Den ultimata jackan - finns den?

Alexandra_W

Trådstartare
Det är dags att skaffa sig en ny jacka till stall och ridning. Jag vill ha en längre modell, som går ner över rumpan. Eftersom den ska gå att rida i så måste det vara möjligt att öppna ett sprund (eller två om de är i sidorna) för sadeln. Jag vill att den ska vara varm, men samtidigt att man inte blir kokt i den om det är lite mildare (dvs dun går bort).

Ja, sen ska den ha mycket fickor, hög krage så man slipper frysa ihjäl om halsen och vara snygg också. Och man ska kunna få plats med säkerhetsväst under och fortsatt kunna röra armarna ;)

Bonus för smarta saker som mobilficka med genomgång för handsfree, fodrade fickor, reflexdetaljer mm såklart.

Är det helt kört att (nuförtiden, det har ju gått förr) hitta en dito jacka, och är det bättre satsa på lager på lager princip och köra med skal + fleece osv?

Jag är alltså ute efter tips på dels om någon har en sådan jacka som jag beskriver, dels vad ni andra har för jackor som ni tycker funkar bra. Kom ihåg att inte länka till några försäljningsställen eller produktbilder som är upphovsskyddade.
 
Uhip stämmer in på alla punkter - utom att den blir för varm när det är lite mildare. Kanske finns i en light-version?
 
Jag har en jacka från Ariat som också stämmer på detta, men tyvärr verkar just den modellen inte finnas längre.
 
Uhip stämmer in på alla punkter - utom att den blir för varm när det är lite mildare. Kanske finns i en light-version?
Jag måste ha största storleken av uhip för att nästan få plats med säkerhetsvästen under och då är jag inte särskilt stor. Iofs har jag sett att de släppt herrmodeller nu så det kanske skulle funka.
 
Hur är yttertyget på Uhips kappor/parkas? Jag har kikat åt uhiphållet förr, men är lite tveksam till hur rivstarkt tyget är?
 
Uhip-tyget är jätteslitstark, trott det eller ej! :D Min (visserligen vanlig jacka, blå quiltad, men ändå) har blivit biten i, har jag fastnat med osv. många gånger utan att det blivit minsta skråma! Brukar ha den när det är ca. +5 och neråt, så den funkar i lite "mildare" väder också.
 
Har precis beställt en parkas från Hööks, ej provad, men på bild stämmer den bra (med det jag letar) och sista REA-dagen är idag..
Hög krage, luvan åker av i vilket fall som, går ner på halva låret och kommer pimpas med reflexer. Ridsprund baktill och praktiska fickor har den också.
Enligt kommentar ska den vara rymlig, ser rymlig ut. ;)
 
Har precis beställt en parkas från Hööks, ej provad, men på bild stämmer den bra (med det jag letar) och sista REA-dagen är idag..
Hög krage, luvan åker av i vilket fall som, går ner på halva låret och kommer pimpas med reflexer. Ridsprund baktill och praktiska fickor har den också.
Enligt kommentar ska den vara rymlig, ser rymlig ut. ;)

Jag köpte en idag och tror den kommer bli super. Passade bra och jag tycker nog den var normal i storlek, jag tog samma som jag normalt har på kläder.
 
Sjukt snygg!

Det jag är aningens tveksam till, angående den och några flera tips i tråden, är när det anges som "vattenavvisande". Min erfarenhet är att det översätts med "dyblöt" efter några tvättar?
Impregnera den isf. Det är väldigt svårt att få ihop varm, andas och regntäthet i samma plagg.
 
Impregnera den isf. Det är väldigt svårt att få ihop varm, andas och regntäthet i samma plagg.

Jo, jag vet. Just för vinterjackor stryker jag hellre andas än vattentätheten dock, för få saker är så dryga som dyblöta vinterjackor...

Jag har kollat en lång stund på Ariat Regent parka nu, men kan inte bestämma mig om den blir för kort...
 
Jo, jag vet. Just för vinterjackor stryker jag hellre andas än vattentätheten dock, för få saker är så dryga som dyblöta vinterjackor...

Jag har kollat en lång stund på Ariat Regent parka nu, men kan inte bestämma mig om den blir för kort...
Den är också riktigt snygg. Tror den är tjockare och absolut tåligare mot regn. Den och en ridkjol kanske?
 
Den är också riktigt snygg. Tror den är tjockare och absolut tåligare mot regn. Den och en ridkjol kanske?

Ja regntåligheten verkar av de brittiska recensionerna att döma vara tiptop. Tydligen är den rejält varm utan att vara tjock med. Men frågan är om den går så den täcker rumpan på mig, jag är ganska kort så ibland sitter saker helt annorlunda på mig än på produktbilder om man säger så ;)

Vet dock inte alls hur de är i storleken, men brukar ju gå att byta om man köper online (hittar den inte i butik nära mig).

Ariat brukar ju ha bra hållbarhet.

Bah, tänk om man vore miljonär istället för student. Det finns så många fiiiina därute
 
Ja regntåligheten verkar av de brittiska recensionerna att döma vara tiptop. Tydligen är den rejält varm utan att vara tjock med. Men frågan är om den går så den täcker rumpan på mig, jag är ganska kort så ibland sitter saker helt annorlunda på mig än på produktbilder om man säger så ;)

Vet dock inte alls hur de är i storleken, men brukar ju gå att byta om man köper online (hittar den inte i butik nära mig).

Ariat brukar ju ha bra hållbarhet.

Bah, tänk om man vore miljonär istället för student. Det finns så många fiiiina därute
Den känns nästan lite vaxad i tyget, utan att vara de. Min stallkamrat hittade den på bra rea i våras på nätet. Blev väldigt avis. Ingen aning om hur den är i storlek tyvärr.
 
Jag köpte en idag och tror den kommer bli super. Passade bra och jag tycker nog den var normal i storlek, jag tog samma som jag normalt har på kläder.
Det låter förvisso bra, men jag vill gärna kunna ha fleecetröja + tunnare väst undertill. Så återstår att se om jag känner mig som en Michelingubbe.. :p Men med 60 dagars öppetköp så. :)

Edit; Jag gjorde m.a.o. som du och tog vanlig storlek men hoppas på att dito ryms.
 
Det låter förvisso bra, men jag vill gärna kunna ha fleecetröja + tunnare väst undertill. Så återstår att se om jag känner mig som en Michelingubbe.. :p Men med 60 dagars öppetköp så. :)

Edit; Jag gjorde m.a.o. som du och tog vanlig storlek men hoppas på att dito ryms.

Med säkerhetsvästen under så är det såklart lite michelinvarning, men det är nog svårt att komma undan tror jag. Jag provade med tunn tröja och vanlig tjocktröja över och det var inga problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp