K

knastha_ez

nån som har erfarenhet av Dermoid? kom just från vet. det jag trodde var en ögoninfektion verkar vara Dermoid... fick veta att det är ärftligt å det är oxå ungefär den kunskap jag har om det...
å att man kunde operera... men om man opererar.. hur stor e chansen för hennes öga då? risk att bli blind? osv... nån vänlig själ som har lust att berätta för en stackars vilsen själ som mig??


hon är ens chäfer på 2½ år...
 
Sv: Dermoid

så ruskit trist att ingen vill ta sig tid....
 
Sv: Dermoid

Här är kanske ingen som har erfarenhet av det. Hade jag haft det skulle jag tagit mig tid.
 
Sv: Dermoid

lilla rexie... inte roligt alltså... å hon förstår inte riktigt varför matte ska he kräm i ögonen... stackars liten.. första gången låg hon ner så fint efter komandot att ligga.. sen ville hon inte men det gick iaf... i helgen va jag borta så mamma å pappa skulle ta hand om henne(dom e uppfödare så dom vet vad det handlar om) och dom hade bara lyckats få i henne 1 av 3 gånger.. sen kom jag hem fick i henne i ena ögat sen blev hon som förtvivlad och började "hugga"( inte för att ´vara dum utan för att hon nog inte förstod varför matte gjorde så å va rädd) stackars liten.. men fick då i båda ögonen..nån som har nått tips?
 
Sv: Dermoid

En dermoid är en felplacerad "hudbit" med hår, kan sitta på själva ögat, hornhinna eller bindhinna, eller i slemhinnan. Den skall gå bra att opererera bort, lite känsligare om den sitte på hornhinnan.
PL
 
Sv: Dermoid

Nej, en dermoid sinus är ett "hål" i huden ner till ryggmärgen. Här talar vi om en korneal- eller konjunktivalderemoid vilket är en felplacerad hudbit i ögat.
PL
 
Sv: Dermoid

peter_lundin skrev:
Nej, en dermoid sinus är ett "hål" i huden ner till ryggmärgen. Här talar vi om en korneal- eller konjunktivalderemoid vilket är en felplacerad hudbit i ögat.
PL

Ah ok. De har bara liknande namn för att båda har med huden att göra :idea:
 
Sv: Dermoid

okej tack för ditt svar! kul att någon kunde förklara:)
men om man opererar...(sitter på hornhinnan) är det risk för att hon blir blind då?:S
 
Sv: Dermoid

Vet att detta är en sjukt gammal tråd, men orkar inte göra en ny. Dermoid som sitter i ögat, typ en bubbla med hår i, är det ärftligt? En kompis hund har det och hon har tänkt att avla på den. Hon påstår att veterinären sa att det inte är ärftligt, men jag har fått för mig att jag läst att det visst är det.

Finns ju ingenstans att läsa om detta!
 
Sv: Dermoid

Skriv in dermoid i sökrutan uppe till höger så kommer det upp en hel del om det. Mest på människor, men det ser ut att vara 10 sidor att leta på. Det verkar mest vara på engelska, men det ska gå att klicka på översättning.

TS veterinär har tydligen sagt att det är ärftligt. Vet ej om det stämmer eller inte.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 121
Senast: tara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp