Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

the_connemara

Trådstartare
Om ni får välja fritt, hur ser underlaget i den ultimata stallgången ut? Hur är golvet på skötselplatsen repsektive i spolspiltan?

För tillfället är jag väldigt inne på gjutet gummigolv. Min fyndiga pojkvän föreslog såklart att smälta ned gamla däck, är det möjligt tro? undra hur mycket av sina bra egenskaper gummit i däcken förlorar när det blir nedsmält igen... Ingen som hört att man gjort så?

Andra erfarenheter av gummigolv? Kan det bli halt i en spolspilta eller fungerar det om man har bra avrinning?
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Gummi skulle jag kunna tänka mig blir väldigt halt om de kommer in med snö i skorna.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Det varnar det tom för på någon av sidorna jag hittat. Men å andra sidan är de betonggolven jag har erfarenhet av oxå snorhala med styltor. Så det är inte så mkt mer att göra än att knacka ut dem precis utanför/innanför beroende på stall skulle jag tro. Eller?

Men spolspiltan är jag rätt nyfiken på.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Det varnar det tom för på någon av sidorna jag hittat. Men å andra sidan är de betonggolven jag har erfarenhet av oxå snorhala med styltor. Så det är inte så mkt mer att göra än att knacka ut dem precis utanför/innanför beroende på stall skulle jag tro. Eller?

Men spolspiltan är jag rätt nyfiken på.
Jag skulle föreslå kubbgolv i stallgången om det är ljud du vill få bort. Betong i spolspiltan ger bra hållfasthet. Vad är din anledning till att du vill ha gummi i stallgången. Någon speciell anledning?
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

här har du ngn typ av gummigolv på kliniken. Tycker det är jättebra blir aldrig halt.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Har sett gummiasfalt i ett stall (otroligt påkostat sådant). Väldigt fint, tyst, lite svårsopat (men de hade centraldammsugare). Ser rätt skräpigt ut och det blir väldigt fula märken (lerspår etc). Vet inte hållbarheten.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Vi har lösa gummimattor lagda uppepå det gjutna golvet i stallgången och i boxarna.
Det är superlyxigt. "mjukt" och skönt att stå på och i boxarna så blir det ju varmare och mjukare för dom som ligger ner.

Stallet är så litet så bullret kan jag inte uttala mig om, men det känns som om det blir tystare med gummi.

Det ÄR halt med snöstyltor på gummimatta. Men hästarna lär sig fort att gå sakta och försiktigt.
Tycker inte det är svår sopat och det blir inte skitigare än betong.

Helgjutet vore fint! (då slipper man släpa ur mattorna för att göra rent under varje år.)
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Ett ridskolestall i Karlskrona hade när jag var där en grusad och spånad (sand och fint sågspån blandat) gång på stallgången (det är ca 1/2 meter bar betong på var sida). Det är tyst, fint och aldrig halt. Den krattas istället för att sopas. Kanterna är avgränsade med små trälister. Djupet är 1-2 cm har jag för mig.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Jag hade gärna haft träflis på stallgolvet. Inget dammigt spån, alltså, utan flis - den typen som det är på fina ridvägar. Mjukt, tyst och luktar sjukt gott.

Fast då skulle det behöva vara väldigt stilrent och högt i tak i övrigt för att ändå se prydligt ut. Men fint vore det.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

gummigolv som ser ut som sten skulle jag ville ha, tycker det är supersnyggt! och dom är tjocka så ger bra stötdämpning och blir inte lika hala som vanliga släta gummimattor kan bli.

kostar ju dock en del...
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Jag skulle föreslå kubbgolv i stallgången om det är ljud du vill få bort. Betong i spolspiltan ger bra hållfasthet. Vad är din anledning till att du vill ha gummi i stallgången. Någon speciell anledning?

Jag vill ha ett halksäkert men lättskött underlag där hästarna går och står.

Speciellt i situationer där de kan reagera, ex i en spolspiltan eller vid klippning på en skötselplats. Jag har ju ingen aning om hur "välhanterade" ev framtida inackorderingar kommer vara och vill ta det säkra före det osäkra från början när jag har möjlighet att bestämma from the very beginnning. Och min egen är ännu långt i från säker att klippa.

Nu har vi blanksliten betong i en gaaamal koladugård och det är svinhalt rent ut sagt. Vi har löst det genom att lägga ut gummimattor i svängar och åp skötselplats vilket fungerar väldigt bra. Men vi har ribbade gummimattor. Inga problem eftersom de ligger i sopriktningen dock.

Men min granne köpte in sådana där långa, släta matto som de rullade ut i stallgången. Inte det minsta halt trots att mattorna är släta. Därav min tanke på slätt, gjutet gummigolv för att slippa lyfta ut mattorna vare år vid tvätt.



Nu stacks dock min lilla lyckobubbla sönder med att "det kan komma fukt under gjutet golv med, vad gör du då?". Ja, vad gör man då? Är det vanligt förekommande tro?

Hade ju tänkt en liten nedsänkning i mitten av stallgången (ngn dm in från boxkanten för att slippa en skarv precis vid boxväggen då boxarna ska vara nedsänkta en hel del) där gummit hälls ut och troligtvis hela spolspiltan ut till kanterna, beroende på.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Har sett gummiasfalt i ett stall (otroligt påkostat sådant). Väldigt fint, tyst, lite svårsopat (men de hade centraldammsugare). Ser rätt skräpigt ut och det blir väldigt fula märken (lerspår etc). Vet inte hållbarheten.

Asfalt med iblandad gummi typ? Vi har asfalt på jobbet delvis, ser fruktansvärt ut och går aldrig att få vettigt rent :o
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Ett ridskolestall i Karlskrona hade när jag var där en grusad och spånad (sand och fint sågspån blandat) gång på stallgången (det är ca 1/2 meter bar betong på var sida). Det är tyst, fint och aldrig halt. Den krattas istället för att sopas. Kanterna är avgränsade med små trälister. Djupet är 1-2 cm har jag för mig.

Det har ridskolan här i stan med, ser väldigt trevligt ut i stora stall :)

Men för ett litet privat stall (ynka 2 hästar planerat :D) känns det inte riktigt som det är den funktionen jag är ute efter. Vill ju främst ha ett bra golv att stå och sköta hästen på, samt de delar mellan box, hage och skötselplats. Dessutom borde det vara drygt när man väl ska högtryckstvätta :D
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Jag hade gärna haft träflis på stallgolvet. Inget dammigt spån, alltså, utan flis - den typen som det är på fina ridvägar. Mjukt, tyst och luktar sjukt gott.

Fast då skulle det behöva vara väldigt stilrent och högt i tak i övrigt för att ändå se prydligt ut. Men fint vore det.

Som jag skrev till susanne: Ja det hade vart skitsnyggt i ett stort stall :)
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

tror det var expåra som hade dom, kostar 370/kvm om jag inte minns fel.
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Du har två rätt av två möjliga ;)

Golvet släpper igenom vatten och var lämpligt i spolspilta. Jag ska maila dem och fråga hur man löser en stallgång med tanke på fukt under. Min hjärna kopplar inte :o
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

gummi är ju vansinnigt.. mögelskador är att beställa... det måste andas...

vad är problemet med betonggolv, seriöst? enklare än så kan man inte få det.. sedan kan man ju ha en gummimatta i spiltan där man sadlar/selar på och skor om etc..
 
Sv: Den ultimata stallgången - gjuta gummigolv?

Har du läst mina inlägg i tråden, främst # 11?

Problemet är halkrisken. Problemet med gummimatta är fukt under i en spolspilta - måste vädra var och varannan dag antar jag (?) och en stor gummimatta i gången måste ut vid tvätt varje år.

Menar du att det blir problem med fukt underifrån? Dvs även om man gjuter så golvet är tätt (om det nu går att hålla tätt?) ovanifrån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp