Deppad scalare

Lager

Trådstartare
Finns någon här som är duktig på scalarer?

Jag har två ordentligt stora och fina, som båda hängt med i många år nu, men den ena har börjat tackla av på det senaste. Den står mest i ett hörn i akvariet. Simmar inte runt och tuggar på växterna eller trakasserar småfisk som den andra gör - blir inte ens engagerad vid matdags. Den äter om något kommer förbi precis i munhöjd, men inte mer.

Är det ålder? Blir de sådana innan de går vidare till fiskhimlen, eller kan den fortsätta stå och vara pensionär i sitt hörn ett bra tag till?

Den bor i samma akvarium som tidigare, som skötts på samma sätt sedan den kom... bor med en scalarkompis, ett gäng tetror av varierande sort, och tre malar.
 
Sv: Deppad scalare

Den kan så klart vara gammal, men det kan också göra att den snabbare än andra reagerar på förändringar i vattnet, så testa ditt vatten ordentligt. Är något tokigt, åtgärda det, är det inte något fel på det, då vet du det och då låter det troligt att den kanske är lite till åren.
 
Sv: Deppad scalare

Tack för svar!

Jag ska kolla vattnet för säkerhetsskull... Hoppas att den piggar på sig...
 
Sv: Deppad scalare

... det gjorde den inte. Scalaren simmade över till fiskhimlen igår. Men den andra stora mår utmärkt och småfiskarna är det fullt ös på. Har inte hittat något fel på vattnet, så dödsorsaken får bli Ålder.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har fått erbjudandet om att ta över ett akvarium från en vän. Älskar akvarier och tycker det är väldigt fint. Men det finns ju...
Svar
3
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp