Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://www.expressen.se/nyheter/lrf-om-pris-pa-svenskproducerat-far-vanja-oss/

Mtp på rådande ekonomiska läge där majoriteten av svenskar har fått dra åt svångremmen tror jag att alltfler kommer välja importerade men billigare varor. Plus att håller sig de svenska bönderna på samma prisnivå samtidigt som räntor, konstgödsel, drivmedel går ner, kommer många att reagera. Orättvist eller inte.
Konstigt det där, för det går ju inte direkt jättebra för bönderna. Det gick lite mindre dåligt än förväntat förra året, men de är ju fortfarande i mer eller mindre krishanteringsläge hela tiden.

Mjölkpriset sänktes med över 70 öre i februari. Mitt jobb stänger gropen och slaktar de kor som inte kan tas av roboten, för det kostar i princip mer att köra vacuumpumparna än vad mjölken drar in. Mjölkpriset i butik har inte gått ner. Det är inte bönderna som gör vinster på matpriserna!
 
Konstigt det där, för det går ju inte direkt jättebra för bönderna. Det gick lite mindre dåligt än förväntat förra året, men de är ju fortfarande i mer eller mindre krishanteringsläge hela tiden.

Mjölkpriset sänktes med över 70 öre i februari. Mitt jobb stänger gropen och slaktar de kor som inte kan tas av roboten, för det kostar i princip mer att köra vacuumpumparna än vad mjölken drar in. Mjölkpriset i butik har inte gått ner. Det är inte bönderna som gör vinster på matpriserna!
Nej det har gått upp och det rejält. Någon täljer guld med fällkniv och skyller på den de rånar.
 
Fast riksdagsledamöter är inte i säkerhetsklass.
Nog är de väl det? Sedan vilken klass det är skiljer sig åt, men säkerhetskontroller utförs på personer i totalförsvaret och av personer med med arbeten i olika myndigheter som hanterar frågor om rikets säkerhet, vilket riksdagsledamöter nog får anses göra. Riksdagen är ett skyddsobjekt.
 
Nog är de väl det? Sedan vilken klass det är skiljer sig åt, men säkerhetskontroller utförs på personer i totalförsvaret och av personer med med arbeten i olika myndigheter som hanterar frågor om rikets säkerhet, vilket riksdagsledamöter nog får anses göra. Riksdagen är ett skyddsobjekt.
Tjänstemän och andra som arbetar i riksdagen har ofta arbeten i säkerhetsklass. På många både myndigheter och företag finns tjänster i säkerhetsklass. Vilken säkerhetsklass du befinner dig i beror på hur känslig information du har tillgång till. Så för att t ex arbeta som skyddsvakt i riksdagen så ska du säkerhetsprövas.

Men inte politikerna. Vi vill inte ha ett land där säkerhetstjänsten kan hindra en politiker från att tjänstgöra i riksdagen.
 
När det gäller matpriser i sverige jämfört med våra grannar så tar inte politikerna upp en del av sanningen.
Den svenska kronan är svag. Norge har Subventionerat vissa livsmedel länge och har generellt högre löner än i sverige.
Men de stora blocken behöver sund konkurens. Inte pressa sina underleverantörer till konkurs för att öka sin vinst. Upphandlingarna är inte alltid så bra sett ur kundens perspektiv. Av allt som produceras så ligger andelen vi faktiskt äter på 30-40%. Vi behöver ta tillvara resuserna bättre, både kunder och handlare. EU regler som gör att massor med mat/ råvaror kasseras helt i onödan innan den ens når kunden.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-riksdagspartierna-om-tiktok-sociala-medier-sakerhetshot

I USA förs det fn diskussioner om tiktok ska förbjudas helt - hearings pågår i kongressen. EU har redan förbjudit sina anställda att använda tiktok på sina jobbmobiler, vilket även Sverige till viss del har gjort. Liksom de flesta andra europeiska länder. Vad tycker ni? Ska Sverige följa efter USA och förbjuda tiktok helt?

Själv tycker jag nog att det borde vara mer prioriterat att samhällsbärande infrastruktur är i kinesiska händer. Och att när kärnkraften byggs ut kommer även den att viss del ägas av Kina. Iofs privata kinesiska företag men vi vet redan att linjen mellan privata företag och den kinesiska staten är mycket flytande.

Under covid insåg vi hur beroende vi är på Kina. Jag är allvarligt mer bekymrad och rädd för Kina än Ryssland.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-riksdagspartierna-om-tiktok-sociala-medier-sakerhetshot

I USA förs det fn diskussioner om tiktok ska förbjudas helt - hearings pågår i kongressen. EU har redan förbjudit sina anställda att använda tiktok på sina jobbmobiler, vilket även Sverige till viss del har gjort. Liksom de flesta andra europeiska länder. Vad tycker ni? Ska Sverige följa efter USA och förbjuda tiktok helt?

Själv tycker jag nog att det borde vara mer prioriterat att samhällsbärande infrastruktur är i kinesiska händer. Och att när kärnkraften byggs ut kommer även den att viss del ägas av Kina. Iofs privata kinesiska företag men vi vet redan att linjen mellan privata företag och den kinesiska staten är mycket flytande.

Under covid insåg vi hur beroende vi är på Kina. Jag är allvarligt mer bekymrad och rädd för Kina än Ryssland.
Jag får inte ha TikTok på jobbmobilen, men den appen är bara en av många på svartlistan.

Jag tycker att det är rimligt att företag ser över sina risker.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-riksdagspartierna-om-tiktok-sociala-medier-sakerhetshot

I USA förs det fn diskussioner om tiktok ska förbjudas helt - hearings pågår i kongressen. EU har redan förbjudit sina anställda att använda tiktok på sina jobbmobiler, vilket även Sverige till viss del har gjort. Liksom de flesta andra europeiska länder. Vad tycker ni? Ska Sverige följa efter USA och förbjuda tiktok helt?

Själv tycker jag nog att det borde vara mer prioriterat att samhällsbärande infrastruktur är i kinesiska händer. Och att när kärnkraften byggs ut kommer även den att viss del ägas av Kina. Iofs privata kinesiska företag men vi vet redan att linjen mellan privata företag och den kinesiska staten är mycket flytande.

Under covid insåg vi hur beroende vi är på Kina. Jag är allvarligt mer bekymrad och rädd för Kina än Ryssland.
Jag förstår inte ens att man låter någon annan ta del av allt man har på sin mobil som folk har gjort när det gäller bl a tiktok, vilket står i villkoren när man laddar ner appen.
Varför tror du Kina skulle äga svensk kärnkraft?
 
Jag förstår inte ens att man låter någon annan ta del av allt man har på sin mobil som folk har gjort när det gäller bl a tiktok, vilket står i villkoren när man laddar ner appen.
Varför tror du Kina skulle äga svensk kärnkraft?

Hmm, kan inte hitta länken nu, men eftersom uniper sagt att de inte kommer att bygga ut kärnkraften i Sverige så är regeringen på jakt efter nya finansiärer bl.a kinesiska företag.
 
Hmm, kan inte hitta länken nu, men eftersom uniper sagt att de inte kommer att bygga ut kärnkraften i Sverige så är regeringen på jakt efter nya finansiärer bl.a kinesiska företag.
Ja och så har vi ju tyvärr en förkärlek till att tro att utländskt ägande är bättre än svenskt. Vi kastar ju svenska tillgångar efter utlänningar som i grunden inte är ett skit intresserade av att vårt land fungerar.
 
En vecka med Moderaterna:

"Moderaterna, som är mitt uppe i sitt årliga Sverigemöte, står i fokus på flera av lördagens ledarsidor. Sydsvenskan ser ett behov av större omsorg internt efter en vecka som kantats av problem: Förslaget om att kvinnoförbundet ska stängas ute från det inre kabinettet, Muf-ordförandens kritiserade försök till valkupp och inte minst härvan kring den framträdande riksdagsledamot som säger sig ha blivit utpressad och nu utreds för sexköp."

https://omni.se/ledare-m-behover-intern-omsorg-glom-inte-kaffet/a/bgj4OA
 
En vecka med Moderaterna:

"Moderaterna, som är mitt uppe i sitt årliga Sverigemöte, står i fokus på flera av lördagens ledarsidor. Sydsvenskan ser ett behov av större omsorg internt efter en vecka som kantats av problem: Förslaget om att kvinnoförbundet ska stängas ute från det inre kabinettet, Muf-ordförandens kritiserade försök till valkupp och inte minst härvan kring den framträdande riksdagsledamot som säger sig ha blivit utpressad och nu utreds för sexköp."

https://omni.se/ledare-m-behover-intern-omsorg-glom-inte-kaffet/a/bgj4OA
Åhå, hade inte uppfattat att det var en riksdagsledamot i prostitutionshärvan. Än mindre att det var en framstående politiker. Trodde i enfald att det var nån lokalpolitiker. Nu blev det allvarligare.

Ut på Flashback och leta mao :rofl:
 
Åhå, hade inte uppfattat att det var en riksdagsledamot i prostitutionshärvan. Än mindre att det var en framstående politiker. Trodde i enfald att det var nån lokalpolitiker. Nu blev det allvarligare.

Ut på Flashback och leta mao :rofl:
Leta efter vad? Står redan överallt vem det är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp