Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sveriges Statsminister gör sig ett namn ute i världen. 🙄

"Sweden's prime minister has been caught up in a political row after it emerged he hired a top aide who went eel fishing illegally, and misled the police about it.
Ulf Kristersson has admitted he knew Peter Magnus Nilsson had broken the law before appointing him last October.

... It is against the law to go eel fishing in Sweden without a permit. The European eel, a local delicacy, is critically endangered according to the Stockholm University Baltic Sea Centre.
In a Facebook post, Mr Nilsson said he had been trying to sort out his equipment and throw small eels which had been caught in his fish-traps back to sea.
According to an official report seen by SVT, Mr Nilsson had four traps containing 15 eels, weighing 11kg (24lb) in total.
Marine officials apprehended him and asked if the equipment was his, but he said it was not."

https://www.bbc.com/news/world-europe-64378680
 
Vad väntar Regeringen på? Dags att släppa prestigen och inte hindra företagen i sina ambitioner. Marknaden har ingen nåd.

"Vindparker för hundratals miljarder väntar på beslut​

Totalt nio ansökningar om havsbaserad vindkraft ligger på regeringens bord, enligt en genomgång av Dagens Industri. Totalt rör det sig om ansökningar på 300–400 miljarder kronor som väntar på att bli godkända."

https://omni.se/vindparker-for-hundratals-miljarder-vantar-pa-beslut/a/mQ8Rel
 
Erdogan säger att Sverige inte kan förvänta sig Turkiets stöd för Nato efter att en dansk eldat med bok i Stockholm.

Mycket fragil sammanslutning det där.
Plus att det var en "demonstration" som inte uppmärksammades av andra än polis och press.
Enl uppgift från reporter på plats fanns ingen allmänhet närvarande. Dvs ingen brydde sig.

I Erdogans värld är en enskild extremist likställd med hela landet.
Snacka om att det är totalt skilda världar. Han söker bara publicitet och få en image av att vara handlingskraftig.
Patetiskt...
 
Vad väntar Regeringen på? Dags att släppa prestigen och inte hindra företagen i sina ambitioner. Marknaden har ingen nåd.

"Vindparker för hundratals miljarder väntar på beslut​

Totalt nio ansökningar om havsbaserad vindkraft ligger på regeringens bord, enligt en genomgång av Dagens Industri. Totalt rör det sig om ansökningar på 300–400 miljarder kronor som väntar på att bli godkända."

https://omni.se/vindparker-for-hundratals-miljarder-vantar-pa-beslut/a/mQ8Rel
Snackade inte Ebba något om vindkraft i Ekots lördagsintervju? Jag hörde ungefär två meningar och då tyckte jag hon sa något om underlätta vindkraft. Ta det dock för vad det är för jag stängde av omedelbart när jag insåg vem som snackade
 
Vad väntar Regeringen på? Dags att släppa prestigen och inte hindra företagen i sina ambitioner. Marknaden har ingen nåd.

"Vindparker för hundratals miljarder väntar på beslut​

Totalt nio ansökningar om havsbaserad vindkraft ligger på regeringens bord, enligt en genomgång av Dagens Industri. Totalt rör det sig om ansökningar på 300–400 miljarder kronor som väntar på att bli godkända."

https://omni.se/vindparker-for-hundratals-miljarder-vantar-pa-beslut/a/mQ8Rel
För att det är en idioti som skapar mer problem än de löser under de 10 år det tar att bygga?
 
Snackade inte Ebba något om vindkraft i Ekots lördagsintervju? Jag hörde ungefär två meningar och då tyckte jag hon sa något om underlätta vindkraft. Ta det dock för vad det är för jag stängde av omedelbart när jag insåg vem som snackade
Ja, men det behövs lite verkstad också.

Det var en plågsam intervju att lyssna på; all heder åt Johar Bendjelloul för sitt tålamod och envishet.
 
Och även svenska skattepengar när vindkraftsparker ska skrotas ut och bolagen gått i konkurs.
Haha, nä. Vid tillståndsprövning av vindkraftverk ställs villkor om ekonomisk säkerhet för avetableringen. Det brukar vara mellan 150 000 kr - 1,3 miljoner per verk. De pengarna kan inte konkursas bort.

Fråga dig istället vad nedmonteringen och slutavfallet för kärnkraft kostar och vem som betalar.
 
Haha, nä. Vid tillståndsprövning av vindkraftverk ställs villkor om ekonomisk säkerhet för avetableringen. Det brukar vara mellan 150 000 kr - 1,3 miljoner per verk. De pengarna kan inte konkursas bort.

Fråga dig istället vad nedmonteringen och slutavfallet för kärnkraft kostar och vem som betalar.

5-6 miljarder kostar avvecklingen av Barsebäck som tas ur fonderade medel inbetalade av alla svenska kärnkraftverken (fonden hade cirka 15 miljarder innan Barsebäck lades ner om jag minns rätt). Så det funkar hyfsat lika som för vindkraften.
 
+ @BornAgain
Sen är det med stor sannolikhet hål i huvudet att "slutförvara" bränsle som kommer att kunna användas i nya reaktorer, så jag hoppas att det sker med lite större sans framöver.

Nu ska inte detta också bli en kärnkrafttråd men detta. Varför så kortsiktigt alltid? Ingen fråga egentligen om detta specifikt utan mer kopplat till långsiktighet inom politiken i stort. Vissa saker (som energiförsörjning till ett helt land) måste ju liksom få lov att ha en viss stabilitet över längre tid inklusive ansvar för funktion över tid. Så vi inte hamnar där vi är nu med för dålig överförings- och/eller effektkapacitet för att baskraft stängts ner här i söder utan lösning på överföringskapacitetet. Det har ju i sig inte 100% med stängd kärnkraft att göra utan att det inte gjorts ansvarsfullt med andra lösningar på överföringskapaciteten (även om jag är pro kärnkraft vill jag tänka att det kunnat göras bättre än såhär vid nedstängning i alla fall).
 
Nu ska inte detta också bli en kärnkrafttråd men detta. Varför så kortsiktigt alltid? Ingen fråga egentligen om detta specifikt utan mer kopplat till långsiktighet inom politiken i stort. Vissa saker (som energiförsörjning till ett helt land) måste ju liksom få lov att ha en viss stabilitet över längre tid inklusive ansvar för funktion över tid. Så vi inte hamnar där vi är nu med för dålig överförings- och/eller effektkapacitet för att baskraft stängts ner här i söder utan lösning på överföringskapacitetet. Det har ju i sig inte 100% med stängd kärnkraft att göra utan att det inte gjorts ansvarsfullt med andra lösningar på överföringskapaciteten (även om jag är pro kärnkraft vill jag tänka att det kunnat göras bättre än såhär vid nedstängning i alla fall).
Politiker tänker max fram till nästa val, funkar inte att ha längre horisont än så.
 
Vad väntar Regeringen på? Dags att släppa prestigen och inte hindra företagen i sina ambitioner. Marknaden har ingen nåd.

"Vindparker för hundratals miljarder väntar på beslut​

Är det Kinesiska företag som står och väntar på beslut om att få bygga vindkraftsparker i Sverige för 100-tals miljdarder?

Politiker tänker max fram till nästa val, funkar inte att ha längre horisont än så.
Jag tror samtliga politiker insett efter dec -21 (dvs innan Putinkriget) och året -22, att stabil elförsörjning året om måste vara en lång horisont. Det är uppenbart att ryssen inte gick att lita på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp