Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Sampi

Trådstartare
Nu på morgonkvisten gjorde jag och Chanel ett kort lydnadspass och ett kort pass med tricks där vi tränade bland annat sitt fint, hopp över mina ben, mellan mina armar och hopp upp på min rygg. Jag kom då på att tänka på att det förmodligen inte finns en sådan tråd som denna på bukefalos, trots att det finns trådar om allt annat såsom agility, lydnad, rallylydnad och drag. Jag undrar om det finns några här som tränar och tävlar freestyle eller heelwork to music, alternativt bara tränar tricks för skojs skull? :)
 
Nu på morgonkvisten gjorde jag och Chanel ett kort lydnadspass och ett kort pass med tricks där vi tränade bland annat sitt fint, hopp över mina ben, mellan mina armar och hopp upp på min rygg. Jag kom då på att tänka på att det förmodligen inte finns en sådan tråd som denna på bukefalos, trots att det finns trådar om allt annat såsom agility, lydnad, rallylydnad och drag. Jag undrar om det finns några här som tränar och tävlar freestyle eller heelwork to music, alternativt bara tränar tricks för skojs skull? :)

Kul tråd!

Jag är trickgalning! :D (Men suger på att göra saker helt färdigt, en vanlig sjuka inom området... :angel:)

Jag tränar freestyle för nöjes skull (har aldrig tävlat och har inga ambitioner heller), tycker det är jättekul. HtM fattar jag verkligen inte poängen med, de flesta jag känner som alls gillar den här delen av hundsport (inte en stor procent i mina kretsar...) föredrar heelwork och jag fattar verkligen inte varför... :o

Kanske den här tråden kan förklara det för mig? :D
 
Jag och Dahlia har diplom i freestyle klass ett samt heelwork klass ett.
Jätteroliga sporter verkligen! Kul att sätta ihop program och trick.
Det senaste jag lärt in är att hon ska kunna backa in mot mig och mellan mina ben från avstånd. Backa ut från mig kan hon redan.
Så finslipar vi backa runt mig som hon kan men skulle önska lite mindre hjälper.
Även snurra och spin försöker jag lära från längre och längre avstånd.
 
Åh vilken trevlig tråd :)
Jag var funktionär på en tävling för heelwork och freestyle i höstas och tyckte att det såg kul ut. Då sa jag i ett svagt ögonblick att jag skulle tävla nästa år... Vilket ju är i år :o. Qarusell kan lite trix men vi har inte satt ihop något men det är nog yngre förmågan Ultima som egentligen inte kan något alls som jag är mer sugen på att göra trix och ev tävla med :)
 
Jag tycker detta verkar kul att träna på, men är så värdelös när det kommer till att hitta på saker! Finns det någon bok eller hemsida eller filmer ni kan tipsa om så vi kan komma igång lite? Pga min hunds ålder och outhållighet så tänker jag inte gå någon kurs med honom.
Edit: tänker främst på freestyle, men även htm.
 
Jag tycker detta verkar kul att träna på, men är så värdelös när det kommer till att hitta på saker! Finns det någon bok eller hemsida eller filmer ni kan tipsa om så vi kan komma igång lite? Pga min hunds ålder och outhållighet så tänker jag inte gå någon kurs med honom.

Youtube är suveränt. Sök på canine freestyle bara. :D
Vill du ha "riktiga" träningsfilmer tycker jag Michele Pouliots är jättebra! :up:
 
Jag tränade (och tävlade innan det blev officiellt) med lagotton. Tappade dock sugen en del när lagotton gick bort.
Får se om jag hittar lusten att ta upp det med labben.
 
Jag är så dålig på att filma och önskar jag hade fler, framförallt från tävlingar. Hittade detta i alla fall:

Backa runt i höstas, nu är det mer självständigt:
https://instagram.com/p/BGmuip4Oitr/

Del av mitt freestylenummer:
https://instagram.com/p/BCntkqkuivu/

Lite klipp från vår första freestyletävling:
https://instagram.com/p/BBvXND-Oij5/

Jag som gillar lydnad dras mer mot heelwork då det är mest positionssarbete. De flesta hundar som toppar listorna på bästa heelworkekipage är ju SELCH dessutom.
Har tyvärr ingen heelworkfilm! :(
 
Eftersom Tinja kan så många tricks har jag varit rätt sugen på att tävla i Freestyle.. Eller åtminstone lyckas gå på en kurs.

Men känns som att man vill att de ska kunna gå fram från sidan och ställa sig flera meter framför en med blicken mot en innan man tävlar, men har ingen aning om hur jag ska lära in det.
 
Eftersom Tinja kan så många tricks har jag varit rätt sugen på att tävla i Freestyle.. Eller åtminstone lyckas gå på en kurs.

Men känns som att man vill att de ska kunna gå fram från sidan och ställa sig flera meter framför en med blicken mot en innan man tävlar, men har ingen aning om hur jag ska lära in det.

Vad menar du med det sista? Varför måste hon kunna det?
 
För att det känns som en position hon kommer behöva vara i ganska mycket. Om inte jag ska säga åt henne att stanna hela tiden och röra mig bort. Vill ju gärna att hon kan skickas bort.

Kan hon runda kon? Lär henne runda annars och ta med en rekvisita in på planen och använd dig av den om du vill skicka henne från dig. Eller skicka henne till en target. Man får ju använda sig av såna saker i HTM och FS.
 
För att det känns som en position hon kommer behöva vara i ganska mycket. Om inte jag ska säga åt henne att stanna hela tiden och röra mig bort. Vill ju gärna att hon kan skickas bort.

Men det är ju inte alls svårt. Visa henne framför dig med en godis i handen? Lägg på kommando och jobba mer och mer bort handhjälpen. Eller använd shaping eller target stick.

Att lära henne springa bort från dig mot något är rätt enkelt fixat med en target eller en kon (eller annat valfritt föremål) som hon ska springa till. Börja nära och jobba längre bort.
Hon kan väl runda en kon? Det skrev du väl i lydnadstråden.

Jag lärde inte front positionen när jag trånade rally. Dvs sitt framför och stå framför. Använder både handen och visar samt kommando vilket jag gjort även när jag tävlat Freestyle/HtM.
Men långt ifrån alla klass ett program innehåller att hunden behöver kunna stå framför dig eller springa iväg.
Det fantastiska med sporten är ju att du bygger ditt program själv. Helt ifrån dina och hunden förutsättningar. Det finns ju inga krav på vilka tricks som ska vara med.
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 542
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp