Denna magsjuka..

Mischmasch

Trådstartare
Fick hämta sonen från förskolan igår då han hade kräkts ordentligt. Det första han gjorde när vi kom hem var att trycka en kanelbulle och ett glas saft utan problem och sen har det varit full rulle. Inte dålig i magen, ingen feber, inge mer kräks, äter som vanligt. Hur troligt är det att man har magsjuka då?

Kommer stanna hemma dom 48 timmar som krävs men börjar fundera på om man egentligen får vabba dom dagarna för FK?

Sonen har lätt för att spy (ibland spyr han bara av att se äckliga saker) och ibland blir jag ärligt lite trött på hysterin kring kräksjuka (kanske för att sonen aldrig varit sjuk av sin "magsjuka")..
 
Fick hämta sonen från förskolan igår då han hade kräkts ordentligt. Det första han gjorde när vi kom hem var att trycka en kanelbulle och ett glas saft utan problem och sen har det varit full rulle. Inte dålig i magen, ingen feber, inge mer kräks, äter som vanligt. Hur troligt är det att man har magsjuka då?

Kommer stanna hemma dom 48 timmar som krävs men börjar fundera på om man egentligen får vabba dom dagarna för FK?

Sonen har lätt för att spy (ibland spyr han bara av att se äckliga saker) och ibland blir jag ärligt lite trött på hysterin kring kräksjuka (kanske för att sonen aldrig varit sjuk av sin "magsjuka")..
Min son kräks hittills (peppar, peppar..) bara en gång när han har magsjuka. Brukar inte kräkas så relativt säker på att han är magsjuk, samt brukar sammanfalla med att andra på förskolan är sjuka. Har förstått det som att det är relativt vanligt att barn bara kräks en gång :)
 
Har samma erfarenhet jag också, att barn kan kräkas en gång men det är ändå magsjuka. Förra påsken kräktes sonens kusin en gång dagen innan dom skulle komma upp till oss. 24 timmar hade gått innan dom åkte och ingen annan av dem hade blivit sjuka så de åkte ändå. Sen föll vi en efter en :crazy: Alla som träffade min mans familj den helgen blev magsjuka. Så det är förrädiskt.
 
Men bara en gång utan några som helst andra symptom?
Aldrig att han smittat ner någon annan i familjen heller. Jag har iofs bara varit magsjuk en gång i mitt liv och vette fasiken om mannen någonsin varit det.
 
Men bara en gång utan några som helst andra symptom?
Aldrig att han smittat ner någon annan i familjen heller. Jag har iofs bara varit magsjuk en gång i mitt liv och vette fasiken om mannen någonsin varit det.
Ja kollegorna hävdar deras barn gör precis så. Kanske lite dåliga i magen efteråt.
 
Min son har varit magsjuk tre gånger i sitt liv. Samtliga gånger har han bara kräkts en gång, sen varit helt som vanligt, ätit och druckit osv. Men han har också smittat andra familjemedlemmar varje gång så ingen tvivel om att det var magsjuka. Jag har klarat mig varje gång.

Dottern kräktes i julas en gång (smittad av sin bror enligt ovan), helt som vanligt i 48 timmar, kräktes sen en gång till sen helt som vanligt. 98(!) timmar efter andra gången hon kräktes träffade hon sin mormor och sin morbror. Båda blev magsjuka ett dygn senare...

Varför skulle du inte få vabba för FK pga magsjukekarens?
 
Min son har varit magsjuk tre gånger i sitt liv. Samtliga gånger har han bara kräkts en gång, sen varit helt som vanligt, ätit och druckit osv. Men han har också smittat andra familjemedlemmar varje gång så ingen tvivel om att det var magsjuka. Jag har klarat mig varje gång.

Dottern kräktes i julas en gång (smittad av sin bror enligt ovan), helt som vanligt i 48 timmar, kräktes sen en gång till sen helt som vanligt. 98(!) timmar efter andra gången hon kräktes träffade hon sin mormor och sin morbror. Båda blev magsjuka ett dygn senare...

Varför skulle du inte få vabba för FK pga magsjukekarens?
Viktigt att tänka på är att magsjukevirus överlever 2 veckor på ytor och kläder tex. Så bjuder man hem folk så är det väldigt lätt hänt att de blir smittade.
 
Viktigt att tänka på är att magsjukevirus överlever 2 veckor på ytor och kläder tex. Så bjuder man hem folk så är det väldigt lätt hänt att de blir smittade.

Det vet jag och jag skrev väl inte att de sågs hemma hos oss? Alldeles oavsett var alla inblandade väl medvetna om förutsättningarna och ”riskerna”.
 
Här hade sonen en natt med feber, diarré en gång. Inom 48 timmar var vi vuxna dåliga. Vi trodde först på matförgiftning då det gick över rätt fort för oss, men efter att ha läst tråden tror jag mer på magsjuka.

Stallägarens dotter skickades hem från dagis. En kräkning, sen pigg och glad. Det var på en fredag. På måndagen blev mamman magsjuk.
 
Kommer stanna hemma dom 48 timmar som krävs men börjar fundera på om man egentligen får vabba dom dagarna för FK?

Varför skulle du inte få det?

Du anmäler ju bara vad han är drabbad av, det är inte så att de ringer upp alla och kontrollerar hur länge ungen har kräkts?

Att du blir trött av hysterin kring kräksjuka är ingen ursäkt för att smitta andra. Det dör faktiskt folk av vinterkräksjuka varje år.
 
Det vet jag och jag skrev väl inte att de sågs hemma hos oss? Alldeles oavsett var alla inblandade väl medvetna om förutsättningarna och ”riskerna”.
Nej men det är ju inte speciellt svårt att ha tagit på någon yta hemma och därmed fått med sig smittan. Det jag menar är helt enkelt att det inte är jättekonstigt att de blev smittade.
 
Fick hämta sonen från förskolan igår då han hade kräkts ordentligt. Det första han gjorde när vi kom hem var att trycka en kanelbulle och ett glas saft utan problem och sen har det varit full rulle. Inte dålig i magen, ingen feber, inge mer kräks, äter som vanligt. Hur troligt är det att man har magsjuka då?

Kommer stanna hemma dom 48 timmar som krävs men börjar fundera på om man egentligen får vabba dom dagarna för FK?

Sonen har lätt för att spy (ibland spyr han bara av att se äckliga saker) och ibland blir jag ärligt lite trött på hysterin kring kräksjuka (kanske för att sonen aldrig varit sjuk av sin "magsjuka")..
Går visst någon magsjuka nu som är precis så, en kräkning och sedan är det bra.
Sonen fick det, kräktes på morgonen och var till synes helt frisk efteråt.
Min väninnas barn fick också det. var precis likadant för dem
 
Ja det är klart du får vabba.

Jag är väl en sån som kan klassas som hysterisk kring magsjuka dvs rabiat att man tar symtomen på allvar och håller hårt på karenstiden. Jag verkligen kräks (;)) på alla föräldrar som resonerar att äh, det har ju gått 40 timmar, det det får vara tillräckligt, eller det var nog ingen riktig magsjuka för att -insätt valfri ursäkt-... :crazy: visst, alla kräkningar behöver inte vara magsjuka men det vet man inte och det sprids så extremt lätt och kan slå så otroligt olika (blir väldigt tydligt när man har flera barn som får samma virus och blir väldigt olika sjuka) att det inte finns några bra ursäkter att chansa.

Men var glad så länge det är beskedliga varianter som drabbar er. När man väl har haft en som sveper omkull hela familjen och ger en nära-döden-upplevelse så tenderar man att ha lite mer respekt för risken att drabbas. ;) Eller när man haft det som höggravid och det känns som man ska kräkas upp ungen eller värkarbetet drar igång för tidigt pga det. Eller när man har legat på sjukhus med sin uttorkade 2-åring som behöver få dropp för att hen inte fått behålla någon vätska alls på många dygn. Osv.
 
Varför skulle du inte få vabba för FK pga magsjukekarens?
Varför skulle du inte få det?

Du anmäler ju bara vad han är drabbad av, det är inte så att de ringer upp alla och kontrollerar hur länge ungen har kräkts?

Har fått för mig att det är lite gråzon (i FK:s ögon) att vabba extra dagar efter att barnet tillfrisknat.

Nu är det möjligt att det är magsjuka i just det här fallet eftersom han varit lite lös i magen idag. Men har man ett "kräkbarn" så är det ju helt orimligt att man ska stanna hemma flera dagar "bara för att" varje gång barnet kräks om det inte finns något annat öht som pekar på magsjuka. Eller?

Ex 1. Jag lyfter upp sonen efter han nyätit välling och råkar klämma honom på magen så det "bubblar över" lite. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Ex 2. Vid blöjbyte ramlar det lite bajs på golvet, sonen blir så äcklad att han spyr. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?
 
Varför skulle du inte få det?

Du anmäler ju bara vad han är drabbad av, det är inte så att de ringer upp alla och kontrollerar hur länge ungen har kräkts?

Att du blir trött av hysterin kring kräksjuka är ingen ursäkt för att smitta andra. Det dör faktiskt folk av vinterkräksjuka varje år.


:bow::bow::bow:
 
Har fått för mig att det är lite gråzon (i FK:s ögon) att vabba extra dagar efter att barnet tillfrisknat.

Nu är det möjligt att det är magsjuka i just det här fallet eftersom han varit lite lös i magen idag. Men har man ett "kräkbarn" så är det ju helt orimligt att man ska stanna hemma flera dagar "bara för att" varje gång barnet kräks om det inte finns något annat öht som pekar på magsjuka. Eller?

Ex 1. Jag lyfter upp sonen efter han nyätit välling och råkar klämma honom på magen så det "bubblar över" lite. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Ex 2. Vid blöjbyte ramlar det lite bajs på golvet, sonen blir så äcklad att han spyr. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Fast det är ju en jäkla skillnad att vara med barnet när det kräks och man vet vad det beror på än att barnet kräks på fsk.
 
Till FK uppger du vad barnet är drabbad av, de kommer ju inte höra av sig och göra en uppföljande intervju med frågor om avföringsstatus och antal kräkningar. 48 timmars karens efter sista magsjukesymtom är ju dessutom välkänt och inte alls någon gråzon. Precis som det feberfria dygnet man ska ha dem hemma, då är ju barnet också "friskt" men helt legitimt att vabba ändå.

Är han lös i magen idag så börjar dessutom nedräkningen av de 48 timmarna om först när avföringen är helt normal igen... det är inte alls så ovanligt att den lösa magen kommer lite efter illamående/kräkning, så har vi haft flera gånger och det är den varianten som har gått på förskolan här i vinter också. Bara enstaka kräkningar men barnen har ändå varit hemma länge pga att dålig mage kommit lite senare och hängt i ett tag.

Inget av mina barn har kräkts för att de ser något äckligt så skulle de plötsligt göra det så skulle de vara hemma. Men alltså nej, är det alldeles superuppenbart att kräkningen har någon annan orsak som i exemplet med vällingen är det klart att man inte behöver vara hemma. Men i alla gråzonsfall - ja.
 
Ex 1. Jag lyfter upp sonen efter han nyätit välling och råkar klämma honom på magen så det "bubblar över" lite. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Ex 2. Vid blöjbyte ramlar det lite bajs på golvet, sonen blir så äcklad att han spyr. Ska han stanna hemma 2 dagar pga det?

Men i dessa exempel vet du ju varför han kräks om du tänker efter lite?
Precis som jag fattar att min unge är åksjuk när hon ofta kräks i bilen när vi åker på krokiga vägar. Det är liksom ingen kärnfysik.

Vet man inte varför ungen kräks är det med all säkerhet kräksjuka och inget man ska utsätta nån annan för.
 

Liknande trådar

Småbarn Har ett barn som kräks väldigt lätt, framför allt om hen blir äcklad/det luktar illa. Svårt att gå på offentliga toaletter om det är...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 660
Senast: Magzzan
·
Småbarn Både jag och min man måste ibland resa med jobbet. Oftast bara över dagen så vi kan lämna/hämta på förskolan som vanligt men om vi båda...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
19 916
Senast: Sedna
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 209
Senast: whyme
·
Småbarn Går en riktigt elak magsjuka på förskolan,i Fredags vid lämning var det 4 personal borta,och dom hade 7 barn av 30,resten låg hemma i...
Svar
5
· Visningar
1 478
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp