Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Framtasstarget då eller? Hon bjöd på buganden några gånger idag när vi lekte med fotboll.

Om det behövs så ja en isolerande target för (fram)tassarna, sedan en targetpinne (eller liknande för att föra ner-och-bak. Skulle gärna visa men pallar inte att kolla igenom filmerna för att se om jag har någon på det tricket just nu. (Och kan ju inte sno ihop någon ny.) Hoppas förklaringen är begriplig...
 
Om det behövs så ja en isolerande target för (fram)tassarna, sedan en targetpinne (eller liknande för att föra ner-och-bak. Skulle gärna visa men pallar inte att kolla igenom filmerna för att se om jag har någon på det tricket just nu. (Och kan ju inte sno ihop någon ny.) Hoppas förklaringen är begriplig...

Förstår absolut att du inte pallar att koll igenom filmerna just nu.

Med ner-och-bak menar du med framkroppen då? Tror inte jag tänkt på bak men det stämmer nog att det blir så.
 
Förstår absolut att du inte pallar att koll igenom filmerna just nu.

Med ner-och-bak menar du med framkroppen då? Tror inte jag tänkt på bak men det stämmer nog att det blir så.

Japp! Hur mycket beror lite på hur hunden är byggd, men de måste viktförskjuta bakåt för att få en bugning som ser bra (bekväm) ut. Det är bra att tänka på när man använder sig av (framförallt isolerande) targets, om hunden är väldigt träningsvillig så kämpar den verkligen för onaturliga ställningar om man visar så. Titta på hur hon gör det spontant och sikta på samma bild. :up:
 
Puttar upp den här tråden! Är det någon som fortfarande tränar? Har blivit sugen på att försöka få ihop ett freestyle program med min ena hund. Tycker att det är svårt att veta på vilken nivå man ska lägga det när det är så fritt. Har Youtubat en del och tycker att det ser så kul ut. Hon kan en del trick men är det någon som har tips på hur man lär in backa? Hon gör det av sig själv när hon vill att man ska kasta en leksak men när jag försöker lära in det så sitt bäckar hon, alltså hoppat bakåt och sätter sig mellan. Så är det någon som har något bra tips? :)
 
Puttar upp den här tråden! Är det någon som fortfarande tränar? Har blivit sugen på att försöka få ihop ett freestyle program med min ena hund. Tycker att det är svårt att veta på vilken nivå man ska lägga det när det är så fritt. Har Youtubat en del och tycker att det ser så kul ut. Hon kan en del trick men är det någon som har tips på hur man lär in backa? Hon gör det av sig själv när hon vill att man ska kasta en leksak men när jag försöker lära in det så sitt bäckar hon, alltså hoppat bakåt och sätter sig mellan. Så är det någon som har något bra tips? :)

Jag började träna Htm i höstas, har nu ett färdigt program och anmält mig till min första tävling :nailbiting:. Håller inte på med tricks eller freestyle, men hänger gärna på den här tråden! (Ska läsa igenom hela när tid finns.)

Backa är vi inte så bra på än, men håller på att lära in det genom att hålla en godis framför henne och föra den bakåt mot hennes bringa. Vi tränar rally också så jag vill först att hon lär sig backa vid min sida. Har hört från andra som också kör heelwork att om hunden kan position 9 (gå mellan dina ben) så är det ofta lätt att lära in backa i den positionen.
 
Puttar upp den här tråden! Är det någon som fortfarande tränar? Har blivit sugen på att försöka få ihop ett freestyle program med min ena hund. Tycker att det är svårt att veta på vilken nivå man ska lägga det när det är så fritt. Har Youtubat en del och tycker att det ser så kul ut. Hon kan en del trick men är det någon som har tips på hur man lär in backa? Hon gör det av sig själv när hon vill att man ska kasta en leksak men när jag försöker lära in det så sitt bäckar hon, alltså hoppat bakåt och sätter sig mellan. Så är det någon som har något bra tips? :)

Jadå, jag tränar fortfarande men nu med en ny hund...

Jag tycker nivån du ska sikta på är att ni har kul, då blir det lagom. :D
Nej, men se till att det inte är för späckat i programmet utan satsa mest på att det ni gör funkar med musiken och att varje trick får chans att märkas ordentligt. Maxtiden i klass 1 är väl 2,5 min men så långt behöver ni inte göra om ni inte vill (1,5 kan vara mer lagom kanske).

Om hon backar spontant hade jag nog provat att fånga och döpa det först och främst, men så gillar jag fångade beteenden också för de får mer personlighet. (Tycker jag då.)

Annars finns det några enkla men stabila sätt som jag tycker är go-to. Det ena är tasstarget, dvs lär henne söka upp en tasstarget (typ musmatta eller liknande) med baktassarna och öka gradvis avståndet hon måste söka sig bakåt tills hon backar en bra bit. Det andra är shaping med begränsat utrymme, dvs ha henne i ngt slags korridor framför dig som gör att hon inte kan bjuda på saker i sidled eller framåt och fånga upp varje rörelse bakåt.
Det som är viktigt är att du inte går för fort fram så kvaliteten på utförandet sjunker. Du vill ha ett säkert, rakt backande i jämnt tempo. Det är inte så svårt bara du behärskar impulsen att skynda fram i träningen. :D
 
Min lilla bruna ska gå med i en träningsgrupp i Freestyle och HTM med start tidigt i april (om det inte blir något tidigare datum för sammankomst som funkar för oss. Vi ska även börja i kurs i valpagility nu tidigt i mars, det kommer bli kul för henne och nyttigt att lära sig att inte störas av t ex andra hundar i närheten och så.). Vi tränar lite tricks till musik hemma och jag har lärt henne positionerna i HTM. :) Hon älskar det. Hennes partytricks (alltså favorittricks) är snurra och gå mellan mina ben när båda står åt samma riktning. :)
 
Jag och en klubbkompis har tävlingstränat idag. Vi ska båda debutera sista helgen i mars, hon i freestyle och jag i heelwork. Mycket nyttigt att titta från domarposition på varandra, vi behövde båda justera lite grann i starten för att hamna rätt mot slutet.
 
Vi har spanat in en freestyletävling i Göteborg i november. Det kommer nog inte gå så bra för oss, men ändå. Ofelia är ung och oerfaren ännu (kommer vara 14 månader vid tävlingstillfället) och Chanel tappar lätt sin koncentration, vilket vi kommer jobba med i höst genom att gå mycket kurs och vara med på mycket träningar nu (jag har siktat in på tävlingar även i agility och rallylydnad nu när jag har en hel vinter med henne då hon gått tom på sommarens parning). Så vi kommer jobba mest för en positiv anda samt en positiv tävlingsupplevelse och ganska enkla program.
 
Puttar upp dem här tråden igen.

Vi har under sommaren fått tre godkända starter i klass 1 (heelwork) och tränar nu mot klass 2. Programmet är klart och idag testade vi hela. Det går ihop ganska bra, men mycket detaljer kvar att slipa på. Siktar på eventuell start i mars.
 
Puttar upp dem här tråden igen.

Vi har under sommaren fått tre godkända starter i klass 1 (heelwork) och tränar nu mot klass 2. Programmet är klart och idag testade vi hela. Det går ihop ganska bra, men mycket detaljer kvar att slipa på. Siktar på eventuell start i mars.

ååh har du film på det? Jag har fått sånt sug att gå en freestyle eller htm-kurs, men vi får se hur det blir med det 🙈
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 542
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 236
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 216
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 049
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp