Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag röstar efter hur jag vill att människor ska bli behandlade, ALLA människor och hur jag vill att samhället ska fungera. Med andra ord jag ser hellre att v har ett starkt socialt skydd och folk kan få hjälp och stöd vid behov, kunna vara hemma när man är långtidssjuk än att vi sliter ut folk som är sjuk/inte mår bra, att vi har en fungerande kollektivtransport och ett fungerande tåg nät. Än att jag får lite fler kr i plånboken.
Precis så resonerar jag också.
Om en politiker kommer och lovar att den grupp jag tillhör får 1 miljon per person om de vinner valet så lär det skada resten av samhället och då väljer jag att rösta på någon som vill bygga hela samhället för alla invånare.
 
Och samtidigt - om man skulle rösta på annat vis än på sitt eget bästa, hur skulle man rösta då?
Eh?

Solidariskt med de som behöver stöd, med minoriteter som blir lidande av politik som stöttar rådande normer, för alla människors rätt till mat, husrum, utbildning och sjukvård?

Det finns inte i min verklighetsbild att rösta för min egen vinnings skull, när det samtidigt finns människor som saknar grundläggande trygghet och rättigheter. Hur kan min rätt att välja friskola vara viktigare än sjukpensionärers rätt att äta?!
 
Eh?

Solidariskt med de som behöver stöd, med minoriteter som blir lidande av politik som stöttar rådande normer, för alla människors rätt till mat, husrum, utbildning och sjukvård?

Det finns inte i min verklighetsbild att rösta för min egen vinnings skull, när det samtidigt finns människor som saknar grundläggande trygghet och rättigheter. Hur kan min rätt att välja friskola vara viktigare än sjukpensionärers rätt att äta?!
Jag röstar inte heller för min egen vinnings skull, utan på den ideologi jag tror på. Jag försökte bara, med den del av mitt inlägg som du klippte bort från citatet, åskådliggöra att trots att jag röstar "ideologiskt" och inte "egoistiskt" så kan slutresultatet bli detsamma.
 
Alltså det här med visitationszoner. Visst inför dem men för varje gång man visiterar en person i Rinkeby, Alby, Tensta osv så ska man göra detsamma med en i Djursholm, Lidingö, Täby osv. Undrar hur länge Bluffes sponsorer skulle stötta honom då.
 
...Och så plussar regeringen på med att via utsläppshandel, fixa och trixa, så att utsläppsminskningar i tredje världen statistiskt ska bli räknas hem som svneska utsläppsminskningar!

Se och hör från Dagens Eko idag!

Jag skäms och mår illa.

De har utlovat att fixa och trixa till att nå utsläppsmålen (om det går) trots att de bedriver en kontraproduktiv politik i första läget. Inte så förvånande ändå att fixandet och trixandet ska ske med hjälp av "någon annan"TM.
 
Senast ändrad:
Eh?

Solidariskt med de som behöver stöd, med minoriteter som blir lidande av politik som stöttar rådande normer, för alla människors rätt till mat, husrum, utbildning och sjukvård?

Det finns inte i min verklighetsbild att rösta för min egen vinnings skull, när det samtidigt finns människor som saknar grundläggande trygghet och rättigheter. Hur kan min rätt att välja friskola vara viktigare än sjukpensionärers rätt att äta?!

Fast det blir jättekonstigt att ställa enskilda frågor mot varandra på det populistiska och fördummande sättet.

Jag tycker att existensen av friskolor är viktigt för en skola som ska fungera som i sin tur ger ett samhälle som fungerar bättre och därmed kommer ge oss mycket bättre förutsättningar att se till att alla kan äta sig rimligt mätta. För att travestera (=samma märkliga fördummande retorik); varför ska någons egen aversion mot ordet friskola beröva sjukpensionärernas möjlighet att kunna äta tillräckligt med mat?

Jag röstar för det samhälle jag tror är bäst för oss som världsmedborgare på både kort och lång sikt, i det ligger en hel famn med ideologi. I det ingår att skapa de förutsättningar som krävs för att stödja dem som behöver stöd, inte bara att vilja prioritera dem - utan också se till att det går att genomföra.
 
Jag röstar inte heller för min egen vinnings skull, utan på den ideologi jag tror på. Jag försökte bara, med den del av mitt inlägg som du klippte bort från citatet, åskådliggöra att trots att jag röstar "ideologiskt" och inte "egoistiskt" så kan slutresultatet bli detsamma.
Jag håller inte med om att den delen av ditt inlägg argumenterar för samma sak som det jag skrev. Det blåa blocket har i praktiken inte fört en politik som gynnat utsatta grupper.
 
Jag håller inte med om att den delen av ditt inlägg argumenterar för samma sak som det jag skrev. Det blåa blocket har i praktiken inte fört en politik som gynnat utsatta grupper.
Det var inte det jag menade heller. Jag svarade ursprungligen på ett inlägg som hävdade att många väljare röstar för sin egen vinnings skull snarare än att de röstar för det samhälle de vill se eller för allas bästa. Och då svarade jag att för min del blir slutresultatet detsamma (nuvarande ryggradslösa regering med brunt stöd) oavsett om jag röstar med plånboken (moderaterna, skulle jag tro) eller om jag röstar mer ideologiskt efter vad jag tror på (sannolikt liberalerna).

Vad man röstar på om man röstar ideologiskt måste ju få bero på vilken ideologi man tror på eller vilket samhälle man helst vill ha? Det är ju inte med nödvändighet så att alla som röstar blått gör det av egoistiska skäl och alla som röstar rött gör det av altruistiska skäl?
 
Alltså det här med visitationszoner. Visst inför dem men för varje gång man visiterar en person i Rinkeby, Alby, Tensta osv så ska man göra detsamma med en i Djursholm, Lidingö, Täby osv. Undrar hur länge Bluffes sponsorer skulle stötta honom då.
Oh, de kommer ha visitationszoner vid Liljeholmstrand på somrarna och "visitera" alla män i åldrarna 12-52 som ser utländska ut... (för du vet barn som ser utländska ut är bara barn om man ska skydda dem från "hederskulturer", definitivt inte i samröre med Polisen eller om man ska utvisa dem till demokratier som Syrien och Afghanistan där de inte riskerar att giftas bort)

I Djursholm kommer man inte längre att behöva ringa ut sina vänner bland västbärare utan kan ringa ut farbror blå om man ser någon som ser ut att komma från "Orten" (Lite jobbigt för städarna, men det är ju deras problem)
 
Vad man röstar på om man röstar ideologiskt måste ju få bero på vilken ideologi man tror på eller vilket samhälle man helst vill ha? Det är ju inte med nödvändighet så att alla som röstar blått gör det av egoistiska skäl och alla som röstar rött gör det av altruistiska skäl?
Med tanke på hur de liberala partierna agerat genom åren så har jag väldigt svårt att förstå hur det INTE är ett egoistiskt val.
 
Oh, de kommer ha visitationszoner vid Liljeholmstrand på somrarna och "visitera" alla män i åldrarna 12-52 som ser utländska ut... (för du vet barn som ser utländska ut är bara barn om man ska skydda dem från "hederskulturer", definitivt inte i samröre med Polisen eller om man ska utvisa dem till demokratier som Syrien och Afghanistan där de inte riskerar att giftas bort)

I Djursholm kommer man inte längre att behöva ringa ut sina vänner bland västbärare utan kan ringa ut farbror blå om man ser någon som ser ut att komma från "Orten" (Lite jobbigt för städarna, men det är ju deras problem)
Tänkte skriva en person i kostym och borde gjort det.
Samhället är så genomruttet känns det som :(
 
Med tanke på hur de liberala partierna agerat genom åren så har jag väldigt svårt att förstå hur det INTE är ett egoistiskt val.
Smack rakt i ansiktet bara - tack för den!

Man får kanske för det första skilja på liberal ideologi och liberala partier. Jag tror på liberalismen som sådan. Individens frihet, mänskliga rättigheter, äganderätt, rätten att bo, verka och leva var och hur man vill, liten inblandning från staten, jämlikhet, likhet inför lagen osv. För mig är det grundläggande för den moderna demokratin. Jag har respekt för att man kan tycka att andra värden är "viktigast", men för mig är det dessa. Partiet Liberalerna däremot är just nu ett skämt i brunt ledband, mycket mer än så finns inte att säga. Det ändrar dock inte på min rent ideologiska inställning.

För det andra så får man väl inse det jag sade ovan, att det just jag tycker är "viktigast" kanske inte är det du tycker är "viktigast" och det behöver inte bero på att den ena är egoistisk och den andra inte. Det kan ju faktiskt bara vara skillnader i vad man tycker ger det bästa samhället.
 
Jag är så rädd att när jag skriver inlägg här så spär jag bara på oron och misstron - fast jag ahr svårt att tro att minskad rättsäkerhet och ökade möjligheter att visitera folk utan misstanke inte leder käpprätt.
 
Smack rakt i ansiktet bara - tack för den!

Man får kanske för det första skilja på liberal ideologi och liberala partier. Jag tror på liberalismen som sådan. Individens frihet, mänskliga rättigheter, äganderätt, rätten att bo, verka och leva var och hur man vill, liten inblandning från staten, jämlikhet, likhet inför lagen osv. För mig är det grundläggande för den moderna demokratin. Jag har respekt för att man kan tycka att andra värden är "viktigast", men för mig är det dessa. Partiet Liberalerna däremot är just nu ett skämt i brunt ledband, mycket mer än så finns inte att säga. Det ändrar dock inte på min rent ideologiska inställning.

För det andra så får man väl inse det jag sade ovan, att det just jag tycker är "viktigast" kanske inte är det du tycker är "viktigast" och det behöver inte bero på att den ena är egoistisk och den andra inte. Det kan ju faktiskt bara vara skillnader i vad man tycker ger det bästa samhället.
Åt vilket håll röstar du då? Om du är för en liberalisk ideologi men dom liberaliska partierna inte följer ideologin?
 
Alltså det här med visitationszoner. Visst inför dem men för varje gång man visiterar en person i Rinkeby, Alby, Tensta osv så ska man göra detsamma med en i Djursholm, Lidingö, Täby osv. Undrar hur länge Bluffes sponsorer skulle stötta honom då.
Precis, för hur många i "det fina, rika viktiga folket" kokainknarkar inte för fulla ställ.

Vsitation ska ske åt alla håll, inte bara i utsatta områden, för vapen- kriminalitet och knark- kriminalitet. Knark-kriminalitet skadar och dödar också oavsett hudfärg och etnisk bakgrund även i "finare hushåll".
 
Åt vilket håll röstar du då? Om du är för en liberalisk ideologi men dom liberaliska partierna inte följer ideologin?
Har hittills alltid försökt rösta på det parti eller de partier som står närmast mig i de frågor jag tycker är viktiga. Inget parti tycker ju 100% som jag så det blir alltid någon sorts kompromiss, men så gissar jag att det är för de flesta? Jag vet inte heller om jag eftersträvar "ren" liberalism, men liberala värden är som sagt viktiga för mig. Partipolitiskt har jag omväxlande röstat på centern och liberalerna i riksdagsvalet, det är trots allt de partier som ligger närmast "min" ideologi, även om inget av dem är en perfekt matchning.
 
Den ändrade politiken är redan här. Nedmontering av rättssäkerheten, splittring av folket, kulturstyrning, stigmatisering av människor som flyttat hit, total undfallenhet kring att skapa villkor för klimatarbetet - osv.

De här människorna som välkomnats in i beslutande församlingar med sina nackhårsresande åsikter om det mesta - inte minst om hur de ska få diktera över rätt och fel i andras leverne.

Bra? Det är precis så dåligt som många försökte visa på innan valet, med knorren att de som tidigare sagt sig stå upp för vår liberala demokrati har släppt sargen och nu vill spela med i det riggade spelet oavsett skaderiskerna.

Det enda som jag kan hitta som bra är att trots alla löften om fantastiskt samarbete så verkar det gå vansinnigt trögt på många områden. Den sirapen behåller jag gärna i 3,5 år till så att vi senare kan titta tillbaka på denna period som något som höll på att förstöra vårt land, men inte kom särskilt långt i den strävan.
Då vet du nu hur det har känts för andra halvan av befolkningen under föregående regering när vi sett elförjningen förstöras, bränslepriserna skena, brottsligheten explodera och samhället på det stora hela tillåtits förfalla.
 
Då vet du nu hur det har känts för andra halvan av befolkningen under föregående regering när vi sett elförjningen förstöras, bränslepriserna skena, brottsligheten explodera och samhället på det stora hela tillåtits förfalla.
Brottsligheten explodera och samhället låtits förfalla är tidernas överdrift. Att ni bara orkar.

Sverige exporterar el. Vi har inget problem att försörja oss själva. Det är inte där skon klämmer. Bränslepriserna är ju lika i hela EU menar du att det är förra regeringens fel?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp