Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Well, på hennes instagram så skrev hon om hur mkt det skulle gynna sig med en "blå jul" istället för en "rödgrön vinter" vad gäller elräkningar.
Var det uttryckligen om elen och elstödet då? Kan lätt tänka mig att de säger att det handlade om "allt annat man sparar på såklart" :idea:🙃
 
Tolkningen av det patriarkala ligger förstås inte i att det är just en experimentlåda, utan att det är en present till hennes barn.

Kopplingen är inte heller att Kristersson skulle tycka kvinnor är värda mindre i lön. Att en experimentlåda i sig skulle säga att kvinnor bör ha mindre i lön är definitivt en märklig koppling som det förvånar mig att du trodde att jag gjorde. Det finns ingen sådan koppling, möjligtvis kan man däremot krysta fram något om att en mamma-barn-present till en partiledare tyder på en allmänt sexistisk hållning, och därifrån på något vis tolka in att han också skulle vara för lägre löner. Men min uppfattning där är faktiskt helt tvärtom att man kan ha en väldigt traditionell uppfattning (ofta omedvetet) på ett område vad gäller könsroller, samtidigt som man har en betydligt mer medveten hållning i andra frågor som rör genus. Idag är det tex ett ytterst litet fåtal som anser att kvinnor inte ska ha rösträtt, samtidigt som de fortfarande kan vara sexistiska på andra vis. Biten om lägre lön och människor i och utanför offentlighetens ljus handlade istället om att jag tror att människor som handlar utifrån sexistiska föreställningar sällan gör det medvetet. Alltså vare sig det rör sig om att en chef (inte Kristersson) ger kvinnor lägre lön, eller att en partiledare (Kristersson) ger en annan partiledare en present till hennes barn. Gav Kristersson en present åt Lööfs barn för att Lööf är kvinna är han alltså sannolikt lyckligt omedveten om det. I likhet med resten av befolkningen.
Håller med till hundra procent. Jag har fått höra att min pappa var rätt progressiv som chef när det gällde kvinnor på arbetsplatsen (han slutade under 90-talet). Men samtidigt så var han ändå lite traditionell på andra sätt utifrån det jag själv såg hemma.
Från en början så blev jag förvånad över att höra detta om honom men har förstått att bägge sidorna kan finnas i en och samma person.

On topic, så kan jag mycket väl tänka mig att Uffe omedvetet gav en kvinna, istället för en present till henne, en leksak till hennes barn och familjen utan att tänka sig för. Det behöver inte ha varit alltför illa menat, men högst troligen hade han inte gett samma present om Lööf hade varit man.
Det är väl den där gamla synen på att kvinnans viktigaste grej i livet är barnen, och inte henne själv. Till skillnad från en man.
 
Turkarna verkar ha gått i spinn över den där paludin-fågelskrämman grillning och det är bäst att alltid vända sig till Finlands yle för att få information på svenska om sverige. Det bästa med Sverige är Finland.

https://svenska.yle.fi/a/7-10027022

Förstår inte Turkiet att de med sin lättkränkthet framkallar dessa troll som Paludan som tycker att det är jätteroligt att provocera och utnyttjar lättkränktheten för egen vinning? Hade Turkiet ignorerat Erdogan-dockan så hade det inte varit lika roligt för Paludan att bränna koranen utanför Turkiets ambassad. Men det är väl så att ledare som inte tror på demokrati och mänskliga rättigheter förstår inte sig på yttrandefrihet och då blir det så här.
 
Förstår inte Turkiet att de med sin lättkränkthet framkallar dessa troll som Paludan som tycker att det är jätteroligt att provocera och utnyttjar lättkränktheten för egen vinning? Hade Turkiet ignorerat Erdogan-dockan så hade det inte varit lika roligt för Paludan att bränna koranen utanför Turkiets ambassad. Men det är väl så att ledare som inte tror på demokrati och mänskliga rättigheter förstår inte sig på yttrandefrihet och då blir det så här.
Paludan är en nyttig idiot i SD:s ledband och hans handlande tjänar Erdogan mer än vad han hade tänkt iom att nu flyttas det turkiska valet fram och risken är stor att Erdogan vinner valet.
 
Paludan är en nyttig idiot i SD:s ledband och hans handlande tjänar Erdogan mer än vad han hade tänkt iom att nu flyttas det turkiska valet fram och risken är stor att Erdogan vinner valet.
Extremister på alla sidor jublar över att hatet ökar, jag ser inget annat än att vi inom några decennier kommer ha ett rejält världskrig, och då är jag inte säker på att det kommer hjälpa att vara med (eller inte vara med) i någon allians.
 
Är det inte så att att inte är partiledarna som köper presenterna utan de har någon annan som sköter det?

Alltså jag hoppas nog att de varit personligen involverade i besluten. Även om det hade varit roligt om det var några sekreterare som hittat på helt på egen hand utan partiledarnas inblandning, med tanke på att presenterna också var:

- Korvgrillning med Magdalena Andersson
- Middag med Ebba Busch
- Spa med Nooshi Dadgostar
- Umgänge och fotboll i Sölvesborg med Jimmy Åkesson
- Pizzakväll med Johan Pehrsson

:D:D
 
Förstår inte Turkiet att de med sin lättkränkthet framkallar dessa troll som Paludan som tycker att det är jätteroligt att provocera och utnyttjar lättkränktheten för egen vinning? Hade Turkiet ignorerat Erdogan-dockan så hade det inte varit lika roligt för Paludan att bränna koranen utanför Turkiets ambassad. Men det är väl så att ledare som inte tror på demokrati och mänskliga rättigheter förstår inte sig på yttrandefrihet och då blir det så här.
Det är väl ett vinnande koncept i Turkiet för Erdogan, uppenbarligen väldigt lätt att fängsla oliktänkande och stämpla dem som terrorister. Sedan är det väl lite skillnad i upprördhet vad gäller dockan och brännandet av koranen, det senare demonstrerar muslimer från flera olika länder emot.

Sedan känns det lite hycklande att Billström och Kristersson helt ändrat åsikt vad gäller att känna med personer som utsätts för islamofobi, aldrig hört någon av dem bry sig om det alls först. Och de har Sveriges förmodligen största islamofob som ordförande för justitieutskottet...
 
Angående presenten så tog jag upp det främst för att jag tycker att det var ett så otroligt märkligt val av present, just på grund av att Ulf Kristersson borde väl ha kunnat räkna ut med lilltån att det skulle bli omskrivet och analyserat som allt annat blir av media.

Ulf och Annie kanske har suttit i timtal och pratat om hur roligt det är att göra elektriska experiment med sina barn och Annie kanske har berättat om hur mycket hon skulle vilja ha en sån här låda, så det kanske är den perfekta presenten, vad vet vi. Men när ingen sådan förklaring finns så blir ju en present i ett sådant här sammanhang blir en symbol vare sig man vill det eller inte. Med tolkningar om att kvinnor får presenter till sina barn, att Annie Lööf får en present om elektricitet på en åttaårings nivå efter årets energidebatter osv osv. Givetvis borde Ulf eller någon på moderaterna också kunnat räknat ut detta.
 
Blir tydligt att Tidöavtalet där partierna enas om att tala om varandra respektfullt etc, i stort sett går ut på att SD vill censurera vad de andra partierna säger om dem, men att de kan kasta hur mycket skit de vill.
https://www.expressen.se/nyheter/akessons-kritik-mot-regeringen-farligt/

Självklart ska partierna säga vad de tycker om de tycker att ett annat parti gör fel. Det gäller ju åt alla håll. Jag håller inte med Åkesson men jag tycker inte att han är respektlös mot UK. Han säger vad han tycker om det UK sagt. Det är ju det politik går ut på. Att behandla varandra med respekt innebär inte att man ska hålla med varandra hela tiden. I det här fallet tycker jag att UK har rätt. Bara för att något är lagligt betyder det inte att det är lämpligt eller att man måste tycka om det.
 
Självklart ska partierna säga vad de tycker om de tycker att ett annat parti gör fel. Det gäller ju åt alla håll. Jag håller inte med Åkesson men jag tycker inte att han är respektlös mot UK. Han säger vad han tycker om det UK sagt. Det är ju det politik går ut på. Att behandla varandra med respekt innebär inte att man ska hålla med varandra hela tiden. I det här fallet tycker jag att UK har rätt. Bara för att något är lagligt betyder det inte att det är lämpligt eller att man måste tycka om det.
Jag tycker inte heller att det är respektlöst i sak, men när M, L, KD säger motsvarande kommentarer så tenderar SD att påminna om avtalet...
 
Extremister på alla sidor jublar över att hatet ökar, jag ser inget annat än att vi inom några decennier kommer ha ett rejält världskrig, och då är jag inte säker på att det kommer hjälpa att vara med (eller inte vara med) i någon allians.

Det är i den riktningen jag också tänker. Att NATO ska vara en garant för vår framtida trygghet bygger ju på tanken att NATO dels ska hålla sams, och dels att länderna som är medlemmar i organisationen styrs av vettiga ledare i en demokratisk anda. I historisk närtid har vi dock haft skäl att rikta kritik och ifrågasättande av ledningen för exempelvis USA, Ungern, Polen och nu senast är mest Turkiet i ljuset.

Och för inte allför länge sedan var vi alldeles i början av en pandemi som vi inte visste hur svår eller lång den skulle bli. Då visade det sig att inte ens ingångna avtal EU-länder emellan stod pall när rädslan för den egna befolkningen fick kraft. EU kom ju sedan tillbaka, men vem vet hur det hade gått om man inte lyckats skapa en känsla av kontroll. Och utkomsten efter pandemin är att de enskilda länderna samtidigt bygger upp egen motståndskraft, eftersom man lärde sig kollektivt att man inte bara kan förlita sig på varandra.

Det är en nödvändighet att arbeta hårt för att bevara och stärka demokratiska, öppna och tillitsfulla samhällen, det är inget vi kan ta för givet som vi gjort alldeles för länge. Lyckas vi inte med det så är vi förlorade, och en militärorganisation är då bara en sista livlina att hoppas på, men som kanske bär och kanske brister.

Men blir det ett tredje världskrig så får vi väl "börja om" igen sedan, förhoppningsvis lite mer motiverade till att sedan leva i fred...de som överlever, förstås.
 
Men blir det ett tredje världskrig så får vi väl "börja om" igen sedan, förhoppningsvis lite mer motiverade till att sedan leva i fred...de som överlever, förstås.

Apropå en annan tråd, isof är det nog inte dumt att ha rutschat ner för stegen och återfödas som en kackerlacka.
 
Extremister på alla sidor jublar över att hatet ökar, jag ser inget annat än att vi inom några decennier kommer ha ett rejält världskrig, och då är jag inte säker på att det kommer hjälpa att vara med (eller inte vara med) i någon allians.
Eller också så gläfser folk mycket ”mycket väsen för ingenting” Eller vad är ordspråket? Det kanske bättre att tjafsa än att inte prata alls.
Erdogan säger att Sverige inte kan förvänta sig Turkiets stöd för Nato efter att en dansk eldat med bok i Stockholm.

Mycket fragil sammanslutning det där.
Ja , jag tror att Sverige har svårt att förstå och stötta turkarna i deras försvarsaktiviteter i Mellanöstern och jag tror att turkarna har gjort liknande bedömning. Värdet med försvarssamarbete NATO kan lura oss boende i Sverige om trygghet. Trygghetsknarkande är ett vanligt använt ord i svenskan.

NATO löser inte sveriges problem och blir vi attackerade så är det Sveriges individers lojalitet och förmåga som löser Sveriges problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp