designa Morgandams sista bebis TIPS SÖKES! Morgan, halvblod eller nåt annat??!!

Gogobello

Trådstartare
Hej!
Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :)

Har läst många gamla trådar och vet att det finns mycket avels och raskunskap här, och skulle vilja ha hjälp och tips på hur man ska resonera.

Det här är bara ett tankexperiment än så länge:
Rider ett äldre (23) Morgansto som är i fin form för sin ålder, haft lite problem med tänderna bara men inget som inte gick att fixa. Hon har gått som avelssto och haft ett antal föl (vet ej exakt hur många) senaste för ett par år sedan. Hon har väldigt fina ben men en svankig rygg. Jobbar för fullt med att skonsamt bygga upp muskelaturen. Så första frågan är vad ni tycker om att ev ta ett sista föl efter en så gammal häst? Jag förstår att det kan vara svårare att få henne dräktig, förstås.

Sen fuderar jag också på vad man isf skulle använda sig av för hingst. Eller t.o.m ras! För det jag är ute efter är att få föra vidare hennes fantastiska temperament! Så intelligent och med så mycket framåttänk, så personlig och så frisk! Hon är dock ingen skönhet, lite långt huvud och nu på ålderns höst svankryggig. Inte helt rastypisk utan lite lättare i typen, ca 1,52 hög. Fantastisk lynne att jobba med, men inga fantasiska gångarter. Hoppar väldigt bra men vi håller oss under en meter, lite osäker på hennes utbildningsnivå i dressyren då vi hittills bara fokuserat på att mjuka upp och göra henne liksidig. Ute går hon fram överallt med de karaktäristiskt spetsade Morganöronen :)

OM man nu skulle ta ett sista föl, om jag skulle "lägga en beställning", vad skulle man välja för ras/typ av hingst? För jag vill ju bibehålla hennes fina egenskaper, men fick jag välja skulle jag vilja ha ca 10 cm till i mankhöjd, liiite mer gångart (har inga ambitioner över typ lätt:A nivå) och lite mer "kraft".

Så vad säger ni, hitta lämplig morganhingst som lämna större avkommor, ett halvblod eller kanske något annat?
Tack på förhand!
 
På en så gammal häst hade jag först och främst inriktat mig på en hingst som inte har avgifter förrän stoet är dräktigt och som har bra fertilitet när det är dags.
För visst kan det gå hur bra och enkelt som helst men med så hög ålder på hästen så kan allt hända. Personligen hade jag nog försökt få tag i en morganhingst och avlat renrasigt. För även om tanken är att behålla avkomman så vet man aldrig vad som händer i framtiden och jag tror att en renrasig avkomma bör vara lättare att sälja än en korsning.

När det gäller egenskaper och storlek på avkomman så är det ju inte så lätt som att man får en större avkomma för att hingsten är större. Så fokusera på vad som är bra hos stoet och som du vill ha vidare till avkomman, inte vad som är fel. Välj sedan en hingst som har samma bra egenskaper som stoet, då har du störts chans att få det även i avkomman.
 
Om jag skulle betäcka skulle jag välja antingen en Morgan så jag får en renrasig Morgan, eller en arab så jag får en renrasig Morab.
 
Jag tänker ju också att hon eg är för gammal... Samtidigt är det ju med hästar som med människor, vi åldras väldigt olika. Men jag antar att det inte är så vanligt att avla på så gamla ston över huvud taget? Kanske skulle beställa ett barnbarn ist, hennes dotter finns i närheten och det är en väldigt trevligt häst :)

Det här är som sagt bara fantasier än så länge, jag tycker bara så mycket om henne.

Tack för dina synpunkter Masse (taggar man folk i inlägg eller citerar eller hur gör man?). Jag förstår att det inte är så lätt, kanske borde ha skrivit att man kunde välja en hingst som statistiskt lämnar större avkommor eller nåt. Och som är smart, känslig, tuff, frisk och cool :p

Morab :D
Nja, är inte så förtjust i araber. De har så fina egenskaper på pappret, men jag har lite dåliga erfarenheter av dem. Morgan är mycket coolare. Och skulle man satsa på en korsning vill jag hellre gå åt det maffigare, kraftfulla hållet.
 
Har ganska nyligen lärt känna morganrasen och är helt klart lite frälst. Så härliga hästar! Men det är det där med storleken...

Har nog aldrig träffat en morgankorsning, vad finns det där ute?
 
:D
Dottern är väldigt charmig och välriden, men inte lika cool som mamma. Hon är mycket större och ser ut som ett halvblod...
 
Jag hade aldrig utsatt ett så gammalt sto för det, även om hon är fräsch nu kan det gå fort utför!

Har ett eget sto på 24 som fick sitt sista föl när hon var 21. Jag hade tänkt att betäcka om henne det året men hennes kropp blev mer medtagen av denna dräktighet än av de tidigare. Benen började svullna tidigare i dräktigheten och det tog två månader att få ner den istället för en vecka som vid de andra. Jag är idag väldig glad att jag fattade det beslutet, hon åldrades under den dräktigheten men det har inte förvärrats de senaste åren.
Andra ålderssvagheter kan vara att stoet inte får tillräckligt med blod till livmodern så fölet blir litet, har svaga värkar eller inte ger tillräckligt med mjölk.

Barnbarn låter som en mycket bättre idé! Jag skulle ha satsat på en renrasig morgan, jag tycker inte att man ska korsa raser för att få fram något annorlunda än det man har. Jag tycker att man inte ska avla på ett sto om man inte är beredd på att få en avkomma som är precis likadan som stoet. Sen kan man förstås ha önskemål om förbättringar men det r en annan sak än stora förändringar som en del hoppas på.
 
Tack för värdefulla tankar och erfarenheter!

Just nu är jag jättenöjd med situationen. Uppfödaren äger henne och jag rider och sköter henne som om hon var min egen. Men jag har haft en äldre häst förut och vet att när det händer något kan det gå snabbt. Och så tänker jag på hur underbart det skulle vara att ha en egen som är som hon. Men jag är inte särskilt sugen på att ha unghäst haha... Motsägelsefullt, jag vet.

Och fast jag är så himla förtjust i rasen så hade jag nog inte köpt en, vill helt enkelt ha lite mer häst.

I det långa loppet kanske jag ska hitta en annan ras som egentligen passar mig bättre? Det är inte det att jag är för stor på något sätt, det är väl bara att jag föredrar att ha lite mer mellan benen. Höll jag på att skriva hahaha, ni fattar vad jag menar :p
 
@Gogobello: Håller med flera i tråden att det är väl riskabelt att betäcka ett så gammalt sto, både för stoet och för den egna plånboken.

Om dottern du skulle kunna ta föl på inte ser ut som det du vill ha kan du väl titta på andra släktingar och se om någon passar dig bättre? Då har du ju iaf en anknytning till stoet du rider om det känns viktigt.
 
Jag kan hålla med om att stoet inte är ungt. MEN, förutom hennes egna skick - hur brukar de vara inom rasen? Jag har en ras med visst inslag av Morgan och där har det inte varit helt ovanligt att man betäckt ston upp till närapå 30 års ålder (vissa har fått sista fölen när de varit över 30). Om Morganrasen har samma "tradition" kanske det ändå är värt att tänka på och försöka få reda på hur det brukar fungera, hur vanligt det egentligen är etc.

MEN, om du egentligen vill ha något annat så tycker jag inte att du ska satsa på att föda upp en häst. Det kostar trots allt en hel del och du har inga garantier. Känns ju lite konstigt om du inte vill köpa en Morgan att antagligen lägga mer pengar än vad motsvarande häst skulle kosta att köpa för att avla fram den.
 
Tack för era tankar!

Jag förstår som sagt att det låter motsägelsefullt. Det handlar ju om att jag dels älskar den här damen, hon är väldigt speciell :love:
Och att jag tycker att rasen är fantastisk! Förutom storleken :(
 
Hade jag varit dig så hade jag kontaktat en veterinär som hade åkt ut och kollat henne och hört vad vet. ansåg om betäckning.
Sedan om de anser att det hade gått bra, så hade jag tittat på en morganhingst. Försökt att hitta en större kille.
 
Har ganska nyligen lärt känna morganrasen och är helt klart lite frälst. Så härliga hästar! Men det är det där med storleken...

Har nog aldrig träffat en morgankorsning, vad finns det där ute?

Storleken?! Fick sms häromdagen av en av mina uppfödningars ägare, han mättes ifjol som 4-åring till 159 och nu är han visst 162. Så vill du ha storlek så finns det i rasen.. Om alla andra egenskaper stämmer - så byt inte.
/hälsningar Morgannörd..
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag har börjat fundera lite smått på att eventuellt ta ett föl på mitt sto och känner att jag behöver några råd/synpunkter. Min häst...
Svar
4
· Visningar
1 445
Avel Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp