Desperat behov av hjälp! Lastning!

Sar24BB66

Trådstartare
Hej!
Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips!
Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit sjuk och stått på klinik, är frisk nu och vi skulle ta hem henne idag, men vi fick inte in henne. Hon har varit svårlastad tidigare, men vi har alltid hittat en metod som till sist fungerat. Men hon är smart, och om en metod fungerar en gång, fungerar inte samma metod nästa gång. Vi har provat allt: locka med mat, godis från handen, på golvet och från hinken, lyfta ett ben i taget, Tobbe Larssons metod, linor, komma upp på rampen från sidan, allt. Att sätta press på henne går inte, ju mer press man sätter desto mer sätter hon emot. Mat tar hon gärna emot, men hon backar tillbaka så fort bakhovarna rör rampen. Ikväll fick vi henne med ena bakhoven upp på rampen, inte längre. Detta lyckades med mat och ingen press. Andra där på plats försökte hjälpa oss, men de lyckades inte heller. Vår transport är en en-hästs transport, vi hade lampa på i transporten och framdörren öppen. Vi har haft henne endast 1,5 år, och vet inte om det hänt något transportrelaterat som orsakat att hon inte gillar transporten. När hon väl är inne står hon som ett ljus när man kör med henne.
Eftersom vi inte fick in henne ikväll fick hon bli en extra natt på kliniken, vi hade inget annat val. Imorgon ska vi efter henne igen, men vi vet inte hur vi ska få in henne. Så all tips och hjälp emottages tacksamt, vi är desperata! Har aldrig stött på en så här svårlastad häst tidigare. Vi måste ju få hem henne igen!
 
Är hästen van att stå fast uppbunden med halsrem och grimma, t.ex. bunden i ett träd vid rast på långritt?

Då kan man lugnt och sansat, "vinscha" ombord hästen på transporten, givet att man har tillgång till rätt utrustning och kunskap.

Är hästen inte vand vid att vara fast uppbunden, så vill jag avstå från att beskriva metoden, eftersom det då krävs vana vid den lastmetoden för att lösa problemet med svårlastad häst.
 
Som ovan skrev, testa nåt större släp som inte är lika trångt som ettenhästarssläp. Lastbil brukar ju vara bra annars!

När ni kommer hem så är det nog att anlita ett proffs, som verkligen kan ge konkreta bra tips och även lära er hur gå tillväga.
Och sen lastträna järnet.
 
Hej!
Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips!
Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit sjuk och stått på klinik, är frisk nu och vi skulle ta hem henne idag, men vi fick inte in henne. Hon har varit svårlastad tidigare, men vi har alltid hittat en metod som till sist fungerat. Men hon är smart, och om en metod fungerar en gång, fungerar inte samma metod nästa gång. Vi har provat allt: locka med mat, godis från handen, på golvet och från hinken, lyfta ett ben i taget, Tobbe Larssons metod, linor, komma upp på rampen från sidan, allt. Att sätta press på henne går inte, ju mer press man sätter desto mer sätter hon emot. Mat tar hon gärna emot, men hon backar tillbaka så fort bakhovarna rör rampen. Ikväll fick vi henne med ena bakhoven upp på rampen, inte längre. Detta lyckades med mat och ingen press. Andra där på plats försökte hjälpa oss, men de lyckades inte heller. Vår transport är en en-hästs transport, vi hade lampa på i transporten och framdörren öppen. Vi har haft henne endast 1,5 år, och vet inte om det hänt något transportrelaterat som orsakat att hon inte gillar transporten. När hon väl är inne står hon som ett ljus när man kör med henne.
Eftersom vi inte fick in henne ikväll fick hon bli en extra natt på kliniken, vi hade inget annat val. Imorgon ska vi efter henne igen, men vi vet inte hur vi ska få in henne. Så all tips och hjälp emottages tacksamt, vi är desperata! Har aldrig stött på en så här svårlastad häst tidigare. Vi måste ju få hem henne igen!
Om hon är på klinik måste ni ju kunna få hjälp att sedera henne? Det löser ju inte problemet på sikt men ni måste ju som sagt få hem henne i första hand
 
Om hon står på klinik kan ni inte prova lugnande.
Sen även om hon står lugnt väl inne i släpet är det inte säkert hon är van och åka så trångt och utan sällskap. Jag hade hyrt en större släp och haft en kompis med.
 
Jätte svårt att komma med bra lösningar när man riktigt vet hur hästen är.
Men skogalitens metod kan fungera om inte hästen blir hysteriskt av att sitta fast.
Sedering kan fungera om hästen är orolig men är den en sådan som mest står still är det nog ingen hjälp. Dessutom finns det hästar som snedtänder på lugnande och då blir det garanterat värre.
Att ställa transporten vid stall/boxdörr så att hästen i det närmaste går direkt från stall till transport kan vara värt att prova.
Vissa hästar kan det hjälpa att tänka outside the box och kanske backa in i stället. En islänning är ju inte större än att den får plats på det hållet.
 
Väldigt tråkigt alls att ni har denna situation.

Eftersom ni står på övernattning nu på kliniken så möjligen utifrån det få hjälp att få in den ? Den åker ju tydligen lugnt och det är ju inte ovanligt heller att de kan vara krångligt att lasta men de står och åker lugnt .
 
Det är ju en speciell situation när hästen står på klinik, det är ju av naturliga skäl tidspressat. Men något jag tror är en allmängiltig framgångsfaktor, nästan oavsett metod, är att lik förbannat försöka att inte ha bråttom.
Hade det varit min häst så hade jag nog redan nu mentalt och konkret förberett mig på ytterligare en natt på kliniken, alltså att hästen stannar där även i morgon kväll - bara för att skapa litet slack i situationen.
Jag hade försökt vara på plats så tidigt som möjligt i morgon, mentalt inställd på att tillbringa hela dagen och kanske en dag till där. Sedan hade jag, själv eller med hjälp av en erfaren och kompetent tränare, jobbat i avgränsade pass under dagen. Små små steg, utan att forcera. Tränat fem-tio-femton minuter, och vilat en timme.
 
Jag skulle ha försökt ordna ett större släp och gärna tagit med en kompis till hästen också.

Är din uppfattning att hästen är rädd eller envis?

Jag skulle vara försiktig med sedering. Det löser situationen för stunden men kan ge andra effekter på längre sikt. Min egen blev bredåkare efter det.
 
Tack för snabba och många svar! Vi har tyvärr inte möjlighet att hyra en lastbil eller liknande eller ta med kompisen, vi har inte körkort för att köra så tunga släp och finns inte transporter här att hitta så enkelt och snabbt. Vi vill inte heller sedera henne, hon reagerar ofta väldigt starkt och har tidigare varit nära att ramla bara på fast mark. Vi provade att backa, och kom inte ens nära rampen 😜
Vi försöker ge det tid och ha tålamod, idag stod vi då tre timmar och försökte 😋 men vi måste hem imorgon, eftersom det är fredag och kliniken stänger kl. 16 och efter det är ingen där. Så vi är ganska stressade just nu över morgondagen. Hon är superkänslig och reagerar snabbt på ens känslor, så det gäller ju att hålla känslorna i styr.
Hon är inte rädd, bara vääldigt envis och en dam med stark egen vilja. Hon är lugn och stressar inte upp sig förrän man pressar henne. Så vet inte om din metod skulle fungera skogaliten, men vi är ju beredda att prova allt just nu. Hon är van vid att stå uppbunden.
 
Tack för snabba och många svar! Vi har tyvärr inte möjlighet att hyra en lastbil eller liknande eller ta med kompisen, vi har inte körkort för att köra så tunga släp och finns inte transporter här att hitta så enkelt och snabbt. Vi vill inte heller sedera henne, hon reagerar ofta väldigt starkt och har tidigare varit nära att ramla bara på fast mark. Vi provade att backa, och kom inte ens nära rampen 😜
Vi försöker ge det tid och ha tålamod, idag stod vi då tre timmar och försökte 😋 men vi måste hem imorgon, eftersom det är fredag och kliniken stänger kl. 16 och efter det är ingen där. Så vi är ganska stressade just nu över morgondagen. Hon är superkänslig och reagerar snabbt på ens känslor, så det gäller ju att hålla känslorna i styr.
Hon är inte rädd, bara vääldigt envis och en dam med stark egen vilja. Hon är lugn och stressar inte upp sig förrän man pressar henne. Så vet inte om din metod skulle fungera skogaliten, men vi är ju beredda att prova allt just nu. Hon är van vid att stå uppbunden.
Sedera lite lätt och knuffa/vinsha upp henne och låt henne vakna till i släpet.

Min fux lastade jag alltid direkt efter att veterinärbesöken var klara och hon fortfarande var tillräckligt groggy. Var enklare och snällare mot henne än att hon ska vara vaken och streta emot i en timme..

Annars har min lastnings teknik alltid varit att stå bredvid hästen, låta hästens hucud alltid peka in mot transporten och sen vänta ut. Lite pet på rumpa och bakben med dpö men mestadels vänta ut och tima driv och eftergift så att det alltid är eftergift rakt inåt och driv när hästen tänker bakåt.
Alla hästar går in tids nog. Så länge det är ett tillräckligt bra släp dvs.
 
Rekommenderar ändå lugnade och sedan för hand flytta ett ben i taget på hästen, om det inte funkar så var två som håller händerna bakom hästen och dra upp den.
Annars är ju alternativet att leda hem hästen och är det för långt så ring till olika stall i närheten och hör om det finns någon ledig box i närheten som ni kan hyra några dagar. Finns någon äldre travgubbe i närheten som ni kan höra om han kan hjälpa, travgubbar brukar brukar ha erfarenhet av massa olika hästar.
 
Arbeta med tryck. Gärna med repgrimma och längre grimskaft om ni får tag på det. Börja en bit från transporten, stanna hästen, sen lägg ett tryck i repet tills hon tar ett steg fram, släpp efter direkt och beröm! Fortsätt lite så en stund, närmare och närmare släpet. Gå sen fram med hästen rakt mot rampen, stanna henne, pausa ett tag, sen lägger ni lite tryck i repet att hon ska fram. Går hon inte fram så håll kvar trycket hela tiden, oavsett hur lång tid det tar, börjar hon backa, lägg på mer tryck. Vid minsta antydan till att hon börjar gå fram, var beredd att släppa efter direkt och beröm. Låt henne vila lite mellan varven, antingen pausar ni halvvägs på rampen, låt henne då bara stå där med slakt rep och tugga lite, eller så backar du ut henne utanför om du inte tror hon kan stanna på rampen. Det viktigaste är att DU backar henne, backar hon så håll ett stadigt tryck hela tiden oavsett om hon backar en hov eller 20 meter, enda tills hon tar ett steg fram igen, då släpper du direkt.

Eftergift hela hela tiden när hon rör sig fram, och beröm.

Jag har fått in dom flesta hästar på detta sätt, vissa envisare än andra så ibland har det tagit flera timmar, men oftast brukar det gå ganska smärtfritt om man är konsekvent, och man ger eftergift på exakt rätt punkt.

Ta med lite vätskepåfyllning och något att tugga på om du blir hungrig och det drar ut på tiden så håller humöret sig bättre.

(Och naturligtvis så ska hästen inte bindas i repgrimman sen, ha en vanlig grimma ovanpå som du sen knäpper fast i när hon är lastad.)
 
Ibland är det så enkelt (och så svårt) som att man själv bestämmer sig. Sätt en målbild i ditt huvud där hästen bara hänger med dig. Var lugn, andas med lunga jämna andetag, släpp stressen (jättesvårt jag vet). Fundera inte över om hon kommer gå på eller inte utan led bara, precis som vanligt, ingen stress, inget kort grimskaft, inget hålla i grimman, tryck hon inte är van vid eller annat utan led precis som vanligt. Var framför hästens huvud och hästen snett bakom dig och bara gå. Visa vägen med din kropp. Gå bara på själv, tveka inte en enda sekund, vänd dig inte om varken fysiskt eller i tanken, titta inte på hästenn utan gå bara precis som om du skulle leda henne någon annanstans. Du ska visa hästen att det inte är konstigare att gå på transporten än vad det är att gå till hagen, in i stallet eller in i boxen. Så snart du vänder dig om, fysiskt eller i tanken, kommer hästen att stanna och då gör du om tills du får det rätt. Stannar hästen så bara smacka på och fortsätt framåt fysiskt och i tanken, vänd dig inte om, dra inte i hästen även om du måste backa och använd ett långt grimskaft så att du kan fortsätta gå även om hon skulle stanna. Din position med rörelseriktningen framåt är enormt viktig. Ställ hinken med godis så att du genast hon har gått in kan ge henne och se till att medhjälparna stänger så snart hon är inne och be medhjälparna vara beredda men hålla sig undan innan det är dags att stänga. Ju fler som står där och stressar desto svårare är det för hästen att bara gå. Att locka med godis på vägen in kan visserligen få vissa hästar att glömma allt annat men det kan också resultera i att du vänder dig om, att du upplevs som om du tvekar, att du i hästens ögon verkar tycka att det här är en stor och farlig grej där hon behöver lockas med istället för att bara ledas. Du måste bestämma dig för att du bara går och att hästen kommer följa med dig. Gå gärna en kort sväng så att du och hästen kommer i fas framåt och sedan fortsätter du gå precis som du gick när ni bara tog en promenad och fortsätt in i transporten. Det är svårt det vet jag men det går om man bestämmer sig för att det går och du kan hålla dina nerver i schack. Känner du att du börjar stressa upp dig så avbryt och andas tills du kommer ner i varv. Att försöka lasta när man själv är stressad går inte.
 
Repgrimma och få henne att röra på sig hela tiden, inte stå och vila. Ge gotte när hon går fram. Vill hon inte gå fram ska hon backa.
Ha en bild att hon ska på och ni är beredda på att stå hela helgen så kommer hon gå på.

Har en transportfirma med jour nr som håller till i Linköping om du vill ha kontakt?
Vet inte vart ni håller hus direkt
 
Vet inte om det är nån Quickfix direkt men som några skrivit redan så kan det vara viktigt att man har känslan själv av att man bara ska gå in, inte tveka, inte se sej om, absolut inte avvakta.
Bara gå upp och in (känslan av att bara gå igenom) i släpet precis som man går in i stallet.

Stannar den så har den ett val och det är framåt, parkerar den blir det jobbigt(måste flytta sej oavsett håll) omedelbar eftergift om den kliver på framåt men inte slacka för mycket då den kanske behöver ha en tydlig vägledning.


Har haft en häst hemma nu som inte går på släpet utan diskussion, om människan som leder blir passiv och avvaktande och försiktig
('ska vi gå på? Snälla?)

Men totalt okomplicerat kliver på släpet om man bara går, bestämt men mjukt och tydligt.
('Vi går på nu')
 
Det här är inte något jag vill rekommendera egentligen, men för en bunke år sen stod vi inför ett absolut måste att få in hästen i släpet och hade försökt i 7 timmar. Till slut slängde vi en tröja över huvudet på hästen och han gick in.

Det första vi gjorde när vi kom hem var att boka lasthjälp och en tränare som kom ut och hjälpte oss på plats så vi slapp den situationen igen.

Alla fina tips med repgrimma, tryck, timing, backa, mindfulness osv tror jag med handen på hjärtat inte att ni kommer reda ut idag eftersom ni
1. inte gjort det innan och det kräver en viss finess
2. redan är känslomässigt stressade

Prova med att dölja synen på hästen under kontrollerade former, förslagsvis inne i boxen på kliniken där den inte kan göra sig illa om den får panik. Är den lugn och svarar framåt när ni driver fram den så gör samma sak när den står uppställd avslappnad, rakt framför lämmen.
 
Tack för tipsen! Ska försöka ha tankesättet att det SKA gå, även om det tar då hela natten. Jag tror dock det gäller att vinna över mitt sto ganska snabbt, chanserna att lyckas minskar ju längre tid det går. Hon lär sig våra metoder, och är inte så känslig utan blir lätt avtrubbad. Ska testa tryck och eftergift, och backa metoden. Jag har faktiskt funderat på att täcka över ögonen om inget annat går, men hur reagerar hästen sen när man tar bort det man har för ögonen och den plötsligt finner sig i en transport? Finns det risk att hon får panik då?

Hon kommer ganska oproblematiskt upp med frambenen på rampen, vare sig med tryck eller godis eller ibland till och med självmant. Men så fort bakhovarna rör rampen backar hon ner. Tidigare har hon gett sig när bakhovarna kommit upp på rampen, så det är väl därför hon är så ovillig. Har funderat om hon är rädd om sina bakben på nåt sätt eller något (igen, vet ju inte om det hänt något tidigare) för hon vägrar även backa ut ur transporten när vi ska lasta ur henne, när vi försökt går hon hellre fram och tillbaka in i transporten, och hon vill vända sig och gå ut så. Men igår kunde hon ändå gå upp från sidan och över rampen med alla fyra utan problem.

Nepenthe tack för erbjudandet, men vi bor tyvärr i Finland 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 220
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 679
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp