Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
En GD ska inte vara lojal mot regeringen.
Vi har förbud mot ministerstyre i det här landets grundlag. Det betyder att GD ska vara lojal mot lagstiftningen, sitt uppdrag, och statens intressen i stort. Hela meningen men självständiga myndigheter är att de ska fungera i relation till sin fackkunskap och sitt regelverk oavsett vilken regering som sitter.
Det karaktäristiska för SD anhängare är den fundamentala okunskapen om Sveriges grundlagar, kommunallagen, och andra lagar och förordningar som styr och reglerar hur vårt samhälle ska fungera för att vara robust och demokratiskt.
 
En GD ska inte vara lojal mot regeringen.
Vi har förbud mot ministerstyre i det här landets grundlag. Det betyder att GD ska vara lojal mot lagstiftningen, sitt uppdrag, och statens intressen i stort. Hela meningen men självständiga myndigheter är att de ska fungera i relation till sin fackkunskap och sitt regelverk oavsett vilken regering som sitter.
Som jag sagt tidigare och som ni är väl medvetna om så ska lagar o praxis ändras till det mer strängare och mer resurser ska läggas så de som ska utvisas verkligen blir det. Har man fått ett avslag så ska man lämna landet inte kunna stanna och gömma sig här. Det är väl inget konstigt i det. Vad ska vi annars ha myndigheterna till. GD får väl se till att dennes anställda gör sitt jobb och att GD inte bara snackar en massa
 
Som jag sagt tidigare och som ni är väl medvetna om så ska lagar o praxis ändras till det mer strängare och mer resurser ska läggas så de som ska utvisas verkligen blir det. Har man fått ett avslag så ska man lämna landet inte kunna stanna och gömma sig här. Det är väl inget konstigt i det. Vad ska vi annars ha myndigheterna till.

Hur exakt ska detta göras? Som @MiaMia redan påpekat så har vi inte ministerstyre i Sverige, tack och lov. De som stannat illegalt i Sverige och särskilt de där hemlandet vägrar att ta emot dem och utfärda resehandlingar KAN INTE verkställas. Hur mycket SD och regeringen för den delen skränar.

Polisen och Mig har försökt åka på vinst och förlust och hoppas att förhandla in personen på flygplatsen vilket kostar en förmögenhet eftersom det måste hyras ett privatplan. Detta pga att kommersiella flygbolag vägrar att ta dessa personer ombord, eftersom de blir skyldiga att flyga personen till ursprungslandet och sätter hen på nästa plan till Sverige. Om då Sverige vägrar att låta personen återvända till Sverige blir den fast på Arlanda eller Bromma flygplats. Innan tullen. Vilket strider mot nuvarande lagstiftning. Om den ändras genom ett politiskt beslut så har svenska myndigheter fortfarande problem med att personen sitter där den sitter. Ska den då vägras mat och liknande? Visst kan de sättas i förvar/fängelse men det finns en tidsgräns på hur lång tid hen kan sitta i förvar om det inte finns en rimlig chans till verkställighet.
 
Mycket bra ledare av Anders Lindberg:


"Det jag upptäckte var att det mesta som funnits på plats innan den auktoritära vändningen i Ungern och Polen faktiskt fanns även här, fast i mindre skala.
”Går inte en dag utan att man blir mer övertygad om att svensk media måste bytas ut.” skrev SD:s rättspolitiske talesperson Kent Ekeroth.
”Dagens polischefer ska bort när vi tar makten. Varenda en ska väck och ersättas med riktiga poliser” skrev hans bror Ted Ekeroth.
”Fria val, pressfrihet, frihetsindex osv är alla mått på grad av liberalmarxism.” skrev SD:s tidigare ekonomisk-politiske talesperson Erik Almqvist.
”Vår långsiktiga ambition är att få bort de andra partierna.” sa Pavel Gamov, riksdagsledamot för SD till Upsala nya tidning.

... De män som leder SD har kämpat i motvind hela sina liv. Många var med när partiet var en marginaliserad sekt. De har stått ut med social stigmatisering, misslyckats med kariär och vänner, varit politiskt marginaliserade men aldrig gett upp om sina idéer.
Vad talar för att de skulle ändra sig nu, när de håller på att vinna?
Absolut ingenting.
Jag tror det är värt att hålla i minnet. Den ideologi SD har när det kommer till demokrati, människovärde och vad som är ett gott samhälle skiljer sig fundamentalt från övriga partier.

... I den illiberala demokratin är oppositionen odemokratisk som kritiserar makten. Tongångar vi nu ser även i Sverige. Regeringen vann ju valet.
När reportagen gjordes hade Sverigedemokraternas partisekreterare Rickard Jomshof nyligen sammanfattat strategin på Facebook:
“Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här.”
Nu är han ordförande i riksdagens justitieutskott och har synpunkter på hur enskilda domare ska döma. Många blev förvånade men den illiberala demokratins syn på maktdelning är alltså ingen slump.
Den har varit ett bärande element i SD:s ideologi sedan långt innan partiet startades. Och samma sak ser vi inom kulturpolitiken eller angreppen på civilsamhälle, oppositionens finansiering och oberoende tjänstemän i statsförvaltningen.
Det finns ett mönster här och det är just partiets demokratisyn.

... Jag tror det finns en lärdom här för alla som är oroliga för utvecklingen i Sverige och högerns radikalisering. Ge inte upp. Motstånd kommer alltid att löna sig.
Den dramatikern Aristofanes i det antika Grekland myntade en gång uttrycket: ”den som inte intresserar sig för politik, riskerar att bli styrd av idioter”.
Men det är också tvärtom, den som bryr sig om politik kan göra något åt saken.
Vad är då att göra motstånd?
Det är att skriva en insändare eller gå med i en demonstration. Skriva brev till en politiker, prenumerera på en dagstidning och delta i ett upprop på nätet. Ta ett fackligt förtroendeuppdrag eller gå med i ett parti. Kanske skänka pengar till någon organisation du sympatiserar med eller sprida en länk till något du håller med om på Facebook.
Summan av de små handlingarna blir tidvattnet, så är det alltid."

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/WR3VQj/ointresserad-av-politik-da-blir-du-styrd-av-darar
 
Internationell debatt om Sverige:


”De verkar inte vilja att man vet om att Sverige är EU-ordförandeland överhuvudtaget”, säger EU-experter om regeringens insats hittills i täten för EU-samarbetet.
Det svenska ordförandeskapets osynlighet jämförs med britternas – före brexit.

BRYSSEL En fråga ställd på Twitter, av den profilerade amerikanske journalisten Dave Keating i Bryssel, väckte nyligen stor debatt:

”Vem leder Sveriges ordförandeskap i EU:s ministerråd? Mittenhögerregeringen, eller Sverigedemokraterna på ytterhögerkanten, som den är beroende av? Efter att SD hotat att störta regeringen om inte Sverige blockerar en EU-migrationspakt verkar den svenska ministern ta instruktioner från dem,” skrev amerikanen."

https://www.svd.se/a/y6bgWe/sveriges-eu-ordforandeskap-jamfors-med-britternas-fore-brexit
 
Bibi har ju sagt att Hamas är värre än nazisterna. Han behöver alla vänner han kan få mtp att även amerikanska judar har vänt honom ryggen. Han fjäskar för extremhögern i Europa. Samt Erdogan, vilket kräver en alldeles särskilt tankevurpa.

https://foreignpolicy.com/2019/02/2...kud-antisemitism-hungary-poland-illiberalism/

Läs inte JP kommentarer, de gör att du förtvivlar över mänskligheten.
 
Den dramatikern Aristofanes i det antika Grekland myntade en gång uttrycket: ”den som inte intresserar sig för politik, riskerar att bli styrd av idioter”.
Men det är också tvärtom, den som bryr sig om politik kan göra något åt saken.
Ja, man kan gå och rösta! För första gången (och förhoppningsvis sista) stödröstade jag. Ja det är för bedrövligt att man ska behöva lägga sin röst på ett parti man egentligen inte känner för att rösta på. Men jag stod bara inte ut en mandatperiod till med miljöpartiet. Hoppas, hoppas dom inte får tillräckligt med röster vid nästa val. Det gör mig ingenting om S vinner nästa val ihop med C och V.....bara MP inte kommer med.

 
Någon som vet hur snabbt Sverige kan godkänna ett läkemedel? Vad krävs?

https://www.theguardian.com/society...form-menopause-treatment-doctors-fezolinetant
Efter lite googlande står det såhär i VGRs mellanarkiv från deras läkemedelskommitté:

" Tidig bedömningsrapport LK tar del av den tidiga bedömningsrapporten för fezolinetant vid vasomotorsymtom i samband med menopaus. LK ställer sig bakom VGRs kommentarer och lämnar synpunkter kring behov av nationell samverkan. Synpunkterna förmedlas till Anna Lindhé för den fortsatta hanteringen." Så jag antar att regioner kikar på nåt slags bedömningsrapport etc. Detta var från 23/3 det här året.
 
Det här är så löjligt, inte fan är jag lojal mot kungen för att jag är svensk medborgare. Och lycka till med att förbättra integrationen om det ska ta minst åtta år att bli medborgare. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ensk-medborgare-statsvetare-total-omsvangning
Jag har ju sagt att det är andra kvastar som nu ska städa upp. Inget medborgarskap förren efter 8 år och så ska dom uppvisa särskilda kunskaper i sämhälle, kultur och språk samt försörja sig själva. Slut med bidrag alltså. Detta ska öka värdet på medborgarskapet. Dom får alltså visa att dom kan sköta sig innan dom får medborgarskap.

Sverige har stuckit ut tidigare för att ha varit oerhört slappa, säger migrationsministern i kvällen Rapport 👏👏👏
 
Jag har ju sagt att det är andra kvastar som nu ska städa upp. Inget medborgarskap förren efter 8 år och så ska dom uppvisa särskilda kunskaper i sämhälle, kultur och språk samt försörja sig själva. Slut med bidrag alltså. Detta ska öka värdet på medborgarskapet. Dom får alltså visa att dom kan sköta sig innan dom får medborgarskap.

Sverige har stuckit ut tidigare för att ha varit oerhört slappa, säger migrationsministern i kvällen Rapport 👏👏👏
Snarare så är väl poängen att avskräcka folk från att komma hit, oärligt att påstå något annat.
 
Snarare så är väl poängen att avskräcka folk från att komma hit, oärligt att påstå något annat.
Naturligtvis och kommer dom ändå hit så vet dom vad som väntar.

Obs att Andreas Johansson Heinö, doktor i statsvetenskap och förläggare på marknadsliberala tankesmedjan Timbro anser att det inte är främlingsfientligt, bara radikalt 👏👏👏
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp