Deppig, ha häst i Norrland

Lite töntigt inlägg kanske men jag behöver gnälla av mig..

Jag är uppvuxen i Östergötland, trevligt om än blött klimat. Fin gemenskap i hästvärlden, nära till mycket och gott om kunnigt folk. Har haft häst sedan ca 20 år och alltid trivts bland hästfolk och i stallmiljön.

Flyttade upp till Norrland för några år sedan och jag vet inte om det är jag som haft otur eller om jag börjar bli gammal och bitter men… Förutom att man spenderar mer tid med snöröjning än med ridning så upplever jag att hästfolket här uppe är…. Inte så roliga. Hög rivalitet, extremt mycket skitprat, tråkig stämning på ridklubbarna (har varit på tre olika). Allt verkar gå ut på att tala om hur dåliga alla andra är. Trivs inte alls i hästsammanhang här uppe. Har eget stall nu så jag kan slippa det mesta.. Svårt att hitta bra tränare - framför allt som göra hembesök, omöjligt att hitta duktiga sadelutprovare och det är katastrofal brist på hovslagare.

Det är som en helt annan värld. Och jag trivs inte alls :( någon mer som känner igen detta?

Jag har tänkt en del på den här tråden eftersom jag funderar på att flytta upp igen (uppvuxen i norra Västerbotten men har bott i Stockholm i hela mitt vuxna liv). Jag fattar att det är extremt mycket jag tar för givet som inackorderad söder om Stockholm. Jag har ett jätteutbud av utbildade hovslagare, veterinärer, tränare och sadelprovare. Jag kan få ut tränare i nästan varenda disciplin till stallet. Om jag orkade åka till ridhus har jag flera stycken inom 20 minuter med transport. Det finns flera ridsportsbutiker för både nytt och begagnat. Det är klart att det kommer bli en jätteomställning att flytta upp med häst.

Det jag alltid saknat som hästägare i Stockholm är ridvägarna och naturen. "Oändliga ridvägar" här är sällan just oändliga. I slutändan är det är alltid nån väg eller nåt hus i vägen. Eller ett pärlband av förbisvischande cyklister. Och så leran. Jag vet att jag kanske är i minoritet, men jag tar mycket hellre snö än flera månader av antingen lera eller stenhård barmark. Kyla och mörker brukar inte beröra mig, men jag har stor respekt för att många har svårt att klara av det.

Men: jag lovar att uppdatera efter ett år eller två om det nu blir flytt. Kan mycket väl bli så att jag läser tillbaka på din trådstart, @Retnac och önskar att jag tagit den som en varning.

Hur går det för dig, börjar vårdeppen avta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp