Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Naturligtvis och kommer dom ändå hit så vet dom vad som väntar.

Obs att Andreas Johansson Heinö, doktor i statsvetenskap och förläggare på marknadsliberala tankesmedjan Timbro anser att det inte är främlingsfientligt, bara radikalt 👏👏👏
Haha, alltså jag har normalt stora problem med Timbros lobbyister, men det är lustigt att SVT påpekar det nu, och inte när det är mer shady sådana, när det rör en förläggare på förlaget som inte alls är lika illa som resten...
 
Och lycka till med att förbättra integrationen om det ska ta minst åtta år att bli medborgare. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ensk-medborgare-statsvetare-total-omsvangning
Beror på vad du menar med "lyckad" integration. Tycker du att lyckad integration är så som den har varit -att få svenskt medborgarskap i cornflakespaketet.....ja då förstår jag att du sparkar bakut.
För min del tycker jag det är super att det läggs mer värde i och hög status i att få ett medborgarskap. Dörren är ju absolut inte stängd för att bo och jobba här utan medborgarskap.

Snarare så är väl poängen att avskräcka folk från att komma hit, oärligt att påstå något annat.
Ja, tydligt ska det vara. Personer som kommer ska veta vad som förväntas -ska inte komma som någon chock.
 
Haha, alltså jag har normalt stora problem med Timbros lobbyister, men det är lustigt att SVT påpekar det nu, och inte när det är mer shady sådana, när det rör en förläggare på förlaget som inte alls är lika illa som resten...
Haha ja. Man börjar komma ut ur sina garderober och inser att rasist, främlingsfientlighets korten är urvattnade i kontexten att minska och ställa krav på invandrare och asylansökande. Även statstelevisionen kommer ut och rapporterar sanningen. Nu går vi samman och ställer krav så att Sverige blir bra igen.
 
Beror på vad du menar med "lyckad" integration. Tycker du att lyckad integration är så som den har varit -att få svenskt medborgarskap i cornflakespaketet.....ja då förstår jag att du sparkar bakut.
För min del tycker jag det är super att det läggs mer värde i och hög status i att få ett medborgarskap. Dörren är ju absolut inte stängd för att bo och jobba här utan medborgarskap.


Ja, tydligt ska det vara. Personer som kommer ska veta vad som förväntas -ska inte komma som någon chock.
Japp. I annat fall får dom försöka med nått annat land eftersom Sverige ska genomföra ett paradigmskifte där vi behöver pengarna själva i vår välfärd som det en gång i tiden var tänkt
 
Sen när har högern varit mån om välfärden? Det var ju Alliansregeringen som monterade ner välfärden när det begav sig och det får vi leva med än idag.
Det är SD som vill att pengarna ska gå till välfärden och inte till att ta in invandrare o asylsökande. Å där har SD fått med det i Tidöavtalet vilket tycks även falla regerigen i smaken :up:
 
Haha ja. Man börjar komma ut ur sina garderober och inser att rasist, främlingsfientlighets korten är urvattnade i kontexten att minska och ställa krav på invandrare och asylansökande. Även statstelevisionen kommer ut och rapporterar sanningen. Nu går vi samman och ställer krav så att Sverige blir bra igen.
Eh, nej det är inte den underliggande tonen jag läste in. Jag antar att man var noga med att påverka att statsvetaren var från Timbro dels pga. uppmärksammad bok om marknadskolan som få väljare vill ha, men som inflytelserika lobbyister vill tjäna pengar på. + att det skrevs om Timbros "onsdagsmöten" nyss.

Men apropå sån här skit, tycker inte du som SD:are att migrationsministern lika gärna kunde byta parti till ert? Känns som att hon skulle passa bättre där.
 
Beror på vad du menar med "lyckad" integration. Tycker du att lyckad integration är så som den har varit -att få svenskt medborgarskap i cornflakespaketet.....ja då förstår jag att du sparkar bakut.
För min del tycker jag det är super att det läggs mer värde i och hög status i att få ett medborgarskap. Dörren är ju absolut inte stängd för att bo och jobba här utan medborgarskap.


Ja, tydligt ska det vara. Personer som kommer ska veta vad som förväntas -ska inte komma som någon chock.
Nej, jag tycker inte att det är helt lyckat som det är idag. Men jag ser inte att felet är att det är för lätt att bli medborgare, utan snarare klyftorna som återfinns och att vi misslyckats med integrationen överlag. Sedan kan väl viss kunskap kanske vara ok, men just lojalitet med kungen känns så fruktansvärt omodernt när det är få som är födda här som bryr sig.
 
Men apropå sån här skit, tycker inte du som SD:are att migrationsministern lika gärna kunde byta parti till ert? Känns som att hon skulle passa bättre där.
Njäe, bara för att man vill ha ett paradigmskifte behöver man inte byta partitillhörighet. Räcker med att man bestämmer sig för det.:)
Sen är det ju bra att man äntligen erkänner det som SD hela tiden har sagt.
 
https://www.dn.se/ledare/frida-joha...pen-i-sverige-forvarrades-kvinnornas-lidande/

"Regeringens intention att flyktingar ska kvalificera sig in i välfärden, exempelvis till föräldrapenning, flerbarnstillägg och barnbidrag, påverkar mindre men är nålstick mot samma grupp. Barnbidrag utan behovsprövning är tänkt att minska stigmatisering och skillnader mellan barn. Vanligtvis är argumentet mot generella bidrag att de bäst bemedlade inte behöver det. Nu förespråkas det omvända: stödet ska gå till alla utom de mest behövande.

Krig är inte där och då, på en plats och en tidpunkt, utan här och nu, i kroppen, i blodomloppet. Många av dem som flydde Kosovo gjorde det för att skydda sina barn. Nu sitter de i väntrum runtom i Sverige och känner sig besvärliga, om de möter vårdpersonal som inte har kunskap om krigs långtgående hälsokonsekvenser.

Har skadan oåterkalleligt skett? Vi kan inget göra åt de våldtäkter mödrarna utsattes för. Men stress kan sänkas, ohälsa botas och motståndskraft tränas. De flesta som upplevt krig är friska, människans motståndskraft är imponerande – men alltför många händelser urgröper resurserna, ekonomiska såväl som fysiska och psykiska. Kosovoalbanerna mötte rasism i Sverige och fick först tillfälliga uppehållstillstånd. I forskningen som följt är det tydligt att stress i mottagarlandet skadar.

Vilket misslyckande det är, att sår som hade kunnat läka rivs upp – att Sverige väljer att vara ett samhälle som ökar utsattheten, som förstärker krigens effekter."
 
Man behöver vara inloggad för att kunna läsa.
Aj då, trodde inte det var låst men jag gör en fuling. :angel:

”Staten bör köpa krisande SBB. Börsvärdet har rasat till omkring tio miljarder kronor. Sedan kan alla ålderdomshem, skolor, kommunhus och polishus delas ut till myndigheter och kommuner. Det skulle stärka krisande kommuners ekonomi och staten återtar kontrollen över viktiga hus.”
 
Aj då, trodde inte det var låst men jag gör en fuling. :angel:

”Staten bör köpa krisande SBB. Börsvärdet har rasat till omkring tio miljarder kronor. Sedan kan alla ålderdomshem, skolor, kommunhus och polishus delas ut till myndigheter och kommuner. Det skulle stärka krisande kommuners ekonomi och staten återtar kontrollen över viktiga hus.”
Jag tycker man kan vänta tills konkursen är nära och köpa för en spottstyver. På ”samma” sätt som en hel del tveksamma utförsäljningar av offentliga verksamheter skett de senaste 25 åren.

Jag tycker inte staten ska komma som räddning till några aktieägare i SBB, som är ett av de bolag som tagit mest risker och tjänat stora pengar på det länge.

Än så länge ser det inte ut som en sund investering för skattepengar, rent finansiellt.

https://hernhag.se/krisen-i-sbb/
 
Jag tycker man kan vänta tills konkursen är nära och köpa för en spottstyver. På ”samma” sätt som en hel del tveksamma utförsäljningar av offentliga verksamheter skett de senaste 25 åren.

Jag tycker inte staten ska komma som räddning till några aktieägare i SBB, som är ett av de bolag som tagit mest risker och tjänat stora pengar på det länge.

Än så länge ser det inte ut som en sund investering för skattepengar, rent finansiellt.

https://hernhag.se/krisen-i-sbb/
Mer att tanken är god på så vis att det är staten som ska äga och inte hyra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp