Den ultimata planlösningen

Också lite tveksam mot så många sovrum och de flesta rätt små, i kombination med absolut noll förvaring förutom två garderober i hallen. Tveksam till att det räcker med "lös" klädförvaring i sovrummen som det enda för en så pass stor familj som huset ändå verkar byggt för.
I villor så brukar man räkna med förvaring på vinden.
 
Min syster bor i villa som dom byggde på 70-talet enligt en väldigt vanlig ritning. Den har följt med familjen som bestod av 2 vuxna och tre barn fantastiskt. Som mest kunde dom ha 5 sovrum enligt ritningen. Dom hade dock bara 4. Idag är det 3 sovrum. Rejäla kattvindar och platsbyggda garderober. Jag tänker ofta att den arkitekten verkligen hade koll på vardagslivet och vad som behövdes. Ingen öppen planlösning till köket men köket är så stort så det går bra att hänga där också så ingen blir ensam vid mattillagning.
 
Njae, det finns inte ljudisolerande tyg. Men tyg, precis som möbler, mattor och tavlor kan göra att ljudet studsar mindre och känns behagligare. Skulle tro att en rejäl soffa har betydligt bättre effekt än ett tyg faktiskt.
Avskilda sovrum låter jättebra. För mig är möjligheten att kunna vara vakna på olika tider, ha gäster, syssla med hobbies, lyssna på musik med mera utan att störa alla som befinner sig i huset guld värt! Samt känslan av att vara ifred.
Gillar även när man kan ha gäster och ändå ha privata delar av huset. Som att ha fin-hall och vardagsrum och kök som gästerna normalt sett är i. Och så en grovingång för en miljard hundprylar, stövlar, förvaring av kläder som inte är i säsong med mera. Och så sovrummet i en lite mer avskild del av huset. På grund av detta är det trevligt med badrum på övervåningen om sovrummet är där. Dock så måste man väl ha badrum på nedervåningen enligt byggreglerna så då måste man ju ha två badrum vilket är lite överdrivet. Två toaletter är nödvändigt om man är flera i hushållet tycker jag.
På så sätt blir det lite mindre ytor att städa när man ska ha besök :)

Okej! Ja precis! Ja och att ha garderober längs väggen i sovrummet där det gränsar mot ett annat sovrum/vardagsrum känns också ljuddämpande...?
Åh, måste man ha det, badrum nere enligt reglerna? Det visste jag inte...
 
Här är en till planlösning jag tycker om :). Fast samma problem finns ju här då, man skulle kunna fundera över en groventré. Men annars gillar jag denna, då tänker jag att jag i mitt fall byggt om en del av allrummet till hemmakontor isf.
Sen förvaring saknas som sagt, folk har inga saker verkar det som :P Fast iofs, man har väl förråd ute och jag är motståndare till att ha massa grejer så tja, det kanske funkar.
Sen hade jag velat flytta ut köksbänken lite, det är lite trångt i köket, men annars flyttar jag gärna in tror jag.

Visa bifogad fil 107143
Alltså vad i hela friden skall man ha det där allrummet till?
 
Vad som är en rymligt beror ju på, pratar vi enbart om större hus nu? Jag har bott på 35 kvm som uppfattats som rymligt, trots att det är litet.
Jag bor på 72 kvm, väldigt välplanerat (men inte direkt rymligt). Det jag är ute efter är att hallen ska ha gott om förvaring, både för större saker och småskåp. (50-talsskåp FTW!) Jag vill inte heller att hallen ska vara en passeringsyta.

Idealet för mig när det gäller kök-matplats -vardagsrum är att det inte är en helt öppen yta, men såpass att man ändå kan ha kontakt däremellan. Har man väldigt stora ytor är det ju en annan sak, men jag gillar att kunna prata med gästerna medan jag blandar en cocktail åt dem.

Sovrummen vill jag inte ha vägg i vägg. Det var den stora svårigheten när jag letade lägenhet, det var just i 50-talsbyggena det verkade lättast.
 
Det gamla huset från före 1850 som jag bor i nu har en fantastisk planlösning.
6 r o k på 120 praktiska kvm. Min salig svärfar fick verkligen till det vid renovering 1960 och 1990.
Inga rum i fil. 3 bra sällskapsrum.
Garderober av typen kattvindar. Min garderob skulle man kunna sova i och samma sak med skafferiet.
Två ingångar, en till köket förbi toaletten nere. Bra när det är bråttom.
Och en till stora hallen som nu är sammanslagen med kammaren till TV-rum.
Det enda som jag skulle vilja ändra är att bygga farstu under balkongen vid huvudingången så att vädret inte kommer direkt in i huset på vintern.
Men det skall göras vilket år som helst. Passande pardörrar och fönster är redan inköpta.

Vad skönt! Åh, hoppas farstun blir bra, det var också tänkvärt ja... Jag gillar när det finns en farstu, det är förutom att vara praktiskt även fint visuellt :).

I villor så brukar man räkna med förvaring på vinden.
Just det, det har du rätt i :) Så länge det inte är öppet till nock kan man ju förvara där... :)

Min syster bor i villa som dom byggde på 70-talet enligt en väldigt vanlig ritning. Den har följt med familjen som bestod av 2 vuxna och tre barn fantastiskt. Som mest kunde dom ha 5 sovrum enligt ritningen. Dom hade dock bara 4. Idag är det 3 sovrum. Rejäla kattvindar och platsbyggda garderober. Jag tänker ofta att den arkitekten verkligen hade koll på vardagslivet och vad som behövdes. Ingen öppen planlösning till köket men köket är så stort så det går bra att hänga där också så ingen blir ensam vid mattillagning.

Låter härligt! Ja men precis, det krävs ju att arkitekten har koll på hur livet är tänkt att fungera... :) och att man som jag försöker fundera över det :)
 
Alltså vad i hela friden skall man ha det där allrummet till?

Haha, ja det undrar jag också. Det blir typisk "dö-yta" just nu, men som sagt hade jag bott där hade jag gjort om en del av det till ett kontor, som vi behöver.

Vad som är en rymligt beror ju på, pratar vi enbart om större hus nu? Jag har bott på 35 kvm som uppfattats som rymligt, trots att det är litet.
Jag bor på 72 kvm, väldigt välplanerat (men inte direkt rymligt). Det jag är ute efter är att hallen ska ha gott om förvaring, både för större saker och småskåp. (50-talsskåp FTW!) Jag vill inte heller att hallen ska vara en passeringsyta.

Idealet för mig när det gäller kök-matplats -vardagsrum är att det inte är en helt öppen yta, men såpass att man ändå kan ha kontakt däremellan. Har man väldigt stora ytor är det ju en annan sak, men jag gillar att kunna prata med gästerna medan jag blandar en cocktail åt dem.

Sovrummen vill jag inte ha vägg i vägg. Det var den stora svårigheten när jag letade lägenhet, det var just i 50-talsbyggena det verkade lättast.
Jag tänker som du! Även en liten lägenhet kan vara rymlig. Jag bor på 23 kvm nu och det funkar finfint. Sen skulle jag inte vilja bo två personer där, men det funkar fint för mig själv. Så om det är rymligt eller inte beror väl iofs på möblering och behov också... som vissa bilder på hemnet, ett hem kan vara många kvadrat och ha stora rum osv, men de har knöat in så mycket möbler så man blir trött i huvudet bara av att titta på bilderna... De vill väl ha det så, det är ju upp till var och en, men en reflektion :)
Där håller jag med som sagt, helst inte sovrummen vägg i vägg.
 
Senast ändrad:
Låter härligt! Ja men precis, det krävs ju att arkitekten har koll på hur livet är tänkt att fungera... :) och att man som jag försöker fundera över det :)
Mitt 1940-talshus var en gräslig historia vad gäller planlösning när vi flyttade dit.
Men efter att ha bott där ett tag så gick det att lösa ganska så enkelt.
Vi tog upp en öppning mellan stora sovrummet och vardagsrummet så att det fick bli matrum i fil. Därmed slapp man klämma sig genom det lilla kontoret för att komma till vardagsrummet. Kontoret kunde då bli ett litet mindre sovrum och köket fick bra kontakt med vardagsrummet via matrummet. I det som blev matrum så hade vi tidigare satt in en altandörr så att det gick att komma ut. Utanför den dörren byggdes det sedan till med ett sovrum med egen ingång när huset blev för litet.

Numera så får vi ofta kommentarer om hur bra planlösningen är.
Det är alltså ofta möjligt att lösa även den mest förskräckliga planering av ett hus om man får fundera på saken ett tag.
 
Den första kommenataren är ju en smaksak.

Men den andra stämmer nog knappast, vi lagar all mat från scratch och bakar, har både fikagäster och middagsgästr och tycker att öppen planlösning fungerar bra, liksom även icke öppen planlösning kan fungera bra.
Tycker dina middagsgäster samma sak när de trampar in och ser dina smutsiga kastruller och byttor och allt annat man drar fram och eller behöver när man lagar mat?
 
Åh, ja det där har jag funderat över... låter kanske jättekorkat, men kan det inte bli jobbigt det här att det är ingångar till toaletten från två håll? Två dörrar man får kolla så de är låsta och så glömmer man kanske att låsa upp den ena efteråt, så måste man gå runt? Jag kanske gör ett problem som inte finns nu, bara en fundering :) Annars låter det ju skönt!



Ingen fara! Jag vill jättegärna ha åsikter!

Det är guld värt. Jag/vi har ju inga barn, så det är ju inte så lätt då att tänka på alla saker som man bör tänka på om man har barn t ex! Men ja, att behöva dra smuts genom köket för att komma till tvättstugan, du har rätt, känns inte helt hundra om man kan skippa det kanske.
Tyvärr har jag tappat bort huset planlösningen hör till :/ så jag kan inte titta på interiörbilderna och se hur det föhåller sig med fönster, men tänkvärt ifall det saknas fönster där ju, absolut.
Nej, som sagt förvaring är ett aber i många nyare hus! Och som sagt återigen där med barn behövs det väl en del grejor...
Jag håller bara koll på halldörren, kommer sambon in från sovrummet får han skylla sig själv om jag sitter på toa 😈
 
Okej! Ja precis! Ja och att ha garderober längs väggen i sovrummet där det gränsar mot ett annat sovrum/vardagsrum känns också ljuddämpande...?
Åh, måste man ha det, badrum nere enligt reglerna? Det visste jag inte...

Gamla hus behöver nog inte ha det. Men det finns regler pga att hus ska gå att nyttja även för rörelsehindrade.

Garderober längst med väggen är bra ljuddämning, förutsatt att man fyller garderoberna. Tomma garderober kan fungera ljuddämpande men de kan även fungera som resonanslåda beroende på omständigheter. Men vem har tomt i garderoberna ändå?
 
Jag gillar den här rätt bra, från Vittjärvshus.

Två hallar, en finhall och en grovhall/tvättstuga. Dusch i anslutning till grovhallen!
Screenshot_20221205_133305.jpg
 
Njae, det finns inte ljudisolerande tyg. Men tyg, precis som möbler, mattor och tavlor kan göra att ljudet studsar mindre och känns behagligare. Skulle tro att en rejäl soffa har betydligt bättre effekt än ett tyg faktiskt.
Avskilda sovrum låter jättebra. För mig är möjligheten att kunna vara vakna på olika tider, ha gäster, syssla med hobbies, lyssna på musik med mera utan att störa alla som befinner sig i huset guld värt! Samt känslan av att vara ifred.
Gillar även när man kan ha gäster och ändå ha privata delar av huset. Som att ha fin-hall och vardagsrum och kök som gästerna normalt sett är i. Och så en grovingång för en miljard hundprylar, stövlar, förvaring av kläder som inte är i säsong med mera. Och så sovrummet i en lite mer avskild del av huset. På grund av detta är det trevligt med badrum på övervåningen om sovrummet är där. Dock så måste man väl ha badrum på nedervåningen enligt byggreglerna så då måste man ju ha två badrum vilket är lite överdrivet. Två toaletter är nödvändigt om man är flera i hushållet tycker jag.
På så sätt blir det lite mindre ytor att städa när man ska ha besök :)
Ljudisolerande och ljuddämpande tyg existerar! T.om på IKEA ;)
 
Jag håller bara koll på halldörren, kommer sambon in från sovrummet får han skylla sig själv om jag sitter på toa 😈
Ha ha, jag minns inte när jag stängde en toalettdörr hemma senast.
Utom då vi har främmande i huset. Eller äldste sonen, han är litet petig med det.
 
Mitt 1940-talshus var en gräslig historia vad gäller planlösning när vi flyttade dit.
Men efter att ha bott där ett tag så gick det att lösa ganska så enkelt.
Vi tog upp en öppning mellan stora sovrummet och vardagsrummet så att det fick bli matrum i fil. Därmed slapp man klämma sig genom det lilla kontoret för att komma till vardagsrummet. Kontoret kunde då bli ett litet mindre sovrum och köket fick bra kontakt med vardagsrummet via matrummet. I det som blev matrum så hade vi tidigare satt in en altandörr så att det gick att komma ut. Utanför den dörren byggdes det sedan till med ett sovrum med egen ingång när huset blev för litet.

Numera så får vi ofta kommentarer om hur bra planlösningen är.
Det är alltså ofta möjligt att lösa även den mest förskräckliga planering av ett hus om man får fundera på saken ett tag.
Fundera på hur man vill ha det och bo in sig är verkligen viktigt innan man börjar ändra för mycket :)
 
Ha ha, jag minns inte när jag stängde en toalettdörr hemma senast.
Utom då vi har främmande i huset. Eller äldste sonen, han är litet petig med det.
Enda anledningen till att jag brukar stänga dörren mot hallen är att man har full insyn från ytterdörren och min pappa har en förmåga att hälsa på och släppa in sig själv 😂
 
I villor så brukar man räkna med förvaring på vinden.

Med en taklucka och stege upp då eller?

Nej det brukar "man" inte. Eller ja folk kanske räknar med att de kan ha alla sina saker på kallvind (om taket som vi inte vet hur det ser ut tillåter det). Det är inte samma sak som att det finns en av arkitekten genomtänkt förvaringslösning i plan utifrån husets behov.
 

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 113
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp