Deppad Hund?

memma

Trådstartare
Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious:

För att dra allt lite snabbt.

I november fick vi avliva vår tik pga. hjärtfel. Det tog han oerhört hårt, då han är en "klen" individ. Aldrig varit ensam hund, hämtade han hos uppfödaren när han var 3,5 mdr. Han är försiktig o lite av den tillbaka dragna typen.

Jobbat mkt med honom sen han blev ensam (även innan såklart) försökt få han stärka sig själva i sitt psyke. Få han att känna sig tryggare o modigare. Tränat & tävla rallylydnad, vilket han var skit duktig på o tyckte var kul. Får följa med mkt o vi är mkt aktiva på långa promenader, mellan en halv till en mil om dagen.

Dels hade jag stora problem att få han till att äta ordentligt efter förlusten av tiken, innan åt han hetsigt men var ofta lös & gasig i magen, nu äntligen funkar han kanon på Standrdt normal, men har det mest sidan om o äter när han vill av det. Får huvudmålen av färskfoder- VOH & Emmzo.

Några månader efter tiken var borta tyckte jag han verkligen blommade upp o jag såg en hund med mer attityd som jag inte sett innan :) och jag var verkligen lycklig o folk i omgivningen påpekade att han var gladare.

Nu sista månaden drygt, har jag försökt träna lite rallylydnad med honom men han har inget sug eller intresse, tar knappt korvbitarna.
När vi är ute o går, vänder han sig ofta om o kollar bakåt, lite halv oroligt/ nervöst. Släpper jag han lös, jag då går han konstant vid min sida o hela tiden söker kontakt med mig, går inte i väg för att lukta eller göra sina behov, endast vi nödfall. Känner att han hemskt gärna får springa lite före o vara hund o lukta o sniffa lite här o var i skogen.
Jag tvingar aldrig honom att enbart gå vid min sida, utan kämpar på att få fram honom, skickar fram honom, säger "varsågod", "spring och busar" osv. Då lägger han bara svansen mellan benen o går o tycker vid min sida.

Jag känner smått irritation o tycker han verkar uttråkad/deppad o less på livet. :banghead:

Han är inte min roliga hund längre. Ingen kul tränings kompis som man blir peppad av. Hemma i trädgården leker han mer än gärna med bollar & pipleksaker, inne sover kan mest, leker lite med sonen annars sover han.......

Vad gör man??
Just nu känner jag mig själv deppad/besviken pga det, jag vill ha en hund att ha kul med, men han vill inte ha kul. Tråkigt att inte träna eller han en glad hund med sig ut på powerwalk. Han bara går där med slagt koppel......Blir alltid så besviken när jag är ute o går.
 
Sv: Deppad Hund?

Har du kollat upp så hunden är fysiskt frisk? Fästingsjukdomar kan ju göra hunden loj och "deppig".
 
Sv: Deppad Hund?

Jag tror han känner din besvikelse när ni är ute och går. Därför går han hos dig för vara till lags.
Jag tror också du försöker leka, ha honom lös, få honom att gå före för mycket, och du är egentligen lite redan innan irriterad, så han känner det också.

Låt honom vara lite, gå promenader och låt honom gå där han vill. Tjata inte på att han ska göra si eller så, för jag som sagt, tror han redan från början känner av dig....
 
Sv: Deppad Hund?

Jag haller med ...

Jag skulle ocksa ga ut pa langa roliga promenader precis innan det ar dags for honom att ata. Kanske kasta en kotte framfor honom och lata honom gora som han vill, om han vill jaga eller inte. Droppa nagra korvbitar i skogen och se om han hittar dem medan du sitter pa en stubbe ... Framfor allt inte tvinga honom till nagot.

Kanske du har "tjatat" lite for mycket med korv och pip leksaker. Hitta nagot annat som han kanske gillar att ata och en leksak som kanske skulle ga hem och sluta nar han har som roligast aven om det bara ar tva pip eller tva bitar godis. Aldrig halla pa tills det blir for mycket, da ar det den kanslan som sitter kvar nasta gang leksaken eller godiset kommer fram.
 
Sv: Deppad Hund?

Har ni planer på att skaffa en hund till?

Förutom de andras tips så är det ju faktiskt så att vissa hundar trivs bäst i par. Själv inbillar jag mig att speciellt vinthundar får ut otroligt mycket av att ha en hundpartner.
 
Sv: Deppad Hund?

Har ni planer på att skaffa en hund till?

Förutom de andras tips så är det ju faktiskt så att vissa hundar trivs bäst i par. Själv inbillar jag mig att speciellt vinthundar får ut otroligt mycket av att ha en hundpartner.

Håller med även om jag också skrev annat förslag

För många år sedan hade jag två hundar. Fick ta bort den ena och den andra deppade ihop totalt. Iofs gick det bra när jag var hemma, då kändes som hon vanligt. Men hon kunde inte vara själv. Och fast hon sen alltid var hos kompisar med andra hundar mm, så fungerade det inte.
Hon kunde ligga vid dörren/grinden i flera timmar och vägrade umgås med dom hon var hos.
Så jag skaffade en till och tog bara ett par dagar, så var hon sitt vanliga jag igen :love:
 
Sv: Deppad Hund?

Har ni planer på att skaffa en hund till?

Förutom de andras tips så är det ju faktiskt så att vissa hundar trivs bäst i par. Själv inbillar jag mig att speciellt vinthundar får ut otroligt mycket av att ha en hundpartner.

Nä, tanken har ju funnits. Dock är det inte läge just nu.

Uppsagd på jobbet o anställning upphör i aug. samt sökt till högskolan, så antingen blir jag arbetslös eller student= fattig i vilket fall som helst. Så det finns inte direkt utrymme nu att skaffa hund.
Sen känner vi båda det är väldigt skönt med bara en hund också.
Vinthundar trivs såklart bäst i flock.
Det jag skulle kunna tänka mig är en liten mini hund (chihuahua haft en innan) men vill inte slänga ut mina/våra sparpengar på det nu....

Vi har nu i dagarna kastat boll + kört lite boll uppletande, vilket han älskar. Då e han mer än gärna på G.
 
Sv: Deppad Hund?

Ett tips är väl då att hålla ögonen på omplaceringar, oftast kostar de inte fullt lika mycket i inköp.
 
Sv: Deppad Hund?

Eller kanske vara dagmatte/helgmatte åt någons hund? Så blir det sällskap relativt ofta iallafall!
 
Sv: Deppad Hund?

Något som jag märkt på många djur är att det ibland är bäst att låta dem sörja. Man fortsätter med sitt och sin hunds liv men man låter den göra vissa saker på sina egna villkor. Självklart ska man inte släppa uppfostran osv men att man låter hunden/djuret ta lite tid på sig.
De behöver sörja precis som vi.
Ett exempel var då min mamma tog bort sin häst och min lilla Putte blev ensam kvar, han stod bara och hängde och förstod precis vad det var frågan om. Jag gick ut i stallet och gjorde det vanliga men att jag var ute i hagen och pratade mer med honom och ryktade lite mer än vanligt. men jag ställde inga direkta krav på honom. Han fick sörja sin kompis så länge han kände för det och det gick över så småning om.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 983
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 820
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 893
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp