Depression och ångest

Tranan

Trådstartare
Hej
som ni säkert vet så lider jag av depression och ångest.
Och något som är så irriterande. när man säger eller att det kommer fram till vissa persone kommer kommentaren.
Det är bara att rycka upp dig det finns så mycket vackert i världen. Eller något annat lika dumt.
Men istället för att bli arg ska jag nu fråga varför de har glasögon, det finns så mycket ljus eller varför har du astma, det finns så mycket luft. Eller med min dyslexi, men det är bara titta på det så ser du att det är fel.

Har ni något likande som plågar er?
 
Hej
som ni säkert vet så lider jag av depression och ångest.
Och något som är så irriterande. när man säger eller att det kommer fram till vissa persone kommer kommentaren.
Det är bara att rycka upp dig det finns så mycket vackert i världen. Eller något annat lika dumt.
Men istället för att bli arg ska jag nu fråga varför de har glasögon, det finns så mycket ljus eller varför har du astma, det finns så mycket luft. Eller med min dyslexi, men det är bara titta på det så ser du att det är fel.

Har ni något likande som plågar er?
Jag avskyr också att få höra att det "bara" är att rycka upp sig och liknande, det är verkligen vidrigt. Men jag tror inte nyckeln till bättre bemötande är att ge igen med samma mynt så att säga, möjligtvis för att illustrera.
 
Jag har haft depression och ångest. Visst har jag väl vissa såna tendenser ibland nu också, men det är ofantligt bättre och ställer inte till med problem som det gjorde för ett antal år sen.

Men om just detta:
Det finns alltid folk som inte vet eller förstår. Jag blev faktiskt aldrig arg på sånt här, utan fick lov att inse att folk förstår helt enkelt inte. De vet inte. Jag visste inte heller hur det var att känna depression eller panikångest innan jag varit med om det, så jag har faktiskt viss förståelse för dem. Nej, jag tycker inte att det är ett bra beteende, men det är inte oväntat och inget man kan tro att man kan förändra genom att bli arg på dem.

Så, varför bli arg? Det hjälper inte dem, och hjälper inte en själv. Prata med de som är kapabla till att lyssna och/eller förstå. De som inte förstår nått av hur det är har du inte ut nått av att prata med om detta.
 
Jag avskyr också att få höra att det "bara" är att rycka upp sig och liknande, det är verkligen vidrigt. Men jag tror inte nyckeln till bättre bemötande är att ge igen med samma mynt så att säga, möjligtvis för att illustrera.
jag köper verkligen att inte ge tillbaka med samma mynt, blir bara så iriterad när man är nere och man är ärlig med släkten.
 
Det är sjukt irriterande att folk skrattar och säger "jaja, vi får väl se" när jag och sambon säger att vi har bestämt oss för att aldrig skaffa barn.

Jag går ju inte runt och säger, fördömer, dom som Har barn... åtminstone inte i ansiktet på dom (vissa förräldrar skulle dock behöva det)
 
Hej
som ni säkert vet så lider jag av depression och ångest.
Och något som är så irriterande. när man säger eller att det kommer fram till vissa persone kommer kommentaren.
Det är bara att rycka upp dig det finns så mycket vackert i världen. Eller något annat lika dumt.
Men istället för att bli arg ska jag nu fråga varför de har glasögon, det finns så mycket ljus eller varför har du astma, det finns så mycket luft. Eller med min dyslexi, men det är bara titta på det så ser du att det är fel.

Har ni något likande som plågar er?

Jag mår urkasst över att ta körkort. Jag vill ta körkort men är osäker och rädd. Kört sedan 2017, men inte så mycket mängdkörning hemmavid då vi har svårt att fa ihop tiden. Mina körkortlektioner har tagit slut och en lektion kostar 600 kr (30 minuter). Som student med liten CSN är det mycket pengar och därför har jag ännu inte lyckats ta mitt körkort, för har inte råd. ALLA i min närhet tjatar. "Hur går det med körkortet?", "Kör du något?", "Bara att traggla vidare..." etc. JAG VET att det bara är att köra för vissa, men inte för mig. Körkort för mig är ett ont måste. Mina körlärare tycker jag ska ta automatkort - även om jag är jätteduktig på att växla så tror de att det kan hjälpa mig slappna av. Men jag VILL ta manuell, jag har bara råd att ta körkort en gång och vill kunna köra alla bilar. Så ALLA tjatar på mig från olika håll, vilket gör att jag får sådan ångest och blir apatisk. :/
 
Jag mår urkasst över att ta körkort. Jag vill ta körkort men är osäker och rädd. Kört sedan 2017, men inte så mycket mängdkörning hemmavid då vi har svårt att fa ihop tiden. Mina körkortlektioner har tagit slut och en lektion kostar 600 kr (30 minuter). Som student med liten CSN är det mycket pengar och därför har jag ännu inte lyckats ta mitt körkort, för har inte råd. ALLA i min närhet tjatar. "Hur går det med körkortet?", "Kör du något?", "Bara att traggla vidare..." etc. JAG VET att det bara är att köra för vissa, men inte för mig. Körkort för mig är ett ont måste. Mina körlärare tycker jag ska ta automatkort - även om jag är jätteduktig på att växla så tror de att det kan hjälpa mig slappna av. Men jag VILL ta manuell, jag har bara råd att ta körkort en gång och vill kunna köra alla bilar. Så ALLA tjatar på mig från olika håll, vilket gör att jag får sådan ångest och blir apatisk. :/

Säg att du inte blir godkänd snabbare bara för att de tjatar, och att det får ta den tid det tar. När jag tog mitt körkort så var jag lite som dig, hade aldrig fixat att köra ett par, tre lektioner i veckan. Var livrädd de fem första lektionerna. Jag hade nog 20 lektioner på två veckor, fick fortsätta att mängdträna med pappa och ta ytterligare lektioner innan jag äntligen klarade uppkörningen (på tredje försöket). Mitt körkort kostade nog tre gånger så mycket som mina syskons, dyrt, men värt det. Du kommer att klara det, ge det lite tid!
 
Sånt är så sjukt provocerande, men man måste nog försöka tänka som @Sezziyanen
Folk förstår inte bättre.

Folk kring barnlöshet: men har ni inte provat såndär vitamin? Men varför gör ni inte ivf? Jaha, har ni provat ivf? Min kompis lyckades på försök nummer 26! Men varför adopterar ni bara inte?

Folk om migrän: har du provat att dricka vatten? Har du provat dubbel dos panodil? Yoga hjälper! Ta en promenad, du borde prova förebyggande medicin.

Liksom JAG HAR PROVAT ALLT, LÄST STUDIER OCH GJORT ALLT SOM GÅR ATT GÖRA.

MVH barnlös med många ivf och försök, migränpatient sedan 27 år, har testat allt och har nu bytt ut aimovig mot ajovy.
 
Människor är alltid sig själva närmast och alldeles för vanligt är det därmed också att de relaterar till sig själva. En person som i grunden är lat tror ofta att andra också är lata och att det är därför de gör eller är si eller så, att det bara beror på latmasken och inte på sjukdom medans någon som inte är lat inte alls gör samma koppling. En person som ofta överdriver tror att andra också överdriver i motsats till de som inte gör det som istället tror att det faktiskt är så illa som personen säger och kanske till och med tror att det är värre eftersom de inte överdriver själva men den som berättar kanske gör det.

Sedan det här med att förstå, hur ska någon som inte är i ens egen kropp kunna förstå? Även om denne någon har gått igenom exakt samma sak så kan man inte veta hur det känns/är för någon annan och där kommer det också in att människor relaterar till sig själva. "Jag kunde minsann göra x och y trots att jag hade den sjukdomen" är ju vanligt att människor säger men vi är inga kopior av varandra utan original hela bunten och vi känner, relaterar och hanterar saker och ting väldigt olika. Jag som har varit mycket svårt sjuk och döende har idag som "bara" svårt sjuk svårt att förstå hur jag ändå kunde göra vissa saker, hur jag överlevde och då var jag ju ändå med när det hände. Vissa saker går helt enkelt inte att förstå och jag skulle aldrig kräva det av någon annan.

Människor har svårt att föreställa sig att det kan vara och kännas annorlunda för andra. De tror att det de själva upplever är så som andra upplever det med. Ta bara det här med sjukdomar som ger trötthet. Yppar man minsta lilla om det så säger folk ofelbart att de också är trötta och att då försöka förklara att det inte är samma sak att vara normalt trött och kunna sova bort det som det är att ha sjukdomar som ger trötthet går helt enkelt inte.

Kräver man förståelse av andra kommer man ofelbart att bli besviken för den förståelsen är inte möjlig att få. Däremot kan man be andra att tro på det man säger och respektera att det är så det är.
 
Jag har haft depression och ångest. Visst har jag väl vissa såna tendenser ibland nu också, men det är ofantligt bättre och ställer inte till med problem som det gjorde för ett antal år sen.

Men om just detta:
Det finns alltid folk som inte vet eller förstår. Jag blev faktiskt aldrig arg på sånt här, utan fick lov att inse att folk förstår helt enkelt inte. De vet inte. Jag visste inte heller hur det var att känna depression eller panikångest innan jag varit med om det, så jag har faktiskt viss förståelse för dem. Nej, jag tycker inte att det är ett bra beteende, men det är inte oväntat och inget man kan tro att man kan förändra genom att bli arg på dem.

Så, varför bli arg? Det hjälper inte dem, och hjälper inte en själv. Prata med de som är kapabla till att lyssna och/eller förstå. De som inte förstår nått av hur det är har du inte ut nått av att prata med om detta.
Jag är helt med dig gällande att man inte kan förvänta sig att andra ska förstå hur det känns att exempelvis vara deprimerad. Däremot så har jag väldigt svårt för personer som ändå tycker att man bör hantera det si eller så, trots att de saknar egen erfarenhet.
 
Sånt är så sjukt provocerande, men man måste nog försöka tänka som @Sezziyanen
Folk förstår inte bättre.

Folk kring barnlöshet: men har ni inte provat såndär vitamin? Men varför gör ni inte ivf? Jaha, har ni provat ivf? Min kompis lyckades på försök nummer 26! Men varför adopterar ni bara inte?

Folk om migrän: har du provat att dricka vatten? Har du provat dubbel dos panodil? Yoga hjälper! Ta en promenad, du borde prova förebyggande medicin.

Liksom JAG HAR PROVAT ALLT, LÄST STUDIER OCH GJORT ALLT SOM GÅR ATT GÖRA.

MVH barnlös med många ivf och försök, migränpatient sedan 27 år, har testat allt och har nu bytt ut aimovig mot ajovy.
Fy sjutton vad respektlöst att säga så. :mad: Förstår om du blir ledsen. :heart
 
Hej
som ni säkert vet så lider jag av depression och ångest.
Och något som är så irriterande. när man säger eller att det kommer fram till vissa persone kommer kommentaren.
Det är bara att rycka upp dig det finns så mycket vackert i världen. Eller något annat lika dumt.
Men istället för att bli arg ska jag nu fråga varför de har glasögon, det finns så mycket ljus eller varför har du astma, det finns så mycket luft. Eller med min dyslexi, men det är bara titta på det så ser du att det är fel.

Har ni något likande som plågar er?
Jag har kommit fram till att det är bäst att acceptera att dom är välmenande ofta och förstår inte helt enkelt. Att jämföra med saker och ting är inte heller lätt, depression är en otroligt komplicerad grej som upplevs olika för alla. Det är bara att acceptera att folk som inte varit med om det inte kan förstå heller.
 
Vi människor är så olika. Oavsett om det är okunskap som ligger till grund (som i detta fall) eller bara olika åsikter så försöker jag ta ett steg tillbaks och tänka på vad jag vet, vad jag vet om mig själv och vad jag vet om situationen. Försöka hitta en trygghet i det och tänka "Jag vet. Det räcker för mig."

Det räcker inte alltid, och jag kan bli ledsen av andras kommentarer. Men det räcker ibland, och jag tänker att ju mer jag tränar på det tankesättet ju enklare kommer det att bli.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 735
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 555
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp