Den ultimata planlösningen

Avskilda sovrum låter jättebra. För mig är möjligheten att kunna vara vakna på olika tider, ha gäster, syssla med hobbies, lyssna på musik med mera utan att störa alla som befinner sig i huset guld värt! Samt känslan av att vara ifred.
Det där beror ju på personlighet.
Vi blir inte störda även om vi sitter mitt i röran och oljudet.
Just nu använder vi köket och TV-rummet. Vi lyckas inte ta oss ur soffan till natten utan blir liksom kvar i den. Stor hörnsoffa med plats för många.
Vi skulle kunna bo i en etta med kök.
 
Med en taklucka och stege upp då eller?

Nej det brukar "man" inte. Eller ja folk kanske räknar med att de kan ha alla sina saker på kallvind (om taket som vi inte vet hur det ser ut tillåter det). Det är inte samma sak som att det finns en av arkitekten genomtänkt förvaringslösning i plan utifrån husets behov.
Nej när man köper ett hus så räknar man med det.
Jag har aldrig sett något annat faktiskt när det är enplan.
Det är då en lucka med nervikbar trappa i.
 
Tycker dina middagsgäster samma sak när de trampar in och ser dina smutsiga kastruller och byttor och allt annat man drar fram och eller behöver när man lagar mat?
Brukar du fråga dina?

Dessutom brukar jag bjuda mina vänner på middag, oftast så jag ser köket när jag är hos dem liksom de ser köket när de är hos mig.

Vidare vad har det att göra med vad jag svarade på, nämligen att ingen människa som kan laga mat har öppen planlösning O_o
 
Jag gillar den här rätt bra, från Vittjärvshus.

Två hallar, en finhall och en grovhall/tvättstuga. Dusch i anslutning till grovhallen!
Visa bifogad fil 107146

Tack, kul att se! Tänkvärt som sagt det där med dusch i anslutning till tvättstuga/groventré. I ett hus som vi tittade på nu och som jag föll för fanns det ingen tvättstuga utan bara en tvättmaskin inne på (den lilla) toan... det hade kanske inte fungerat optimalt med barn heller antar jag? :P Om man nu har lyxen att önska, menar jag.
Sen får jag lite rysningar längs ryggen bara jag tänker på att sitta runt det runda bordet... jag personligen. Jag vill gärna sitta i hörn utan passage bakom mig, usch... Samma med sittgruppen vid fönstren/dörrarna... aah. Också tänkvärt att se.

Ljudisolerande och ljuddämpande tyg existerar! T.om på IKEA ;)

Åh jamen jag tyckte väl det... tänkte om jag hade missuppfattat...
 
Om jag fick drömma.

Jättestor tvättstuga med groventré - gärna i kombination med gott om förvaringsutrymme för kläder och städ, plats för strykbräda och ett bord med symaskin. Helst bredvid ett hobbyrum/kontor (med bäddsoffa)

Hall med plats för ytterkläder. En hall man kan stänga till.

Gärna öppet i kök och sällskapsytor (bjuder jag hem någon när det är mycket stök i köket brukar det vara vänner som gärna är i stöket och stjälper till - fin middagar tenderar att förberedas dagen innan). Platsbyggda bokhyllor med glasdörrar. Högt i tak. Utgång till vinterträdgård och riktig trädgård. Mycket skåp i köket.

En gästtoa (gärna lite större än brukligt, så att man kan duscha av där också vid behov om man t.ex. är husgäst)

Sovrum med dörrar att stänga. Och mer bokhyllor. Mitt eget privata badrum med badkar. Walk in closet med kläder i säsong, skohyllor, lådor för småtvätt och t-shirts, hyllor för tröjor och hattar (har jag råd med det här huset har jag hattar)

Jag vill ha mycket utrymme för badrum och tvättstuga, mycket förvaring (ett av mina drömhus var en sextiotals villa i bungalow-stil men med källare där källaren var delad i tre - verkstad, förvaring (med skåp och hyllor) och tvättstuga. Tre rejäla utrymmen),
 
Sen får jag lite rysningar längs ryggen bara jag tänker på att sitta runt det runda bordet... jag personligen. Jag vill gärna sitta i hörn utan passage bakom mig, usch... Samma med sittgruppen vid fönstren/dörrarna... aah. Också tänkvärt att se.

Jag hade definitivt möblerat annorlunda för att inte få den känslan (och för att jag tycker det blir för statiskt med möblerna i rad, centrerat i rummet). Många hus verkar ju visas med en möblering som är snygg på bild och passar när man har många gäster, men blir rätt stelt och dött i vardagsliv med två vuxna...

Svenskar bor ju i snitt onödigt stort, med tanke på resurshantering och uppvärmning. Det är något jag skulle fundera på om jag kunde planera en framtida bostad själv.
 
Tack, kul att se! Tänkvärt som sagt det där med dusch i anslutning till tvättstuga/groventré. I ett hus som vi tittade på nu och som jag föll för fanns det ingen tvättstuga utan bara en tvättmaskin inne på (den lilla) toan... det hade kanske inte fungerat optimalt med barn heller antar jag? :P Om man nu har lyxen att önska, menar jag.
Sen får jag lite rysningar längs ryggen bara jag tänker på att sitta runt det runda bordet... jag personligen. Jag vill gärna sitta i hörn utan passage bakom mig, usch... Samma med sittgruppen vid fönstren/dörrarna... aah. Också tänkvärt att se.



Åh jamen jag tyckte väl det... tänkte om jag hade missuppfattat...

Ja, jag är nöjd nu i elkristider med att vi bor så litet men det är ett helvete med att minihallen ligger mitt i husets enda passage, har dåligt med förvaring, och till dusch och tvätt är det gångväg med parkettgolv. Tur att vi inte har hund!

Men tvätt i badrummet har jag inget emot egentligen, bara det inte blir så trångt att det blir svårt att röra sig i badrummet. Man tar ju av sig smutsiga kläder när man ska duscha, smidigt att ha tvättkorgar och tvättmaskinen precis där då.

Vi överväger att göra en utbyggnad med större hall + liten toalett med grov-vask, där äckliga saker åtminstone kan sköljas av och vattendunkarna till hästarna kan fyllas. Om någon regnar pengar på mig skulle jag dra vatten till stallet, men det är inte bara grävjobbet som kostar då utan även isolera foderkammaren bättre och värma upp den. I nuläget värmer jag endast den lilla sadelkammaren på ca 3kvm.
 
Både min mamma, moster och mormor har hus med kök och sociala ytor nere och alla sovrum utom ett på övervåningen. Själv råkade jag köpa ett sutterränghus som har två sovrum uppe och två nere, försöker fortfarande vänja mig
 
Om jag fick drömma.

Jättestor tvättstuga med groventré - gärna i kombination med gott om förvaringsutrymme för kläder och städ, plats för strykbräda och ett bord med symaskin. Helst bredvid ett hobbyrum/kontor (med bäddsoffa)

Hall med plats för ytterkläder. En hall man kan stänga till.

Gärna öppet i kök och sällskapsytor (bjuder jag hem någon när det är mycket stök i köket brukar det vara vänner som gärna är i stöket och stjälper till - fin middagar tenderar att förberedas dagen innan). Platsbyggda bokhyllor med glasdörrar. Högt i tak. Utgång till vinterträdgård och riktig trädgård. Mycket skåp i köket.

En gästtoa (gärna lite större än brukligt, så att man kan duscha av där också vid behov om man t.ex. är husgäst)

Sovrum med dörrar att stänga. Och mer bokhyllor. Mitt eget privata badrum med badkar. Walk in closet med kläder i säsong, skohyllor, lådor för småtvätt och t-shirts, hyllor för tröjor och hattar (har jag råd med det här huset har jag hattar)

Jag vill ha mycket utrymme för badrum och tvättstuga, mycket förvaring (ett av mina drömhus var en sextiotals villa i bungalow-stil men med källare där källaren var delad i tre - verkstad, förvaring (med skåp och hyllor) och tvättstuga. Tre rejäla utrymmen),
Kläder i säsong, det är ambition det 😁
 
Många hus byggda på sent 70-tal - tidigt 80-tal som jag känner till (både parhus och "massproducerade fristående") har grovingången direkt till tvättstugan och oftast dusch och bastu i direkt anslutning till denna.
Norrlandsfenomen? ;)
Jag tycker att det är en praktisk lösning om en ofta kommer in och är svettig/smutsig.
 
Jag hade definitivt möblerat annorlunda för att inte få den känslan (och för att jag tycker det blir för statiskt med möblerna i rad, centrerat i rummet). Många hus verkar ju visas med en möblering som är snygg på bild och passar när man har många gäster, men blir rätt stelt och dött i vardagsliv med två vuxna...

Svenskar bor ju i snitt onödigt stort, med tanke på resurshantering och uppvärmning. Det är något jag skulle fundera på om jag kunde planera en framtida bostad själv.
Vad räknas som onödigt stort?
 
Välplanerat för mig är dels som andra varit inne på, lätt att möblera, men också yteffektivt så det inte försvinner en massa dödyta som inte går att nyttja till nåt. Bra förvaring, smarta lösningar. Avskyr om man måste gå igenom ett rum för att komma till ett annat rum, typ sovrum i fil.
Sovrum i fil är helt klart tradigt. Stora paradvåningar liksom och så sitter allt ihop :crazy:
 
Jag vill ju ha något helt annat än de flesta andra... Jag är ensamstående, älskar att bada, duscha, basta, har häst och mycket stallkläder,hatar att laga mat, vill absolut inte hålla bjudningar, gillar inte att städa. Så jag vill ha en groventré med tvättstuga, med möjlighet att skölja av leriga stövlar och ordentligt med förvaring för stallkläder/skor, ett stort härligt badrum med både fristående badkar (med fin utsikt!), dusch med sån´t stort takdusch-munstycke och bastu, ett ganska litet sovrum med gott om förvaring, gärna walk-in closet, en kokvrå (dock med riktig frys inte bara en liten lucka i kylen som det ofta är i kokvrår), ett normalstort tv-rum där en bäddsoffa och en recliner-fåtölj får plats, förutom tv, tv-bänk och bokhylla. En stor veranda med plats för spabad och en solig trädgård till det!

Helt omöjligt att hitta... Det första som blir större i större hus är ju köket och det sista är badrummet, så ska man ha stort badrum så blir det liksom 6 rum och gigantiskt kök... Och då dessutom med ytterligare ett badrum, för är det hus för en hel familj så behövs två toaletter.
 
Nej när man köper ett hus så räknar man med det.
Jag har aldrig sett något annat faktiskt när det är enplan.
Det är då en lucka med nervikbar trappa i.

Har du aldrig sett hus med platta tak eller hus som är öppna till nock?

Jag är väl medveten om vad en vindslucka är för något. Jag pratar inte om när man köper ett hus utan när man ritar ett hus. Vad som är bra planerat eller inte. Anser inte det räcker att hänvisa all förvaring till eventuell kallvind med lucka, även om den enskilde köparen tycker att det är en bra ide. Det kan finnas bra förvaring i garaget också, om man har ett sådant 🤷‍♀️
 
Senast ändrad:
Jag är som många andra i tråden inte heller ett stort fan av öppen planlösning. Slår inte ner det helt, men överlag… nej. Främst för jag skulle bli tokig av att höra köksfläkten brumma, kastruller slamra, vatten rinna när man vill ta det lugnt på kvällen.

Men jag gillar inte heller ett hus med många rum. Svårt att förklara, men gillar stora öppna ljusa rum. Gärna en rejäl hall som öppnar upp det litegrann.

Annars ett stort välplanerat kök är drömmen. Tycker toaletter ska vara placerade i skymundan, så ev gäster verkligen kan vara ifred. Inte toalett intill sovrum tex.
 
Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta.

Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden välplanerad och rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor :), men iallafall.

Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.

Shoot! :bump:
Vad gäller hus.
Att man inte måste passera grovingången och gå x meter för att komma till huvudingången.
Då blir grovingången huvudvingång även för gäster. Har sett det i många hus, så även i vårt tyvärr.
Och när man, som vi, har en liten tvättstuga direkt innanför dörren så är det ingen höjdare att få gäst som kliver in just när man har börjat sortera upp smutstvätt, vika ren tvätt eller annat.
 
-Bra hall med tillräckligt med plats och förvaring.
-Kök av bra storlek, gärna lite halvt ansluten till vardagsrummet men jag vill INTE ha en kokvrå i vardagsrummet som många moderna planlösningar har. Gärna tillräckligt stort så att man ska kunna umgås där medan man lagar mat.
-Vardagsrum som är rymligt och går att möblera på flera sätt.
-Gärna sovrum lite avskilt från kök och vardagsrum så att de som vill sova inte störs av de som fortfarande är vakna i vardagsrum och kök.
-Badrum med badkar!! Superviktigt!

Och sen min största irritation med många hus: rummen är ofta för små. Speciellt i nybyggda hus. Jag vill ha stora rymliga rum!
 
buke-ritning.png


Så här ser det ut hos mig, ganska öppenplanlösning får man säga, har en halv ovanvåning och öppet upp i nock annars. Eftersom huset stod här så fick vi anpassa oss efter befintliga ytterväggar och murstock.
Jag vill ha ett "bibliotek" till vänster om hallen.
Köket kunde vara något större (framförallt förvaring), men har ett skafferi vid genomgången till grovhallen som sväljer mycket.
Absolut bäst är att kunna öppna upp hela sidan till trädäcket på sommaren och att kunna stänga in hundarna i grovhallen nu på vintern när de är blöta.
Det ska in en kamin i vänstra hörnet i vardagsrummet någon gång.
 
Har du aldrig sett hus med platta tak eller hus som är öppna till nock?

Jag är väl medveten om vad en vindslucka är för något. Jag pratar inte om när man köper ett hus utan när man ritar ett hus. Vad som är bra planerat eller inte. Anser inte det räcker att hänvisa all förvaring till eventuell kallvind med lucka, även om den enskilde köparen tycker att det är en bra ide. Det kan finnas bra förvaring i garaget också, om man har ett sådant 🤷‍♀️
Jo, då blir det ju annorlunda.
Men hus med platta tak skall man inte ha.
Om man köper ett sådant så bör man sätta ett sadeltak på det, och vips så har man en vind.
De med öppet till nock har ofta sina förråd över den del som inte är öppen till nock.
Oftast så är det bara mittenskeppet som är till nock och sidovingarna har vind.
 

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 112
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp