Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så en intelligent kvinna med samhällsvetenskaplig utbildning och med två små döttrar ska se det som en förolämpning att få ett spel med laborationer i naturvetenskaplig inriktning?

Ge er. Små döttrar ska inte kunna uppskatta ett pedagogiskt spel i en naturvetenskaplig inriktning och en kompetent och intelligent mamman ska enbart uppskatta spa, onyttig, fet mat och umgås med familjevis?
De två fetade orden är väl mitt problem med resonemanget: kvinnan är inte främst mamma i det här sammanhanget - hon är (var) partiledare.

Hon har bedrivit politiskt arbete samt tyvärr även tagit emot allvarliga hot i sin roll som partiledare. Vill Kristersson ge en mamma-barn-present och vet att det tas emot väl kan han utan problem göra det privat på sin egen fritid, allt behöver inte ske offentligt.

Och naturvetenskaplig inriktning är verkligen inte problemet, jag har läst naturvetenskaplig inriktning från gymnasiet och uppåt, ser inget konstigt alls med den aspekten av presenten.
 
Med lite humor hade han kunnat ge ett presentkort på ett elhandelsbolag, inriktat på tidigare regeringars (oavsett färg) oförmåga att hantera energifrågorna och en liten känga till sig själv för att exekveringen av löftena om elprisstödet drar ut på tiden.

Jag tycker också det är märkligt att ge en uttalat personlig present by proxy till personens barn, så är inte alls övertygad om att det var en del av tanken.
Speciellt som ingen tidigare fått presenter till barnen vad jag minns. Så det kanske visar UK:s kvinnosyn.
 
Ja, och mig veterligen är det ingen som fått något som är halvt riktat till barnen. Det har varit presentkort på spa, korv, interrailkort, pizzastål, restaurangbesök osv. När Stefan Löfven tackades av gav Ulf biljetter till ABBAs konsert i London exempelvis. Ingen barnpresent nånsin. Vet du något exempel på det?

Men VET vi ens att tanken med denna present var "nu ska jag köpa en present till Annies barn eftersom hon är kvinna"?

(Och själv tycker jag att flera av ovanstående presenter var mycket tråkigare än denna. 8-årsgränsen för experimentlådan är väl en minimigräns och inte en maxgräns...)
 
Nej inte denna som jag skrev och inte tidigare heller så jag har ju ingen aning om hur det brukar vara! Men jag tänker att det är nog många i svenska folket som inte har koll på det heller och för mig personligen är symbolik viktigt i sådana här offentliga sammanhang. För mig finns ett stort spann mellan för personlig present och något som kan tolkas som ett hån, med tanke på hur UK anklagat vissa delar av den svenska politiken för elkaoset (trots att alla varit delaktiga i senaste decenniers beslut som lett hit).

Jag tycker att mycket M-ledaren och andra sagt i energidebatterna varit helt katastrofalt, men jag har ändå svårt att förstå de stora växlar som dragits på denna present utan att någon faktiskt vet avsikten eller hur den faktiska mottagaren tolkade presenten. Jag tycker det finns gott om sakliga skäl till att kritisera Kristersson på, så det känns onödigt att hitta på en massa extra 🤣
 
Men VET vi ens att tanken med denna present var "nu ska jag köpa en present till Annies barn eftersom hon är kvinna"?

(Och själv tycker jag att flera av ovanstående presenter var mycket tråkigare än denna. 8-årsgränsen för experimentlådan är väl en minimigräns och inte en maxgräns...)
Jag reagerade mer på att den sticker ut från de tidigare presenterna. Och då undrar jag såklart vad avsikten med det är.

Som jag frågade innan, har du något exempel på en liknande present?
 
Jag reagerade mer på att den sticker ut från de tidigare presenterna. Och då undrar jag såklart vad avsikten med det är.

Som jag frågade innan, har du något exempel på en liknande present?

Eftersom jag inte tycker att presenten är särskilt upprörande (inte förrän jag hört att avsikten faktiskt är upprörande) på samma sätt som du, så blir det ju svårt för mig att ge ett exempel på en "liknande" present i ditt tycke. Men själv tycker jag att pizzastål (från dina exempel) är en väldigt märklig sak att ge bort, jag skulle inte komma på den tanken om det inte var något personen uttryckligen önskat sig.
 
Eftersom jag inte tycker att presenten är särskilt upprörande (inte förrän jag hört att avsikten faktiskt är upprörande) på samma sätt som du, så blir det ju svårt för mig att ge ett exempel på en "liknande" present i ditt tycke. Men själv tycker jag att pizzastål (från dina exempel) är en väldigt märklig sak att ge bort, jag skulle inte komma på den tanken om det inte var något personen uttryckligen önskat sig.
Just pizzastål kommer av att mottagaren berättat att han ofta köper ogräddade pizzor med sig hem och gräddar hemma. En del av presenterna handlar om sådana saker, personliga preferenser som kommit i dagen vid något arbetsmöte eller liknande. Men ibland ihop med någon pik eller symbolik kring de politiska ståndpunkter man drivit.
 
Men VET vi ens att tanken med denna present var "nu ska jag köpa en present till Annies barn eftersom hon är kvinna"?

(Och själv tycker jag att flera av ovanstående presenter var mycket tråkigare än denna. 8-årsgränsen för experimentlådan är väl en minimigräns och inte en maxgräns...)
Tanken var att "Inget är som att spela spel med sina barn". Det vill säga alternativet som jag själv tyckte var något sämre än om presenten hade varit riktad enbart till Lööf.

För en offentlig present tycker jag som sagt inte tanken bakom spelar en helt avgörande roll, eftersom det oundvikligen kommer finnas en publik som tolkar. Tolkningarna som blir från folk som inte hör, eller kanske inte tror på, Kristerssons motivering kommer ju finnas oavsett. Sen tror jag faktiskt det är få som medvetet tänker den tanken, varken i eller utanför offentlighetens ljus, det bara blir resultatet eftersom medvetenheten saknas. Tror du det är vanligt att folk tänker så, eller kanske, "nu ska jag ge xxx lägre lön för att hon är kvinna"? Jag tror verkligen inte det, ändå blir det ofta det faktiska resultatet.

Personligen tycker jag nog egentligen inte ens att det var en i grunden särskilt farlig present, utan som du skriver rätt kul för det är ju roligt med el, och med glimten i ögat hade det kanske kunnat vara kul till och med som en liten pik. Men utifrån samhällsläget (där hån blivit allt vanligare i den politiska debatten, att Lööf varit rätt utsatt just i egenskap av kvinna i politiken osv) och hur den går att tolka är den faktiskt ganska dålig. Det gäller oavsett min personliga åsikt om presenten i sig, Kristerssons avsikt osv. Till och med om Lööf älskar presenten skulle jag tycka att det var en dålig offentlig present, och att Kristersson av ren självbevarelsedrift borde valt en present som inte går att så enkelt tolka på alla möjliga negativa vis. Det är liksom inte presenten i sig som är dålig, det är sammanhanget som gör den det.

Sen hör det förstås till det minst dåliga av vad han gjort som partiledare, men jag tycker inte alls det är konstigt att diskutera offentlig avtackning och symbolhandlingars betydelse i politiken. Är avtackningar oviktiga behöver de förstås inte ske i riksdagshuset under mediebevakning.
 
+ @Mkb

Just pizzastål kommer av att mottagaren berättat att han ofta köper ogräddade pizzor med sig hem och gräddar hemma. En del av presenterna handlar om sådana saker, personliga preferenser som kommit i dagen vid något arbetsmöte eller liknande. Men ibland ihop med någon pik eller symbolik kring de politiska ståndpunkter man drivit.

Men då fanns det ju en tanke som inte är provocerande (för mig), vilket är min poäng, att jag inte vet avsikten med experimentlådan och därför inte upprörs av den lika mycket som många andra här. Det har blivit en trådsanning att avsikten var att degradera AL till kvinna och mamma, men det är inget jag sett bekräftats. Och om Annie själv sagt att hon den närmaste tiden vill ha tid med sina barn, är det då lika hemskt att nämna det vid presentöverlämnandet?

Möjligen är jag färgad av att själv haft en experimentlåda som barn, där min ingenjörspappa gärna var med och "lekte", och att såna där lådor är omåttligt populära som presenter och julklappar bland mina nuvarande ingenjörskollegor och -vänner. Finns tydligen även många YT-videos (och säkert andra kanaler som jag inte har koll på...) som ger tips på experiment att göra hemma.

Jag har svårt att uppröras över present i sig, helt enkelt. För mig är sådana där lådor en mainstreampresent och ser inte den direkta kopplingen till att det skulle vara en patriarkal symbol som visar att UK tycker att kvinnor är värda mindre i lön. Och det det blev just en ellåda (det finns ju olika varianter) är väl "den lilla piken", som i sig inte måste vara illa ment mot AL (även om jag håller med om att tonen i den stora debatten varit under all kritik).

Tillägg: Ett (en?) pizzastål är i mina ögon i så fall "känsligare" för genustolkningar. Om en kvinna får det så blir det en referens till att hon förväntas stå för maten i hushållet. Får en man det så blir det en referens till att han säkert står för "den roliga" matlagningen, som grillen och pizzaugnen. Nu var ju pizzastålet en väldigt personligt våld present, men om det är viktigt hur budskapet tolkas av publiken alltså.
 
Senast ändrad:
Aftonbladets krönika om Ebba och Ulf samt löftet om eldstödet som lovades: https://www.aftonbladet.se/a/GMBpol
Jag uppfattar detta mest som ett försök från Ebba att distansera sig från Ulf, om hon hade redan i höstas trott att det inte var möjligt så borde hon väl ha talat högre. Nu blev det mera "jag talar tyst och om det lyckas så låtsas jag som inget, men om det misslyckas så kan jag säga att jag inte trodde på det från början :idea:".
Så lurigt
 
Med tanke på den infekterade valdebatten med alla lögner om energi så har jag väldigt svårt att inte se presenten som en fortsättning på det hela, en fortsättning som "offret" har väldigt svårt att värna sig mot. Hade UK velat ge en naturvetenskaplig experimentlåda för hela familjen så hade det varit vettigare att välja tex en kemilåda som inte hade gett så tydliga kopplingar till det som skett inom politiken.
Nu färgas jag säkert av min avsky för UK som jag personligen anser är en riktigt obehaglig människa (och det var de snälla orden jag använde nu).
 
+ @Mkb



Men då fanns det ju en tanke som inte är provocerande (för mig), vilket är min poäng, att jag inte vet avsikten med experimentlådan och därför inte upprörs av den lika mycket som många andra här. Det har blivit en trådsanning att avsikten var att degradera AL till kvinna och mamma, men det är inget jag sett bekräftats. Och om Annie själv sagt att hon den närmaste tiden vill ha tid med sina barn, är det då lika hemskt att nämna det vid presentöverlämnandet?

Möjligen är jag färgad av att själv haft en experimentlåda som barn, där min ingenjörspappa gärna var med och "lekte", och att såna där lådor är omåttligt populära som presenter och julklappar bland mina nuvarande ingenjörskollegor och -vänner. Finns tydligen även många YT-videos (och säkert andra kanaler som jag inte har koll på...) som ger tips på experiment att göra hemma.

Jag har svårt att uppröras över present i sig, helt enkelt. För mig är sådana där lådor en mainstreampresent och ser inte den direkta kopplingen till att det skulle vara en patriarkal symbol som visar att UK tycker att kvinnor är värda mindre i lön. Och det det blev just en ellåda (det finns ju olika varianter) är väl "den lilla piken", som i sig inte måste vara illa ment mot AL (även om jag håller med om att tonen i den stora debatten varit under all kritik).

Tillägg: Ett (en?) pizzastål är i mina ögon i så fall "känsligare" för genustolkningar. Om en kvinna får det så blir det en referens till att hon förväntas stå för maten i hushållet. Får en man det så blir det en referens till att han säkert står för "den roliga" matlagningen, som grillen och pizzaugnen. Nu var ju pizzastålet en väldigt personligt våld present, men om det är viktigt hur budskapet tolkas av publiken alltså.

Att Annie sagt hon vill tillbringa mer tid med sina barn är förmildrande ja, tycker jag. En annan låda hade jag reagerat mindre på. Håller med om resonemanget om pizzastålet och det väger ju upp eftersom det var tydligt personligt valt. Jag är inte upprörd men tycker det är väldigt (!) intressant att reflektera och höra andras åsikter om sådana här för mig viktiga symbolhandlingar :) Gillade själv att ge bort sådana lådor till syskonbarnen när de var yngre 😁
 

Sifo: Alla fyra Tidöpartier har tappat stöd sedan valet​

Samtliga fyra partier bakom Tidöavtalet får sämre stöd i SvD/GP/Sifos januarimätning än vad de fick i riksdagsvalet. Samtidigt ligger Socialdemokraternas kvar på 36,1 procent, den högsta nivån på tio år.
Skillnaden mellan blocken är fortsatt nästan nio procentenheter till de rödgrönas fördel.

https://omni.se/sifo-alla-fyra-tidopartier-har-tappat-stod-sedan-valet/a/y68WBK

Senaste sifomätningen.
 
Jösses.
För mig - som varit med på ett antal avtackningar, om än på lägre nivå - så är avtackningen ungefär som ett minnesord. ;) Ingen är någonsin så fantastisk som vid avtackning
Man säger bra snälla saker och ger snälla presenter. Det hör till god ton.
Jag uppfattade mycket av det som sas vid avtackningen som genuint ärlig menat. (såg den på skärmen)
 
+ @Mkb



Men då fanns det ju en tanke som inte är provocerande (för mig), vilket är min poäng, att jag inte vet avsikten med experimentlådan och därför inte upprörs av den lika mycket som många andra här. Det har blivit en trådsanning att avsikten var att degradera AL till kvinna och mamma, men det är inget jag sett bekräftats. Och om Annie själv sagt att hon den närmaste tiden vill ha tid med sina barn, är det då lika hemskt att nämna det vid presentöverlämnandet?

Möjligen är jag färgad av att själv haft en experimentlåda som barn, där min ingenjörspappa gärna var med och "lekte", och att såna där lådor är omåttligt populära som presenter och julklappar bland mina nuvarande ingenjörskollegor och -vänner. Finns tydligen även många YT-videos (och säkert andra kanaler som jag inte har koll på...) som ger tips på experiment att göra hemma.

Jag har svårt att uppröras över present i sig, helt enkelt. För mig är sådana där lådor en mainstreampresent och ser inte den direkta kopplingen till att det skulle vara en patriarkal symbol som visar att UK tycker att kvinnor är värda mindre i lön. Och det det blev just en ellåda (det finns ju olika varianter) är väl "den lilla piken", som i sig inte måste vara illa ment mot AL (även om jag håller med om att tonen i den stora debatten varit under all kritik).

Tillägg: Ett (en?) pizzastål är i mina ögon i så fall "känsligare" för genustolkningar. Om en kvinna får det så blir det en referens till att hon förväntas stå för maten i hushållet. Får en man det så blir det en referens till att han säkert står för "den roliga" matlagningen, som grillen och pizzaugnen. Nu var ju pizzastålet en väldigt personligt våld present, men om det är viktigt hur budskapet tolkas av publiken alltså.
Tolkningen av det patriarkala ligger förstås inte i att det är just en experimentlåda, utan att det är en present till hennes barn.

Kopplingen är inte heller att Kristersson skulle tycka kvinnor är värda mindre i lön. Att en experimentlåda i sig skulle säga att kvinnor bör ha mindre i lön är definitivt en märklig koppling som det förvånar mig att du trodde att jag gjorde. Det finns ingen sådan koppling, möjligtvis kan man däremot krysta fram något om att en mamma-barn-present till en partiledare tyder på en allmänt sexistisk hållning, och därifrån på något vis tolka in att han också skulle vara för lägre löner. Men min uppfattning där är faktiskt helt tvärtom att man kan ha en väldigt traditionell uppfattning (ofta omedvetet) på ett område vad gäller könsroller, samtidigt som man har en betydligt mer medveten hållning i andra frågor som rör genus. Idag är det tex ett ytterst litet fåtal som anser att kvinnor inte ska ha rösträtt, samtidigt som de fortfarande kan vara sexistiska på andra vis. Biten om lägre lön och människor i och utanför offentlighetens ljus handlade istället om att jag tror att människor som handlar utifrån sexistiska föreställningar sällan gör det medvetet. Alltså vare sig det rör sig om att en chef (inte Kristersson) ger kvinnor lägre lön, eller att en partiledare (Kristersson) ger en annan partiledare en present till hennes barn. Gav Kristersson en present åt Lööfs barn för att Lööf är kvinna är han alltså sannolikt lyckligt omedveten om det. I likhet med resten av befolkningen.
 
Men då fanns det ju en tanke som inte är provocerande (för mig), vilket är min poäng, att jag inte vet avsikten med experimentlådan och därför inte upprörs av den lika mycket som många andra här. Det har blivit en trådsanning att avsikten var att degradera AL till kvinna och mamma, men det är inget jag sett bekräftats. Och om Annie själv sagt att hon den närmaste tiden vill ha tid med sina barn, är det då lika hemskt att nämna det vid presentöverlämnandet?
Kan tillägga att jag alltså varken upprörs över presenten och för att göra det helt klart: verkligen inte heller över någon avsikt som du verkar tolka in. Jag tror inte han har haft någon sådan avsikt som du beskriver. Presenten är oviktig i sig, däremot ser jag det som en rätt dålig offentlig present just pga att det är så öppet för tolkning vilket tråden är ett tydligt exempel på. Jag tror faktiskt generellt inte alls på avsikter på samma sätt som du verkar sätta tro till dem. Det är klart att jag skiljer på onda och goda avsikter, men jag tycker inte det är avgörande här av flera anledningar. Det låter förstås lite hårt att tolka det som att Kristersson medvetet och avsiktligen skulle vilja reducera en partiledare till mamma utifrån att hon är kvinna. Läser du det så förstår jag att det känns jobbigt och svårsmält, och att du kanske upprörs över det snarare än över en experimentlåda som i sig inte är något speciellt. Det gör du väl kanske rätt i skulle jag säga. Dock så slåss du väl lite med väderkvarnar just nu, med tanke på att jag inte tror och heller aldrig har skrivit att det skulle vara hans avsikt.

Det är inte hemskt att nämna något alls vid presentöverlämnandet, det är väl snarare bra att vara tydlig med sin avsikt. Som tråden visat kommer många inte kolla upp avsikten, och för en del kommer avsikten inte heller spela någon roll, utan många kommer bedöma utifrån uppgiften att Lööf fick en experimentlåda för barn. Varken mer eller mindre. Och det är utifrån den vetskapen jag betraktar det som en dålig offentlig present, som kan tolkas på alla möjliga dåliga vis.
 
Senast ändrad:
+ @Mkb



Men då fanns det ju en tanke som inte är provocerande (för mig), vilket är min poäng, att jag inte vet avsikten med experimentlådan och därför inte upprörs av den lika mycket som många andra här. Det har blivit en trådsanning att avsikten var att degradera AL till kvinna och mamma, men det är inget jag sett bekräftats. Och om Annie själv sagt att hon den närmaste tiden vill ha tid med sina barn, är det då lika hemskt att nämna det vid presentöverlämnandet?

Möjligen är jag färgad av att själv haft en experimentlåda som barn, där min ingenjörspappa gärna var med och "lekte", och att såna där lådor är omåttligt populära som presenter och julklappar bland mina nuvarande ingenjörskollegor och -vänner. Finns tydligen även många YT-videos (och säkert andra kanaler som jag inte har koll på...) som ger tips på experiment att göra hemma.

Jag har svårt att uppröras över present i sig, helt enkelt. För mig är sådana där lådor en mainstreampresent och ser inte den direkta kopplingen till att det skulle vara en patriarkal symbol som visar att UK tycker att kvinnor är värda mindre i lön. Och det det blev just en ellåda (det finns ju olika varianter) är väl "den lilla piken", som i sig inte måste vara illa ment mot AL (även om jag håller med om att tonen i den stora debatten varit under all kritik).

Tillägg: Ett (en?) pizzastål är i mina ögon i så fall "känsligare" för genustolkningar. Om en kvinna får det så blir det en referens till att hon förväntas stå för maten i hushållet. Får en man det så blir det en referens till att han säkert står för "den roliga" matlagningen, som grillen och pizzaugnen. Nu var ju pizzastålet en väldigt personligt våld present, men om det är viktigt hur budskapet tolkas av publiken alltså.
Ja det är en populär mainstreampresent. TILL BARN.
Jag har gett bort sådana lådor. Det är superbra grejer till BARN, även om vuxna också deltar i leken. Om man ska tacka av någon ger man väl inte present till personens barn?
 
Ja det är en populär mainstreampresent. TILL BARN.
Jag har gett bort sådana lådor. Det är superbra grejer till BARN, även om vuxna också deltar i leken. Om man ska tacka av någon ger man väl inte present till personens barn?
Exakt detta.
@Thaliaste , har någon annan avtackningspresent till en partiledare egentligen varit en typisk BARNpresent? Nej.
 
Aftonbladets krönika om Ebba och Ulf samt löftet om eldstödet som lovades: https://www.aftonbladet.se/a/GMBpol
Jag uppfattar detta mest som ett försök från Ebba att distansera sig från Ulf, om hon hade redan i höstas trott att det inte var möjligt så borde hon väl ha talat högre. Nu blev det mera "jag talar tyst och om det lyckas så låtsas jag som inget, men om det misslyckas så kan jag säga att jag inte trodde på det från början :idea:".
Så lurigt
Well, på hennes instagram så skrev hon om hur mkt det skulle gynna sig med en "blå jul" istället för en "rödgrön vinter" vad gäller elräkningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp