Den stora tråden om 30-årsbuffén

Fazeem

Trådstartare
Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och trädgård, och kommer dit dagen innan kalaset. Alltså måste allt vara väldigt enkelt att förbereda. Därför tänkte jag köra på catering från den lokala Ica Maxi. Kruxet är bara att jag aldrig beställt catering innan. Jag har ingen aning om vad som är populärt, hur mycket som behövs, vilka tillbehör man ska ha osv. Det enda jag vet är att jag inte kommer kunna ta med mig någon mat hem igen, och att jag avskyr när det blir mycket mat över.

Så nu tänkte jag höra vad ni hade gjort i min sits! Hur mycket hade ni beställt? Vad brukar gå hem när man beställer buffé från Maxi? Tanken är att vi ses vid 15-tiden, käkar mat, har det trevligt och kanske tar kaffe och kaka efter maten. Så tanken är att det inte blir något kvällskalas utan alltihopa ska vara klart innan sen kväll.

Gästerna är fördelade såhär:
  • 15 vuxna
  • 4 barn mellan 10-15 år
  • 3 barn mellan 6-8 år
  • 4 barn mellan 2-4 år
Och inga matpreferenser finns.

Snälla hjälp mig med idéer!

/ Den halvt ofrivillige firaren.
 
Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och trädgård, och kommer dit dagen innan kalaset. Alltså måste allt vara väldigt enkelt att förbereda. Därför tänkte jag köra på catering från den lokala Ica Maxi. Kruxet är bara att jag aldrig beställt catering innan. Jag har ingen aning om vad som är populärt, hur mycket som behövs, vilka tillbehör man ska ha osv. Det enda jag vet är att jag inte kommer kunna ta med mig någon mat hem igen, och att jag avskyr när det blir mycket mat över.

Så nu tänkte jag höra vad ni hade gjort i min sits! Hur mycket hade ni beställt? Vad brukar gå hem när man beställer buffé från Maxi? Tanken är att vi ses vid 15-tiden, käkar mat, har det trevligt och kanske tar kaffe och kaka efter maten. Så tanken är att det inte blir något kvällskalas utan alltihopa ska vara klart innan sen kväll.

Gästerna är fördelade såhär:
  • 15 vuxna
  • 4 barn mellan 10-15 år
  • 3 barn mellan 6-8 år
  • 4 barn mellan 2-4 år
Och inga matpreferenser finns.

Snälla hjälp mig med idéer!

/ Den halvt ofrivillige firaren.
Min erfarenhet är att du får de bästa råden från cateringen. antingen ICA eller någon annan som levererar catering?

Festfat med kallskuet och nåt varmt till (typ gratäng?)brukar funka för de flesta. Och barnen kan plocka det som de gillar om det finns mycket olika saker på faten.

Men som sagt - kolla med cateringen vad de rekommenderar med det åldersspannet på gästerna. Tänk på att de levererat mängder tidigare och har erfarenheter.
 
Jag tror precis som @tanten att de som levererar cateringen är de bästa att rådfråga de brukar ha väldigt bra koll @Fazeem Tror också att kallskuret är bra med olika saker att plocka, blir det mat över kanske du kan skicka med de som har nära hem. Hade nog gärna sluppit något varmhållet men det beror ju på hur matigt du vill ha det.
 
Ah! Jag ska ringa dem och höra angående portionerna. Det hade jag inte ens tänkt på :angel: :D

Och just därför behöver jag hjälp med såna här grejer :rofl:
 
Ja, fråga den cateringansvarige! När vi hade en större fest med buffé för två år sedan blev vi rekommenderade att beställa mat för 2/3 så många vuxna gäster som vi räknade med skulle komma, det brukade bli rätt lagom enligt de ansvariga. Det funkade fint i vårt fall och det skulle inte förvåna mig om du får liknande råd när du frågar!
 
Vi har tagit från Ica ett flertal gånger. Kallskuret och diverse sallader. Det kan säkert skilja sig mellan olika butiker. Men vi har tagit från två olika butiker i Stockholmstrakten och det har alltid varit stora mängder mat. Sist tog vi medvetet färre portioner än antalet gäster och det blev ändå massor över 😱
Framförallt av det kallskurna och potatissalladen. Så 2/3 låter som en bra idé. Men det har alltid varit bra. Fräscht och gott.
 
Ja, fråga den cateringansvarige! När vi hade en större fest med buffé för två år sedan blev vi rekommenderade att beställa mat för 2/3 så många vuxna gäster som vi räknade med skulle komma, det brukade bli rätt lagom enligt de ansvariga. Det funkade fint i vårt fall och det skulle inte förvåna mig om du får liknande råd när du frågar!
Ju större antal gästbesökare på en fest så äter man mindre per person.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 675
Senast: Ramona
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 593
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 003
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp