Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Återigen, bra text av C. Om att förtroendet för utbildningsministern är skadat: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/3EQP0A/c-fortroendet-for-mats-persson-ar-skadat
Det märkligaste i den här frågan är ju motiveringen. Att man går ifrån allt vad som finns av normala styrmedel mellan regering och myndigheter.

Och att kompetensen specifikt ska finnas inom styrelsen för att man ska kunna jobba med en fråga? Är liksom inte det man brukar förlita sig på i normala fall. För att ha kompetens om ekonomiadministration brukar man ha en ekonomichef - inte en styrelseledamot med bokföringskunskaper.

Akademiska friheten är viktig, men jag tycker ännu mer anmärkningsvärt är att det är något slags regimskifte i statens grundläggande styrningsmodell. Som går från uppdragsformuleringar till persontillsättningar.
Det är också läge att diskutera vad det sedan är för uppdrag som de tillsatta personerna har. Om de är tillsatta med en uppgift att driva vissa frågor så har vi även förändrat styrelsens roll och börjar tassa i gränslandet till ministerstyre.
 
Det märkligaste i den här frågan är ju motiveringen. Att man går ifrån allt vad som finns av normala styrmedel mellan regering och myndigheter.

Och att kompetensen specifikt ska finnas inom styrelsen för att man ska kunna jobba med en fråga? Är liksom inte det man brukar förlita sig på i normala fall. För att ha kompetens om ekonomiadministration brukar man ha en ekonomichef - inte en styrelseledamot med bokföringskunskaper.

Akademiska friheten är viktig, men jag tycker ännu mer anmärkningsvärt är att det är något slags regimskifte i statens grundläggande styrningsmodell. Som går från uppdragsformuleringar till persontillsättningar.
Det är också läge att diskutera vad det sedan är för uppdrag som de tillsatta personerna har. Om de är tillsatta med en uppgift att driva vissa frågor så har vi även förändrat styrelsens roll och börjar tassa i gränslandet till ministerstyre.
Tycker överlag att det är anmärkningsvärt hur tondöv Persson är inför kritiken, som tycks vara i stort sett unison. Lite samma sak med hans version av akademisk frihet, som verkar synonym med nåt slags "inbillad" cancelkultur på universiteten. Okej, "inbillad" är kanske lite väl magstarkt ordval av mig, det förekommer såklart enstaka fall där det passar in, men det blir så påtagligt att det främst passar in i något slags narrativ hämtat från högerkonservativa i USA. Det är ju inte direkt så att Persson tagit fasta på bombhotade genusvetare.
 
Och att kompetensen specifikt ska finnas inom styrelsen för att man ska kunna jobba med en fråga? Är liksom inte det man brukar förlita sig på i normala fall. För att ha kompetens om ekonomiadministration brukar man ha en ekonomichef - inte en styrelseledamot med bokföringskunskaper.

Det är också läge att diskutera vad det sedan är för uppdrag som de tillsatta personerna har. Om de är tillsatta med en uppgift att driva vissa frågor så har vi även förändrat styrelsens roll och börjar tassa i gränslandet till ministerstyre.
(Obs - nu har jag klippt lite i citatet ovan)

Men jag vill kroka i detta, och påpeka att det känns så verklighetsfrånvänt med tanke på hur lite det faktiskt "beslutas om" i universitets- och högskolors styrelse. Har själv suttit med i en i ett år, då som studentrepresentant, och det var inte så mycket som faktiskt beslutades av oss som inte var mer av formell karaktär. Det mesta hade redan stötts och blötts i en handfull andra styrelser, arbetsgrupper och organ innan det landade på vårt bord för att signeras. Visst, det fanns vissa frågor som vi faktiskt spenderade ganska lång tid att diskutera och som uppenbart låg på vårt bord mer än någon annan stans, men det mesta var mest "organ x har beslutat/rekommenderat beslut om y, kan vi godkänna detta?".
 
Sverige har blivit europas mordhuvudstad, känn på den du
Hela tiden har ni kört med rasist och det är ju ni som är skyldiga till detta. Ni har inte velat erkänna dessa problem trots det som Brå har avrapporterat. Nu är vi här med 30ggr fler mord per capita än London.

Slå sönder gängkriminella etableringar och utvisa dom. Är ju enda rätta. Annars fortsätter dom ju att etablera sig.
Hur menar du nu? Menar du att det finns något genetiskt eller kulturellt som gör att vissa personer blir gängkriminella? Det i så fall rasistiskt. Eller menar du att det finns något annat som ligger bakom, som dålig integration? Eller menar du att den inte är möjlig, det senare är rasistiskt.
 
Mot partiets vilja deltog Jamal El-Haj i helgen i Palestinakonferensen där ordföranden pekats ut som Hamas-kopplad.

Ja jag säger då det. Att partiet inte kan göra upp och sätta ner foten nån gång :turd: Man slutar aldrig att förvånas. Trodde man upplevt det mesta men detta tar ju priset:yuck:. Sverige får skämmas

Gissa vilket parti det rör sig om.
Ledtråd: Det näst mest naiva partiet som knappt har någon ryggrad längre

https://www.expressen.se/nyheter/s-fortfarande-inget-mote-med-el-haj-trots-kritiken/
 
Mot partiets vilja deltog Jamal El-Haj i helgen i Palestinakonferensen där ordföranden pekats ut som Hamas-kopplad.

Ja jag säger då det. Att partiet inte kan göra upp och sätta ner foten nån gång :turd: Man slutar aldrig att förvånas. Trodde man upplevt det mesta men detta tar ju priset:yuck:. Sverige får skämmas

Gissa vilket parti det rör sig om.
Ledtråd: Det näst mest naiva partiet som knappt har någon ryggrad längre

https://www.expressen.se/nyheter/s-fortfarande-inget-mote-med-el-haj-trots-kritiken/
SD? Med tanke på avsaknaden av ryggrad?
 
Då börjar kravet gälla. Blir man inte godkänd så blir det heller inget permanent uppehållstillstånd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1129303
Nej det börjar inte gälla. Kan du inte läsa? 2027 och med undantag. Den utredningen togs fram av regeringen i juni 2022, då var inte ens SD i regeringen?
Jag rekommenderar att alla läser utredningen, hela utredningen, för att ha något på fötterna om man ska diskutera. https://www.regeringen.se/contentas...-for-permanent-uppehallstillstand-sou-202325/
Intressant är undantagen tycker jag, personer som kan bära garantipension och allmän pension och vandelskravet gäller inte de under 15 år. Idag finns ju redan krav på försörjning, brottsregister osv. Intressant också att samhällskunskapsprovet ska kunna läsas in på annat språk än svenska? Även att SFI ska räknas som godkänd svenska. Då måste vi kanske börja erbjuda SFI på många ställen och inte göra som vi gjorde med flyktingarna från Ukraina.

Jag vet faktiskt inte vad som skulle bli så stor skillnad mot idag förutom att kvinnor som levt i förtryck inte kommer ha rätt att få medborgarskap. Men det kan säkert du svara på. Vad blir det för skillnad mot idag?
 
Ah, du tänker på SD-politikern i Umeå som öppnade sin käft och fick be om ursäkt för sin oförskämdhet? :idea:
Nä det var den där sossen Jamal El- Haj som inte tog order av sitt sosseparti att hålla sig därifrån pga terroristkopplingar. Flera partier vill nu att han ska sparkas ut från utrikesutskottet. Det handlar ju faktiskt om Sveriges säkerhet och att vi inte ska befatta oss med sånt som har kopplingar till saker som både FN och EU har terroriststämplat. Avslöjandet och alla detaljer står i länken :up:. Men vad tycker arga Andersson då om att hennes medarbetare rör sig i dessa kretsar :grin:. Naiva????? Ja återigen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp