Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dramatiken kring Zaporizhzhia har satt säkerhetstänket i strålkastarljuset. När Ryssland använder Europas största kärnkraftverk som en del i krigföringen behövs det tänkas till när det gäller kärnkraftverk och dess "Safety and Security".
Vidarespinn:

Ryssland ser kärnkraftverk som kärnvapen på fiendens mark; färdigt att nyttjas:

"During the Cold War, Russian experts called nuclear power plants “a nuclear bomb on enemy territory.” Conventional weapons, when used to strike nuclear power plants, can have the properties of nuclear weapons (and have a significantly greater negative impact on the environment.) This led to the possibility of considering nuclear power plants and peaceful nuclear facilities as weapons of mass destruction (WMD), and to consider a strike on them as a “passive form” of employing WMD.

...since there is an order of magnitude more radiation inside a reactor than in a bomb, radiation pollution due to the explosion of a nuclear reactor would be far larger.

Russia’s military leadership has probably always understood this. For example, back in 2001, Admiral Vladimir Valuev, commander of the Baltic Fleet of the Russian Navy (2001—2006), speaking about a war in Europe, noted that it was not necessary to use nuclear weapons to inflict heavy losses; it would be sufficient simply to destroy just a few of the existing nuclear power plants. Currently, the Deputy Chairman of the Russian Security Council, Dmitry Medvedev, on his Telegram channel, commenting on the shelling of the Zaporizhzhia plant, said that the EU should not forget that they also have nuclear power plants that can suffer “accidents.”

https://cepa.org/article/for-russia-nuclear-plants-are-nuclear-bombs/
 
Den franska kärnkraften levererade 285 TWh under 2022 (vilket är lägsta på länge).
Sveriges totala elproduktion var 165 TWh 2021.

Det är väldigt trevligt att Frankrike har investerat så mycket i kärnkraft så att vi har baskraft att tillgå, när andra länder väljer vägar som ställer oss både utan baskraft och med extrema beroenden till ej samarbetsvilliga länder.

Och har dessutom 14 nya moderna reaktorer under projekteringsstadiet.
Men ändå har hälften av deras kapacitet stått oplanerat still i år (bl.a. pga den varma sommaren och torkan) - det kan ha givit energi, men det är inte direkt förutsägbart och pålitligt - och de har blivit tvungna att importera el och räddats bl.a. av att svenska elproducenter haft att sälja
 
Men ändå har hälften av deras kapacitet stått oplanerat still i år (bl.a. pga den varma sommaren och torkan) - det kan ha givit energi, men det är inte direkt förutsägbart och pålitligt - och de har blivit tvungna att importera el och räddats bl.a. av att svenska elproducenter haft att sälja
Där skiljer sig våra åsikter. Trots de enorma problemen har man fått ut effekt som varje sekund ligger på över 50%, man brukar räkna med 80-90% tillgänglighet ett normalår.

Medan vindkraften pendlar från nästan noll till maxkapacitet väldigt fort och begränsat förutsägbart och kräver enorm reglerkraft för att kunna användas.

Det är väsensskilt i förutsägbarhet.
 
Fast grejen är att det inte är så stor elbrist i Skåne som det påstås. Om man tittar på kartan så ser man ju att mer än 50% av den energi som först in till elområde 4 norrifrån går på export. Visst är det ett problem att det tillverkas för lite el i södra Sverige men det är fortfarande till stor del ett skapat problem av att man säljer till en marknad som betalar mer
Visa bifogad fil 111242

Precis. Men det är inte lika populärt för media att berätta. Jag har inte hört så mycket om vårt krav att kunna exportera pga EU tex. Och om vi i Sverige får så stora problem som det påstås, hur har andra länder det då? Det går liksom inte ihop i mitt huvud hur kommunerna kan gå ut till sina enskilda hushåll och varna för nedstängning pga alla dessa variabler.
 
Man pumpar upp vattnet i stora magasin när elen är billig, och släpper ner den igen i gruvan när el behöver produceras.

Stor del av Schweiz elproduktion fungerar på liknande sätt idag väl.

Det fattar jag inte heller varför inte det pratas med om i samband med vind/sol. En av "halmgubbarna" jag syftar på för de som endast är pro kärnkraft och anti ffa vind, den biten hör jag sällan tas i beaktning. Alltså är inte det det mest självklara man borde lägga vikt vid med icke planerbar kraft, hur man tar tillvara på överskottet för att använda vid dessa kalla, stilla dagar som alla skriker om.
 
Man pumpar upp vattnet i stora magasin när elen är billig, och släpper ner den igen i gruvan när el behöver produceras.

Stor del av Schweiz elproduktion fungerar på liknande sätt idag väl.

Det är inte elproduktion utan energilagring. Tricket i Schweiz har varit att man köper fransk kärnkraftsel när den är billig och pumpar upp vatten i bergsmassiven, och tömmer ut vattnet (och elen) i nätet när elen är dyr. Produktionen står fransmännen för och lagringen står schweizarna för.

Det är svårare att göra på platser utan bra bergsmassiv, men försöken kring att göra det med håligheter under mark är högst intressanta - det man behöver är höjdskillnaden och möjligheten att kontrollera vattenflödena.
 
Man pumpar upp vattnet i stora magasin när elen är billig, och släpper ner den igen i gruvan när el behöver produceras.

Stor del av Schweiz elproduktion fungerar på liknande sätt idag väl.

Fråga till alla. Fungerar vår/någon av vår vattenkraft så eller vi bara kan spara vatten i den? Hur stor andel annars? Ännu en sak jag tagit för givet och insett jag inte har koll på 🙈 Alltså att man samverkar så att elöverskott från annan produktion kan fylla vattenmagasin när det är lönsamt.
 
Vidarespinn:

Ryssland ser kärnkraftverk som kärnvapen på fiendens mark; färdigt att nyttjas:

"During the Cold War, Russian experts called nuclear power plants “a nuclear bomb on enemy territory.” Conventional weapons, when used to strike nuclear power plants, can have the properties of nuclear weapons (and have a significantly greater negative impact on the environment.) This led to the possibility of considering nuclear power plants and peaceful nuclear facilities as weapons of mass destruction (WMD), and to consider a strike on them as a “passive form” of employing WMD.

...since there is an order of magnitude more radiation inside a reactor than in a bomb, radiation pollution due to the explosion of a nuclear reactor would be far larger.

Russia’s military leadership has probably always understood this. For example, back in 2001, Admiral Vladimir Valuev, commander of the Baltic Fleet of the Russian Navy (2001—2006), speaking about a war in Europe, noted that it was not necessary to use nuclear weapons to inflict heavy losses; it would be sufficient simply to destroy just a few of the existing nuclear power plants. Currently, the Deputy Chairman of the Russian Security Council, Dmitry Medvedev, on his Telegram channel, commenting on the shelling of the Zaporizhzhia plant, said that the EU should not forget that they also have nuclear power plants that can suffer “accidents.”

https://cepa.org/article/for-russia-nuclear-plants-are-nuclear-bombs/

Vad brukar prokärnkraft sidan svara på sådana här argument? Jag har inte sett denna diskussionen i alla fall men helt klart tänkt på den. Är dock otroligt dystopiskt nojig så jag försöker radikalt begränsa de tankarna.
 
Det är inte elproduktion utan energilagring. Tricket i Schweiz har varit att man köper fransk kärnkraftsel när den är billig och pumpar upp vatten i bergsmassiven, och tömmer ut vattnet (och elen) i nätet när elen är dyr. Produktionen står fransmännen för och lagringen står schweizarna för.

Det är svårare att göra på platser utan bra bergsmassiv, men försöken kring att göra det med håligheter under mark är högst intressanta - det man behöver är höjdskillnaden och möjligheten att kontrollera vattenflödena.

Hade inte det kunnat kombineras med vindkraftsel?
 
NEJ MEN FÖRLÅT. Detta spårade ju ur helt, det är bara så himla intressant att kunna få så många olika underbyggda perspektiv på frågor i en och samma tråd.

Ber om ursäkt och ska åka till stallet och försöka hålla mig till mer politikinriktat 😆
 
Hade inte det kunnat kombineras med vindkraftsel?

Jo! Det är det som är så bra. Med hydrolagring kan man nå upp till runt 80% verkningsgrad och det är något helt annat än den vätgaslagring som många framhäver, som inte når mer än ca 30%. Sen är ju 30% av vindkraftsel som annars går till spillo också bra - men hydrolagring är riktigt bra. Där man kan få det att funka i hyfsat stor skala.
 
Jo! Det är det som är så bra. Med hydrolagring kan man nå upp till runt 80% verkningsgrad och det är något helt annat än den vätgaslagring som många framhäver, som inte når mer än ca 30%. Sen är ju 30% av vindkraftsel som annars går till spillo också bra - men hydrolagring är riktigt bra. Där man kan få det att funka i hyfsat stor skala.

Okej, sista följdfrågan, förlåt tråden (eller hoppas allt detta faktiskt kan bindas till vad politiken subventionerar och inte osv). Är det något som görs i Sverige redan eller hur framme ligger vi där?
 
Fråga till alla. Fungerar vår/någon av vår vattenkraft så eller vi bara kan spara vatten i den? Hur stor andel annars? Ännu en sak jag tagit för givet och insett jag inte har koll på 🙈 Alltså att man samverkar så att elöverskott från annan produktion kan fylla vattenmagasin när det är lönsamt.
Ja, så görs idag. När vindkraften snurrar på och levererar el typ gratis, sparar vi på vattenkraften i norr. För att släppa på när det blåser mindre. Så vindkraften hjälper till att leverera el även när det inte blåser. Men det nämns inte ofta, särskilt inte av vindkraftmotståndare.
 
Där skiljer sig våra åsikter. Trots de enorma problemen har man fått ut effekt som varje sekund ligger på över 50%, man brukar räkna med 80-90% tillgänglighet ett normalår.

Medan vindkraften pendlar från nästan noll till maxkapacitet väldigt fort och begränsat förutsägbart och kräver enorm reglerkraft för att kunna användas.

Det är väsensskilt i förutsägbarhet.
Nu får du förklara dig - ett normal år exporterar Frankrike energi. Och du påstår att de haft ett bra år?
 
Nu får du förklara dig - ett normal år exporterar Frankrike energi. Och du påstår att de haft ett bra år?

Jag påstår att de haft ett år där, trots de stora problemen, har de fått ut enormt många gigawatt som minsta effekt från sin kärnkraft, varje sekund av året. Vindkraften ligger återkommande på nära noll. Det är alltså en helt väsensskild form av planerbarhet och förutsägbarhet än vindkraft, även sådana år när det är stora problem.

(Skulle man ha en enda reaktor som går av/på skulle man kunna jämföra det lite mer där bidraget går från max till noll vid varje från/påslag.)
 
Fråga till alla. Fungerar vår/någon av vår vattenkraft så eller vi bara kan spara vatten i den? Hur stor andel annars? Ännu en sak jag tagit för givet och insett jag inte har koll på 🙈 Alltså att man samverkar så att elöverskott från annan produktion kan fylla vattenmagasin när det är lönsamt.
Jag tror vi har ett sånt kraftverk men möjligheten används inte. OBS! Tror
 
Jag påstår att de haft ett år där, trots de stora problemen, har de fått ut enormt många gigawatt som minsta effekt från sin kärnkraft, varje sekund av året. Vindkraften ligger återkommande på nära noll. Det är alltså en helt väsensskild form av planerbarhet och förutsägbarhet än vindkraft, även sådana år när det är stora problem.

(Skulle man ha en enda reaktor som går av/på skulle man kunna jämföra det lite mer där bidraget går från max till noll vid varje från/påslag.)
Fast din ursprungliga jämförelse var med Sveriges totala produktion. Det blir en jättemärklig jämförelse med tanke på att Frankrike har en folkmängd som är ungefär 7ggr större än Sveriges. Det blir lite som de som anser att Sverige har så lite utsläpp så det är Kina som ska lösa problemet och mäter land mot land istället för att mäta person för person.
 
Ja, så görs idag. När vindkraften snurrar på och levererar el typ gratis, sparar vi på vattenkraften i norr. För att släppa på när det blåser mindre. Så vindkraften hjälper till att leverera el även när det inte blåser. Men det nämns inte ofta, särskilt inte av vindkraftmotståndare.

Spar vattnet i magasinen ja, men pumpas vatten upp också (eller annat sätt att öka lagringsnivån)? Det hoppas jag kommer mer i framtiden i alla fall. Jag tillhör den nog lilla skaran som gillar vindkraft och dessutom tycker kraftverken är jättevackra, har typ 5 parker runt stallet eller fler nu ❣️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp