Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej där! Nej såklart inte! Jag har svarat på inlägg där ordet svält var en del av inlägget. Och jag ställde frågan om det är rimligt att tro att det överhuvudtaget kommer finnas någon frisk person som kommer att dö av svält i Sverige 2023. Du väljer att tolka det som att jag tycker det är helt ok att lägga ribban precis så lågt att människor med nöööööd och näppe klarar livhanken.

Sharpless skrev: Men den fria marknaden löser ju allt, vet du väl? /s
Jag svarade:




Görel skrev:

Jag svarade : Den dagen vi har människor som svälter ihjäl i Sverige -kan jag acceptera att politiker utlyser undantagstillstånd och "griper in". Räck upp en hand den på buke som tror att det blir verklighet i Sverige 2023 att människor kommer svälta ihjäl pga. fattigdom i Sverige 2023, 2024 2025 osv.osv. (OBS vi pratar friska människor)
Fast nu är du tillbaka i att anse att svält och död är detsamma. Svält är en lång process med massor av problem långt långt innan död inträffar. Jag begriper fortfarande inte hur du kan använda frånvaro av död som märket för vad samhället ska anse acceptabelt. Anser du även att all sjukvård som är av annan art än direkt livsuppehållande ska avskaffas för alla utom de som har råd att betala för den?
 
Fast nu är du tillbaka i att anse att svält och död är detsamma. Svält är en lång process med massor av problem långt långt innan död inträffar. Jag begriper fortfarande inte hur du kan använda frånvaro av död som märket för vad samhället ska anse acceptabelt. Anser du även att all sjukvård som är av annan art än direkt livsuppehållande ska avskaffas för alla utom de som har råd att betala för den?

Det räcker gott med att grönsaker blir för dyra för att vara vardagsmat. C-vitamin brist är inte vackert.
 
Barnfattigdom fanns hos tusentals barn i Sverige redan innan inflationen, det har ju inte blivit bättre direkt. Det handlar inte bara om barn som inte får äta sig mätta hemma, har trasiga kläder och skor, skor i fel storlek, inte tillräckligt varma vinterkläder osv :( Utan även barn som känner sig utanför samhället, får dåliga betyg, är ekonomiskt utsatta. Lätta att rekrytera av kriminella som lockar med enkla pengar för ”småjobb”.
 
Nej, och jag var lite snabb där. Kände lite som att du syftade på mig eftersom det tidigare i tråden gjorde flera sitt bästa i att kleta på mig just åsikten att JAG tyckte att både undantagstillstånd och militär skulle ha kallats in vid påskkravallerna.....när det inte var så jag sa.

En reflektion, det skreks högt i vissa kretsar att påskupploppen borde föranlett ett undantagstillstånd och militär på gatorna, liksom det nuvarande gängvåldet.
Vi läser och hör väldigt olika. Jag upplever inte alls de artiklar du länkar till att skriks högt om att Sveriges militär skulle ha kallats in vid upproren. Snarare att skapa debatt kring vilka verktyg polisen ska få ha -och vilka verktyg som behöver läggas till för att stävja och kontrollera detta i framtiden.
 
Fast nu är du tillbaka i att anse att svält och död är detsamma.
Och du är tillbaka i att vilja få diskussionen åt något helt annat håll. Jag har aldrig sagt att svält och död är detsamma. Jag reagerar på när man i diskussioner börjar med överdrifter som är så otroligt orealistiska och ställer frågan om man tror att friska människor kommer svälta ihjäl 2023 pga höga matpriser? Jag har ovan länkat det som jag har svarat på ang svält. för att vara tydlig eftersom jag fått till mig att jag är otydlig. Ska jag behöva göra det igen?
 
Och du är tillbaka i att vilja få diskussionen åt något helt annat håll. Jag har aldrig sagt att svält och död är detsamma. Jag reagerar på när man i diskussioner börjar med överdrifter som är så otroligt orealistiska och ställer frågan om man tror att friska människor kommer svälta ihjäl 2023 pga höga matpriser? Jag har ovan länkat det som jag har svarat på ang svält. för att vara tydlig eftersom jag fått till mig att jag är otydlig. Ska jag behöva göra det igen?
Vad jag kan se är det du som drog upp "svälta ihjäl", ingen annan har nämnt det, annat än på sådant du har skrivit.
 
Vad jag kan se är det du som drog upp "svälta ihjäl", ingen annan har nämnt det, annat än på sådant du har skrivit.
Jag gör ett förtydligande:
I inlägg 1098 hade Sleepy klistrat in något från något uttalande:
Damberg efterlyser bland annat att regeringen kallar till sig de stora matvarukedjorna och grossisterna för att undersöka möjligheter att tackla priserna.
– Det är obegripligt att finansministern inte ännu har tagit ett sådant initiativ som flera av våra grannländer gjort, säger Damberg."

Jag svarade på det i inlägg 1099
"Jag tycker inte politiker ska bestämma företagens prissättning.
Varpå Görel i inlägg 1111 ställer fråga till mig: Vad är din lösning på den nuvarande situationen? Ska människor svälta eller gripa in. Varpå jag svarar: Den dagen människor i Sverige svälter ihjäl (vid långvarig svält dör man ju tillslut) tycker även jag att politiker ska "gripa in".
Sol svarar på det i inlägg 1123
Personligen tycker jag det är bättre att gripa in innan folk börjar dö.
Jag svarade på det i inlägg 1126 att jag håller med om det - men är det troligt att friska människor i Sverige 2023 kommer svälta ihjäl?






 
Jag gör ett förtydligande:
I inlägg 1098 hade Sleepy klistrat in något från något uttalande:
Damberg efterlyser bland annat att regeringen kallar till sig de stora matvarukedjorna och grossisterna för att undersöka möjligheter att tackla priserna.
– Det är obegripligt att finansministern inte ännu har tagit ett sådant initiativ som flera av våra grannländer gjort, säger Damberg."

Jag svarade på det i inlägg 1099
"Jag tycker inte politiker ska bestämma företagens prissättning.
Varpå Görel i inlägg 1111 ställer fråga till mig: Vad är din lösning på den nuvarande situationen? Ska människor svälta eller gripa in. Varpå jag svarar: Den dagen människor i Sverige svälter ihjäl (vid långvarig svält dör man ju tillslut) tycker även jag att politiker ska "gripa in".
Sol svarar på det i inlägg 1123
Personligen tycker jag det är bättre att gripa in innan folk börjar dö.
Jag svarade på det i inlägg 1126 att jag håller med om det - men är det troligt att friska människor i Sverige 2023 kommer svälta ihjäl?
Alltså var det du som drog upp "ihjäl". Svälta och svälta ihjäl är inte samma sak
 
Läser detta på DN:
”Över 200 hushåll fick mer än 100 000 kronor i elstöd, visar siffror från Försäkringskassan. För att få så mycket krävs en elförbrukning som är minst tio gånger så hög som i en genomsnittlig villa, om du bor i elområde tre.”

Det är ju helt orimligt?
 
Läser detta på DN:
”Över 200 hushåll fick mer än 100 000 kronor i elstöd, visar siffror från Försäkringskassan. För att få så mycket krävs en elförbrukning som är minst tio gånger så hög som i en genomsnittlig villa, om du bor i elområde tre.”

Det är ju helt orimligt?
Extra kul då att de som mottagit dessa hiskeliga summor hålls anonyma p.g.a. won't somebody think of the poor rich people...
 
Läser detta på DN:
”Över 200 hushåll fick mer än 100 000 kronor i elstöd, visar siffror från Försäkringskassan. För att få så mycket krävs en elförbrukning som är minst tio gånger så hög som i en genomsnittlig villa, om du bor i elområde tre.”

Det är ju helt orimligt?

Har inte det här redan varit uppe för diskussion? :confused: Med största sannolikhet är majoriteten av de som fått riktigt höga elstöd jordbrukare, och anledningen till att deras fastigheter och bolag har den ägarstruktur de har är för att lagen kräver det. Därför har de fått elstöd utbetalt som privatpersoner, och de skulle ha fått exakt samma summa om elnätsavtalet varit registrerat på bolaget.

(Och vi vill gissningsvis att just de som producerar vår mat ska ha möjlighet att fortsätta sin verksamhet...?)

Att det är sekretessbelagt kan man dock tycka ett och annat om.
 
Har inte det här redan varit uppe för diskussion? :confused: Med största sannolikhet är majoriteten av de som fått riktigt höga elstöd jordbrukare, och anledningen till att deras fastigheter och bolag har den ägarstruktur de har är för att lagen kräver det. Därför har de fått elstöd utbetalt som privatpersoner, och de skulle ha fått exakt samma summa om elnätsavtalet varit registrerat på bolaget.

(Och vi vill gissningsvis att just de som producerar vår mat ska ha möjlighet att fortsätta sin verksamhet...?)

Att det är sekretessbelagt kan man dock tycka ett och annat om.
Jo men det är ju just det, endast spekulationer. Eftersom det är sekretess så kan man inte veta. Där kan också finnas personer som värmer upp sin utomhusbassäng till behagliga 39 grader så att man kan ta ett bad i vinterkylan.
 
Jag hade inte velat vara barn idag, när jag var liten fick familjen i period stöd från en organisation som bekämpade barnfattigdom och jag hade det bra skulle jag säga, men det behovet är säkert ännu större numer och konsekvenserna även för samhället i stort kan ju bli väldigt stora i längden. Tragisk utveckling.
 
Barnfattigdom fanns hos tusentals barn i Sverige redan innan inflationen, det har ju inte blivit bättre direkt. Det handlar inte bara om barn som inte får äta sig mätta hemma, har trasiga kläder och skor, skor i fel storlek, inte tillräckligt varma vinterkläder osv :( Utan även barn som känner sig utanför samhället, får dåliga betyg, är ekonomiskt utsatta. Lätta att rekrytera av kriminella som lockar med enkla pengar för ”småjobb”.

Detta. Detta. Detta.
 
https://www.expressen.se/nyheter/lrf-om-pris-pa-svenskproducerat-far-vanja-oss/

Mtp på rådande ekonomiska läge där majoriteten av svenskar har fått dra åt svångremmen tror jag att alltfler kommer välja importerade men billigare varor. Plus att håller sig de svenska bönderna på samma prisnivå samtidigt som räntor, konstgödsel, drivmedel går ner, kommer många att reagera. Orättvist eller inte.
Problemet är ju att det inte är bönderna som får bra betalt utan mellanhänderna. Varför ska alltid bönderna få skiten när det är ocker senare i kedjan?
Exempel. Helt korn i säck på Granngården 10.70:-, i höstas vet inte priset nu. Helt korn i säck från bonde (vitt) 2.50:-/kg, vid samma tidpunkt. Bonden lär inte sälja i små mängder till privatperson om det inte lönar sig så priset han får på marknaden måste vara uselt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp