Den stora marsvinstråden

Sv: Den stora marsvinstråden

Jag har två nya marsvin. :angel:
De heter Peggy Sue och Daisy :love:
Där jag jobbar nu för tiden har de en hel flock med marsvin (för tillfället är de 22... ), antagligen är alla släkt med alla (men de mår bra och har ett härligt liv..!), och jag kände mig lite ensam på kvällarna, så jag tog upp de två jag tyckte var finast.
Två honor, födda i juni-juli och båda är högdräktiga just nu. :eek:

Daisy:
dsc_0031_1198279242.jpg


Peggy:
dsc_0032_1198279252.jpg



Förresten!
Kan någon hjälpa mig med vad Peggys färg heter?
:bow:

Väldigt orange färg på bilden... Agouti är det helt säkert men...
Det kan vara golden agouti, orange agouti, buff agouti, cream agouti, lemon agouti, saffron agouti. Samt vitt och typ golden eller så.. Hon ser ut att ha lite helfärgade fläckar på bilden x)
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Nimo (satin golden agouti) och Tanner (pet svart/vit)
7ypsdj5.jpg


Råttan (med Willow i bakgrunden) (grey golden argente / white)
8aykr5y.jpg
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Åh vad söta marsvin alla har!

Mina amrsvin har fått flytta hem till mina föräldrar nu ett tag eftersom jag ska åka utomlands ett par veckor. De trivs jättebra och blir lika bortskämda här som hemma :angel:

Jag är inte alls säker på vad Tjalle är för ras. Hon har vad jag trodde var rex/teddy-päls men jag vet egentligen inget om hennes ursprung. Har inte tänkt ställa ut henne så det är bara intressant att veta.
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Ska väl lägga in mina godingar då!

Mister Tuff
Hane född 2004 i en djuraffär.
Tuff.jpg


Balderina
Hona född 2005 hos våra vänner.
Dotterdotter till Tuff.
Tusse - Majsan
Balder.jpg


Turbo
Hona född 2005 hos vänner.
Kalle - Doris
Turbo.jpg

Nån som vill hjälpa mig med färgerna? Turbo är väl creme antar jag. Vill ni ha helbilder så säg till :D
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Nån som vill hjälpa mig med färgerna? Turbo är väl creme antar jag. Vill ni ha helbilder så säg till :D

Lika bra att lägga in direkt ;) Turbo ser lika dan ut runt om, men de andra två är så fulla med färg :D
Marsvin26.jpg

Maassa369.jpg

Maassa340.jpg
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Här är mina tjejer.

Först gamlingen, Nella 5½ år
Bild%20139.jpg


Med nu avlidna kompisen Molly i bakgrunden
Bild%20115.jpg


Teddyn Svinto, drygt 1 år
Bild240.jpg


Tequila, drygt 1 år
2007021.jpg
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Lika bra att lägga in direkt ;) Turbo ser lika dan ut runt om, men de andra två är så fulla med färg :D
Marsvin26.jpg

Maassa369.jpg

Maassa340.jpg
tuff: golden agouti, white, golden
balderlina: white, golden, golden agouti
turbo: cream (dock väldigt övertecknad)

skulle jag säga iaf x) inte helt ovanligt med petar att de har typ en tå i vitt eller likn x) Har en gris som liknar Turbo fast Swerker är äldre och mkt större :love:
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Då ska jag sätta in några bilder på mina marsvin som jag haft i en vecka...De ser inte riktigt kloka ut, jag vet,
men jag antar att den lilla svarta ska få lite mer päls och den andra har för mycket, det går ju inte att ta bra kort på dem!!
De ska vara 3,5 år och jag köpte dem till min son, men han tröttnade på 3 dgr, så nu är de mina :),stör mig inte ett dugg:love:
De har visst bott i ett förråd i ett halv år och är lite vanskötta. De ser ut som Einsteins hår, men jag lovar att de är marsvin :angel:
17109590.jpg

17109589.jpg

Här har jag kammat, klippt naglar, smort öron och klippt bort de värsta tovorna, syns iallafall att det är ett marvin!
Någon som vet vad det är för ras? Jag gissar på Alpaca, de är krulliga på undersidan.
17198694.jpg
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Hej!

Jättekul att någon vill ta hand om gamla avdankade grisar! Vad det är för ras vet jag inte, och det stör mej inte alls, jag tycker alla vänliga, goa, snälla, pratiga, rara grisar har rätt till ett gott liv!

Mvh Lisbeth
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Den nedersta är iaf en merino om han nu är renrasig... det var inga papper på dem eller att de har ngt tjusigt namn???

Lite snabb "krull"-info:
Texel - Lång krullig päls men med korthårigt huvud.
Merino - Lång krullig päls med korthårigt huvud och en virvel i pannan
Alpaca - lång krullig päls och en lång krullig lugg som kammas över huvudet på utställning...
 
Sv: Den stora marsvinstråden

NORPAN
Norpanliten.jpg

Född: 14/9 2007
Det nya tillskottet i familjen. En oerhört pigg och högljudd krabat. Är ganska vild (smeknamnet är Koko och det passar henne bra) och är fortfarande mer vild än tam känns det som ibland. Tycker bäst om att rejsa runt i buren och att gömma sig i pappröret. Favoritmaten är sallad och hon brukar ofta försöka snylta mat från Tjalle.
Är det någon som kan hjälpa mig med Norpans färg? Hon är vit i botten och med bruna stickelhår. Huvudet är brunt med en liten strimbläs.

Mat: Både marsvinen får ungefär en dl grönsaker/frukt varje dag. Basen är vitkål och förutom det får de morötter, paprika, potatis, apelsin, äpple, blomkål mm. De har alltid fri tillgång till gnagpinnar och hö. De får små mängder pellets, ibland utblandat med godis (gnagarblandning). Som godis får de också sallad, gurka och godispinnar.

Marsvin är verkligen underbara små djur. Funderar på att i framtiden när jag får större plats köpa fler djur och ha en liten uppfödning. :love:

Busarna i papperskorgen:
tunnaliten.jpg

Din nopran är jättelik min gris!!:eek::love::love:
 
Sv: Den stora marsvinstråden

japp, lika bedårande som din!!:love::love::love::p
Fast det märks att hon är tant, inte lika pigg och tjock som i sina yngre dar :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den stora marsvinstråden

Tess: Släthår snart fem år. Hur pigg och glad som helst =)

pic_show_id7924685.html


Mimmi: Min brors marsvin, snart fem år hon med. korsning mellan släthår/någon långhårig ras. Hoppar 15 cm utan att ta i hindret och "mellanlanda", det ni ;)

pic_show_id7924686.html


De tre andra marsvinen Gittan, Fanny och Vera har jag ingen bild på, men ska fixa så fort kameran börjar funka igen=) Bättre bilder på tess & mimmi ska jag också fixa:P
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Uppdatering:

Mina grisar har fått barn!! :love:
Daisy fick två supersötingar för snart två veckor sen (Sune och Sofie :D ) och igår fick Peggy tre små knorrar. Alla är superpigga och friska, och jag ska alldeles snart engagera mig i namn och kön på de nya små liven.

Turbo och Sixten har precis flyttat ner till mig, de är lika vilda som vanligt.
 
Sv: Den stora marsvinstråden

Hej
Jag har inga marsvin nu men har haft. Vilka härliga bilder ni har lagt ut.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Det är vad jag känner mig som. :( Jag köpte två stycken marsvin för ett par veckor sedan, två tjejer på 2 respektive 3 år. Allt har...
2
Svar
22
· Visningar
2 560
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp