Desperat behov av hjälp! Lastning!

Jag tänker inte rekommendera någon särksilt "metod", eftersom att det är olika vad som fungerar bäst för olika typer av individ, både vad gäller hästar och människor.

Men du ska få två konkreta råd som jag tror kommer hjälpa:

1) Leta upp en alternativ övernattingsmöjlighet för hästen inom skrittavstånd från kliniken. (t.ex. genom att fråga på Facebook) Det kommer minska din stress enormt att du inte MÅSTE få hästen hem i dag.

2) Få någon annan att lasta hästen för dig. Det behöver inte vara en horsemanship-tränare eller något annat fancy, bara en vettig erfaren hästmänniska. Ofta så är det enklare om man inte har en känslomässig relation till hästen, eller tidigare gemensama erfarenheter av svåra lastningar. Hästar brukar dessutom ofta lyssna bättre på "nya" människor, särskilt känsliga hästar som läser sin ägares sinnesstämning.
 
Nu när jag fick bättre reda på hur hon gör kan det vara värt att prova med en piasavakvast.
När hästen kommit så långt in den går utan att backa trycker man till med stråna på kvasten i baken på hästen. Det känns obehagligt och är helt oväntat för hästen. Många går då in av bara farten.
 
Lånar tråden lite..
Hur tränar ni en häst som vill backa ut direkt, men snällt går in och stannar när det finns godis? Tills man försöker stänga bommarna.
Låter man bommarna vara öpnna går han gärna ut när godiset är slut. Hö duger inte att stanna inne för.
De gånger jag kört honom har han stått snällt, men för att komma iväg blir man tvungen att slänga igen luckan direkt, vilket inte känns rätt, så jag vill träna bort det först.
Tips?
 
Lånar tråden lite..
Hur tränar ni en häst som vill backa ut direkt, men snällt går in och stannar när det finns godis? Tills man försöker stänga bommarna.
Låter man bommarna vara öpnna går han gärna ut när godiset är slut. Hö duger inte att stanna inne för.
De gånger jag kört honom har han stått snällt, men för att komma iväg blir man tvungen att slänga igen luckan direkt, vilket inte känns rätt, så jag vill träna bort det först.
Tips?
Börjar fodra hästen i transporten. Dvs se till att hästen är ordentligt hungrig, häng in hönät/hösegel och ge kraftfoder i transporten utan att göra någon som helst ansats till att stänga i början. Lusern eller liknande kan fungera om hö inte duger att äta länge. Gärna under flera dagar i rad/ en gång om dagen i ett par veckor. Backar hästen så backar den. När hästen kommit så långt att den står still och äter så kan man börja med bommar och lucka men fortfarande utan att åka någonstans utan enbart utfodring tills hästen är helt lugn. Separat från det så brukar jag träna med att lära hästen gå fram för tryck bakifrån tex genom att backa hästen mot en bräda uppsatt mellan två träd eller liknande och lära den att gå fram när den känner att det tar stopp bakom.
 
Börjar fodra hästen i transporten. Dvs se till att hästen är ordentligt hungrig, häng in hönät/hösegel och ge kraftfoder i transporten utan att göra någon som helst ansats till att stänga i början. Lusern eller liknande kan fungera om hö inte duger att äta länge. Gärna under flera dagar i rad/ en gång om dagen i ett par veckor. Backar hästen så backar den. När hästen kommit så långt att den står still och äter så kan man börja med bommar och lucka men fortfarande utan att åka någonstans utan enbart utfodring tills hästen är helt lugn. Separat från det så brukar jag träna med att lära hästen gå fram för tryck bakifrån tex genom att backa hästen mot en bräda uppsatt mellan två träd eller liknande och lära den att gå fram när den känner att det tar stopp bakom.
Tack för tips.
Han står redan still och äter mat ur hink. Men hö funkar inte (än).

@Morces du kanske också har nytta av det här 😁.
 
Uppdatering: vi är på väg hem med vår Tira i transporten! :bump::banana: Tusen tack för all hjälp och råd!:bow: vi provade Tobbe Larssons metod igen, vilket funkade så hon hade alla fyra på rampen, sen låste hon sig helt och det gick inte mer. Provade eftergift och backa metoden, noope, provade lina på ena sidan där hon alltid gick av, inte en chans, provade lyfta ben,nepp. Vi vågade inte prova att vinscha henne, hade en känsla av att hon skulle få panik och jag kände mig för osäker på metoden. Vi provade att täcka för ögonen, det fick henne en bit, tills hon blev distraherad av något annat ljud och bestämde sig för att backa i blindo, så hon nästan föll av. Det som till sist fick in henne var ändå mat, och att vi flyttade trailern så att hon inte kunde gå av på ena sidan + att det nollställde situationen då hon låste sig. Kastade brödbitar på golvet som hon själv fick gå efter, och då kom hon till sist in. Håhåjaja! Från och med nu blir det transportträning för hela slanten! Men först, tar vi fredagkväll!❤ Ha en bra helg alla, och tusen tack igen!!
 
Lånar tråden lite..
Hur tränar ni en häst som vill backa ut direkt, men snällt går in och stannar när det finns godis? Tills man försöker stänga bommarna.
Låter man bommarna vara öpnna går han gärna ut när godiset är slut. Hö duger inte att stanna inne för.
De gånger jag kört honom har han stått snällt, men för att komma iväg blir man tvungen att slänga igen luckan direkt, vilket inte känns rätt, så jag vill träna bort det först.
Tips?

Träna den helt okomplicerat där stängamdet inte är grejen.
Eftersom den lite lärt sig att gå in = bakluckan på snabbt som attan , så får ni lite extra arbete att ”avprogrammera” det .

Man brukar träna dem att helt prestigelöst gå in och ut närhelst de vill backa ut i början. Sen när de tänker framåt och är lugna därinne kan man börja stänga bakbommen.

Då ska man inte heller dra upp luckan utan mer träning att enbart bakbommen är på, och att hästen upplever det som lugnt och trevligt att stå därinne och att den när bakbommen är på respekterar och är lugn med den . Även här så behöver ni lägga tid på att efter att hästen är lugn med bommen stängd, så belönas den med att få backa ut .

Ni har som sagt lite extra jobb iom att hästen fått befäst lite felbeteende, det är alltid mer jobb att avprogrammera ett inlärt beteende än att lära in rätt från början. Men lägger ni tiden så kommer det gå 😄
 
Senast ändrad:
Träna den helt okomplicerat där stängamdet inte är grejen.
Eftersom den lite lärt sig att gå in = bakluckan på snabbt som attan , så får ni lite extra arbete att ”avprogrammera” det .

Man brukar träna dem att helt prestigelöst gå in och ut närhelst de vill backa ut i början. Sen när de tänker framåt och är lugna därinne kan man börja stänga bakbommen.

Då ska man inte heller dra upp luckan utan mer träning att enbart bakbommen är på, och att hästen upplever det som lugnt och trevligt att stå därinne och att den när bakbommen är på respekterar och är lugn med den . Även här så behöver ni lägga tid på att efter att hästen är lugn med bommen stängd, så belönas den med att få backa ut .

Ni har som sagt lite extra jobb iom att hästen fått befäst lite felbeteende, det är alltid mer jobb att avprogrammera ett inlärt beteende än att lära in rätt från början. Men lägger ni tiden så kommer det gå 😄
Tack. Det är så vi gjort nu, fast med modifiering att be honom backa ut precis innan han "kommer på själv att han vill ut". Dvs innan han faktiskt börjar..

Men då fortsätter vi så. Och helst mer regelbundet än nu.
Någon som har en kasse med tid till övers? 😇.
 
Träna den helt okomplicerat där stängamdet inte är grejen.
Eftersom den lite lärt sig att gå in = bakluckan på snabbt som attan , så får ni lite extra arbete att ”avprogrammera” det .

Man brukar träna dem att helt prestigelöst gå in och ut närhelst de vill backa ut i början. Sen när de tänker framåt och är lugna därinne kan man börja stänga bakbommen.

Då ska man inte heller dra upp luckan utan mer träning att enbart bakbommen är på, och att hästen upplever det som lugnt och trevligt att stå därinne och att den när bakbommen är på respekterar och är lugn med den . Även här så behöver ni lägga tid på att efter att hästen är lugn med bommen stängd, så belönas den med att få backa ut .

Ni har som sagt lite extra jobb iom att hästen fått befäst lite felbeteende, det är alltid mer jobb att avprogrammera ett inlärt beteende än att lära in rätt från början. Men lägger ni tiden så kommer det gå 😄

Detta funkar dock bara om hästen inte får för sig att backa ut ändå :meh:
 
Skönt att ni fick hem hästen men tänk på att stress inte behöver synas utåt. Vissa hästar vänder det inåt. Låter som er häst stänger av lite så jag hoppas ni kan få hjälp och det inte behöver gå så långt tills dess.
 
Det har hänt ja.
Men det behöver man ju försöka träna på på nåt sätt det också då.

Då har ju transportering alltid en ytterligare stor risk om hästen kryper under.
Hellre lägga tid på att träna än alltid ha det som ett moln över sej vid varje transportering. Skulle jag tänka.

Ett släp med dörrar kanske är prio för en sån häst.
 
Men det behöver man ju försöka träna på på nåt sätt det också då.

Då har ju transportering alltid en ytterligare stor risk om hästen kryper under.
Hellre lägga tid på att träna än alltid ha det som ett moln över sej vid varje transportering. Skulle jag tänka.

Ett släp med dörrar kanske är prio för en sån häst.

Absolut måste man träna (på alla problem, generellt, om de ska bli bättre) men det är ett svårt problem.

Dörrar eller inte är nog väldigt individuellt tror jag.
 
Min erfarenhet är att det sällan är själva lastningen och att gå in i transporten som är problemet för hästen utan hur och vart man kör och hur (o)behaglig transporten är att åka i. Om ens häst inte längre vill gå på transporten är det där man i första hand bör söka anledningen tycker jag.
 
Absolut måste man träna (på alla problem, generellt, om de ska bli bättre) men det är ett svårt problem.

Dörrar eller inte är nog väldigt individuellt tror jag.
Med dörrar menar jag att det borde försvåra en aning för hästen att ta sej ut, om den nu lärt sej att krypa ut under en bom.
Och en 'enkel' grej att starta med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 868
Senast: Yrsel
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 676
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp