Den Stora "spilta VS box" tråden..

B

BeastieBabe

Boxar ger inte rörelsefrihet ett jäkla dugg bättre än spilta anser jag. För hästen, som är ett strövdjur är valet mellan spilta och box som att välja mellan pest eller kolera. Gruppbox kan ge ngt bättre rörelsefrihet, men lösdrift är den enda uppstallningsformen som erbjuder rörelsefrihet.
och om nu hästen vill ranta runt, runt, runt under natten, är det då kanonbra med en tremetersvolt som bara går åt det enda hållet? ja hästar tänker inte "nu har jag gått i höger varv fem minuter, nu är det dags att vända" utan dom fortsätter och forsätter och fortsätter att gå i samma varv, hur snedslitna blir inte dom hästarna?

mina argument för HÄSTEN i spilta vs box

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
+ behöver inte fångas för att hanteras
+ blir inte bakskygga
+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
+ blir säkrare att hantera för nybörjare
+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)

- hästar kan ta sig lösa (dessa ställs i box)
- risk för skavsår av grimman (löses med nackludd samt grimfri hagvistelse)
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift


Boxar
+ hästarna kan inte ta sig lösa
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
- behöver oftast fångas för att hanteras
- bakskygghet tränas inte bort
- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
- mindre rörelsefrihet än på lösdrift



övriga grejer är onödiga att ta upp då man lätt skapar samma förutsättningar vad det gäller:
* Utsikt, fönster placeras i varje box/spilta, väggarna består av delvis helvägg och galler så att hästen får tillräcklig utsikt i stallet.
* Utevistelse är lätt fixat och har inget med uppstallingsformen att göra.
* Måtten på box/spilta ska vara anpassade efter hästen.
* Ovanor uppkommer av DÅLIG STALLMILJÖ, inte av en box eller spilta i sig.
* Alla hästar som inte trivs eller klarar av att stå i box/spilta ska givetvis stå i det motsatta.

jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

och för MIG så är spiltor mycket bättre för att:
* Jag sparar plats i stallet.
* Stallet värms upp fortare med fler hästar på mindre yta.
* Jag sparar massor av strö.
* Jag besparar mina knän och rygg tack vare kortare mockningstid och mindre jobb.
* Jag har bättre översyn över mina hästar, det är lättare att se att hästarna är OK i en spilta än i en box.
* Jag slipper slänga hö som är nertrampat i avföringen.
* Med mer ventilation i ett mindre OCH öppnare utrymme blir luften inne i stallbyggnaden bättre för både mig och hästarna.



ang nya lagförslag anser jag att spiltor ska få byggas och vara strikt måttanpassade och ha godkänd utsikt. Tiden i en spilta ska vara maximalt 10-12 timmar i sträck och maximalt 14-16 h per dygn.
Förutom att jag tycker att spiltor bör få finnas så ska det komma lag på utevistelse som gäller hästar som hålls i spilta, box eller gruppbox.



och snälla, läs igenom allt innan ni kommenterar :bow: hoppas på att få vettiga argument och kommentarer i denna tråd och ingen skitkastande hit och dit..

let the fight begin.. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Har inte många argument eller kommentarer men jag anser att när en häst står i en box skall den ha lugn och ro och vila. Sköta hästen kan man göra i stallgången. Står hällre i en 12 m2 box än i en spilta. Det är iallafall vad jag anser är bäst för min häst. Sen så tycker alla olika. ;)

Har aldrig haft problem med att hästen skulle "bajsa" i maten, bli skygg, eller liknande. Sen kan spiltor vara en fördel på ridskolor då hästen redan är uppbunden och det blir lättare för eleverna osv.

Men i privata sammahang är box en självklarhet i hur jag ser det. Har aldrig varit med om att jag eller någon annan haft problem med hästar som står på box.

Vi bygger nytt stall nu, bara boxar, skulle jag se en privatperson som byggde nytt stall med bara spiltor så skulle jag se det som ett kostsammare sätt att få in flera hästar, eftersom spiltorna inte tar lika mycket plats.

Box VS Spilta - Box :p
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Vi bygger nytt stall nu, bara boxar, skulle jag se en privatperson som byggde nytt stall med bara spiltor så skulle jag se det som ett kostsammare sätt att få in flera hästar, eftersom spiltorna inte tar lika mycket plats.
varför skulle det kosta mer att få in fler hästar?


i övrig bra synpunkter, man får givetvis välja hur man vill men jag skrev tråden mest för att de stora spilthatarna skulle få något att bita i ;)
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ser att irriterade (ridskole-)hästar blir gladare när de flyttar till box, det ger dem lugn och ro på så sätt att det är jobbigare att behöva öppna boxdören varje gång man ska in till den = mindre spring in och ut till hästen. Känner dock en ponny som rymde från boxen till sin gamla spilta, han tyckte inte om sin box :rofl:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag menar att det blir dyrare att bygga boxar kontra spiltor, då boxar tar mer plats i stallet och man behöver på så sätt bygga större stall för att få plats med samma antal hästar...:idea:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

lär sig stå uppbundna

Kan de utmärkt väl lära sig i box med.

+ behöver inte fångas för att hanteras

Eh, nu vet jag inte vad du har för hästar, men mina sticker ut huvudet över dörren när jag kommer. Dvs ingen 'infångning' att tala om.


+ blir inte bakskygga

Det blir inte boxhästar som hanteras ur alla vinklar heller. Jag sätter medvetet krubba + vattenhink strategiskt för unghästar, så varje gång jag fyller vatten går jag bakom den.

+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask

De får inte mask så, maskäggen måste kläckas för de ska få i sig dem igen. Så helt omöjligt att få mask den vägen.

+ blir säkrare att hantera för nybörjare

Det där är sant till viss del, en snäll boxhäst är mkt lättare att hantera än en grinig spilthäst.

+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda

Det där har snarare med typ av häst än inkvarteringen, en häst som anser att den har ett revir att försvara kommer göra det oavsett.

+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)

Varför skulle de lära sig det i box menar du?

hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten

Varför förutsätter du att de boxvandrar? Se det istället som att hästen kan välja att röra sig, rulla, titta på olika saker/åt olika håll, ha större social kontakt med andra hästar etc.

- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra

Beror HELT på hur du designar boxarna. Jag kan fodra alla tre utifrån utan problem.

- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.

Det där är inte ett boxproblem, det är ett MÄNNISKOproblem om människan inte kan acceptera hästens behov av att få vara ifred ibland.

jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

Fast det finns ju bevis såtillvida att stillastående är nedbrytande för en häst, och de har större möjlighet till 'bensträckare' (UTAN att boxvandra) i box.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

det är trots allt bättre att ha en yta på 3x4kvm att röra sig på och vara lös, än fastbunden på hälften av ytan!

Jag fattar inte hur du kan tycka att spilta är bättre, den enda som spiltan är bra för är den snåla och lata ägaren... :mad:
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

varför är det så otroligt mycket bättre med dubbla miniyta? en häst kan lätt sträcka på sig åt alla håll, klia sig på hasen och ligga ner platt på sidan i en spilta, precis som i box..
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

ja det är klart att det är skillnad på hästar och hästar, man får som sagt välja hur man vill.. det du argumenterar emot är ju inte spiltans varande utan vad jag har sett hända i boxar..

det jag skrev upp som argument mot boxar var i jämförelse med spiltor, problem som KAN uppkomma i boxar men som inte gör det i spiltor, givetvis finns det även där undantag..

en häst kan mycket väl sträcka på benen även i en spilta.. en "bensträckare" för mig är att hästen får skritta rakt framåt minst 8-10 steg utan att hindras av något.. att bara vrida sig runt är inte det :(
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Dina påståenden ovanför stämmer inte in på några hästar jag haft kontakt med.Däremot har hanterandet av aggressiva hästar blivit farligare i spilta då de står färdigt med baken mot människan & man inte kan komma åt grimman först.

Har bara träffat 2 hästar som försvarat sina revir i boxen(vilket jag inte tror det handlade om då dessa var allmänt aggressiva på alla ställen, även fastbundna.
Vet inte vad du haft för hästar men en normal häst som tycker om sin skötare behöver inte fångas, hästar kan läras vara bundna ändå & det är definitivt mer ovanligt med boxvandrare än det är med såna, förstår dock att hästar blir stressade av att stå på stall hela dygnet & bara vara ute ngn timme men det gäller även spilthästar, som jag anser blir extra stressade då det är emot deras natur att stå bundna med baken mot omgivningen & inte kunna ha koll på läget(ev fiender/faror osv).

Vidare ser ajg att alla argument för silta mest är för människans bekvämlighet snarare än hästens.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Ånej inte nu igen.

Spiltor
+ lär sig stå uppbundna
Det ska man lära dom på andra sätt.

+ behöver inte fångas för att hanteras
Fångas? Herregud, man ska inte behöva ställa hästen i en spilta för att det inte går att fånga den i en box!

+ blir inte bakskygga
Dom flesta hästar jag känne/har känt är inte bakskygga och dom har aldrig stått i en spilta.

+ riskerar aldrig att få avföring i maten, mindre risk för mask
Hästar får inte mask för att dom skiter i krubban.

+ blir säkrare att hantera för nybörjare
Ehh va? Den sitter ju fast på litet utrymme om den får panik då?
Min erfarenhet är att spilthästar är surpuppor just därför att dom inte kan komma undan.

+ betraktar inte sin spilta som sitt revir som den måste skydda
Jaså inte?

+ lär sig att inte försvara sig när dom vill vara ifred (människan får sätta upp vilotider om hästen behöver det)
Men vad är det här.. "lär sig att inte försvara sig" låt hästen vara ifred för fan!


Boxar
- hästen sliter på lederna för varje nytt varv i boxvolten
Dom flesta hästar boxvandrar inte och gör dom det så gör man nåt åt det annars är man dum i huvudet.

- boxdörren behöver öppnas för att man ska kunna höfodra
nej men gud såååå jobbigt, man kan slänga det över gallret eller ha öppningsbara galler som man drar åt sidan om man är så himla lat.

- behöver oftast fångas för att hanteras
Vad snackar du om för hästar, vildhästar?

- bakskygghet tränas inte bort
"Är hästen bakskygg ställ den i en spilta" är alltså din lilla lösning på bakskygghet :crazy:

- riskerar att få avföring i maten, risk för mask
Neeeej

- hästen kan bli revirtänkande och försvara sin box när nybörjare kommer
Då är det nåt fel.

- lär sig att den kan gå undan i ett hörn för att vara ifred, respekterar inte människan det så försvarar hästen sig.
Vad är det för sjuka hästar du snackar om egentligen? Låt hästen vara ifred om den vill!

- mindre rörelsefrihet än på lösdrift
Ja men MER rörelsefrihet än att stå i en jävla spilta!!!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag instämmer fullt ut med alla boxförespråkare. Personligen skulle jag aldrig någonsin ställa min häst i spilta!
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag tycker att det, självklart, är upp till var och en vad man vill ha. Dock tror jag inte det är så himla mycket bekvämare i box, instängd som instängd lixom.

Om ridskolehästar:
Jag har varit med om MÅNGA griniga ridskolehästar som stått på box-praktiskt taget alla jag mött. Men de som stått i spilta har varit hur goa och snälla som helst.
Dock så är det nog farligt med lite mer respektlösa hästar i spilta, om de trycker en mot väggen.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Men om hästen nu går runt varv efter varv om den står i box ska man nog inte placera den i spila just för att den ska sluta gå runt utan fundera på VARFÖR den gör det.
Jag har ALDRIG varit med om en häst som går runt i boxen. Aldrig.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Jag tycker att det, självklart, är upp till var och en vad man vill ha. Dock tror jag inte det är så himla mycket bekvämare i box, instängd som instängd lixom.

Om ridskolehästar:
Jag har varit med om MÅNGA griniga ridskolehästar som stått på box-praktiskt taget alla jag mött. Men de som stått i spilta har varit hur goa och snälla som helst.
Dock så är det nog farligt med lite mer respektlösa hästar i spilta, om de trycker en mot väggen.

Det är ju också en anledning, man sätter oftast dom större och/eller surare/svårhanterade hästarna i boxar, just för dom ska vara mer ifreda...
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

BeastieBabe skrev:
jag är inte boxhatare men anser att spiltor är otroligt bekväma och så länge det inte kommer fram konkret forskning på att hästar mår och presterar sämre i spilta och blir sjukare och dör fortare så tänker jag inte hata spiltor..

Enligt Djurskyddsmyndigheten är spiltor den uppstallningsform som i störst utsträckning begränsar hästens naturliga beteende.
Och det står i djurskyddslagen att hästarna ska ges möjlighet att bete sig naturligt. Varför begränsa hästens naturliga beteende när det finns bättre alternativ? Det är ju helt crazy.
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Att en box inte skulle ge större rörelsefrihet är väl ett idiotiskt påstående!
PL
 
Sv: Den Stora "spilta VS box" tråden..

Det som jag upplever mest problematiskt med spiltor är utfordringsbiten. Att man måste gå in till hästen bakifrån. Många hästar kan bli lite sura och hotfulla då. Då är det inte jättekul att stå i perfekt sparkavstånd. Detta kan ju hjälpas med en sk fodergång framför spiltorna men då får ju inte hästarna fönster att kika ut genom, något som jag anser att de behöver när de står i spilta.

Sedan så tror jag att hästar trivs bättre med att stå i box. Mina hästar har varken boxvandrat eller varit bakskygga, de verkar vara fullt tillfreds med att stå i sina boxar.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724
Hästvård Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv? Hur långt kan man gå för...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 397
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp