Deppig, ha häst i Norrland

R

Raderad medlem 142449

Lite töntigt inlägg kanske men jag behöver gnälla av mig..

Jag är uppvuxen i Östergötland, trevligt om än blött klimat. Fin gemenskap i hästvärlden, nära till mycket och gott om kunnigt folk. Har haft häst sedan ca 20 år och alltid trivts bland hästfolk och i stallmiljön.

Flyttade upp till Norrland för några år sedan och jag vet inte om det är jag som haft otur eller om jag börjar bli gammal och bitter men… Förutom att man spenderar mer tid med snöröjning än med ridning så upplever jag att hästfolket här uppe är…. Inte så roliga. Hög rivalitet, extremt mycket skitprat, tråkig stämning på ridklubbarna (har varit på tre olika). Allt verkar gå ut på att tala om hur dåliga alla andra är. Trivs inte alls i hästsammanhang här uppe. Har eget stall nu så jag kan slippa det mesta.. Svårt att hitta bra tränare - framför allt som göra hembesök, omöjligt att hitta duktiga sadelutprovare och det är katastrofal brist på hovslagare.

Det är som en helt annan värld. Och jag trivs inte alls :( någon mer som känner igen detta?
 
Nu är ju Norrland väldigt stort men jag känner inte igen mig alls. Men jag är uppvuxen här och kanske van vid att det är ”brist” på det mesta alternativt långt att åka :D Man får ibland ordna en del själv för att det ska bli av helt enkelt.
 
Det finns gott om kunnigt folk i Norrland också 😊 Snöröjningen går snabbt om man har traktor och/eller snöslunga. Nu vet jag inte var i Norrland du bor, men i min närhet finns det duktiga hovslagare och många trevliga människor (skitsnack finns nog överallt, oberoende av var i Sverige man bor😅) och snart finns förhoppningsvis alternativet buköppning vid kolik så man slipper välja mellan avlivning direkt eller chansa på en låååång resa om det blir aktuellt💃😃
 
Det finns gott om kunnigt folk i Norrland också 😊 Snöröjningen går snabbt om man har traktor och/eller snöslunga. Nu vet jag inte var i Norrland du bor, men i min närhet finns det duktiga hovslagare och många trevliga människor (skitsnack finns nog överallt, oberoende av var i Sverige man bor😅) och snart finns förhoppningsvis alternativet buköppning vid kolik så man slipper välja mellan avlivning direkt eller chansa på en låååång resa om det blir aktuellt💃😃

Vi har både traktor, snöslunga och atv med plogblad. Tror det är kontrasten till vad jag är van vid :/

Kanske bara har haft otur och inte hittat något bra sammanhang än.
 
Lite töntigt inlägg kanske men jag behöver gnälla av mig..

Jag är uppvuxen i Östergötland, trevligt om än blött klimat. Fin gemenskap i hästvärlden, nära till mycket och gott om kunnigt folk. Har haft häst sedan ca 20 år och alltid trivts bland hästfolk och i stallmiljön.

Flyttade upp till Norrland för några år sedan och jag vet inte om det är jag som haft otur eller om jag börjar bli gammal och bitter men… Förutom att man spenderar mer tid med snöröjning än med ridning så upplever jag att hästfolket här uppe är…. Inte så roliga. Hög rivalitet, extremt mycket skitprat, tråkig stämning på ridklubbarna (har varit på tre olika). Allt verkar gå ut på att tala om hur dåliga alla andra är. Trivs inte alls i hästsammanhang här uppe. Har eget stall nu så jag kan slippa det mesta.. Svårt att hitta bra tränare - framför allt som göra hembesök, omöjligt att hitta duktiga sadelutprovare och det är katastrofal brist på hovslagare.

Det är som en helt annan värld. Och jag trivs inte alls :( någon mer som känner igen detta?

Som andra har sagt är Norrland väldigt stort....jag bor i södra Norrland och kan bara uttala. mig om hur det är häromkring, övriga enorma Norrland törs jag inte generalisera om.

Det som jag kan hålla med om där jag bor är det där med tränare. Få, och dom som finns är väldigt uppbokade.
 
Du verkar ha haft otur i din lilla del av hela Norrland.

Här finns det stort utbud av sadelutprovare, både lokala och folk som kommer upp från andra ställen.
Det finns kanske inte jättemånga hovslagare men dom blir fler eftersom och många är duktiga.
Samma upplevelse av tränare. Visst hade det varit roligt om det hade funnits ett enormt utbud men folk kämpar på och tar upp tränare i olika grenar som komplement till de lokala.
 
Bor strax utanför Umeå och känner inte alls igen mig. Flera duktiga sadelutprovare, hovslagare och trevligt hästfolk 🤷🏼‍♀️

Skitsnack förekommer ju överallt, som tur är har jag sluppit det mesta då jag inte varit på de större ridklubbarna häromkring. Hästfolk är ju lite speciella generellt, så man får ju helt enkelt sålla lite och hitta människor man trivs med och som har samma synsätt på häst som en själv och skita i de andra ☺️
 
( Menar förstås inte att det inte finns duktiga tränare eller hovslagare, t ex. Bara att det är stor kontrast mot vad jag är van vid, de är mycket färre helt enkelt. Bara för att förtydliga. Har en hovslagare som jag är nöjd med. )
 
Lite töntigt inlägg kanske men jag behöver gnälla av mig..

Jag är uppvuxen i Östergötland, trevligt om än blött klimat. Fin gemenskap i hästvärlden, nära till mycket och gott om kunnigt folk. Har haft häst sedan ca 20 år och alltid trivts bland hästfolk och i stallmiljön.

Flyttade upp till Norrland för några år sedan och jag vet inte om det är jag som haft otur eller om jag börjar bli gammal och bitter men… Förutom att man spenderar mer tid med snöröjning än med ridning så upplever jag att hästfolket här uppe är…. Inte så roliga. Hög rivalitet, extremt mycket skitprat, tråkig stämning på ridklubbarna (har varit på tre olika). Allt verkar gå ut på att tala om hur dåliga alla andra är. Trivs inte alls i hästsammanhang här uppe. Har eget stall nu så jag kan slippa det mesta.. Svårt att hitta bra tränare - framför allt som göra hembesök, omöjligt att hitta duktiga sadelutprovare och det är katastrofal brist på hovslagare.

Det är som en helt annan värld. Och jag trivs inte alls :( någon mer som känner igen detta?
Funderar på din sista mening. Kan du göra något åt det?

Ibland trivs man inte med sin tillvaro och lägger skulden på omgivningen.

Du kanske inte ens lyssnat till eller upplevt det negativa omkring dig?

Vad var anledningen att du flyttade långt? Kanske har du något att reflektera över gällande det.
 
Lite töntigt inlägg kanske men jag behöver gnälla av mig..

Jag är uppvuxen i Östergötland, trevligt om än blött klimat. Fin gemenskap i hästvärlden, nära till mycket och gott om kunnigt folk. Har haft häst sedan ca 20 år och alltid trivts bland hästfolk och i stallmiljön.

Flyttade upp till Norrland för några år sedan och jag vet inte om det är jag som haft otur eller om jag börjar bli gammal och bitter men… Förutom att man spenderar mer tid med snöröjning än med ridning så upplever jag att hästfolket här uppe är…. Inte så roliga. Hög rivalitet, extremt mycket skitprat, tråkig stämning på ridklubbarna (har varit på tre olika). Allt verkar gå ut på att tala om hur dåliga alla andra är. Trivs inte alls i hästsammanhang här uppe. Har eget stall nu så jag kan slippa det mesta.. Svårt att hitta bra tränare - framför allt som göra hembesök, omöjligt att hitta duktiga sadelutprovare och det är katastrofal brist på hovslagare.

Det är som en helt annan värld. Och jag trivs inte alls :( någon mer som känner igen detta?
Var i Norrland håller du till?
 
Funderar på din sista mening. Kan du göra något åt det?

Ibland trivs man inte med sin tillvaro och lägger skulden på omgivningen.

Du kanske inte ens lyssnat till eller upplevt det negativa omkring dig?

Vad var anledningen att du flyttade långt? Kanske har du något att reflektera över gällande det.

Jag trivs ju i övrigt, med vänner och familj. Vi flyttade hit pga arbete och för att makens släkt finns här. Vi har byggt en liten gård som vi tycker om. Men snön och kylan är svår.. Och som sagt, allt är lite glesare, lite färre här uppe.

Anledningen att jag försöker fiska svar ifrån andra är för att jag har hört andra hitflyttade sörlänningar som känner likadant. Inte så många men ett fåtal. De har beskrivit samma känsla som mig, mer rivalitet än gemenskap på klubbarna, få hovslagare, få veterinärer osv. Är man van vid ett smörgåsbord av tjänster att välja och vraka mellan så känns det lite torftigt när det bara finns 3 veterinärer i närområdet, varav två är omöjliga att få tag i. T ex.
 
Jag trivs ju i övrigt, med vänner och familj. Vi flyttade hit pga arbete och för att makens släkt finns här. Vi har byggt en liten gård som vi tycker om. Men snön och kylan är svår.. Och som sagt, allt är lite glesare, lite färre här uppe.

Anledningen att jag försöker fiska svar ifrån andra är för att jag har hört andra hitflyttade sörlänningar som känner likadant. Inte så många men ett fåtal. De har beskrivit samma känsla som mig, mer rivalitet än gemenskap på klubbarna, få hovslagare, få veterinärer osv. Är man van vid ett smörgåsbord av tjänster att välja och vraka mellan så känns det lite torftigt när det bara finns 3 veterinärer i närområdet, varav två är omöjliga att få tag i. T ex.

En av mina kompisar flyttade från Norrland (tror det var lite längre söderut, Härnösand kanske?) just för att det var för litet utbud av tränare, tävlingar, veterinärer och hovslagare. Hon hade pluggat i Linköping innan, men fick för sig att hon ville ha mer snö och billigare livsstil. Vilket hon fick, men det vägde inte upp hur jobbigt det var med långa avstånd, mörker etc. Har däremot inte hört att hon möttes av otrevliga klubbkompisar.
 
Anledningen att jag försöker fiska svar ifrån andra är för att jag har hört andra hitflyttade sörlänningar som känner likadant. Inte så många men ett fåtal. De har beskrivit samma känsla som mig, mer rivalitet än gemenskap på klubbarna, få hovslagare, få veterinärer osv. Är man van vid ett smörgåsbord av tjänster att välja och vraka mellan så känns det lite torftigt när det bara finns 3 veterinärer i närområdet, varav två är omöjliga att få tag i. T ex.

Det är ju klart att det känns annorlunda att flytta uppåt och utbudet av allt är mindre. Tre veterinärer är ju ändå väldigt bra tycker jag, har jag otur på sommaren under jourtid så är närmaste veterinär i Kiruna. 35 mil bort. Ska man bo här så får man ju acceptera att utbudet av all service är sämre än söderut. Då får man själv dra ihop det man kan i form av träningar och annat. På min närmaste ridklubbs Facebook-sida ser jag ofta inlägg om att samla ihop intresserade för att ta ut en tränare eller kanske en sadelutprovare, det är så man får göra helt enkelt.

Trist med stämningen, det har jag inte mött i större utsträckning än vad jag tänker är normalt i samhället.
 
Lite töntigt inlägg kanske men jag behöver gnälla av mig..

Jag är uppvuxen i Östergötland, trevligt om än blött klimat. Fin gemenskap i hästvärlden, nära till mycket och gott om kunnigt folk. Har haft häst sedan ca 20 år och alltid trivts bland hästfolk och i stallmiljön.

Flyttade upp till Norrland för några år sedan och jag vet inte om det är jag som haft otur eller om jag börjar bli gammal och bitter men… Förutom att man spenderar mer tid med snöröjning än med ridning så upplever jag att hästfolket här uppe är…. Inte så roliga. Hög rivalitet, extremt mycket skitprat, tråkig stämning på ridklubbarna (har varit på tre olika). Allt verkar gå ut på att tala om hur dåliga alla andra är. Trivs inte alls i hästsammanhang här uppe. Har eget stall nu så jag kan slippa det mesta.. Svårt att hitta bra tränare - framför allt som göra hembesök, omöjligt att hitta duktiga sadelutprovare och det är katastrofal brist på hovslagare.

Det är som en helt annan värld. Och jag trivs inte alls :( någon mer som känner igen detta?
Min mamma bodde några år i norra Sverige, Skellefteå. Hon tyckte mörkret var otroligt jobbigt. Nuförtiden finns lampor som efterliknar solens ljusvågor. Köp en sådan. Bara för att se till att du får bästa möjlighet att mota vintern i norr.

Det är lite jobbigt nu innan vintern släpper och våren får komma fram. Jag tycker det är jobbigt med den här snösmockan i Mellansverige också men vi är lite närmare våren än du. klssisk Vårdepression kanske du har? Kolla det. Fokusera på hästen inte umgänget, kanske en lösning.
 
Som så mycket annat i livet tycker jag att det handlar om prioriteringar och kompromisser och vad en är van vid sedan tidigare. :)
Jag bor numera i Västerbotten, har flyttat halvvägs till Stockholm (söderut alltså) för att hamna här. ;)
Bodde tidigare en mindre stad, men inackorderad på anläggning med ridhus och en kvarts promenad till stallet.
Visste att jag absolut inte ville ställa hästen så att jag måste transportera till ridhus; för mig tar det för mycket tid av det jag verkligen vill göra med min häst.
Jag har en tävlingshäst som jag vill hålla igång året runt (med varierad träning såklart) och vill inte bli stoppad av vädret eller dåligt underlag utomhus, ofrivilliga vilor eller lugnare perioder brukar dyka upp av sig själv ändå. ;)
Samma sak med eget stall - jag betalar hellre för att någon annan sköter snöröjning, transporterar bort gödselstack, fixar läckande kranar eller trasiga rör och liknande saker.
Nu måste jag visserligen hämta hö och köpa spån själv, men höbonden bor i samma by och 50 balar hämtas och ladas hemma på en timme och spån kan jag köpa på väg hem från jobbet.
Vad gäller utbudet på veterinärkliniker och deras utrustning har det ju förbättras enormt de senaste två, tre åren, även om det kan vara en bit att åka. Vet de som åker från Lycksele till Umeå (13 mil enkel väg) för shockwavebehandling, men möjligheten finns åtminstone.
Skicka pm om du vill vara mer specifik om var du bor och hur du skulle vilja ha det istället, så kanske jag har något tips. :)
 
Fy vad tråkigt att det blivit så 😔
Jag bor i Östergötland så jag förstår att det kan bli en jobbig omställning. Här finns det tränare och ridhus i överflöd, ett flertal kliniker inom några mil samt gott om hovslagare.
Hade tyckt det var jättejobbigt att behöva åka flera mil för allt så jag hade antagligen känt som du.
 
Som så mycket annat i livet tycker jag att det handlar om prioriteringar och kompromisser och vad en är van vid sedan tidigare. :)
Jag bor numera i Västerbotten, har flyttat halvvägs till Stockholm (söderut alltså) för att hamna här. ;)
Bodde tidigare en mindre stad, men inackorderad på anläggning med ridhus och en kvarts promenad till stallet.
Visste att jag absolut inte ville ställa hästen så att jag måste transportera till ridhus; för mig tar det för mycket tid av det jag verkligen vill göra med min häst.
Jag har en tävlingshäst som jag vill hålla igång året runt (med varierad träning såklart) och vill inte bli stoppad av vädret eller dåligt underlag utomhus, ofrivilliga vilor eller lugnare perioder brukar dyka upp av sig själv ändå. ;)
Samma sak med eget stall - jag betalar hellre för att någon annan sköter snöröjning, transporterar bort gödselstack, fixar läckande kranar eller trasiga rör och liknande saker.
Nu måste jag visserligen hämta hö och köpa spån själv, men höbonden bor i samma by och 50 balar hämtas och ladas hemma på en timme och spån kan jag köpa på väg hem från jobbet.
Vad gäller utbudet på veterinärkliniker och deras utrustning har det ju förbättras enormt de senaste två, tre åren, även om det kan vara en bit att åka. Vet de som åker från Lycksele till Umeå (13 mil enkel väg) för shockwavebehandling, men möjligheten finns åtminstone.
Skicka pm om du vill vara mer specifik om var du bor och hur du skulle vilja ha det istället, så kanske jag har något tips. :)

Tack för tips. Ridhus står på min önskelista, det kanske kan bli verklighet om några år. Vi får se.

I övrigt tror jag att ovanstående kan ha rätt i att det är en vårdepression. April månad och mycket snö kvar här, samtidigt ser jag bilder på sociala medier från min hemstad där solen skiner och blommorna blommar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp