Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

M

Milschen

Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt.
I höstas visade det sig att jag var gravid, vilket inte direkt var planerat, men vi har heller inte skyddat oss på bra länge. Jag och min sambo har varit tillsammans i drygt 9 år, så det kändes väl som händer det så händer det. Jag har aldrig haft någon direkt längtan efter att vara gravid eller föda egna barn då jag ogärna vill att de får för mycket av mig, men åren går och jag fyllde 31 i december. Hur som helst så hade jag en lite konstig graviditet och kunde inte riktigt säga när barnet blev till. Vi var på träningsultraljud i vecka 13 och väl där visade det sig att det inte fanns något i livmodern mer än en hinnsäck. Vi blev skickade direkt upp på gyn för kontroll och antingen skulle det vara en mycket tidig graviditet eller en ofostrig sådan. Detta var den 3 november och under natten fick jag fruktansvärd värk och kraftiga blödningar och allt kom ut. Vi var på återbesök efter 10 dagar och då såg allt ut att ha kommit ut av sig själv, så ingen skrapning behövdes.

Den 4 dec hade jag känt mig konstig ett tag och gjorde ett gravtest. Det plussade svagt och några dagar senare var det klart positivt. Självklart blev jag jätteglad eftersom vi hade ställt in oss på att få barn efter första vändan. Allt var frid och fröjd fram tills den 20 dec då jag började blöda lite. Vet ju att det kan vara ”helt” normalt i början och orkade inte oroa mig för mycket. Hade bruna flytningar under kommande vecka och söndagen efter fick jag världens värk och började blöda kraftigt. Eftersom vi skulle ha kalkonmiddag med släkten under eftermiddagen bet jag bara ihop och det hela gick över på ett par timmar. Hade bruna flytningar en vecka till och söndagen den 2 jan började jag blöda kraftigt och få riktigt ont igen. Denna gång blev det akut in till gyn där de konstaterade att embryot levde och var 7+2 i storlek. Läkaren kunde inte säga varför jag blödde och kunde givetvis inte heller lova att det skulle gå bra. Givetvis blev jag glad att se hjärtat slå, men vågade inte tro på det hela utan sjukskrev mig den kommande veckan. Under tisdagsmorgonen började jag blöda kraftigt igen, dock utan värk. Det kom ut en jätteklump av levrat blod (ca 10*5*3 cm) och några mindre. Eftersom jag sett hinnsäcken förr kunde jag konstatera att det inte var en sådan, men blev givetvis nervös igen. Jag sov ca 20 timmar per dygn och mådde riktigt dåligt den veckan.

Vi hade återbesök på gyn den 11 jan och då såg allt bra ut. Den läkaren vi träffade då kunde se två hinnsäckar varav den ena var tom och lite deformerad och den andra hade ett levande (och nu ca 8+5 stort) embryo. Hon sjukskrev mig heltid i två veckor eftersom jag mådde både psykiskt och fysiskt skit. Jag kör taxi på heltid och klarade inte av att koncentrera mig på trafiken överhuvudtaget. Efter två veckor skulle vi på återbesök igen eftersom jag fortfarande hade brunaktiga blödningar av mindre storlek. Så i måndags var vi där igen och allt såg jättebra ut. Fostret hade vuxit bra och mätte nu 10+6. Den lille sprattlade även för fullt, vilket fick mig att känna mig bättre till mods. Den andra tomma hinnsäcken hade också blivit större, vilket inte kan förklaras. Jag blev sjukskriven på halvtid under den här veckan och förväntas jobba fullt nästa vecka, vilket jag verkligen hoppas ska fungera. Jag blir galen av att gå hemma och älta, men är orolig för att inte orka ordentligt på jobbet.

Mitt problem nu är att jag är så fruktansvärt trött och inte orkar ta tag i något. Jag kan sitta på soffan och känna mig jättestressad, men ändå inte orka göra något. Jag har en lång historik av depressioner bakom mig och undrar fall det är det som kommer tillbaka. Jag är livrädd för att hamna i det träsket igen. Som tur är har jag fått tid hos psykologen på MVC om två veckor, men humöret går upp och ner. Ena stunden känner jag mig glad och förväntansfull och nästa helt övertygad om att allt kommer gå åt helvete. Jag är konstant trött, men sover jättedåligt och de senaste två dygnen har jag bara sovit ca 8 timmar sammanlagt.

Finns det någon som har några tips på vad jag kan göra?

Tack för att du tog dig tid att läsa
/ Milschen
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

HAr inget tips förtutom att jag önskar dig stort Lycka Till! Angående trötthet är ju det helt normalt i början av grav (jag visste inte om att jag var gravid förrän vecka 12 - även om jag misstänkte det- och ett bra tag innan trodee jag att jag var dödstrött p g a vintermörker och mkt kvällsjobb), men i ditt fall är det ju lite annorlunda. Hoppas allt går bra, o se till att få vara sjukskriven så mkt du behöver!
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Jag tror din trötthet är en kombination av att du är i värsta trött-perioden vad gäller graviditeten, och att du har varit orolig så länge.

Jag har en lång historik av depressioner bakom mig och undrar fall det är det som kommer tillbaka. Jag är livrädd för att hamna i det träsket igen.

Att vara utmattad är ju i sig en risk för att hamna i depression, så jag tycker du ska ta varningstecknen på allvar. Du har ju god tid på dig att arbeta dig upp igen, innan bebisen kommer.

Vad har du gjort vid tidigare depressioner för att komma tillbaka igen? Kanske kan du använda dig av samma metoder nu.

Berätta oxå för MVC-psykologen att du varit deprimerad förr, och att du är orolig för att hamna där igen. Jag tror du har goda chanser att få extra bra hjälp nu när du är gravid.

Skickar pepp-kramar!:banana:
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Tack!
Jag tror jag visste att jag var gravid samma dag som ägget fäste in... Började känna av det på en gång. Har mått väldigt illa och varit yr och trött hela tiden.
Angående sjukskrivning är det inte så lätt då läkaren helst inte vill sjukskriva mig alls och jag helst inte är sjukskriven heller. Jag mår bra av att komma hemifrån, det är bara tröttheten som gör det så himla jobbigt.
Jag tror faktiskt att det grå vädret har gjort sitt till också. Idag har vi haft soligt och fint och jag kände mig genast piggare.
/ Milschen
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Jag hoppas att du bara är gravidtrött. Jag var så trött att jag somnade direkt jag satt mig ned de första månaderna. Så sjukt trött att nästan allt förlorade sin betydelse. Det gick över båda gångerna. Håller tummarna för dig med!
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Jo visst är det mycket lättare att få hjälp nu när man är gravid än i vanliga fall. Jag har fått ta hjälp av mina närstående för att ordna ordentlig vård när jag varit riktigt dålig tidigare och nu fick jag tid hos psykologen bara för att jag känner mig "lite" deprimerad. Jag tänker ta all hjälp jag kan få. Jag mår bra av att prata om saker och jag kände mig bättre till mods redan när jag hade skrivit ner allt det här.

Det kanske är så att jag borde börja skriva dagbok?

Idag har jag faktiskt känt mig lite piggare och jag hoppas det fortsätter. Det verkar även som om blödningarna har avtagit, fast jag vågar inte riktigt tro på det än. Förväntar mig att jag ska börja blöda rikligt igen när som helst... :crazy: Jag behövde inte ens använda binda inatt, så nu håller jag tummarna.

Tack för stöttningen.

/ Milschen
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Jo så har jag också känt mig. Nu är jag trött, men jag har dessutom mycket svårt att sova och det är ju ingen vidare kombination, men jag hoppas det går över snart. Jag sov i varje fall 7 timmar i natt och kände mig pigg när jag vaknade.
/ Milschen
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Kan det inte vara så att hinnsäcken som är deformerad orsakar blödningarna? Och att ditt foster växer i "lugn o ro" på andra sidan? Kan det vara en tvilling den där andra? Fast det borde ju iofs MVC veta tycker man...
Kan bara önska lycka till :) Otrevligt att blöda så mycket- det har ju varit det klart positivaste i början av min graviditet att jag slapp...

Men jag var också trött- så trött att jag inte orkade göra något överhuvudtaget. Blev svimfärdig om jag inte sov flera ggr om dagen. Men jag kände mig också bttre när jag inte gick hemma hela tiden.
Nu orkar jag mycket igen- men jag har ju inte så mycket att oroa mig för jämfört med dig...
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Tack!
Angående sjukskrivning är det inte så lätt då läkaren helst inte vill sjukskriva mig alls och jag helst inte är sjukskriven heller. Jag mår bra av att komma hemifrån, det är bara tröttheten som gör det så himla jobbigt.

Man behöver ju inte bli helt sjukskriven. Men kanske sjukskriven på 25% i några veckor? Jag tror oxå att det är bra att fortsätta jobba, så man inte tappar kontakten med jobbarkompisar och det vardagliga livet. Men om du sover så lite och samtidigt jobbar heltid - då kan det bli svårt att komma ikapp med vila, energi och motivation. Om läkaren vet att du har lätt för att bli depprimerad, borde väl hen oxå tycka att det är viktigt att du kommer i balans igen så fort som möjligt, så om du tror att deltidssjukskrivning är en effektiv väg, då borde hen väl lyssna, eller föreslå något annat effektivt. Att bara "vänta på våren" är en chansning.

Som nybliven mamma har man ju automatiskt en ökad risk för att bli deprimerad, så därför tycker jag att det är extra viktigt att man är någorlunda i balans när man inleder föräldraskapet. På MVC brukar de vara mycket angelägna om att mammorna ska må bra - så det gäller bara för dig att kommunicera att du är orolig för att hamna i depp.
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Emelie R: De kan inte svara på om den tomma hinnsäcken har varit en tvilling eller om den alltid har varit tom. Det som jag tyker är märkligt är att den har börjat växa igen. Nu har blödningarna i alla fall börjat avta markant och jag hoppas att det är för gott. Behöver inte längre ha binda på nätterna och på dagarna kommer det bara lite ljusbrunt när jag rör på mig. :)

Havreflinga: Jag är nästan "sjukskriven" 25 % av egen vilja. Klarar inte av att jobba mer än 80% med det jag gör då jag får så ont i kroppen av allt stillasittande. Som tur är klarar vi oss bra på min 80% lön och sambons mer än heltid. Jag hoppas kunna börja plugga igen snart så jag kan skaffa mig ett bättre jobb. Vet inte hur man löser småbarn och studier, men på något vis ska det väl gå. Har äntligen efter många års grubblande bestämt mig för att bli sjuksköterska av något slag.

Nu har jag i alla fall varit tillbaka på jobbet i ett antal dagar. Jag blir väldigt trött, men å andra sidan kan jag nu sova på nätterna igen. Jag tycker det är jätteskönt att slippa vara hemma och tror att jag känner mig piggare totalt sett. Vi har även tagit beslutet att lämna bort en av våra fyra hästar på träning ett par månader för att sedan säljas och det beslutet har också gjort att det känns lite lättare.

Jag hoppas verkligen att det har börjat vända på riktigt och att det inte kommer några större bakslag. Vi ska iväg på UL igen om fyra dagar och hoppas allt ser ut som det ska.

/ Milschen
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Jag kan trösta dig med att jag var ett vrak fram tom vecka 17 kanske, sen blev det normalt. Jag var trött, ledsen, upprörd och orkade absolut ingenting. Klockan 8 varje kväll var jag tvungen att gå och lägga mig, var jag vaken längre så blev jag övertrött och kunde inte sova och så blev det en ond cirkel.

Mitt i allt blev jag väldigt illamående och då blev jag sjukskriven en månad, och det underlkättade att få vila helt.

Hoppas det lättar för dig också snart, och se till att ta det så lugnt du kan, det är vad kroppen signalerar!
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Jag kan sitta på soffan och känna mig jättestressad, men ändå inte orka göra något.

skulle kunna vara jag.
känner igen känslan så väl och lider med dig!!!!

mina tips är att prata... prata, prata, prata och prata lite till. sätt ord på allt du känner och få det ur dig!

bestäm att du ska göra en viss sak vid ett visst klockslag och koncentrera dig på att bara göra den saken.
ingen stort, utan enkla vardagssaker, som att duscha, bådda sängen eller diska en talrik.
gör sen ingenting därimellan, utan vila.

sitt och skriv av dig på Buke. :idea:

låt det inte bli en ond cirkel, det är jättelätt att hamna i en ond och neråtgående spiral och speciellt som du skriver att du har psykiskt ohälsa bakåt i tiden.

anklaga dig inte för det du inte orkar, men upplever att du borde göra, utan beröm dig och gläd dig med det lilla du orkar och kan.

styrkekram!
 
Sv: Deprimerad eller bara trött? (mkt långt)

Igår var vi iväg till först psykologen och sedan tidigt UL för NUPP-mätning.
Psykologen var bara SÅ trevlig! Vi pratade om allt under en timme så hon fick veta min historia genom livet och vad som hänt nu under graviditeterna. Även min sambo fick berätta vad han tyckte och tänkte och lite vad vi förväntade oss. Det var väldigt skönt att prata med någon utomstående som har vana av föräldrar i olika skeden. Jag fick en ny tid om två veckor igen och det känns riktigt bra. Vi fick lite tips om hur min sambo ska försöka påverka mig till det positiva osv.

Sedan blev till att nervös och kissnödig traska in till barnmorskan för ultraljudet. Jag har mått bättre senaste veckan och knäpp som man är trodde jag att något kanske kunde vara fel... :grin: Bebisen levde rövare under den första kvarten och sedan sov den lite. Det var så underbart att se. :love:
Vätskespalten i nacken var smal och risken för Downssyndrom liten. Bebisen mätte 13+0 igår, vilket gav samma BF datum som sist = 100817.
BM tyckte vi skulle sluta oroa oss och njuta istället, så jag ska försöka jobba på den saken. Det syntes ingenting av den andra hinnsäcken denna gång, så förhoppningsvis har den försvunnit. Vi fick med oss två små suddiga bilder som har satts in som första bild i Bebbens fotoalbum.

Idag ska jag på läkarbesök och se vad som sägs där. Som tur är har jag fått tid hos samma läkare som jag haft uppe på gyn, så jag behöver inte dra hela historien igen.

Vad det gäller resten av livet så jobbar jag fullt nu, vilket fungerar förvånansvärt bra även om jag blir lite trött. Vi har lämnat bort våran ena häst på träning ett par månader, så nu är det "bara" tre att ta hand om. Det har inte blivit mycket till ridning, men jag hoppas kunna börja orka med det snart igen. Det är bara så tråkigt att det ligger ca 70 cm snö på ridbanan...:crazy: Det får bli att ge sig ut på vägarna i stället. Tur att det nästan inte är någon trafik runt stallet för vägarna har blivit väldigt smala den sista tiden.

/ Milschen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 537
Senast: Trott
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 338
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp