Desperat behov av hjälp! Lastning!

Med dörrar menar jag att det borde försvåra en aning för hästen att ta sej ut, om den nu lärt sej att krypa ut under en bom.
Och en 'enkel' grej att starta med.

Inte alls säkert. Om en häst som @Blyger beskriver lärt sig att det går att fortsätta trycka igenom bakåt trots att det finns ett stopp, så en sådan häst knäcker ett par dörrar av den typ som är använd i Sverige, på ett kick.

Man får ju som sagt väldigt mycket merarbete med att lära om en häst som lärt sig fel.... men @Blyger felet i grunden är ju att hästen inte grundtränas rätt - det ska alltid vara ok och fritt fram att hästen kan, och får backa ur utan motstånd när den är osäker i början. Det är där många gör fel.

En häst som kryper under bommen riskerar att frakturera manken tex, det är absolut livsfarligt beteende.
 
Inte alls säkert. Om en häst som @Blyger beskriver lärt sig att det går att fortsätta trycka igenom bakåt trots att det finns ett stopp, så en sådan häst knäcker ett par dörrar av den typ som är använd i Sverige, på ett kick.

Man får ju som sagt väldigt mycket merarbete med att lära om en häst som lärt sig fel.... men @Blyger felet i grunden är ju att hästen inte grundtränas rätt - det ska alltid vara ok och fritt fram att hästen kan, och får backa ur utan motstånd när den är osäker i början. Det är där många gör fel.

En häst som kryper under bommen riskerar att frakturera manken tex, det är absolut livsfarligt beteende.
Ja de dörrar som finns på marknaden är nog lite klena..
Men med tanke på skaderisken kanske man bör börja den träningen på något annat sätt först där det är säkert och att det bakom inte ger vika.

Och som du skriver, grundträning innan.
 
Inte alls säkert. Om en häst som @Blyger beskriver lärt sig att det går att fortsätta trycka igenom bakåt trots att det finns ett stopp, så en sådan häst knäcker ett par dörrar av den typ som är använd i Sverige, på ett kick.

Man får ju som sagt väldigt mycket merarbete med att lära om en häst som lärt sig fel.... men @Blyger felet i grunden är ju att hästen inte grundtränas rätt - det ska alltid vara ok och fritt fram att hästen kan, och får backa ur utan motstånd när den är osäker i början. Det är där många gör fel.

En häst som kryper under bommen riskerar att frakturera manken tex, det är absolut livsfarligt beteende.

Allt beror inte på felaktig träning, ibland händer olyckor eller vad jag ska kalla det, som sätter sig i huvudet på en del hästar.
 
Allt beror inte på felaktig träning, ibland händer olyckor eller vad jag ska kalla det, som sätter sig i huvudet på en del hästar.

Ja men ingen argumenterar väl mot det osv? Tråden handlar väl om råd hur man tränar bort problem -oavsett hur de ”uppkom” ?👍
 
Arbeta med tryck. Gärna med repgrimma och längre grimskaft om ni får tag på det. Börja en bit från transporten, stanna hästen, sen lägg ett tryck i repet tills hon tar ett steg fram, släpp efter direkt och beröm! Fortsätt lite så en stund, närmare och närmare släpet. Gå sen fram med hästen rakt mot rampen, stanna henne, pausa ett tag, sen lägger ni lite tryck i repet att hon ska fram. Går hon inte fram så håll kvar trycket hela tiden, oavsett hur lång tid det tar, börjar hon backa, lägg på mer tryck. Vid minsta antydan till att hon börjar gå fram, var beredd att släppa efter direkt och beröm. Låt henne vila lite mellan varven, antingen pausar ni halvvägs på rampen, låt henne då bara stå där med slakt rep och tugga lite, eller så backar du ut henne utanför om du inte tror hon kan stanna på rampen. Det viktigaste är att DU backar henne, backar hon så håll ett stadigt tryck hela tiden oavsett om hon backar en hov eller 20 meter, enda tills hon tar ett steg fram igen, då släpper du direkt.

Eftergift hela hela tiden när hon rör sig fram, och beröm.

Jag har fått in dom flesta hästar på detta sätt, vissa envisare än andra så ibland har det tagit flera timmar, men oftast brukar det gå ganska smärtfritt om man är konsekvent, och man ger eftergift på exakt rätt punkt.

Ta med lite vätskepåfyllning och något att tugga på om du blir hungrig och det drar ut på tiden så håller humöret sig bättre.

(Och naturligtvis så ska hästen inte bindas i repgrimman sen, ha en vanlig grimma ovanpå som du sen knäpper fast i när hon är lastad.)

Detta är det enda sätt som i längden har funkat för mig, och det har funkat på ALLA hästar jag behövt lasta. Så länge man är väldigt konsekvent med tryck/eftergift funkar detta ypperligt! Och det är lugnt och fint, inte massor av folk och linor och grejer, och ingen stor press på hästen. Jag har oftast kunnat lasta med denna metoden i vanligt grimma, men repgrimma kan ju kanske funka bättre i de lite besvärligare fallen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 678
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp