Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rawa kom hit som nyfödd flykting redan 2 år innan nazisterna och rasisterna startade sitt nya parti som nu styr Sverige utför ett rejält sluttande plan genom sina marionetter.

På god väg mot att förstärka problemen genom ännu mer blind repression.
Sverige har blivit europas mordhuvudstad, känn på den du
Hela tiden har ni kört med rasist och det är ju ni som är skyldiga till detta. Ni har inte velat erkänna dessa problem trots det som Brå har avrapporterat. Nu är vi här med 30ggr fler mord per capita än London.

Slå sönder gängkriminella etableringar och utvisa dom. Är ju enda rätta. Annars fortsätter dom ju att etablera sig.
 
Gulligt ändå, krävdes bara ett slopat danstillstånd för att en högerpopulist skulle bjuda upp en vänsterpopulist till dans. Trots att vi båda avskyr varandras värderingar! ;)
Man måste väl kunna lägga undan politiken ibland för att ha lite kul ochså. Det förlänger livet och nästa dag går vi i clinch igen och allt är som vanligt :grin:
 
Reinfeldt hade rekordet 45% förtroende från sina väljare. Nu slår Jimmie detta rekord och får hela 48% 👏 enligt SVT. Arga Andersson är inte ens i närheten. Ingen partiledare har varit mer framgångsrik än Jimmie. Hur ska han utnyttja detta? Kommer väl till pass i kommande val antar jag 👍
 
Reinfeldt hade rekordet 45% förtroende från sina väljare. Nu slår Jimmie detta rekord och får hela 48% 👏 enligt SVT. Arga Andersson är inte ens i närheten. Ingen partiledare har varit mer framgångsrik än Jimmie. Hur ska han utnyttja detta? Kommer väl till pass i kommande val antar jag 👍
Ja, det är en klar svaghet för SD som kan bidra till att minska skadorna på vårt land den dag Jimmie lägger av. Men ganska naturligt för den typen av populistiskt parti med auktoritära och antidemokratiska ambitioner.

(Siffrorna var inte förtroende utan hur stor andel av de EGNA väljarna som betraktade partiledaren som en viktig anledning att välja just det partiet.)
 
Så kan vi automatisera utvisningarna av brottslingar, enligt Nima Rostami i dagens upplaga av Nyheter Idag. Dagens system är ineffektivt
  • Huvudregel ska vid åtalstillfället vara utvisning
  • Omprövning av personens uppehållstillstånd pga bristande vandel

https://nyheteridag.se/sa-kan-vi-utvisa-fler-som-domts-for-brott/
Argumentet är att det är för dåliga utredningsprocesser före domstolens beslut om utvisning i brottmål.
Och den föreslagna åtgärden för att råda bot på det är att fatta schablonartade standardbeslut, dvs. att inte utreda eller skaffa något beslutsunderlag alls?

Om en anser det inte fungerar att göra de aktuella utredningar och bedömningar som behövs i samband med hanteringen av brottmålet så är väl den logiska åtgärden istället att flytta hanteringen till ett sammanhang där det finns förutsättningar för att göra detta. I detta fall skulle det väl vara att ta beslutet senare en i förvaltningsjuridisk process på samma vis som ex. när körtkort dras in efter en dom om rattfylla. Då kommer myndigheten (som jag antar blir Migrationsverket) att enligt förvaltningslagen få precis den sammanhållna utredningsskyldighet som hon menar saknas nu.

Det som föreslås, att besluta först och efter det utreda för att se om det finns skäl att ändra beslutet, bryter rätt grovt mot hur myndighetsutövning mot enskild hanteras i svensk rättstradition.

Att döma av rubriken kanske författarens vilja snarare är att det ska bli en regel att alltid besluta om utvisning utan att göra en bedömning? Det åstadkoms i såfall enklast genom att göra en lagändring med innebörden att det inte ska finnas något bedömningsutrymme i frågan. Gör det inte det så försvinner ju behovet av utredning före beslut helt!

Men då får en i ärlighetens namn plocka fram argument som motiverar varför den förändringen bör genomföras, om det är vad en avser att argumentera för. Att en menar domstolen har en för dålig utredande funktion är inte ett sådant argument...
 
Det är väl väldigt få partier vars väljare är för det obegränsade vinstuttag som kan ske idag och Cs väljare tillhör om jag minns rätt inte den gruppen (är väl typ L och kanske M som har en annan väljarbas)
Jag länkade till en text i svaret till @MJLee av bla. Åsa Plesner, som också var med i nyhetsmorgon på TV4 nyss och talade om boken som berörs i texten, ”De gränslösa – en bok om politikers skolaffärer” . Ska se om jag hittar länken till klippet, det är ju inte ens så att en majoritet av väljare, oavsett partier, uppskattar det som är nu, men lobbyismen är starkare...
 
Jag som tycker att både ett dogmatiskt vinstförbud och ett dogmatiskt ”vi kan inte diskutera vinsterna” är kasst, eftersom det är offentligt finansierad verksamhet - tycker det är en bra utveckling.
Tidigare har jag nog varit lite väl naiv inför det faktum att de vinstdrivande skolkoncernerna är så stora och har så mycket makt, mycket pga. svängdörrar mellan politiken och näringslivet. Jag var liksom med i MUF när jag var yngre :o och tänkte då mest på individens frihet och att det är bra med flera alternativ. Men nu har jag ju gjort en ganska rejäl vänstersväng senaste åren, och litar inte alls på marknaden vad gäller att kunna tillgodose behoven för elever som behöver stöd (de tenderar ju att puttas till kommunala skolor) och samma sak gällande vård där privata alternativ äter den offentliga i stort sett.
 
Tidigare har jag nog varit lite väl naiv inför det faktum att de vinstdrivande skolkoncernerna är så stora och har så mycket makt, mycket pga. svängdörrar mellan politiken och näringslivet. Jag var liksom med i MUF när jag var yngre :o och tänkte då mest på individens frihet och att det är bra med flera alternativ. Men nu har jag ju gjort en ganska rejäl vänstersväng senaste åren, och litar inte alls på marknaden vad gäller att kunna tillgodose behoven för elever som behöver stöd (de tenderar ju att puttas till kommunala skolor) och samma sak gällande vård där privata alternativ äter den offentliga i stort sett.
Min personliga erfarenhet är en annan, där en av sönerna inte fick hjälp värd namnet förrän på en friskola. Både kommunala skolan och en annan friskola gick helt bet på att skapa en fungerande situation.

Puttandet inträffade åt andra hållet i det fallet men puttandet var framgångsrikt.
 
Min personliga erfarenhet är en annan, där en av sönerna inte fick hjälp värd namnet förrän på en friskola. Både kommunala skolan och en annan friskola gick helt bet på att skapa en fungerande situation.

Puttandet inträffade åt andra hållet i det fallet men puttandet var framgångsrikt.
Ja, alltså jag menade inte att utesluta att det finns fall som visar på just det du beskrev. Klart det gör.
 
Ja, alltså jag menade inte att utesluta att det finns fall som visar på just det du beskrev. Klart det gör.
Jo, fast det blir så tydligt när man upplever det på nära håll, det där värdet av att det finns olika sätt att bedriva skola och att inte allt ska tvingas in i samma mall med en slags utförare.

Samtidigt tycker jag man kan ha en väldigt aktiv diskussion kring hur stora vinster eller kommunalt slöseri som är rimligt för en skola som bedriver en skola med hög kvalitet för alla inblandade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp