Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du några exempel?

Och tyvärr har väl det andra blocket varit rumsrena . Men det har du säkert koll på.

Nu frågar du inte mig, men det jag har mest problem med är genomdrivande av utförsäljningar av offentlig verksamheter under marknadsvärde när han var socialborgarråd i Stockholm. Sedan finns det såklart annat!
Det håller jag med om...men det är han inte ensam om. Eller högern. Sen har de varit mer drivande i många frågor.

Och det är inte alltid korruption...en försäljning under marknadspris.

Jag stör mig på den enkelsidiga granskningen.
Socialdemokraterna är verkligen inte befriade från korruption. Snarare tvärtom.
 
Det håller jag med om...men det är han inte ensam om. Eller högern. Sen har de varit mer drivande i många frågor.

Och det är inte alltid korruption...en försäljning under marknadspris.

Jag stör mig på den enkelsidiga granskningen.
Socialdemokraterna är verkligen inte befriade från korruption. Snarare tvärtom.
Fast han spelar i en extremt mycket högre liga än övriga. Kan du ge exempel på en enda politiker som är ens i närheten av hans nivå?
Angående ålfiske så blir din jämförelse haltande. Är det värre med klaner än med att medvetet jobba på att avdöda en art som aldrig kan återkomma? Frågan är i mina ögon inte helt självklar. Jag ogillar genocid skarpt, oavsett art.
 
Fast han spelar i en extremt mycket högre liga än övriga. Kan du ge exempel på en enda politiker som är ens i närheten av hans nivå?
Angående ålfiske så blir din jämförelse haltande. Är det värre med klaner än med att medvetet jobba på att avdöda en art som aldrig kan återkomma? Frågan är i mina ögon inte helt självklar. Jag ogillar genocid skarpt, oavsett art.
Nej det gör han inte... har du hört talas om socialdemokrater och t ex Göteborg?

Det om ålar och faktiska demokratihot/öppenhet kommenterar jag inte alls.
 
Det håller jag med om...men det är han inte ensam om. Eller högern. Sen har de varit mer drivande i många frågor.

Och det är inte alltid korruption...en försäljning under marknadspris.

Jag stör mig på den enkelsidiga granskningen.
Socialdemokraterna är verkligen inte befriade från korruption. Snarare tvärtom.
Alltså, jag tycker inte om sossarna heller som började sälja ut en del saker under Persson heller. Jag är jätteskeptisk mot dem i många frågor där jag inte tycker att de är ett dugg bättre än moderaterna!
 
Nej det gör han inte... har du hört talas om socialdemokrater och t ex Göteborg?

Det om ålar och faktiska demokratihot/öppenhet kommenterar jag inte alls.
Jag har hört talas om en del, säkert inte allt, MEN de är inte partiledare eller statsminister. Det är en gigantisk skillnad att medvetet välja en känd korrupt politiker till partiledare till ett så kallat statsbärande parti. Statsminister är liksom en av de högsta positionerna man kan ha i samhället. Kan du räkna upp några högt uppsatta partiföreträdare på riksnivå som är ens i närheten?
 
Jag har hört talas om en del, säkert inte allt, MEN de är inte partiledare eller statsminister. Det är en gigantisk skillnad att medvetet välja en känd korrupt politiker till partiledare till ett så kallat statsbärande parti. Statsminister är liksom en av de högsta positionerna man kan ha i samhället. Kan du räkna upp några högt uppsatta partiföreträdare på riksnivå som är ens i närheten?
Du är salig i din tro.
 
Du är salig i din tro.
Fast varför är man salig i sin tro om man påpekar korruption som man kan följa upp själv, om man så vill? Speciellt inte samtidigt som Sverige alltså blir mer och mer korrupt, det verkar ha varit en trend som försämrats stadigt i tio år nu (vän av ordning kan naturligtvis notera att S haft statsministerrollen ganska många av de åren). Grejen är väl att föreställningen om att Sverige inte är korrupt återfinns samtidigt som näringslivet och makten fått närmare band. Sedan är ju TV4 granskningen om anonyma donationer i samband med valet rätt talande - bara V, MP och C som inte var sugna på att tänja på reglerna.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-kan-falla-efter-rostkupp?pinnedEntry=1047097

Detta är oroväckande.

För några år sedan hade Aftonbladet en artikelserie om det nya Sverige. Klart läsvärt om klaner och korruption och välfärdsbrott.

Södertälje är också en kommun som har stora liknande problem.

Min åsikt är att detta är ett enormt demokratiproblem. Större än tjuvfiske av ål. Och med tanke på hur engagemanget avseende den svenska politiken är på bukefalos är jag förvånad att ingen kommenterat det.

Kanske tråden borde heta, den svenska politiken från ett vänsterperspektiv?
Eller så kan flera saker vara problem ur olika perspektiv alldeles samtidigt?

Det är väldigt svårt att se hur dessa ska jämföras, när det ena är en aktiv statssekreterare som begår brott och det andra är en av ett antal väldigt oroande samhällsutvecklingar, men jag har inte alls hört om vilket statsråd eller statssekreterare eller politiker som begår eller begått välfärdsbrott i kontexten klaner.

Tråden kanske kan få fortsätta heta den svenska politiken utan tillägget, eftersom vi är många som inte har ett snävt vänsterperspektiv som deltar. Det är så svårt, för mig, att förstå att man inte kan ta upp ett ämne utan att försöka sig på en vansinnig jämförelse och sparka lite brett och ovarsamt samtidigt på andra som diskuterar andra ämnen inom trådens ramar.
 
Senaste bilden av väljarnas tyck och tänk från Novus:

1675282252
 
L och SD har uppenbart tappat till S. Ja, SD har nog inte uppfyllt sina väljares högt ställda förväntningar. Det väl gamla S-väljare som lämnade S för SD och nu ångrat sig. Intressant.
Jag vet inte hur en sådan där tabell fungerar precist, men tänker att det kan ha rört sig från fler partier. Och att de som normalt röstar SD kanske säger att de skulle rösta på övriga partier, som typ alternativ för Sverige?
 
Jag vet inte hur en sådan där tabell fungerar precist, men tänker att det kan ha rört sig från fler partier. Och att de som normalt röstar SD kanske säger att de skulle rösta på övriga partier, som typ alternativ för Sverige?

Jag tror att SD tagit ganska många S-röster genom åren. Där finns nog många gamla S-väljare och en del av dem har nu gått tillbaka till S. Därför har S legat relativt lågt de senaste åren och därför ligger de nu rätt högt igen. När SD får vara med och bestämma så inser deras väljare att löftena var kanske inte så bra ändå trots allt.
 
Jag tror att SD tagit ganska många S-röster genom åren. Där finns nog många gamla S-väljare och en del av dem har nu gått tillbaka till S. Därför har S legat relativt lågt de senaste åren och därför ligger de nu rätt högt igen. När SD får vara med och bestämma så inser deras väljare att löftena var kanske inte så bra ändå trots allt.
Så är det absolut, att SD tagit väljare från S. Om det inte vore för främlingsfientligheten och klimatförnekandet så hade nog S varit en mer naturlig samarbetspartner i många frågor. Det har ju varit ganska turbulent nu, antar att SD-väljare är irriterade på bråket om Turkiet, men också saker som att man kanske inte fått det elstöd man ville, inte tillräckligt billiga drivmedel och SD lovade ju också sina väljare mer trygghet i stil med socialförsäkringsfrågor - sådana utredningar har lagts ned.
 
Fast varför är man salig i sin tro om man påpekar korruption som man kan följa upp själv, om man så vill? Speciellt inte samtidigt som Sverige alltså blir mer och mer korrupt, det verkar ha varit en trend som försämrats stadigt i tio år nu (vän av ordning kan naturligtvis notera att S haft statsministerrollen ganska många av de åren). Grejen är väl att föreställningen om att Sverige inte är korrupt återfinns samtidigt som näringslivet och makten fått närmare band. Sedan är ju TV4 granskningen om anonyma donationer i samband med valet rätt talande - bara V, MP och C som inte var sugna på att tänja på reglerna.
Svarar mig själv och mal på lite. I sittande regering har ju bla. L fått kritik för skolminister Lotta Edholm, som kom direkt från en friskolekoncern (det är det här som är ett ganska stort problem, svängdörrar mellan politiken och näringslivet) där hon också ägde aktier som hon inte sålde förrän hon fick frågan (och då hade de hunnit gå upp lite till). Pehrson hade väl en liten grej där han ville statas på ordningsvakter - och själv var ägare i ett vaktbolag. Det var också något om aktieinnehav i friskolekoncern även där.

Sossarna å andra sådan har ju genom åren fått mycket kritik från oppositionen för att de tenderar att belöna sina egna med toppjobb (ofta statliga) efter att de avgått.
 
Tråden kanske kan få fortsätta heta den svenska politiken utan tillägget, eftersom vi är många som inte har ett snävt vänsterperspektiv som deltar. Det är så svårt, för mig, att förstå att man inte kan ta upp ett ämne utan att försöka sig på en vansinnig jämförelse och sparka lite brett och ovarsamt samtidigt på andra som diskuterar andra ämnen inom trådens ramar.
Jag har tänkt lite på det här, inte bara i en bukekontext. Att det är vanligt förekommande att det egentligen inte är den klassiska (ekonomiska) vänster-höger-skalan som det talas om i många diskussioner. Mer GAL-TAN, eftersom det ofta blir samtal om kulturella och sociala värden. Här kan ju faktiskt vänsterpartister, liberaler och centerpartister tydligt vara GAL, men om man jämför vänster-höger så har de helt olika värderingar vad gäller den ekonomiska politiken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp