Deppar ihop snart av folks kommentarer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Jag deppar ihop snart

Ingenting jag gör verkar vara rätt längre,har på väldigt kort tid gått upp och ner hela tiden i humöret,ner när killen lämnade mig,upp ett tag efteråt och sedan upp igen för att sedan gå ner som en pannkaka.

Blir så otroligt ledsen över folks kommentarer och känner mig helt totalt värdelös i mina handlingar och beslut nuförtiden,då gäller det främst mina vänner utan barn.

Hade tex bestämt mig för att inte köpa saker föränn i Maj ungefär (barnet kommer i Jun)
Är många som sagt att det skulle vara så fel om det blev missfall och så och det var så jag tänkte också,men så var jag på så gott humör när killen kom tillbaka så jag kände att jag ville köpa något litet bara,så jag smet in på Ica och köpte en napp (ja jag vet jag är jättefånig) men jag ville bara köpa nåt litet...så får man kommentarer direkt

-Ja men vad gör du om du får missfall,herregud så kan du inte göra osv,allt detta prat om missfall har gjort mig livrädd för att få det,knappt äter & sover av oro,det finns med hela tiden. Så där gjord eman FEL!

Ang pappan så har man fått höra till leda av vänner vilken stor skit han är,men sedan när han kommer tillbaka och jag blir glad så inte hjälps det,för då är killen tydligen en ännu större skit,och att flytta hem till honom skulle vara det största misstaget på jorden...

Så där gör jag FEL

En vän oroar sig gruvligt för vad som ska hända om jag får tillbaka mina depressioner igen,verkligen jättekul att höra,jag hade inte ens tänkt på det börjar tänka på det och oroa mig ännu mer,vad gör jag om sorgen efter lillebror & farfar och mobbningen i skolan och allt annat bara kommer upp när barnet kommer?

Så där gjorde jag FEL igen

Det att jag vill om det går ta reda på könet är tydligen också fel,jag gör detta för mitt eget höga nöjes skull för att jag är nyfiken

_nej då kommer jag att älska barnet mindre om det blir fel kön och bla bla bla (tillägger att jag blir lika glad för vad det än blir,hade jag vart jättejättejätteinställd på att jag tex velat ha en flicka så hade det ju kanske vart dumt men det är jag verkligen inte)

Så gjorde man ett FEL till

En vän till mig har redan utsett sig till att både vara med under förlossningen och bli gudmor,detta gjorde hon redan i vecka 6 samma natt jag fick veta...och då var det inte ens redan bestämt,hon pratar så himmla mycket om det redan kikat ut barnvagn fast jag inte vill,kollat när jag skall till mvc,hört sig runt med alla fast jag bett henne vara tyst om det,eftersom att hon har 23 syskonbarn så kan/vet hon ju allt tydligen.

Jag vill inte ha med henne på någonting,vill inte ha henne till gudmor (inte ens planerat att jag ska ha nån) vet defintivt att jag inte vill ha med henne på förlossningen osv

Enligt henne gör jag också allting fel

Det var bara några exempel

Det känns som att jag måste redovisa allt för alla.

Hur jag ska bo?
Vad jag ska leva av?
Vad för kön jag vill ha?
Hur jag ska klara av skolan?
Om jag ska amma eller inte?
Vad/när jag ska köpa saker?
Namn,Vad ett barn kan heta/inte heta?
Vad gör jag om pappan drar igen?

Och väst av allt: Varför gör du inte abort? Jag menar jag har bestämt mig,magen börjar synas,så varför frågar man då om man inte ska göra abort? Undrar om de gör detsamma när barnet är fött också?

osv osv osv

Känns som att man måste svara på allt detta och lite till,inte för att de skall vara vänligt nyfikna utan för att lätta deras samvete så att de skall kunna må bättre över att hemska jag ska ha barn...

Det är så jag tar det,jag orkar inte med folks alla frågor och spekuleringar,jag vill inte gå ut längre (senaste snacket som florerar är att jag bara vill ha ett barn att ersätta min lillebror med).

Jag orkar inte,börjar nästan sluta att vara glad över detta,Jag kommer inte att klara det endå känns det som,kommer att bli världens sämsta mamma,alla beslut jag hittills gjort har jag tänkt igenom mycket tex detta med att ta reda på kön och när jag ska köpa saker & sånt....men det var tydligen också fel då.Börjar ju nästan gå och vänta på att det skall bli missfall för så känns det som att alla hoppas på endå.
Tom en plastbit (napp på ica) är ju tom fel att köpa.

Fan allt som skulle bli så bra nu också...så börjar jag bli sån här.

Är antagligen jätteöverkänslig nu,men jag tar åt mig,säger nån missfall så är jag säker på att få ett,säger nån att hon är rädd att jag ska bli deprimerad igen så blir jag det...sån är jag.

Vad 17 gör man,sitter mest instängd nu,vill inte umgås med nån som vill prata om detta hela tiden.

Kan tillägga att detta är från tjejer som inte har barn,de få vänner som däremot har det tycker bara att detta är positivt och roligt och tror att jag skall klara detta perfekt och att det bara kommer att bli bra,men nu bor dessa tyvärr en bit bort....

Ville bara skriva av mig lite

Mvh Zaria
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Nu får du stå på dig i ditt beslut. Och det kanske innebär att du måste dra näven i bordet mot en del "kompisar" - om du nu öht ska ha dem kvar?

Zaria skrev:
Kan tillägga att detta är från tjejer som inte har barn,

Det är klart att det är. Och jäkligt omogna tjejer dessutom. Man säger bara inte sånt de sagt till dig :mad:! Det tycker jag att du ska tala om för dem också - och blir ni ovänner av det, så är det deras förlust, inte din.

Var med dina andra kompisar i stället. Och kolla på mvc om det inte finns nån grupp eller nåt för unga, blivande ensamstående mammor. Du behöver vettigt folk att prata med just nu, inte idioter som snackar om missfall.
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Håller med om att du inte ska räkna med pappan. Ge honom en chans om du verkligen vill, men räkna inte med honom så omoget som han har betett sig.


För övrigt verkar du mest behöva byta umgänge.

Eller lyssna mer på Grynet - TA INGEN SKIT :devil:
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Jo jag får göra det,är ju jag som mår sämst i längden av allt detta för jag anar att det känns rätt gött för dem att trycka till någon...

Ja jag skall kolla med mvc,skall dit på inskrivning nu den 23:dje dec.

Då blir det för Lilla Zaria då att försöka slå näven i bordet,är inte bäst på det men,försöka kan man alltid :angel:

Mvh Zaria
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Nej jag räknar inte till 100% på honom heller,men är iaf glad för det han sa då,så får vi se,är ju rätt stor skillnad på det och när han tyckte att jag kunde ta min unge och dra åt H*vete...

Ja grynet är bra,fast jag får huvudvärk av mer än 2 min med henne :smirk:

Har träffat en hel del människor via www.famileliv.se finns ju många som sitter i samma sits som jag,hjälper mycket faktiskt,sitter hellre här nästan än att går ut nuförtiden....

Mvh Zaria
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

ja tycker inte att de är spec bra kompisar! du behöver ju uppmuntran och massa glada grejjer =) graviditeten kan ju va en jäklligt jobbig period.. (fick "ta hand om" min svägerska när hon va gravid när ja sov hos dem :D)

hoppas allt blir superbra för dig!! :bump:

kramar till dig och barnet! /thea
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Ja du.
Du är gravid, och därmed allmän egendom.
Det innebär att du nu måste lära dig att försvara dig.

Du måste hålla på att ditt liv är ditt liv.
Om människor omkring dig vill hjälpa dig, så måste det bli på dina villkor.

Låt ingen annan bestämma för dig vad du skall göra.
Följ ditt eget hjärta och gör det som du helst vill.
Går det på tok, så får du väl reda upp det då?
Men att redan i förväg tro att allt skall bli fel, det håller bara inte.

Det är gulligt med bebisar och de tar en väldigt liten plats i början.
2kvm räcker.
Värre är det med 3-åringar som flyger runt i huset.
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Har inga barn själv och kan inget om sånt, men JAG TYCKER ATT DU VERKAR MODIG

Stå på dig du bestämmer, din kropp, det är du som bär på barnet. Ta hand om dig själv!
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

MVC brukar ha speciella grupper för unga (ensamstående) mammor. Genom mvc kan du också få prata med psykolog om du skulle behöva.

Våga säg ifrån till de kompisar som du tycker är jobbiga, lev ditt liv och se till att du mår bra i första hand.
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

För det första folk lägger sig alltid i! Stäng av och sluta lyssna, jag hummar med och ser ut som jag lyssnar och tänker på annat när det drar åt väg åt håll som jag inte anser att de har med att göra...

För det andra är du jättestark och måste fortsätta vara jättestark för din bebis oxå men det är okej att bryta ihop då och då för att hämta nya krafter har du ingen kompis som du litar på så hoppas jag att du får en bra Bm som tar sig tid och i värsta fall finns vi alltid här på buke! När jag väntade elin var min BM mitt stora stöd, min svärfar var riktigt sjuk och min man hade fullt upp med att orka med det. Men min BM orkade lyssna på alla min oros tankar och funderingar och var glad när jag var glad osv...

Det enda din kompis kanske har rätt i är att du nog måste börja fundera på barnvagn om du ska ha en ny, när vi fick elin i juli så tyckte vi att det var gott om tid när vi började fundera i mars men ack vad vi bedrog oss... Det var minst 8 veckors väntetid fick vi veta... Nu tog vi ändå en utgående modell som de hade i butiken för den var klart snyggast men ändå så kan det vara värt att inte känna sig stressad utan verkligen ta den som passar en själv. Men jag skulle nog rek att köpa beg liggvagn, den använd så kort tid så den blir knappt sliten. Även en sån som man byter ut sitt och liggdel brukar vara värt pengarna som beg.

Jag hoppas att du orkar fortsätta stå upp för dig själv! Jag skickar ialal fall en stor bunt Strykekramar till dig och bebis!
Ang att köpa saker så är det inget konstigt med det, nappar är ju ingenting, de kostar ju nästan inget och om det värsta skulle hända man kan alltid ge bort dem! ;) En kompis gick steget längre och köpte både kläder och filtar innan hon ens var gravid så det är inget konstigt med det!
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Våga säg ifrån till de kompisar som du tycker är jobbiga, lev ditt liv och se till att du mår bra i första hand.[/QUOTE]

Jag pratade med BM på telfon för ett tag sedan (har tid där 23 :dje,och hon pratade också på psykolog,verkade vara mer regel än undantag i mitt fall,så det var ju posetivt och bra,tycker förövrigt hemskt bra om henne på bara den lilla pratstunden.

Mvh Zaria
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Hej

Jo ang barnvagn,jag är i v 13 bara så jag har ju gott om tid på mig,dessutom misstänker jag starkt att mamma & pappa kommer att vilja betala den och ha lite att säga till om :smirk:
Är ju enda barnet nu efter lillebror gick bort så de är nästan mer överenusiastska än jag... :banana:

Har kollat lite på internet på vad det finns,priser och ungefär vilken typ av vagn jag kan tänka mig att ha.
Har även kikat lite på begagnade på blocket och sådant.
Kompisen var helt för att jag skulle köpa hennes systers vagn redan dagen efter jag fick veta att jag var gravid dvs v 6.*suck*

Nej jag tycker inte heller att det är konstigt att köpa lite småsaker nu,som sagt man kan alltid ge bort dem eller kasta dem i värsta fall om något mot allförmodan skulle gå jättefel och det skulle kännas jobbigt att behålla dem.

Den BM jag skall träffa verkar jättego också så jag ser fram emot att träffa henne.

Humma? Ja det kan ju alltid göra,fast det funkar inte på dem mest besvärliga kompisen för hon hummar tillbaka när jag säger ifrån,funderar på att säga ifrån rätt islket nu att det här har inte hon ett jota med att göra (fast det låter rätt elakt)
Men inget annat biter ju,förstår inte hur man ens kan med att bara påstå sig bli gudmor och vara med under förlossning i v 6,5 när jag inte esn visste om jag skulle behålla barnet och dessutom låg innen på sjukhus då på obestämd tid.
Dessutom så försöker hon ge mig dåligt samvete för att jag inte vill ha med henne på förlossningen... :confused:
Har ärligt talat inte tänkt på detta än,den enda jag kan tänka mig att ha med är faktiskt en killkompis (om han törs)
Annars föder jag helst själv.Sådan är jag :angel:

Mvh Zaria
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Hej

Ja allmän egendom,en sådan känner jag mig faktiskt som,men det talas ju på att det är hela samhällets plikt att uppfostra nästa generation så det kanske ligger något i det :smirk:
Börjas i tid ska det tydligen också.

Jo jag har allt börjat planera massa saker,blir så utless på att behöva förklara det för alla varför jag tänkt si eller så och hur dumt jag är,så länge jag inte gör något som kan skada barnet så tycker jag inte det borde vara nån fara på taket (tex söp mig redlöst full varje helg eller dyl)

Dock är jag himmla dålig på att säga ifrån,är mer den som försöker på ett lite diskret vis,men det funkar liksom inte,känns som att de bara måste ha svar på allt och ge sina synpunkter liksom för att lätta deras samvete...

Jahapp nu ska jag iaf försöka säga ifrån,för jag har ledsnat rejält på allt detta så snart kokar det över... :devil:

Har också tänkt på detta med plats,bor i en etta nu på 39 kvadrat och det känns lite trångt redan nu med mig & tre katter,men en tvåa borde ju funka ett tag iaf,tills dess barnet blivit så stort att han/hon är i behov av ett eget rum,eller så slänger man upp en bäddsoffa till mig i vardagsrummet,folk är helt omöjliga på att finna problem... :eek:

Mvh Zaria
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Äsch, en etta på 38kvm räcker gott det första året.
Krångla inte till det så mycket, det är inte så himla märkvärdigt.

Köp en begagnad barnvagn på blocket, det får man tag på över dagen.
Och så ett bebis-skydd för bilturer.

Du behöver:
En korg eller barnvagnsinsats till bebisen att sova i.
Det duger med en kartong i värsta fall.
Jag hade en hemmagjord vagga i form av trälåda på medar.
Mot kattorna så kan du ha ett nät över korgen/kartongen.

Sedan så behöver du några filtar, det går bra med frottebadlakan.
Några lakan, man kan ta gamla trasiga och klippa lagom bitar ur.
Litet kläder, en 5-6 ombyten kan vara bra.
Och en varm overall.
Och ett paket blöjor, finns på ICA.

Med en fungerande amning så är det allt.

Ta det lugnt, det löser sig!
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

"Sköt dig själv å skit i andra" så säger jag till alla som ifrågasätter mej av ren elakhet å avundsjuka.
Detta är inte samma som att oroa sig, din "vänskapskrets" trycker ner dig istället.
Tänk att bara göra en sån sak som att förutspå att du ska få missfall! :eek:
Du måste ha en diskussion med din kompis att du inte planerat samma saker som henne, säg det illa kvickt innan det blir ännu värre.Du är en vuxen människa å vill bli behandlad därefter!
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Vad skönt att du ialla fall har stöd av dina föräldrar! Din mamma eller pappa kanske är bättre att ha med på förlossningen? Eller ialla fall säga till din "kompis" att du har lovat din mamma och nu får det bli så... Att det inte sen blir det har ju inte hon med att göra!
Fast hade jag inte haft min man så hade nog hellre varit själv, eller möjligtvis tagit kontakt med en stödmamma tror jag att de heter, jag läste om dem när jag väntade elin, det är en organisation som jobbar med att hjälpa och stöda blivnade mammor och är med på förlossningen. Innan går man igenom hur man vill ha det och sen hjälper de en att framföra det. Det hjälper även till med andning och sedan med ammningen. Det skulle vara skönt med någon som kände mig men som man ändå inte behövde ta något ansvar för om du förstår hur jag menar.
Med min man blev det lite att jag låg med värkar och talade om att det inte var så farligt... ;) Fast sen släpte det i och försig och jag talade om att jag tänkte skita i det här nu... ;)

Ialla fall, ta stöd av dina föräldrar, det är otroligt skönt att ha någon att luta sig imot när det är tungt och var bra att din BM var trevlig, det blir så mycket lättare då!
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Zaria skrev:
Dock är jag himmla dålig på att säga ifrån,är mer den som försöker på ett lite diskret vis,men det funkar liksom inte,känns som att de bara måste ha svar på allt och ge sina synpunkter liksom för att lätta deras samvete...

Jahapp nu ska jag iaf försöka säga ifrån,för jag har ledsnat rejält på allt detta så snart kokar det över... :devil:
Det verkar som du har svårt att säga till människor runt dig hur du känner och tänker. Kom ihåg att det inte har något med snällhet att göra att låta andra köra över dig!!!
Lär dig själv att säga ifrån till folk på ett lugnt men bestämt sätt (som när man "pratar" med en häst :D - inte för små signaler, det blir otydligt men inte brusa upp i onödan).
Risken när man försöker vara diskret och tycker att folk bör förstå vad man menar är att man blir luddig och otydlig. Om det kokar över är risken att ingen förstår nå´t i alla fall, för man blir otydlig i det också. Vänligt men bestämt är det som brukar fungera bäst.
Ge dig inte vad du än får för respons, fortsätt vara vänlig men bestämd. Om någon försöker ge dig dåligt samvete, tala om att du upplever att det är det de håller på med och säg att du inte tycker det är juste mot dig. Du behöver inte ta åt dig av sånt.

Du har också rätt att glädjas åt din graviditet! Att köpa en napp eller nå´t klädesplagg kan vara jättebra för att förbereda sig på ett barn. Njut och låt inte andra ta din energi och glädje. Stå på dig - annars gör andra det ;) .

Lycka till!
Kram zesel.
 
Sv: Deppar ihop snart av folks kommentarer

Hej

Jag har inga barn, så den biten lämnar jag till andra. Däremot känner jag igen mig i det att andra har en massa åsikter om allting. Och vad jag har lärt mig är att jag har en tendens att fråga alla om allting, inte alltid för att jag vill veta. Och då får jag en massa svar på frågor som jag egentligen inte har ställt. Sen så fortsätter dom med det även om jag slutat fråga. Jag antar att man inte ger sken av att vara tillräckligt tuff. Det verkar som om du är lite lik mig på det sättet. Så fräs ifrån bara, så ger dom sig tillsist. Det är ditt liv och ditt barn, och det är du som bestämmer hur det ska levas. Och om någon inte kan respektera det så kan den människan lika gärna lämna dig ifred.

Lycka till med barnet och livet

/ :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 047
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Så konstigt! Här i Finland MÅSTE pedagoger först kontakta vårdnadshavarna kring oron innnan anmälan görs. Om det gäller brott är det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 520
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 198
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp