Den "vuxna" hunden

Happimess

Trådstartare
Jag har funderat en del på hundutveckling och ålder det senaste och jag är väldigt nyfiken på när ni tyckte att era hundar kändes "vuxna" i framför allt huvud och sinne. Förstår det som att det kan vara väldigt rasbundet så ni får gärna dela med er av hundarnas ras också. Och framför allt: vilka var de största skillnaderna mot tonårshunden? Vad är det som utmärker den vuxna hunden rent mentalt? Jag förstår ju att det inte är några skarpa gränser, men hur skulle ni beskriva övergången i mer generella drag?

Så här mitt upp i tonårstider när hunden ena dagen är hur klockren som helst och nästa dag beter sig som en tioveckorsvalp som så kan jag inte låta bli att drömma mig lite in i framtiden... :D
 
Jag har golden retriever, en tik som nu är fyra år.
Vid ungefär två års ålder tycker jag att hon fick bättre koncentrationsförmåga. Kunde träna och hålla ihop under lite längre pass. Kunde vara koncentrerad genom en hel rallylydnadsbana och genom ett helt heelworkprogram utan att matte behövde "tjata".
Från tre års ålder generellt lite lugnare i sinnet. Fortfarande lekfull och pigg, men vuxen på ett sätt som är svårt att sätta ord på. Även dagispersonalen säger att hon inte leker fullt lika mycket med de andra hundarna som innan, och att hon känns vuxen och stabil.
 
Jag har två welsh corgi cardigans, båda intakta hanar, den ena 5,5 år och den andra snart 3.

På den äldre tyckte jag att det sa "klonk" någonstans mellan 2,5-3 års ålder. Mer allvar, mer stabiliserad personlighet. Lättare för ordentligt fokus och koncentration. Mindre flams och trams, helt enkelt.

Den yngre tvivlar jag på någonsin kommer att kännas "vuxen". Han har en del mentala utmaningar som gör att han snabbt tar till valpbeteenden fortfarande, som 3 år gammal. En osäker och vek hund. Trevlig att träna, men långt ifrån allvarsam.
 
Jag brukar börja tänka att de äntligen blivit vuxna vid två års ålder. Sen fortsätter jag slås av samma tanke fram tills de är sisådär fyra år..
 
Jag har en hund som jag tycker verkar ha förändrats en hel del nu senaste månaden. Hon är en korsning, Shih Tzu/ Lhasa Apso/ Tibentansk Terrier/ Papillon, men jag tror att det är fler raser. När hon var två och fram till i somras var hon väldigt slö och trött, kom alltid på inkallning men kom bara travandes. Nu är hon mycket mer pigg, går med glädje fot längre sträckor, lär sig snabbare, rusar vid inkallning och är allmänt mer engagerad. Hon känns inte mer vuxen, men har större uthållighet. Hon är mer lekfull nu, troligtvis för att hon orkar mer. Jag hoppas att hon fortsätter vara såhär. Hon är tre nu.

Hon har epilepsi och har haft från att hon var ett år, så vad som kommer från medicinen vet jag inte.
 
Jag har saluki. Tycker att de brukar kännas som "unga vuxna" när de är typ 2år. Vuxna och kloka blir de väl när de är ca 4-5 år. Jag gillar dem ofta bäst när de är 6-7 år och uppåt :p Jag gillar kloka hundar som förstår saker, har mycket egna idéer och vet vad de vill.
 
Tre år. Eller iallafall nästan. Då blev han vuxen. Mer stabil, han visste vad han kunde göra (vad som är okej att göra) och var trygg i det och blev mer självständig på ett helt annat sätt och fick mer fokus. @Fruentimber beskrivning att det bara sa klonk är klockren!
Min förra hund blev vuxen någonstans runt sju år och förra igen runt två år.

För nuvarande hund tror jag mycket ligger i att han nu mår bra. Vi har hittat behandling för hans allergi som fungerar och han har sluppit en massa jobbiga veterinärundersökningar det senaste halvåret. Att ständigt utsättas för dåligt mående och jobbiga veterinärundersökningar är inte helt bra för utvecklingen. Nu kanske han hade mognat som han gjorde iallafall, det får vi ju aldrig veta men förändringen är tydlig. Jag har en dansk-svenskgårdshund.
 
Runt tre för terriern, då blev hon vuxen och egen på gott och på ont. Shiban landade i sig själv runt sex-sju känns det som. 😅
 
Jag har saluki. Tycker att de brukar kännas som "unga vuxna" när de är typ 2år. Vuxna och kloka blir de väl när de är ca 4-5 år. Jag gillar dem ofta bäst när de är 6-7 år och uppåt :p Jag gillar kloka hundar som förstår saker, har mycket egna idéer och vet vad de vill.
Vad är det som utmärker "vuxenheten" då, i beteendetermer?
Håller helt med om att klokskap men ändå idéer och vilja är väldigt önskvärt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 662
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 494
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 016
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp