dessa färger?!?!?

icca78

Trådstartare
jag behöver lite hjälp av alla er som är kunniga på islandshästens speciella färger! jag har ju ett litet stoföl o jag vet baskemig inte vad det är för färg hon har! pappa är fuxskäck o mamma är skimmel född fux med dubbla isabellanlag bakom.. nån som kanske har en idée??

http://www.pixbox.se/pic_show_id31539148.html
 
Sv: dessa färger?!?!?

har tänkt den tanken oxå.. hon är född grå och har inget rött i sig över huvudtaget.. man ser bättre i verkligheten.. hon är nougatbrun typ med gul botten.
detta är mammans 5 föl. hon har gett silver med svart, brunblack och fux hingst. föl 2 med samma fuxhingst blev moldott o nu denna med fuxskäck
 
Senast ändrad:
Sv: dessa färger?!?!?

Jag kan verkligen ingenting om färger men hon ser ut som en islandshäst på ridskolan där jag rider. Han är silversvartskäck. :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

har tänkt den tanken oxå.. hon är född grå och har inget rött i sig över huvudtaget.. man ser bättre i verkligheten.. hon är nougatbrun typ med gul botten.
detta är mammans 5 föl. hon har gett silver med svart, brunblack och fux hingst. föl 2 med samma fuxhingst blev moldott o nu denna med fuxskäck

Har hon gett gulbrunt föl med fuxhingst så är hon inte rödskäck. För att fölet ska få ett gulanlag måste ena föräldern ha det, samma med black och silver. En fux kan visserligen bära silveranlag dolt, så det är ju möjligt att stoet gör då. Men gulanlag kan inte bäras dolt, så då bör stoet vara född isabellskäck.

När du säger att stoet har dubbla isabellanlag bakom sig, menar du att båda föräldrarna är isabeller då? Eller ja, födda isabeller i alla fall. För är det så är det omöjligt att hon kan ha fått en brunblack med en fuxhingst, för två röda hästar kan inte få ett föl med svart grundfärg. I så fall är inte stoet född isabell (eller fux heller för den delen), utan måste ha svart grundfärg och då kan inte heller båda hennes föräldrar vara isabeller. Möjligheten finns ju att de registrerats fel, och ditt sto i så fall är född silvervitblackskäck. Om nu inte någon av hennes avkommor är felregistrerade. För hur man kan få silvervitblackskäck till rödskäck har jag väldigt svårt att förstå...

Men men, för att bara se till fölet så är det jag kan bedöma av bilderna att hon har ljusa ögonfransar, vilket tyder på röd grundfärg, eller möjligtvis silveranlag. Är det silver med i bilden bör det även vara gulanlag, pga den mörka manen och svansen. Att benen är vita försvårar det lite, eftersom man inte kan se om de är svarta eller inte (svart eller rött i grunden). Sen ser det ut på några bilder som att fölet är mörk isabellskäck eller möjligtvis ljus rödskäck. Att hon växlar färg och blir mer grå kan ha en så simpel förklaring att hon kommer skimla av. Mycket mer kan jag tyvärr inte avgöra av de bilderna och den infon jag fått.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Efter lite research på WF har jag kommit fram till att antingen är i flera av stoets avkommor felregistrerade färgmässigt, eller så är stoet själv det. För eftersom hon fått silverföl med fuxhingstar så kan hon själv inte vara född fux, utan måste ha svart grundfärg. Ett silveranlag bör hon ju ha dock, och då funderar jag på om hon kanske är född silverbrun, och detta misstagits för fux? Det förklarar ju i alla fall silverfärgerna hos fölen. Blackanlag kan vi utesluta i alla fall, för enda blackfölet fick hon med en blackfärgad hingst. Sen är jag osäker på hur mörk man/svans ett silverföl kan ha som liten, men kan det vara mörkare utan nåt mer anlag (ex gul) så skulle jag faktiskt tippa på att ditt föl är född silversvart och kommer bli skimmel (därav färgskiftningarna). Dock kan jag absolut ha jättefel, det var inget lättbedömt fall, framför allt inte på bilder. :) Och när övriga hästars färgregistrering inte går ihop blir inget lättare heller.
 
Sv: dessa färger?!?!?

nu har du nog läst fel i det jag skrev först.. mamman är inte skäck utan skimmel! o gulanlag kan visst bäras dolt.. mamman är född fux och hennes pappa är svart o mamma isabell. den ev silvergenen hon har bör vara ett blekt svartanlag där gulgenen tar ut det svarta. föregående föl är

silver med svart hingst
silver med fux hingst
silvermusblack med brunblack hingst
modott med fuxhingst dom två avkommorna efter fux hingst är samma pappa.

vi har didskuterat att engla ev är silversvart men hon har inga "silvertecken" förutom att hon föddes med ljusa ögonfransar..
 
Sv: dessa färger?!?!?

Mamman bör vara född silvergulbrun eller silvergulsvart, inte fux.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Mamman bör vara född silvergulbrun eller silvergulsvart, inte fux.

men det är hon.. född fux.. nu va jag inte ute efter att få mamman utvärderad utan fölet.. mamman är skimmel född fux o pappan är fuxskäck. så är det;)
 
Sv: dessa färger?!?!?

I så fall måste fölet vara rödskäck eller skimmelskäck född rödskäck.
 
Sv: dessa färger?!?!?

Ursäkta, fick för mig att båda föräldrarna var skäckar. :) Men nej, gulanlag kan inte bäras dolt. Det enda är gulsvarta som kan vara lite svåra att se på om de har gulanlag eller inte, men en fux med gulanlag blir isabell och en brun med gulanlag blir gulbrun. Såg i efterhand att det gulaktiga kom senare, men färgskiftandet kan bero på att hon kommer skimla av oavsett vilket håll det går åt.

Hävdar du bestämt att båda föräldrarna är fuxar så är ditt föl rödskäck, då finns ingen annan möjlighet. Och i så fall är silverfölet efter fuxhingsten felregistrerad, då är den också fux. Samma sak med den gulbruna efter fuxhingst, den kan inte heller vara annat än fux om föräldrarnas färger stämmer... Fux + fux = fux, svårare än så är det inte. :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

det är bla detta som förbryllar... jag va helt säker på att hon skulle bli svartskäck, men det blir hon ju inte... o det gula i henne måste ju ha kommit nån stans i från?
 
Sv: dessa färger?!?!?

Ja, är hon inte rödskäck så stämmer inte stoets födelsefärg, lite det jag försökt säga. Och med tanke på tidigare föls färger så skulle jag tro att stoet är född med nån annan färg en fux. :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

Ja, är hon inte rödskäck så stämmer inte stoets födelsefärg, lite det jag försökt säga. Och med tanke på tidigare föls färger så skulle jag tro att stoet är född med nån annan färg en fux. :)

det slog mig nu oxå.. hur fasen blir det en fux /skimmel efter svart/skimmel pappa o isabell mamma?
 
Sv: dessa färger?!?!?

Det är inga problem, en svart kan ha ett rött anlag som avkomman kan få och en isabell har två röda anlag så därifrån får avkomman definitivt ett. :) Så det går, dock finns det ju en hel del andra möjligheter också...
 
Sv: dessa färger?!?!?

Av bilderna att dömma ser hon mest ut som en silverskäck, svart eller brun är lite svårt att avgöra.
Som litet föl skulle jag våga påstå silversvart, med tanke på det gråa.

Som lite äldre föl ser hon mer ut som silverbrun med tanke på det ljusa runt ögonen.
Jag tycker inte det ser ut som att hon skulle skimla av dock, inget grått runt ögonen och det borde ha kommit redan.

Om vi sen tar manen så ser den aningens för gul/röd ut för att vara silver MEN det finns oändligt många varianter så det kan man inte avgöra.
Det KAN oxå tyda på ett gulanlag, att hon är så diffus i färgen på manen.

Ang ögonfransarna ser de tillräckligt ljusa ut som litet föl men som äldre har de mörknat.
Hovarna kan jag inte avgöra om hon var silverrandig som litet föl.

Ang huruvida mamman är född fux eller inte har stor betydelse om vilken färg fölet kan få.

Har hon gett silver med svart hingst så kan hon vara född fux med silveranlag.
Har hon fått silver med fuxhingst kan hon omöjligtvis vara född fux, så är det bara, inget att diskutera mot.

Om fölet är silverskäck med gulanlag och pappan är fuxskäck så kommer skäckanlaget från pappan och resten från mamman....ok, silver KAN ha kommit från pappan eftersom fux kan dölja silver och även brunt.
Såvitt jag vet finns ingen fuxskäck i sverige med dolt silveranlag, hingst alltså.
Men fölet kanske är livmoderimport, det vet ju inte jag.

Fux kan INTE dölja gulanlag, om en fux har gult i sig så blir det en isabell. Gult kan inte döljas, däremot kan det vara svårt att se på svarta hästar, dvs gulsvarta.

Iallafall.....ponera att fölet är silvergulsvartskäck.
Skäcken kommer således från pappan.
Silver och gult kommer från mamman som därmed inte kan vara född fux.
Mest troligt är hon isåfall född silvergulsvart men är felregistrerad.
Inte alls omöjligt då de kan se väldigt röda/smutsgråa/gulaktiga ut i manen och svans och nästan rödaktiga på kroppen.

Varifrån kommer mamman ?
Från Island och Danmark är det rätt vanligt förekommande att de är felregistrerade.

Det finns en häst på Hästnet till salu som är silvergulsvartskäck, sök på Ripa så hittar du nog henne :)
Tycker du det skulle likna färgen ditt föl har ??

Då är hon nog det oxå :)
 
Sv: dessa färger?!?!?

nu har du nog läst fel i det jag skrev först.. mamman är inte skäck utan skimmel! o gulanlag kan visst bäras dolt.. mamman är född fux och hennes pappa är svart o mamma isabell. den ev silvergenen hon har bör vara ett blekt svartanlag där gulgenen tar ut det svarta.

Detta är ingen silvergen, silver är silver, har inget med blekta svartanlag eller något som tar ut varandra att göra.
En färg är en färg, finns inga färger som tar ut varandra....:confused:


föregående föl är

silver med svart hingst
silver med fux hingst
silvermusblack med brunblack hingst
modott med fuxhingst dom två avkommorna efter fux hingst är samma pappa
.

Det du skriver här bevisar faktiskt att stoet INTE är född fux.
Silver med fux är omöjligt isåfall.
Moldott med fux är oxå omöjligt.
För min del är jag rätt säker på att stoet är född silvergulsvart med tanke på de färger hon gett med ovanstående hingstar.


vi har didskuterat att engla ev är silversvart men hon har inga "silvertecken" förutom att hon föddes med ljusa ögonfransar..

Det kan räcka med det, fast för min egna del ser hon KLART silversvart ut som nyfödd......:idea:
 
Sv: dessa färger?!?!?

Att mamman är född silvergulsvart låter ju himla logiskt, det hade ju inte jag en tanke på av nån anledning. :p Men det kan ju lätt förväxlas med fux i många lägen. Om jag inte minns fel är väl stoet från Island.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 707
Senast: TinyWiny
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 666
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 486
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp