Den ultimata planlösningen

Håller med till fullo. Jag har också häst och hund och mängden envist hö, spån och grus som hamnar innanför dörrarna är helt makalös. Jag skulle också vilja ha två ingångar och toalett i anslutning till grovingången. Nu hänger jag hästjackan i en annan del av hallen men det hjälper ju inte helt 100. Har stalljackor i sadelkammaren också men det känns osmidigt att gå in där och byta om när hästarna ska ut på morgonen. Inser när jag skriver detta att problemet är att jag är bekväm :o

Fast det är väl det som är grejen tänker jag? Att det ska vara bekvämt och ha ett skönt flöde liksom?
Typ om jag hade velat... säger bara nåt... gå ut på balkongen före morgonkaffet så kanske inte balkongen ska ligga längst bort från kök och sovrum. För mig. Sen kanske nån annan vill ha nåt annat.
 
Fast det är väl det som är grejen tänker jag? Att det ska vara bekvämt och ha ett skönt flöde liksom?
Typ om jag hade velat... säger bara nåt... gå ut på balkongen före morgonkaffet så kanske inte balkongen ska ligga längst bort från kök och sovrum. För mig. Sen kanske nån annan vill ha nåt annat.
Absolut! Jag menar hur jag gör idag när jag inte har två ingångar.
 
Håller med till fullo. Jag har också häst och hund och mängden envist hö, spån och grus som hamnar innanför dörrarna är helt makalös. Jag skulle också vilja ha två ingångar och toalett i anslutning till grovingången. Nu hänger jag hästjackan i en annan del av hallen men det hjälper ju inte helt 100. Har stalljackor i sadelkammaren också men det känns osmidigt att gå in där och byta om när hästarna ska ut på morgonen. Inser när jag skriver detta att problemet är att jag är bekväm :o
Men vet du? Man får faktiskt vara bekväm. Man ska ju trivas med sitt liv och om det går att få många "måsten" att kännas lite enklare så är det väl klart att man ska försöka få det enklare.

Visst skulle man även som hästmänniska ha det rent trots en ytterdörr som leder in i en "genomfartsled" om man till exempel dammsuger varje dag. Och visst, rent tekniskt kanske vi har tid med det också. Men hur kul är det? Hur smidigt är det? Och hur mycket andra saker finns det som man hellre gör??

Nä. Saker ska vara smidigt! Så smidigt och enkelt som det bara går.
 
Vi byggde hus för 6 år sedan och hann ju fundera en hel del på detta.

Några saker som var viktiga för oss var:

- semiöppen planlösning med kök, matplats och vardagsrum. Man skulle inte kunna se disken från soffan men ändå ha bra kontakt mellan kök och vardagsrum. Vi ville också bara ha en matplats som skulle gå att utöka vid behov. (Vi tycker mycket om att laga mat och lagar det mesta från grunden.)

- Bra groventre då vi har hundar och nyttjar denna till vardags.

- så lite korridorer som möjligt.

- ingen trappa precis bredvid ingång.

Vi valde i slutet mellan två husmodeller och är mycket nöjda med den vi valde.

Några saker vi inte tänkte specifikt på som blev väldigt bra var:

- tre klädkammare. En vid varje entré och en på övervåningen.

- jämnstora sovrum på cirka 12 kvadrat var gör användningen mycket flexibel.

- olika väderstreck på vardagsrum och allrum. Är det för soligt i det ena kan man hå till det andra.

Några saker vi skulle önska om finanser varit obegränsade:

- badrum i anslutning till groventre

- en extra diskho i köket.

Här är vår bottenvåning.

Övervåningen är på 55 kvadrat med två stora sovrum, klädkammare, badrum och allrum på 25 kvadrat.
 

Bifogade filer

  • lc3a4ngtan3.jpg
    lc3a4ngtan3.jpg
    118,3 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 028
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp