Desinficera läderutrustning?

Fazeem

Trådstartare
På ridskolan har de fått ett fall av kvarka :( Hästen är nu isolerad och än så länge är det bara just denna individ som insjuknat.

Så nu har jag två uppsättningar kläder, en till ridskolan och så en till medryttarhästen. Skor får jag låna av medryttarhästens ägare för stunden, då jag bara har en uppsättning ridskor/ridstövlar. Dock måste ju allt desinficeras såklart. Kläderna känns överkomliga att desinficera, men det som är i läder känns svårare. Virkon lär ju torka ut det rejält och kanske till och med förstöra lädret (?).

Hur har ni gjort för att desinficera läderutrustning efter fall av smittsamma sjukdomar? Tänker främst på stövlarna och skorna då, men alla tips mottages tacksamt!
 
Jag hade köpt några andra nya skor att ha hos medryttarhästen. Jag hade inte vågat chansa. När jag red i två stall (ridskola & litet privatstall) så hade jag dubbel uppsättning.
 
Jag hade köpt några andra nya skor att ha hos medryttarhästen. Jag hade inte vågat chansa. När jag red i två stall (ridskola & litet privatstall) så hade jag dubbel uppsättning.
Jo det kanske får bli så. Har ändå tänkt införskaffa shortshaps, så då kan jag ha andra skor och chaps hos medryttarhästen. Tänker dock på efter att ridskolan blivit "friskförklarad" så att säga, går det att få skor och stövlar säkra på något sätt då? Inte nödvändigtvis en fråga direkt till dig, mer en allmän fundering :)
 
Förtydligande: Jag har alltid två uppsättningar kläder mellan stallen, men just skor och stövlar har tidigare hängt med till båda med vanlig rengöring emellan.
 
Jag har använt virkon på träns som jag köpte begagnat och putsade som vanligt direkt efter. Det förstörde inte lädret men det var ju bara en gång, vet inte hur lädret reagerar om man gör det regelbundet.
 
Jag har rengjort med virkon, men också varit noga med att ge stövlarna extra kärlek med skoputs efteråt. Träns, sadel m.m. har fått samma behandling, först virkon och sen sitt vanliga smörj.
 
@parellikusken, @Vipp och @Zpunk: Så det går alltså att köra en gång med virkon på läder, och sedan putsa ordentligt efteråt? Det är ju toppen! Föreställde mig hur lädret liksom skulle krackelera framför mina ögon :o Jag tänker ju att så länge det finns kvarka på ridskolan så stannar stövlar och skor där. När det är över så desinficerar jag dem.
 
@parellikusken, @Vipp och @Zpunk: Så det går alltså att köra en gång med virkon på läder, och sedan putsa ordentligt efteråt? Det är ju toppen! Föreställde mig hur lädret liksom skulle krackelera framför mina ögon :o Jag tänker ju att så länge det finns kvarka på ridskolan så stannar stövlar och skor där. När det är över så desinficerar jag dem.
För mig gick det bra och då körde jag på både hästens och mitt läder. Mina lädertömmar har till och med klarat en omgång i tvättmaskinen (inte jag som gjorde det), blivit rejält torra av det och sedan blivit mjuka och fina igen efter ett par rejäla smörjningar. Läder klarar mer än vad man kan tro.
 
Jo det kanske får bli så. Har ändå tänkt införskaffa shortshaps, så då kan jag ha andra skor och chaps hos medryttarhästen. Tänker dock på efter att ridskolan blivit "friskförklarad" så att säga, går det att få skor och stövlar säkra på något sätt då? Inte nödvändigtvis en fråga direkt till dig, mer en allmän fundering :)

Det gör det säkert. Jag vet dock inte hur då jag som tur är aldrig upplevt en smitta i ett stall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur desinficerar ni läder, tex ridskor nu när det går så mycket kvarka i landet? Jag vill vara förebyggande och desinficera allt efter...
Svar
14
· Visningar
7 597
Hästvård Flera av ridskolans hästar på anläggningen jag står misstänks ha fått kvarka, prover är tagna och svaren kommer i slutet på veckan. De...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp