthårigt marsvin som hette Daisy och en virvel vid namn Dixi. 2002 dog tyvär Daisy så en peruan flicka flytta hit som sällskap till Dixi, hon somnade in i mars 2004 och april samma månad sommande Dixi in :( En liten satinflicka hade då flyttat in som blev ensam kvar, så en virvelkorsning flyttade hit i början av maj!

Bianca, satinflickan var då ett år gammal och Chessy två nu närmar sig Chessy sin 5 års dag den 8 december och Bianca sen 5 års dag den 28 februari!

Två underbara varelser och jag kan inte tänka mig ett liv utan marsvin! Helt underbara djur!


IMG_0011.jpg

Båda två

Bianca:
IMG_0021.jpg

IMG_0025.jpg


Chessy:
DSC04047-frminskad.jpg
Ena sidan

57363_1176749921.jpg

Andra sidan ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den stora marsvinstråden

Jättesöta marsvin du har!

Det är nog tur att jag inte har plats för någon mer bur hemma, annars hade det blivit ett gäng marsvin till...
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Tack! Kul att veta vad hon har för färg.

Jag ställer inte ut (har ju inte haft mina marsvin så länge), men jag funderar på att göra det senare i vår. Skulle vara kul att testa någon gång.
 
Sv: Den stora marsvinstråden

*kl*

Modig Korns Tuggvilan, nonself golden agouti
marsvin3.jpg


Tanner och Hamtaro, Hamtaro är numera såld
marsvin2.jpg
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Sixten:
dsc_0052_liten_1194903890.jpg


Sixten är ganska tystlåten, och gillar höga höjder - han vill allra helst sitta på axeln, och sover alltid på grishustaket på dagarna. Även om han rör ganska mycket på sig (han är bl a himla atletisk när hon hoppar från min mage till min axel ;) ) så är han en liten tjockis. Dessutom är han smått beroende av vattenflaskan, så jag misstänker att han knarkar c-vitaminer...

Turbo:
dsc_0037_liten_1194903868.jpg


Turbo har en ful ovana att stoppa allt i munnen. Han tuggar på fingrar, byxor, soffor, skrivbord och en och annan näsa om man lägger den i blöt. Trots hans orala besatthet är han ganska liten och betydligt smalare än Sixten. Han hatar att klippa klorna, då är det gråt och skrik och hugg som gäller. Han är högljudd och pratglad och spinner som en katt vid blotta anblicken av lite kel.

dsc_0066_liten_1194903911.jpg


Måste säga att mina grisar är förvånandsvärt sams, det är inte mycket bråk i buren. Mest lek och bus, och det är svårt att avgöra vem som egentligen är högsta gris. Jag tror att de turas om...
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Torsten (Den till vänster, det andra marsvinet är en inlånad statist)
Okänt födelsedatum och för tillfället även okänt dödsdatum.
12067079.jpg


Vi fick honom då ägarinnan tröttnat...
Torsten pratade en hel del, speciellt om han vädrade gurka. Lite hoppig och rädd och gömde sig ofta bakom bästisen Stampe.
Gillade att få komma ut på gräsmattan så länge Stampe var med. Allmänt mesig men stentuff när man klappade honom på huvudet, då "kastade" han liksom upp det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den stora marsvinstråden

Ååå, marvin världens bästa djur.!!
Har bara en kvar hemma. Då dom andra är borta, och morsan vägrar ha fler djur. Men hon har kompis i buren, min två små råttor. Inte för att jag vet om det är någon annan som har råttor och marsvin ihop. Men det funkar och dom är jätte bra kompisar alla tre. :rofl:

Har inga bilder på datan men kan ju berätta om dom.

Första marsvinet vi hade hemma var snuttan. (Det var mamma som döpte henne. ) Men namnet passade perfekt, Hon var underbart kelig, och kunder gå lös på gräsmattan. Visslade man på henne så kom hon. Hon var släthårig och hade miljoner färger ( Brun, honings färg, svart, vit, och grå.) Hon gick bort för två år sen idag..

Sen har vi haft ungar på snuttan, Hon fick fyra stycken. Vilket vi bara behöll en. Som vi döpte till fannie. Hon är tyvärr också borta idag, men var ett piggt och trevligt marvin, släthårig och färgen va typ röd och vit.

Sen räddade jag ett marsvin från en idiot som redan hade tatt död på sina andra tre, Hon var bara skinn och ben när jag fick henne, och helt trött och slö. Men sen när hon började återhämta sig och blev helt bra va hon underbar. Dixie hette hon. Hon hade stamtavla och allt, helt kol svart. Släthårig hon med. Hon gick bort för bara ett par veckorsen.

Sen har vi den levande kvar då. Gullan..
Ett under till marsvin är nu snart 6 år gammal. Är fortfarande lika pigg och livlig som hon alltid har varit. släthårig med en virvel i pannan. Och Brun på kroppen, men honings färgad på magen. Nu är hon gammal och lycklig.. :D
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Tack! Kul att veta vad hon har för färg.

Jag ställer inte ut (har ju inte haft mina marsvin så länge), men jag funderar på att göra det senare i vår. Skulle vara kul att testa någon gång.

Första gången man ställer ut behöver man ej vara medlem i svenska marsvinsföreningen.... kostar mellan 30-45 kr/ marsvin att ställa ut... intresserad pm:a så berättar jag mer =)
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Oh, så söta marsvin alla har. Jag märker att jag måste lära mig ta bättre kort på de små filurerna...

@FjantaZ: Jag pmar. Har lite pratiska frågor som jag funderat på.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Det är vad jag känner mig som. :( Jag köpte två stycken marsvin för ett par veckor sedan, två tjejer på 2 respektive 3 år. Allt har...
2
Svar
22
· Visningar
2 575
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp