Denna dagen skulle inte ens börjat...

lady_vip

Trådstartare
Väcktes i morse vid 05.30 av knackning på dörren, en tjej som hade tyckt att något inte stämde i min hage när hon körde förbi...
En häst låg ner utan resten av flocken, misstänkte antingen att hästen fölade eller helt enkelt var död. Men när hon kom närmre såg hon att ena frambenet var avsparkat.

Hon knackade som sagt till slut på min dörr, efter att ha väckt hela grannskapet för att finna hästägaren, och berättade att en skäck fått sin ben avsparkat.

Slängde på mig kläder, fick tag på jour-vet och kastade mig i bilen, väl framme förstod jag att det inte var något att göra, fick tag på hästägaren och under tiden vi väntade på henne förberedde vi för avlivning. Självklart stod jag stand-by med transport om hon ville ta iväg honom.

Han fick avsluta sitt jordeliv där, lilla killen... Hela dagen har passerat i en dimma och jag kan inte föreställa mig ägarens svåra dag och tid framöver, ska försöka vara där för henne och har redan flyttat en del hästar och skickat hem 2... Bara för att vi ska känna oss tryggare, kan hända vilken häst som, när som helst, men vi ville ta bort all oro...

Usch, vet inte vad tråden egentligen handlar om, men man förstår verkligen hur fort ett hästliv kan vara borta. Hela vägen till hagen, den minuten det tog innan jag visste vilken häst det var (4 skäckar), det furktansvärda samtalet till ägaren och hennes skrik, gråt och förtvivlan... Och självklart det dåliga samvetet, trots att jag vet att det kunde hänt hur som helst...
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Usch, vilken dag. *skickar styrkekramar till dig och ägaren*

Ni har ingen aning vad som kan ha hänt eller om det varit oroligt i flocken?
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Usch...lider med dig och hästägaren! Tufft när såna här olyckor sker...ett ögonblicks verk. *Kramar om*!!!
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Usch... hemskt när sådant händer...

Men måste få ge en eloge till den fantastiska tjwejen som gjorde sig sådant besvär för att få tag på dig...skönt att det finns sådana männsikor!
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Jag vet precis hur du känner dig, samma sak hände hos oss för en massa år sedan då Maltes hagkompis bröt benet. Man känner sig liksom skyldig, och att se och höra hur knäckt ägaren blir skär verkligen i hjärtat.

Håller med ancan om att tjejen som "slog larm" verkligen förtjänar en eloge. De flesta hade nog inte ens tittat två gånger utan bara kört förbi och hästen hade lidit ännu längre.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Usch, vilken dag. *skickar styrkekramar till dig och ägaren*

Ni har ingen aning vad som kan ha hänt eller om det varit oroligt i flocken?

Kom en ny häst igår, hur lugn som helst, men verkar inte godkänd av flocken, igår var det dock lugnt.
Han fick åka hem idag för sin och de andras skull, men vi misstänker inte honom och vill inte spekulera för mycket.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Men måste få ge en eloge till den fantastiska tjwejen som gjorde sig sådant besvär för att få tag på dig...skönt att det finns sådana männsikor!

Verkligen! Helt underbar, hon stod dessutom med ända tills han var avlivad och jag gav henne en jättekram och tackade, hon menade att hon ändå inte hade kunnat åka hem och sova.
Hästägaren kommer att tacka henne och tog hennes namn och nummer.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Vet precis hur den hästägaren känner sig. Mitt sto hade ramlat ned i ett dike och kom inte upp. Brandkåren höll på i ca 3 timmar för att få upp henne.
Väl uppe så var båda sträcksenorna på ena bakbenet av. Vi körde i ilfart till skara men efter en vecka ville hon inte vara med mer. Hon hade fått njursvikt och höga glukosvärden mm, de gjorde allt för att rädda min häst. När hon mot slutet fick fångsymptom sa de att hon måste tas bort. I dag är det två veckor, en dag sedan.
Jag var med när hon kom till världen och hade haft henne i 7 år, ridit in och utbildat henne själv. Hon var inte perfekt men hon hade ett underbart temprament. Det känns tungt och jag saknar henne så.

Hade inte ens tänkt att de dikena kunde vara farliga. Stallägaren satte upp staket bara ett par dar efter olyckan.


Ena dan finns dom där, andra dan är dom borta. Man tar dom för givet och planerar framåt utan att ens tänka på att de kanske inte finns kvar i morgon.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Jag vet precis hur du känner dig, samma sak hände hos oss för en massa år sedan då Maltes hagkompis bröt benet. Man känner sig liksom skyldig, och att se och höra hur knäckt ägaren blir skär verkligen i hjärtat.

Precis, samtidigt är det ju inte mig det är synd om, det är ju hästägaren, men traumat och chocken är väldigt stor när det blir så plötsligt. Det finns ju mycket lite jag kan göra för att hon ska må bättre, jag hjälpte till och ringde både vet. och djurambulans, men jag kan aldrig ge tillbaka hennes älskade häst...
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Beklagar verkligen! Har själv fått ta bort hästar, men det har varit planerat och tårarna kom mest innan beslutet var taget... Nu blir det så plötsligt.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Usch, vad hemskt det är!!!:cry:

Hände oss med i slutet av maj. Jag och några till hämtade våra hästar och skulle rids. Hälsade på alla hästarna i hagen och de mådde bra!! Knappt en timme senare kom nästa och skulle hämta sin häst, då stod en av hästarna med brutet bakben...:cry: Totalt av, varenda litet ben i benet!!:cry: Ingen spark dock, utan omständigheter jag inte vill gå in på....
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Det är så hemskt... Jag kan säga att jag numera förstår de som inte vågar släppa sina hästar med andra, men jag tar mig i kragen och har mina kvar där ute.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Usch vad läskigt... samtidigt, våra älskade hästar kan råka ut för så många olika olyckor. Det här var ju ren otur... stora kramar till dig lady_vip - och naturligtvis till hästägaren.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Vad tragiskt :cry:
Lider med er.
Håller med de övriga, en eloge till tjejen :bow:
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Stående ovationer till den tjejen som letade rätt på dig..Det är inte många som hade lagt ner så mycket energi på det. Stackars ägare till hästen. Det är hemskt att det går så snabbt när olyckan är framme. :cry:
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Vad tragiskt :cry:
Lider med er.
Håller med de övriga, en eloge till tjejen :bow:

Och till övriga, hon var ju helt enastående, ju mer jag tänker på dte ju mer rörd blir jag. Vi ska som sagt försöka få in en blomma i tidningen och skicka en blomma till henne, hon stod ju där och grät med oss:cry:
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Men fyy :'( Vad hemskt.. Tyvärr kan man ju inte styra över sånthär, så du ska ju inte känna att du ska ha dåligt samvete.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Nej, jag vet, men det blir ju så ändå. Jag och ägaren har gått och stängslat och pratat i flera timmar nu på kvällen och hon har tagit detta med lugn, såklart superledsen men samlad.
 
Sv: Denna dagen skulle inte ens börjat...

Så hemskt... :cry:
Men mitt i det hemska, vilken tur att denna tjej råkade köra förbi i den tidiga timmen... Så hästen slapp lida ännu längre. Var hon själv hästägare, eftersom hon anade oråd?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 048
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp