Den ultimata ridjackan i höst?

Ia*

Trådstartare
Jag behöver en ny jacka till hösten. Någon mjuk och smidig med "tröjkänsla" eller iaf inte stel och otymplig. Kanske softshell? Inget prasseltyg. Hög och gosig krage. Extra långa ärmar eller muddar. Insvängd i midjan och plats för lite rumpa, alltså inte för rak modell. Tåligt ytmaterial. Ska klara lättare regn och andas. Gärna stor luva med plats för hjälm. Vindtät såklart.
Inte så stora krav alltså...
Förslag?
 
Uhip.

Vet iofs inte om hjälmen får platan luvan, för jag använder aldrig luvan så. Sen jag köpte min Uhip är det den enda jackan jag använder vintertid, så värd inköpspriset. Funktionell, lätt, smidig, tål vatten och vind, lång armar (som du kan ta ner över fingrarna).
 
Uhip.

Vet iofs inte om hjälmen får platan luvan, för jag använder aldrig luvan så. Sen jag köpte min Uhip är det den enda jackan jag använder vintertid, så värd inköpspriset. Funktionell, lätt, smidig, tål vatten och vind, lång armar (som du kan ta ner över fingrarna).
Ja, om den hade haft tåligare ytmaterial och större huva så hade den varit klockren. Dottern har en sådan.
 
Jag behöver en ny jacka till hösten. Någon mjuk och smidig med "tröjkänsla" eller iaf inte stel och otymplig. Kanske softshell? Inget prasseltyg. Hög och gosig krage. Extra långa ärmar eller muddar. Insvängd i midjan och plats för lite rumpa, alltså inte för rak modell. Tåligt ytmaterial. Ska klara lättare regn och andas. Gärna stor luva med plats för hjälm. Vindtät såklart.
Inte så stora krav alltså...
Förslag?
Är det fodrat eller skal du söker?
Stierna Stella vinterjacka räddar mig genom årets kalla månader. Hjälmhuvan är bäst :love:
 
Softshell är värdelöst att rida i.. Det stänger in värmen och svetten, när man är klar är man kall och blöt.. :cautious:
Du måste ha fått tag i billig Shit helt enkelt.

Min softshellväst från Stierna andas extremt bra men stänger ut blåsten så att jag håller perfekt temperatur i massor av olika väder.
 
Softshell är värdelöst att rida i.. Det stänger in värmen och svetten, när man är klar är man kall och blöt.. :cautious:
Stänger in svetten och värmen? Det har jag aldrig råkat ut för och jag har softshell jämt när det är lagom temperatur för det. Vad har du under? Softshell kräver funktionskläder även under för att komma till sin rätt och att de aldrig någonsin tvättas med sköljmedel, då blir materialets andningsförmåga förstörd precis som alla andra funktionsmaterial.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Du måste ha fått tag i billig Shit helt enkelt.

Min softshellväst från Stierna andas extremt bra men stänger ut blåsten så att jag håller perfekt temperatur i massor av olika väder.
Nja, vet inte om mountain horse, Haglöfs, Kingsland, Peak Performance etc är billig skit ;)
 
Stänger in svetten och värmen? Det har jag aldrig råkat ut för och jag har softshell jämt när det är lagom temperatur för det. Vad har du under? Softshell kräver funktionskläder även under för att komma till sin rätt och att de aldrig någonsin tvättas med sköljmedel, då blir materialets andningsförmåga förstörd precis som alla andra funktionsmaterial.
Har provat med det mesta under, kvittar om det är superunderställ, ullunderställ etc - lika kasst ändå :(
 
Har provat med det mesta under, kvittar om det är superunderställ, ullunderställ etc - lika kasst ändå :(
Så märkligt! Varje del av funktionskläder har ju sin funktion och visst att softshelljackan kan vara blöt på insidan om man svettats så mycket att materialet inte hinner med men då håller ju övriga funktionsplagg fukten ifrån kroppen ändå så kall och blöt blir jag aldrig utan fukten håller sig i tyget på softshellen. Jag gjorde misstaget i somras att ha en vanlig bomulls t-shirt under, tänkte jag kunde använda den i stallet då jag trots allt fått den och det blev så som du beskriver. Den t-shirten tvättades och skickades vidare till insamling direkt... Som jag har skrivit förut, varför görs ens plagg i bomull? Helt värdelöst som klädmaterial.

Jag har aldrig haft några dyra softshelljackor så jag tror inte att det beror på det heller. Den bästa jag har haft som stall/ridjacka köpte jag på Jula för 99 kr.
 
Jag har en soft-shell som är tänkt att cykla i. Faller på huvan visserligen, men ärmlängden finns där. Vi med grobianarmar har ofta svårt att hitta jackor med långa ärmar. Sen är den tajt, tyst och har smart ficka för handskar som sitter på ryggen. Dessutom är den längre bak än fram, det har cykeljackor hela tiden varit, hästkläder ligger så jäkla efter i design och funktion.
Sen har jag Stiernas tunna reflexjacka, använder den massor nu när det inte är så kallt.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag får hålla med @carlssonpataket , tyvärr är inte softshell mitt material heller. Jo, som yttersta plagg över en något tjockare ulltröja kan den fungera men då får det vara bra kallt/blåsigt och att jag ska vara mycket still.
Jag är liksom för varm i mig själv för materialet, vilket är lite synd för det är ju bra grejer :p

(sorry för OT till tråden - jag har tyvärr inga bra tips att komma med gällande den typen av jacka som söks)
 
Jag behöver en ny jacka till hösten. Någon mjuk och smidig med "tröjkänsla" eller iaf inte stel och otymplig. Kanske softshell? Inget prasseltyg. Hög och gosig krage. Extra långa ärmar eller muddar. Insvängd i midjan och plats för lite rumpa, alltså inte för rak modell. Tåligt ytmaterial. Ska klara lättare regn och andas. Gärna stor luva med plats för hjälm. Vindtät såklart.
Inte så stora krav alltså...
Förslag?
Uhip uhip uhip uhip?
Som att bli omfamnad av moln - helt outstanding passform!
 

Liknande trådar

C
Utrustning Jag skall jag gå i en sömnadskurs. Det kommer vara välldigt fritt så jag får sy vad jag vill. Därför tänkte jag sy lite ridgrejer...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: nocke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp