Den stora paniken infinner sej igen...

Elektronen

Trådstartare
Tror jag kan vara en av världens mest veliga personer, iaf när det kommer till utbildningar. :crazy:

ht 2012 började jag på ett ingenjörsprogram i Linköping, gick ett år tog studieuppehåll (vilket jag har nu). Började plugga till agronom i Uppsala nu i höstas (gör det fortfarande) insåg efter någon månad att det var mycket mera snävt vad man jobbar med sen än vad jag trott, och det var inget jag ville jobba med. Kommer alltså inte gå kvar på det programmet till hösten.

Så just nu har jag väl tre alternativ:

1. Flytta tillbaks till Linköping och återuppta studierna på mitt gamla program. Känner mej inte alls pepp på det. Trivdes inte i staden osv.

2. Byta över till miljövetare till årskurs 2, samläser nästan exakt samma kurser som de första året, så blir inget "dramatiskt" byte isf.

3. Byta till ett ingenjörsprogram i miljö-vatten teknik, till årskurs 2 om det går. Borde kunna tillgodoräkna mej tidigare kurser så att det är möjligt, om det finns platser.

(4). Söka till i miljö-vatten teknik till hösten och gå första året.

Enklast är absolut alternativ 2, men vet inte om jag vill bli miljövetare, känns som det är en utbildning som finns lite överallt- alltså många som tar examen. Och har fått uppfattningen om att många jobbar som miljöskyddsinspektörer ?

Jag vill jobba med miljö på ett naturvetenskapligt sätt så mycket vet jag :). Har faktiskt känt det här året att jag faktiskt saknar ingenjörskurserna, dvs. matten och mer problemlösandet, hur jävliga jag än tyckte att vissa var när jag läste de förut :p.

I min värld känns det som att vilken utbildning jag väljer är ett livsavgörande beslut! Jag är livrädd för att när jag kommit på mer exakt vad jag vill jobba med. Så kommer jag nästan ha läst det som söks, men inte tillräckligt nära så jag blir bortsållad :nailbiting:.
Jag hade önskat att jag kunde ha en mera avslappnad inställning till det hela än vad jag har, men det är svårt.

Hur mycket kan man hålla på och vela egentligen :crazy: känner att det tar sån enorm energi och att det är något som ligger och gnager hela tiden och stressar mej. Just nu känner jag ungefär såhär :arghh::banghead::rage::crazy: inför hela situationen.

Jag avskyr att ta beslut, spec när de påverkar min framtid under flera år. Känner även att jag börjat tappa tilltron till mej själv när det kommer till att göra val när det kommer till utbildningar :cautious:.

Kände mest att jag behövde skriva av mej och få ut lite frustration, men om någon har något klokt råd, så är det välkommet! :)
 
Sv: Den stora paniken infinner sej igen...

En sak som också försvårar valet är att det är så stor skillnad på att läsa en utbildning och sedan jobba med det man blivit. Särskilt ingenjörer har ju en väldigt teoretisk utbildning, men på jobbet sitter man sällan och räknar derivator.

Jag vet inte hur arbetsmarknaden för miljövetare ser ut, men jag vet att man som ingenjör ofta kan välja olika inriktning efter intresse. Det är en rätt bred utbildning, medan jag tror miljövetare är smalare.

Så om jag var osäker på vad jag ville bli hade jag valt det bredare alternativet, och försökt rikta det mot miljö senare.
 
Sv: Den stora paniken infinner sej igen...

Jag är utbildad miljövetare (har gått utbildningen som finns på LiU) och jag jobbar just nu som miljöinspektör. Det är ofta en inkörsport och detta är mitt första jobb inom området. De flesta börjar ju som miljö- hälso- eller livsmedelsinspektör. Dock har i alla fall jag för ambition att ta mig över till den privata sektorn så småningom. Miljökonsult, miljöstrateg eller miljösamordnare hade jag nog gillat :)

Du ska ju göra det som känns rätt. Visst, det känns ju som om man väljer för hela sitt liv när man läser på högskola, men man kan ju faktiskt ångra sig. Känner man efter ett par år att det verkligen inte passar så finns det alltid möjlighet att skola om sig. Vi hade många i min klass på miljövetarprogrammet som var över 30, och ett par över 40.
 
Sv: Den stora paniken infinner sej igen...

Ja men precis det är ju sant, bara för att utbildningen är bra behöver man inte gilla jobbet.
Är så jag också tänkt desto bredare desto bättre, mindre chans att jag hamnar i att jag inte har rätt kompetens för det jobb jag vill ha.

Ja är därför jag funderar på miljö-vattenteknik som inriktning på ingenjör :) skulle jag läsa miljövetare skulle jag antagligen vilja läsa till en master, så blir ju ungefär lika lång tid oavsett.

Är ju bara att hoppas att det kan finnas platser till 2:an isf, för annars var programrektorns förslag att jag söker till 1:an på civilingenjörsprogrammet också. Men jag har läst ungefär 40-45 hp av de kurser de läser första året, känns ju lite sådär att läsa om så många kurser som har väldigt lika innehåll som jag redan läst.
 
Sv: Den stora paniken infinner sej igen...

Okej :), vad för arbetsuppgifter har du som miljöinspektör ? och hur tycker du arbetsmarknaden verkar ?

Jo det är klart man kan ändra sej, jag är bevisligen väldigt bra på det :p. Känner bara att det skulle vara så skönt om pluggbiten föll på plats :), så man slipper lägga energi på att fundera vad man ska göra med sitt liv och kunna motivera sej och se lite längre framåt än vad det känns som att jag kan göra nu.
 
Sv: Den stora paniken infinner sej igen...

Jag har bara jobbat lite mer än en månad så jag har inte kommit igång med allt än. Men tanken är att jag ska vara ansvarig för ärenden som kommer in gällande PCB, köldmedier (kylanläggningar) och cisterner. Dessutom kommer jag bedriva tillsyn på olika företag. Iår är det fokus på att inspektera hanteringen av farligt avfall. Dessutom är jag handläggare åt en del industrier så om de exempelvis vill utöka sin verksamhet och därmed ändra i sina tillstånd så hamnar det hos mig. Jag har också lite klagomålsärenden gällande nedskräpning. Så sånt kommer jag också få åka ut på, och då kan det gälla både privatpersoner och företag.

Just miljöinspektör är ju otroligt brett. Vi är typ 5 st miljöinspektörer som jobbar endast med miljöskydd, men med olika saker. En har hand om lantbruk och avloppsfrågor, en ansvarar för alla vindkraftsutredningar, en jobbar med miljöövervakning och projekt för att förbättra miljön för fiskarna osv osv. Det är väldigt olika arbetsuppgifter beroende på var man hamnar. Men en helt okej inkörsport tror jag det är. Tror man har svårare att ta sig till den privata sidan om man hamnar som livsmedelsinspektör.

Jag förstår vad du menar med att man vill ha plugget klart. Det var så jag kände när jag blev klar i somras. Då kände jag bara att jag aldrig mer vill komma tillbaka till skolbänken. Man vill ju jobba liksom!

Arbetsmarknaden inom miljö sägs vara ganska balanserad. Dock får man väl vara beredd att kanske flytta för första jobbet. Det finns jobb men inte överdrivet många. Tog typ 8 mån för mig att få jobb. Är en del som fått jobb i min klass, men inte alla än. Jag fick ta ett jobb 15 mil hemifrån och jag veckopendlar eftersom jag har sambo :).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: Eurydome
·
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp